Gå til innhold

Få barnetrygd på annen konto?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis du akkurat har åpnet ny konto går det an og få et standard brev fra banken som du fyller ut slik at det passer til det du skal bruke det til. Sjekk evt på nettet om du har nettbank.

Ellers er det bare å skrive et brev om dette til NAV. Det viktigste er at kontoen står i mors navn.

Jeg ville ikke tatt kontonummer per telefon. Vet ikke om de godtar det heller.

Skriv et godt, gammeldags, kortfattet brev der du angir kontonummeret du ønsker barnetrygden på. Om du mottar andre ytelser som du _ikke_ vil ha på denne kontoen spesifiserer du dette.

Be om en skriftlig bekreftelse på at saken er i orden.

mvh

Hvis du akkurat har åpnet ny konto går det an og få et standard brev fra banken som du fyller ut slik at det passer til det du skal bruke det til. Sjekk evt på nettet om du har nettbank.

Ellers er det bare å skrive et brev om dette til NAV. Det viktigste er at kontoen står i mors navn.

''Det viktigste er at kontoen står i mors navn.''

????

Hvorfor det?

mvh

''Det viktigste er at kontoen står i mors navn.''

????

Hvorfor det?

mvh

Aner ikke egentlig - men fikk beskjed om dette da vi var hos NAV for litt siden for å ordne barnetrygd. Vi ønsket at far skulle få det på sin konto, men det var ikke mulig sa de. Barnetrygden var ment til mor og måtte derfor være til hennes konto - merklige regler :)

Annonse

Aner ikke egentlig - men fikk beskjed om dette da vi var hos NAV for litt siden for å ordne barnetrygd. Vi ønsket at far skulle få det på sin konto, men det var ikke mulig sa de. Barnetrygden var ment til mor og måtte derfor være til hennes konto - merklige regler :)

Det der hørtes så merkelig ut at jeg rett og slett lurer på om det virkelig kan stemme.

Historisk sett er det riktig at barnetrygden kom for å sikre mor som på den tiden var uten egen inntekt et visst minimum. Men jeg trodde virkelig at regleverket var blitt oppdatert siden den gang.

Men om det virkelig stemmer et det merkelig at ikke likestillingsombudet har kastet seg over saken.

Regelverk eller saksbehandler med kjepphest?

Den som motar barnetrygden får også de 3 pensjonspoengene for omsorg for barn under en viss alder. Disse pensjonspoengene faller bort når man har inntekt som gir tilsvarende eller mer. Om man ønsker at den andre forelderen i stedet skal få poengene, må man gi beskjed om det.

mvh

Vi får barnetrygden inn på barnets konto.

Det der hørtes så merkelig ut at jeg rett og slett lurer på om det virkelig kan stemme.

Historisk sett er det riktig at barnetrygden kom for å sikre mor som på den tiden var uten egen inntekt et visst minimum. Men jeg trodde virkelig at regleverket var blitt oppdatert siden den gang.

Men om det virkelig stemmer et det merkelig at ikke likestillingsombudet har kastet seg over saken.

Den som motar barnetrygden får også de 3 pensjonspoengene for omsorg for barn under en viss alder. Disse pensjonspoengene faller bort når man har inntekt som gir tilsvarende eller mer. Om man ønsker at den andre forelderen i stedet skal få poengene, må man gi beskjed om det.

mvh

Vi fikk samme beskjed. Kontaktet likestillingsombudet, men fikk aldri svar derfra, virket ikke som de var interessert.

mvh

Vi kunne godt bytte til hans kontonummer men den måtte fremdeles stå i mitt navn og telles som min inntekt i alle sammenhenger.

Det ser ikke ut til å være i tråd med infoen som gis på NAVs nettsider:

''Hvordan søker du?

Barnetrygd gis som hovedregel automatisk for barn som fødes i Norge. Moren får vedtak fra NAV lokalt og barnetrygden utbetales til henne, med mindre foreldrene gir beskjed om at faren skal ha barnetrygden utbetalt til seg......

...Foreldre som har inngått skriftlig avtale om delt bosted for barnet (etter barneloven § 36 første ledd), kan velge å dele barnetrygden. Foreldrene må da sette fram skriftlig krav om delt barnetrygd. Det kan også gis utvidet barnetrygd i slike tilfeller.''

http://www.nav.no/page?id=264

mvh

Skal barnetrygd regnes som inntekt? Ble plutselig ganske tom om hvordan ting funker...

Den skattlegges ikke, hvis det er det du tenker på.

Men det er mulig den teller med i regnskapet som "inntekt" hvis man f.eks. skal søke sosialhjelp eller andre stønader.

Annonse

Men det er mulig den teller med i regnskapet som "inntekt" hvis man f.eks. skal søke sosialhjelp eller andre stønader.

Hvis du søker sosialhjelp får du ikke et rødt øre før du er økonomisk rasert. Får du f.eks. engangsstønad vil tilsvarende beløp trekkes fra sosialhjelpen, slik at engangsstønaden ikke gir deg noe ekstra å gå på.

mvh

Barnetrygden er såvidt jeg vet en slags fratrekk på skatten og ikke en trygd selvom det høres sånn ut pga navnet. Ergo skattlegges den ikke som inntekt.

-og den ble utbetalt til mor ettersom hun oftes hadde ingen eller liten inntekt.

Barnetrygden er såvidt jeg vet en slags fratrekk på skatten og ikke en trygd selvom det høres sånn ut pga navnet. Ergo skattlegges den ikke som inntekt.

-og den ble utbetalt til mor ettersom hun oftes hadde ingen eller liten inntekt.

Ja, jeg er enig med deg. Jeg har selv skrevet massevis av innlegg her hvor jeg lekser opp om at det ikke er noen "trygd".

Så dersom det skal spille noen rolle hvem sin inntekt den er - mors eller fars, slik tiliti beskriver - må det bare ha med offentlige stønader å gjøre. Da regner man sammen alle penger vedkommende har til rådighet, uansett hvor de kommer fra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...