Gjest mij Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 De siste 3-4 mnd har guttungen på 3 år stått opp igjen etter legging så å si hver eneste kveld, fordi han må på do. Som oftest må han bæsje. Dette startet omtrent da han sluttet med dagbleie, og han har ingen problemer med å holde seg - har kun hatt ett uhell, selv om han t.o.m. har sovet lur på dagtid uten bleie. Vi spør alltid om han må på do før han legger seg, det må han ikke. Han vil ikke plasseres på do bare for å se om det kommer noe, og vil ikke legge seg med bleie på. Men med det samme han er i seng må han tisse eller - oftest - bæsje. Forstår jo at han sparer dette til etter leggetid slik at han kan få stå opp igjen, og at han nekter å legge seg med bleie slik at han må opp. Er ikke særlig interessert i å bæsje på do, men tisse vil han absolutt gjøre på do. Må bæsje i bleia. Så jeg lurer på - kan vi ta tak i noe her? Begynner å bli mektig lei av denne ekstra tiden som går med fordi han skal opp igjen hver eneste kveld. Hvor skal vi begynne, eller er det best å la ham holde på..? Klokka blir gjerne halv 9 og 9 før han sovner, dette er altfor sent. Vanskelig å få ham i seng tidligere, pga alle rutinene. BarneTV, kveldsmat, dusj/bad, tannpuss, lese bok, lillesøster skal også i seng, osv. Han er tidligst i seng kl 8. Vi er blitt ganske utålmodige med ham nå, prøver å la være å prate noe ekstra, bare få det unna, noen ganger blir vi nok litt bryske, siden vi er slitne selv også. Nytter lite å gjøre avtaler på forhånd. Hva mener dere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283124-st%C3%A5r-opp-igjen-hver-kveld/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Høres ut som ekte filibuster. Om han får holde på er det en fare for at han utvider ritualet. Vann, ekstra kos, _må_ ha et kosedyr som er sporløst borte, __må_ bare fortelle noe, gå på do tre gange før og fire ganger etter legging etc. Det er helt perfekt alder for å bli riktig utspekulert. Et alternativ er å sette ham på doen. Kommer det ikke noe så ta på bleien - og den må være på hele natten, ignorer hyl og ferdig med det. Har en her i huset som _aldri_ må på do før sengetid eller en lengre kjøretur etc., men når h*n kommanderes dit er jeg nesten redd doen skal renne over. Ungen er, eller later som h*n er, like overrasket hver gang. ;-) Et annet alternativet er å begynne leggingen tidligere selv om han går glipp av f.eks. barne-TV. Si at når han holder på med slikt sommel og kommel går det ut over andre ting han ha lyst til å gjøre. Med en treåring kan dette være litt vanskelig fordi det er en vel langsiktig konsekvens. Det er fryktelig lenge til barne-TV i morgen når det bare er så kiip å legge seg i kveld. Tenk gjennom situasjonene hvor han drar ting ut (kanskje ikke bare med dogåing) og planlegg strategier for å kappe det av. Ha gjerne en stor klokke der dere tegner et merke eller med klistrelapp markerer et klokkeslett. Si at om han har tisset/bæsjet og er ferdig med alt annet som skal gjøres før den lange viseren har kommet til ... skal dere lese et ekstra kapittel eller noe annet som er atraktivt/belønning. Er dere så uhelige å trenge sterkere virkemiddel kan dere i tillegg ha et punkt litt senere, som betyr indragning av visse goder. Ha i bakhodet at i treårsalderen er det monstrene komme under senga. (Har de ikke hørt om monstre, blir det løver og tigre i stedet. De kommer, sikkert som Big Ben.) En del fjas kan komme av at ungen er redd. Mange blir mørkeredde i den alderen også. Tror det er ganske vanlig at godt innarbeidede leggetider kommer under press mange ganger mellom 3- og 6-årsalderen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283124-st%C3%A5r-opp-igjen-hver-kveld/#findComment-2275899 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Høres ut som ekte filibuster. Om han får holde på er det en fare for at han utvider ritualet. Vann, ekstra kos, _må_ ha et kosedyr som er sporløst borte, __må_ bare fortelle noe, gå på do tre gange før og fire ganger etter legging etc. Det er helt perfekt alder for å bli riktig utspekulert. Et alternativ er å sette ham på doen. Kommer det ikke noe så ta på bleien - og den må være på hele natten, ignorer hyl og ferdig med det. Har en her i huset som _aldri_ må på do før sengetid eller en lengre kjøretur etc., men når h*n kommanderes dit er jeg nesten redd doen skal renne over. Ungen er, eller later som h*n er, like overrasket hver gang. ;-) Et annet alternativet er å begynne leggingen tidligere selv om han går glipp av f.eks. barne-TV. Si at når han holder på med slikt sommel og kommel går det ut over andre ting han ha lyst til å gjøre. Med en treåring kan dette være litt vanskelig fordi det er en vel langsiktig konsekvens. Det er fryktelig lenge til barne-TV i morgen når det bare er så kiip å legge seg i kveld. Tenk gjennom situasjonene hvor han drar ting ut (kanskje ikke bare med dogåing) og planlegg strategier for å kappe det av. Ha gjerne en stor klokke der dere tegner et merke eller med klistrelapp markerer et klokkeslett. Si at om han har tisset/bæsjet og er ferdig med alt annet som skal gjøres før den lange viseren har kommet til ... skal dere lese et ekstra kapittel eller noe annet som er atraktivt/belønning. Er dere så uhelige å trenge sterkere virkemiddel kan dere i tillegg ha et punkt litt senere, som betyr indragning av visse goder. Ha i bakhodet at i treårsalderen er det monstrene komme under senga. (Har de ikke hørt om monstre, blir det løver og tigre i stedet. De kommer, sikkert som Big Ben.) En del fjas kan komme av at ungen er redd. Mange blir mørkeredde i den alderen også. Tror det er ganske vanlig at godt innarbeidede leggetider kommer under press mange ganger mellom 3- og 6-årsalderen. mvh ''Ha i bakhodet at i treårsalderen er det monstrene komme under senga. (Har de ikke hørt om monstre, blir det løver og tigre i stedet. De kommer, sikkert som Big Ben.)'' Da er mine to to svært avvikende unger for de har aldri hatt monstre under senga... Ikke tigre eller løver heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283124-st%C3%A5r-opp-igjen-hver-kveld/#findComment-2275904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 ''Ha i bakhodet at i treårsalderen er det monstrene komme under senga. (Har de ikke hørt om monstre, blir det løver og tigre i stedet. De kommer, sikkert som Big Ben.)'' Da er mine to to svært avvikende unger for de har aldri hatt monstre under senga... Ikke tigre eller løver heller. ''Da er mine to to svært avvikende unger for de har aldri hatt monstre under senga... Ikke tigre eller løver heller.'' Bare vent Mine unger har heller aldri hatt monstre under senga og aldri vært redde for å legge seg.. Ikke før nå! Eldstejenta på ti år har de siste månedene hatt perioder der hun har hørt og sett både det ene og det andre på kvelds- og nattestid.. Og jeg som trodde vi hadde kommet oss velberga over dette *sukk* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283124-st%C3%A5r-opp-igjen-hver-kveld/#findComment-2275915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 ''Ha i bakhodet at i treårsalderen er det monstrene komme under senga. (Har de ikke hørt om monstre, blir det løver og tigre i stedet. De kommer, sikkert som Big Ben.)'' Da er mine to to svært avvikende unger for de har aldri hatt monstre under senga... Ikke tigre eller løver heller. Du så deilig det hørtes ut. Vi har vært svært nøye med å unngå alt skremmetull til ungene. Med den eldste hadde vi også god kontroll på hva h*n ble eksponert for. Men løvene kom like forbasket, og jeg måtte jage dem kveld etter kveld. Fikk høre av de som har greie på det at det er normalt. Noe med at barna blir klar over at verden ikke bare er et trygdt sted. Et annet barn hadde en ped-leder med fullstendig dilla på hekser og troll. Det ble halv-annet år med mareritt, bokstavelig talt. (Vi måtte få ped.leder til å begrense seg, men skaden var alt gjort.) Dette barnet er fortsatt ekstra sensitiv på slike ting. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283124-st%C3%A5r-opp-igjen-hver-kveld/#findComment-2275936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 ''Ha i bakhodet at i treårsalderen er det monstrene komme under senga. (Har de ikke hørt om monstre, blir det løver og tigre i stedet. De kommer, sikkert som Big Ben.)'' Da er mine to to svært avvikende unger for de har aldri hatt monstre under senga... Ikke tigre eller løver heller. Kanskje de bare ikke forteller det? Jeg var redd for både det ene og det annet som jeg husker det, men jeg fortalte ikke noe om det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283124-st%C3%A5r-opp-igjen-hver-kveld/#findComment-2276101 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 ''Ha i bakhodet at i treårsalderen er det monstrene komme under senga. (Har de ikke hørt om monstre, blir det løver og tigre i stedet. De kommer, sikkert som Big Ben.)'' Da er mine to to svært avvikende unger for de har aldri hatt monstre under senga... Ikke tigre eller løver heller. Mine to håpefulle (på snart 4 og snart 6 år) har heller aldri hatt monstre/løver/troll/spøkelser eller andre ulumskheter under senga. - Verken i forbindelse med leggetid eller på andre tider av døgnet. Heldigvis! *banker i bordet* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283124-st%C3%A5r-opp-igjen-hver-kveld/#findComment-2276186 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Høres ut som ekte filibuster. Om han får holde på er det en fare for at han utvider ritualet. Vann, ekstra kos, _må_ ha et kosedyr som er sporløst borte, __må_ bare fortelle noe, gå på do tre gange før og fire ganger etter legging etc. Det er helt perfekt alder for å bli riktig utspekulert. Et alternativ er å sette ham på doen. Kommer det ikke noe så ta på bleien - og den må være på hele natten, ignorer hyl og ferdig med det. Har en her i huset som _aldri_ må på do før sengetid eller en lengre kjøretur etc., men når h*n kommanderes dit er jeg nesten redd doen skal renne over. Ungen er, eller later som h*n er, like overrasket hver gang. ;-) Et annet alternativet er å begynne leggingen tidligere selv om han går glipp av f.eks. barne-TV. Si at når han holder på med slikt sommel og kommel går det ut over andre ting han ha lyst til å gjøre. Med en treåring kan dette være litt vanskelig fordi det er en vel langsiktig konsekvens. Det er fryktelig lenge til barne-TV i morgen når det bare er så kiip å legge seg i kveld. Tenk gjennom situasjonene hvor han drar ting ut (kanskje ikke bare med dogåing) og planlegg strategier for å kappe det av. Ha gjerne en stor klokke der dere tegner et merke eller med klistrelapp markerer et klokkeslett. Si at om han har tisset/bæsjet og er ferdig med alt annet som skal gjøres før den lange viseren har kommet til ... skal dere lese et ekstra kapittel eller noe annet som er atraktivt/belønning. Er dere så uhelige å trenge sterkere virkemiddel kan dere i tillegg ha et punkt litt senere, som betyr indragning av visse goder. Ha i bakhodet at i treårsalderen er det monstrene komme under senga. (Har de ikke hørt om monstre, blir det løver og tigre i stedet. De kommer, sikkert som Big Ben.) En del fjas kan komme av at ungen er redd. Mange blir mørkeredde i den alderen også. Tror det er ganske vanlig at godt innarbeidede leggetider kommer under press mange ganger mellom 3- og 6-årsalderen. mvh Det er kommet noen påfunnlignende dem du nevner ja, men det har han ikke fått gjennomslag for. Jeg kjøpte en liten bok med Lynet McQueen og to ark klistremerker for å teste ut dette belønningssystemet jeg har lest om så mange ganger. Gutten surva og skreik halve ettermiddag og kveld fordi han ikke fikk åpne det. (Vi har forsøkt oss med ulike typer belønning tidligere, som is, uten nytte) Men bæsje på do skulle han overhodet ikke når det ble tid for det, så bleia måtte på. Vil ikke presse ham mer på dette området, når ikke engang klistremerkene var gulrot nok. Det går vel over med tid og stunder, ikke så ofte at gutter må ha med seg bleie på konfirmasjonsleir, eller hva? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283124-st%C3%A5r-opp-igjen-hver-kveld/#findComment-2276440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Da hadde jeg lagt den lille luringen en halvtime tidligere hver kveld. Så får han litt ekstra tid til bæsjing.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283124-st%C3%A5r-opp-igjen-hver-kveld/#findComment-2276825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Da hadde jeg lagt den lille luringen en halvtime tidligere hver kveld. Så får han litt ekstra tid til bæsjing.. Vanskelig å få skvisa inn alt man skal igjennom, men ja, det er nok den foreløpige løsningen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283124-st%C3%A5r-opp-igjen-hver-kveld/#findComment-2276839 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.