Gå til innhold

Denne 13-årigen...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har du sett at de kjører som gærninger?

Jeg var selv 14 år da jeg begynte å sitte på bil hos gutta, det hendte de kjørte fort, men det var sjelden.

røykte gjorde jeg også og det hendte jeg smakte på noe godt drikke.

Jeg kom over stadiget jeg også og har det fint i dag og angrer egentlig ingenting på at jeg hadde det så gøy i ungdomstiden min :)

(Jeg var bare 14 år da jeg gikk inn i fast forhold med en på 22 og vi er fortsatt smboere 18år etter)

La jenta være tenåring og følg med på hva hun gjør, jo mere streng du er jo værre det kan bli for da trosser hun bare reglene du har satt. Lykke til!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283176-denne-13-%C3%A5rigen/#findComment-2276380
Del på andre sider

Gjest mamma jaja

Jeg var selv 14 år da jeg begynte å sitte på bil hos gutta, det hendte de kjørte fort, men det var sjelden.

Jeg kom over stadiget jeg også og har det fint i dag og angrer egentlig ingenting på at jeg hadde det så gøy i ungdomstiden min :)

(Jeg var bare 14 år da jeg gikk inn i fast forhold med en på 22 og vi er fortsatt smboere 18år etter)

La jenta være tenåring og følg med på hva hun gjør, jo mere streng du er jo værre det kan bli for da trosser hun bare reglene du har satt. Lykke til!!

En ting du glemmer er: det virker som det er enda større press i dag blant ungdommer, og enda flere farer med hensyn til blant annet stoff. Tiden har faktisk forandret seg på disse årene siden du var 14 år. Jeg var og undom på den tiden, og vet at presset i dag er mye større.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283176-denne-13-%C3%A5rigen/#findComment-2276422
Del på andre sider

Gjest mamma jaja

Glemte å si at datteren min på 15 år innrømmer at mange gutter kjører som gærninger, noen har til og med mistet førekortet. Jeg synes at 13 år gamle jenter ikke har noe i en bil å gjøre med eldre gutter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283176-denne-13-%C3%A5rigen/#findComment-2276423
Del på andre sider

Bare fordi det gikk bra med deg betyr ikke at det går bra med alle som oppfører seg sånn. Når jeg ser de jeg gikk på ungdomsskolen med og ser hvem som har klart seg bra og hvem som har klart seg knapt så bra, er det dem som drev på som deg som ikke har klart seg så bra...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283176-denne-13-%C3%A5rigen/#findComment-2276579
Del på andre sider

Annonse

Gjest det gikk bra

Bare fordi det gikk bra med deg betyr ikke at det går bra med alle som oppfører seg sånn. Når jeg ser de jeg gikk på ungdomsskolen med og ser hvem som har klart seg bra og hvem som har klart seg knapt så bra, er det dem som drev på som deg som ikke har klart seg så bra...

Blant mitt årskull har det i stor grad slått ut omvendt - de "rike og vellykkede" sliter med psykiske problemer, rusproblemer, selvmord..

Men det betyr ikke at man på noen måte skal slippe alle grenser og la ungdommen fly villt, det hjelper ikke under noen omstendigheter.

Tenåringer har behov for grensesettende foreldre, uansett hvor forbannet de blir og uansett hvor lite det virker som de hører på en.

Bare ikke la det gå for langt, da "mister" man dem ... Pick your fights.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283176-denne-13-%C3%A5rigen/#findComment-2276581
Del på andre sider

Blant mitt årskull har det i stor grad slått ut omvendt - de "rike og vellykkede" sliter med psykiske problemer, rusproblemer, selvmord..

Men det betyr ikke at man på noen måte skal slippe alle grenser og la ungdommen fly villt, det hjelper ikke under noen omstendigheter.

Tenåringer har behov for grensesettende foreldre, uansett hvor forbannet de blir og uansett hvor lite det virker som de hører på en.

Bare ikke la det gå for langt, da "mister" man dem ... Pick your fights.

Man trenger ikke være "rik og vellykket" for å ikke være for opprørsk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283176-denne-13-%C3%A5rigen/#findComment-2276587
Del på andre sider

Tror det er lurt å sette litt grenser jeg. Selv måtte jeg være inne kl 24 i helgene med det argumentet at jeg ble så trøtt og sur når det var skoledager hvis jeg fikk være sent ute. Og det var jo sant, selvom jeg syntes det var skikkelig urettferdig da. I ettertid synes jeg det var greit. Men vi er jo forskjellige alle mann... Det gjelder nok uansett å følge med på hva de gjør og hvem de er sammen med, men samtidig stole på henne. Huff... Det er ikke så lett det der. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283176-denne-13-%C3%A5rigen/#findComment-2276590
Del på andre sider

Hvordan bor dere? På landet? Kanskje trenger hun transport-hjelp? I så fall ville jeg strukket meg langt med å bringe/hente. Når hun blir 16 kan hun kanskje få en moped, sånn at hun kan komme seg rundt selv, ta ansvar for seg selv?

Ellers må dere bare være enda strengere med henne, for dette er jo farlig. Pass også på dette med prevensjon etthvert (hun er jo veldig ung enda, men bedre føre var). Særlig hvis guttene er veldig mye eldre. Jeg sier ikke at dere må gi henne p-piller, men snakk med henne om dette. Hør med foreldrene til venninnene hennes, hvilke regler har de for slike ting? Gå sammen med dem for å forsøke å få bukt med det. hun er vel ikke den eneste av jentene som sitter på med disse gutta?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283176-denne-13-%C3%A5rigen/#findComment-2279230
Del på andre sider

Gjest dropper nicket nå...

Min 16-åring, godtar forbud mot å sitte på med eldre kamerater, og skjønner hvorfor hun ikke får lov. Nå bor vi heldigvis ikke i et råner-miljø, da....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283176-denne-13-%C3%A5rigen/#findComment-2279896
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest pærebrus875

Hvorfor får hun ikke lov å røyke da? Og hvorfor ikke sitte på med eldre gutter? Som kjører som idioter? Har du faktisk svart på dette til henne? MANGE foreldrene har den holdningen at man sette regler først, uten å fortelle hvorfor.

Si at røyking ER usunt og dumt, røyker du eller far selv så slutt IDAG og hvis en sunn holdning. Si at alt lukter dritt og lukta er umulig å få vekk, si at lungene blir ødelagt spesielt når man er ung når man starter, så spørr om hu vil ha kreft og ødelagt hud og hår før hun blir 20 år... for det er jo det som i verstefall skjer.

Eldre gutter kan utnytte henne, men kan også være ok venner. Si til henne, ta den praten nå, at hennes kropp er hennes, ikke la noen se eller ta på noe hun ikke vil. Eller at hun ikke skal se eller ta på ting hun ikke vil. Føler hun seg truet til noe, så kom deg hjem. Si at ekte venner ikke gjør sånne ting..

Selv hater jeg idiotkjøring, mistet et og holdt på å miste flere nære i bilulykker. Vis henne statisikken over hvor mange ungdommer som faktisk dør årlig, og at flertallet garantert var "kjempekule og kjørte fort uten sikkerthetssele". Vær ærlig, da hører hun etter. Om hun trenger transport som noen her nevnte, tilby deg å sponse mopedlapp og moped (ev ny sykkel nå?) mot at hun tar ansvar nå og viser at hun er til å stole på. Altså ikke røyking, komme hjem til en fornuftig tid og ikke holde seg med folk som er dårlige venner.

Si også at så klart kan hun snakke med "dårlige" venner, at du ikke kutter ut løftet ditt for "småting" - tenåringer gjør feil. Det du skal gjøre er å endre holdningen hennes til å tenke litt mer konsekvens, ikke bare gøy og kult nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283176-denne-13-%C3%A5rigen/#findComment-2314744
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...