Gå til innhold

Beskjed om gruppe inndeling i dag

Anbefalte innlegg

Gjest 1 klassing

I dag har vi fått brev fra skolen om hvilken gruppe sønnen vår kommer i. Vi er ikke helt fornøyd, fordi det er kun en han kjenner fra barnehagen og dette barnet leker han ikke med.

I tillegg er det ingen som han kan gå sammen med til skolen. De som er naturlig han går sammen med bor i vår paralellgate og de har kommet i en annen gruppe. Han kjenner dessuten noen av disse fra før også.

Nytter det å klage, eller blir vi bare sett på som "brysomme" foreldre?

Er det en fremgangsmåte som er bedre enn andre her?

(ringe først, skrive brev så tidlig som mulig, snakke med rektor eller noe annet?..)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283207-beskjed-om-gruppe-inndeling-i-dag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snuppa gikk i "feil" gruppe en mnds tid i førsteklasse og det var helt grusomt! Ungen som vanligvis lo og tøyset fra morgen til kveld ble stille og innesluttet og læreren sa at hun aldri smilte...

Vi fikk umiddelbart etter det byttet gruppe og jenta ble seg selv igjen fra første dag i ny gruppe! Men det er klart - det kan jo godt hende at poden din finner seg godt til rette og får mange nye venner i gruppa si. :o)

Det var sent å få beskjed nå, de begynner jo allerede på mandag! vi fikk beksjed for et par uker siden, og vi var kjempefornøy med klassen, heldigvis.

Men på førskledagen hadde rektor et møte med foreldrene til skolestarterne, og da ba de oss foreldre om å vente med å klage til det var gått to uker inn i skoleåret. For å se hvordan det gikk. Deres erfaring er at barna stort sett ville trives i den gruppen de kom, og at de ble raskt kjent med andre. Jeg aner ikke om det er lurt, men det er hva "vår" rektor sa.

Ellers så synes jeg det er uklokt av skolen å ikke sette barnet ditt sammen med de h*n bor i nærheten av. Veldig greit å kunne ta følge til og fra skolen. Men det kan jo hende de begynner og slutter på samme tid, sånn at de kan gå sammen allikevel.

Gjest 1 klassing

Det var sent å få beskjed nå, de begynner jo allerede på mandag! vi fikk beksjed for et par uker siden, og vi var kjempefornøy med klassen, heldigvis.

Men på førskledagen hadde rektor et møte med foreldrene til skolestarterne, og da ba de oss foreldre om å vente med å klage til det var gått to uker inn i skoleåret. For å se hvordan det gikk. Deres erfaring er at barna stort sett ville trives i den gruppen de kom, og at de ble raskt kjent med andre. Jeg aner ikke om det er lurt, men det er hva "vår" rektor sa.

Ellers så synes jeg det er uklokt av skolen å ikke sette barnet ditt sammen med de h*n bor i nærheten av. Veldig greit å kunne ta følge til og fra skolen. Men det kan jo hende de begynner og slutter på samme tid, sånn at de kan gå sammen allikevel.

en ting er at de begynner og slutter til samme tid. en annen ting er å bli inkludert i miljøet til de elevene som går samme vei.

det hjelper ikke hvis man ikke har noen å gå sammen med.

erfaringsvis er elevene veldig knyttet til sin "gruppe". det merket vi med eldstemann da han startet på skolen. gode kamerater fra barnehagen sluttet han å leke med og visa versa. de havnet dessverre ikke i samme gruppe.

dette ønsker vi ikke skal skje igjen.

Jeg ville spurt om det gikk an å gjøre om. Jeg har inntrykk av at skoler for tiden er utrolig dårlige til å sette sammen klasser/grupper med elever som bor i nærheten av hverandre. Det viktigste i dette tenker jeg er at de har noen å gå til og fra skolen sammen med. Venner finner de alltids.

Annonse

Jeg ville spurt om det gikk an å gjøre om. Jeg har inntrykk av at skoler for tiden er utrolig dårlige til å sette sammen klasser/grupper med elever som bor i nærheten av hverandre. Det viktigste i dette tenker jeg er at de har noen å gå til og fra skolen sammen med. Venner finner de alltids.

''Det viktigste i dette tenker jeg er at de har noen å gå til og fra skolen sammen med. Venner finner de alltids.''

Men vil unger gå til og fra skolen med noen de ikke er venner med da? Mine vil i alle fall ikke det, ikke sakk om!

Dere kan be om å få bytte.

Ring rektor først og forklar som du gjør i innlegget ditt.

Så skriver du et brev uten krasse undertoner.

Lykke til.

Vær også klar over at barn gjerne finner nye venner på skolen enn de de lekte med på barnehagen.

''Det viktigste i dette tenker jeg er at de har noen å gå til og fra skolen sammen med. Venner finner de alltids.''

Men vil unger gå til og fra skolen med noen de ikke er venner med da? Mine vil i alle fall ikke det, ikke sakk om!

Jeg tror Sofline antok, som jeg også har observert, at barn gjerne blir venner med andre enn dem de gikk i barnehage sammen med.

Det er ikke noe å bekymre seg for. De velger gjerne andre venner når de begynner på skolen uansett.

Vår jente kjenner ingen hun skal gå sammen med. Vi fikk ikke barnehageplass her vi bor og hun måtte dermed gå i barnehage sammen barn som skal begynne på en annen skole.

Hun har gått på sfo noen dager og det går seg til.

Det der er helt forskjellig fra skole til skole.

Det kan ordne seg bare med en telefon, dere kan få beskjed om å vente i X dager som det er beskrevet nedenfor, eller dere kan få beskjed om at det er umulig fordi da er det straks 30 andre unger som også vil bytte (slik det er på vår skole, som er en av landets største).

Ikke la misnøyen smitte over på sønnen din. Vanligvis ordner det seg uansett, men det skader ikke å snakke med skolen om det. Det bør gjøres idag, før skolestart.

Nå tror jeg du misforstod hva jeg mente. Jeg mente at de alltids finner venner på skolen, uansett hvor de andre elevene i klassen bor. Men jeg mente også at det er viktig at vennene (les: klassekameratene) bor i nærheten, for da har de noen å gå til skolen sammen med.

Går nabobarna ikke i samme klasse, er det ikke sikkert de fortsetter med å være venner, eller så begynner og slutter de kanskje på skolen på andre tidspunkter. Kusina mi var skikkelig uheldig da hun begynte på skolen. Den eneste i nabolaget hun kom i klasse med, klikker hun ikke med i det hele tatt, og dem hun gjerne vil gå sammen med og leke med går i en annen klasse og begynner på skolen til andre tider.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...