cizz Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Nå skal snuppa til pers og vennes av med nattmåltid! Hun har "stabilisert" seg på ett måltid hver natt ca kl 03, har hatt det sånn minst en måned. Våkner igjen ved 07-08-tiden og får da pupp i sengen før vi står opp. Hun er 6 mndr nå, veier såvidt over 8 kg, spiser grøt to ganger om dagen i tillegg til pupp, og helsesøster er enig i at det nå ikke er noe å vente på. Pappaen skal være "bøddel" mens jeg skal sove på storebrors rom mens det står på. Er det noen som har råd til hvordan vi bør gjøre dette? Storebror fikk erstatning på flaske, så han ble bare gradvis mettere og sluttet helt av seg selv med nattmåltid rundt 6 mndrs alder, så vi har aldri hatt noen sånn avvenning før.... Jeg regner med at hun bør få tilbud om vann når hun våkner? Hun kommer jo til å bli rasende vil jeg tro når hun ikke får mat som vanlig, bør hun taes opp da og trøstes eller bare gi sutten og ignorere skrikingen? Hvor lenge kommer hun til å skrike før hun sovner igjen, kanskje? Og hvor mange netter må vi regne med at det kommer til å stå på? Alle tips mottas med stor takk!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283224-r%C3%A5d-om-avvenning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Jeg ville tilbudt henne litt vann i tilfelle hun er tørst, noe hun sannsynligvis ikke er, men ikke tatt henne opp fra sengen. Ikke noe byssing og godsnakk, bare holdt hånden på henne så hun kjenner at pappa er der og kanskje litt "nå er det natt, skatt, nå skal vi sove". Og så holdt stand til et bestemt klokkeslett om morgenen. Snuppa mi fikk nemlig pupp kl. 5:30 om morran de første nettene uten nattpupp og det tidspunktet holdt hun godt fast på i mndsvis... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283224-r%C3%A5d-om-avvenning/#findComment-2276671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Da vi avvente minsten, la vi en madrass på gulvet ved siden av sprinkelsenga. Jeg lå på et annet rom. Når barnet våknet, gikk far inn, la seg på madrassen, men gjorde ingenting annet enn beroligende prat. Ikke løfting, flaske eller annet. Ungen skrek seg egentlig i søvn, men det var i sinne og frustrasjon, ikke i skrekk for å være alene. Første natten var det skriking i en time eller to, andre natten nesten ikke noe skriking, tredje natten var det greit... Jeg ville ikke begynt å venne ungen til å få vannflaske kl 3, da er dere jo like langt. Vi har hatt non-spill tutekopper med vann liggende i senga til barnet, så det kunne drikke selv, men da var de jo eldre. (Selv ventet jeg til 8-mnd-alder før jeg avvente barna fra nattpupp.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283224-r%C3%A5d-om-avvenning/#findComment-2276700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Jeg avvente minstemann fra nattpupp da han var ca. 7 mnd gammel. Siden pappa'n pendler, måtte jeg gjøre det selv, men det gikk i grunnen greit. Første natta skrek han vel i et par timer. Det var utmattende, men jeg holdt ut. Han fikk tilbud om vann, og drakk godt først. Andre natta skrek han ikke så veldig mye. Tredje natta var det bare litt surving. Fjerde natta var det hylskriking i over 1 time, og jeg holdt på å gi opp. Da var jeg så sliten og trøtt, og så lei meg over at han ikke hadde godtatt at det ikke var noe pupp å få. Likevel klarte jeg å holde ut. (Selv om jeg gråt mine modige tårer sammen med ham.) Femte natta var det helt stille, og det har det vært siden Jeg satt stort sett på en krakk ved siden av senga. Gjorde ikke så mye, bare var synlig for ham. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283224-r%C3%A5d-om-avvenning/#findComment-2276726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velouria Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Jeg ville ikke avvent en 6 mnd gammel baby med nattmat, de aller fleste avvenner seg selv. Men om jeg måtte avvenne av en eller annen grunn ville jeg gitt mye kos og nærhet i stedet, og tatt biten litt gradvis. Jeg syns det høres ganske brutalt ut og plutselig avvenne. Som du også sier avvente sønnen din seg selv, hva med å gi minsta litt tid og se hvordan det går seg til? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283224-r%C3%A5d-om-avvenning/#findComment-2276830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Nå vet ikke jeg hva som er målet ditt, men slutter du med nattpupp er det stor mulighet for at det ikke tar lang tid før det er ytterst lite melk igjen på dagtid også. Men målet ditt er kanskje ikke å amme lenge uansett. Vi ventet med å avvenne frøken til hun var nesten ett år, og det er kanskje litt sent, men vårt valg. Akkurat som det er ditt valg å slutte tidlig(fikk pupp til hun var 20mnd på dagtid). Pappa lå mellom meg og frøken, så fikk hun vann. Gikk over all forventning. Men det er forskjell på en liten unge og en baby. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283224-r%C3%A5d-om-avvenning/#findComment-2276872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Nå vet ikke jeg hva som er målet ditt, men slutter du med nattpupp er det stor mulighet for at det ikke tar lang tid før det er ytterst lite melk igjen på dagtid også. Men målet ditt er kanskje ikke å amme lenge uansett. Vi ventet med å avvenne frøken til hun var nesten ett år, og det er kanskje litt sent, men vårt valg. Akkurat som det er ditt valg å slutte tidlig(fikk pupp til hun var 20mnd på dagtid). Pappa lå mellom meg og frøken, så fikk hun vann. Gikk over all forventning. Men det er forskjell på en liten unge og en baby. Jeg har aldri hørt om at man risikerer å nærmest miste melken om man slutter med nattamming. Melkeproduksjonen regulerer seg etter etterspørselen. Hva med små babyer som sover nesten hele natten fra de er nyfødte? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283224-r%C3%A5d-om-avvenning/#findComment-2276899 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 Tusen takk for alle svar! Sånn som jeg har skjønt det på helsestasjonen og i div. bøker så er 6 mndr et helt normalt tidspunkt å slutte med nattmat på, og jeg har ikke dårlig samvittighet for det! Hun spiser såpass mye på dagtid og legger bra på seg så dette går nok bra. Jeg sov hos storebror i natt, og vi hadde blitt enige om at 0630 var det morgen så hvis hun var våken da så skulle jeg stå opp og gi henne mat da og stå opp sammen med henne og begynne dagen. Natten forløp som følger: Våknet litt til og fikk sutten i 01-tiden og i 02-tiden, sov så til 0620...... Hun hadde vel hørt hva vi hadde blitt enige om.... :-) Får se hvordan det går til natta igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283224-r%C3%A5d-om-avvenning/#findComment-2277061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Jeg har aldri hørt om at man risikerer å nærmest miste melken om man slutter med nattamming. Melkeproduksjonen regulerer seg etter etterspørselen. Hva med små babyer som sover nesten hele natten fra de er nyfødte? Tror det blir feil å si at de fleste babyer sover hele natten. Uten amming. Faktisk veldig få jeg har hørt om som faktisk gjøre det. Det er bare å høre med helsesøster osv så vil nok de være enig i at natteamming opprettholder mere melkeproduksjon. Men er jo ikke alle som gidder å tenke at de skal amme lenge heller, noen syns jo 8mnd er lenge, og da kan en jo fint slutte med nattamming etter 6 mnd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283224-r%C3%A5d-om-avvenning/#findComment-2277104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Tror det blir feil å si at de fleste babyer sover hele natten. Uten amming. Faktisk veldig få jeg har hørt om som faktisk gjøre det. Det er bare å høre med helsesøster osv så vil nok de være enig i at natteamming opprettholder mere melkeproduksjon. Men er jo ikke alle som gidder å tenke at de skal amme lenge heller, noen syns jo 8mnd er lenge, og da kan en jo fint slutte med nattamming etter 6 mnd. Nå synes jeg du er litt stygg mot trådstarter, vi vet jo ikke hvorfor hun synes det er på tide å kutte ut nattammingen nå. I tillegg motsier du deg selv litt når du først sier at man ofte får melk også på dagtid etter å ha sluttet med nattamming, for deretter å si at du selv ammet på dagtid i 7-8 mnd etter å ha sluttet om natten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283224-r%C3%A5d-om-avvenning/#findComment-2277106 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Tusen takk for alle svar! Sånn som jeg har skjønt det på helsestasjonen og i div. bøker så er 6 mndr et helt normalt tidspunkt å slutte med nattmat på, og jeg har ikke dårlig samvittighet for det! Hun spiser såpass mye på dagtid og legger bra på seg så dette går nok bra. Jeg sov hos storebror i natt, og vi hadde blitt enige om at 0630 var det morgen så hvis hun var våken da så skulle jeg stå opp og gi henne mat da og stå opp sammen med henne og begynne dagen. Natten forløp som følger: Våknet litt til og fikk sutten i 01-tiden og i 02-tiden, sov så til 0620...... Hun hadde vel hørt hva vi hadde blitt enige om.... :-) Får se hvordan det går til natta igjen. Høres flott ut! Krysser fingrene for at det går like bra fremover. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283224-r%C3%A5d-om-avvenning/#findComment-2277107 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Tror det blir feil å si at de fleste babyer sover hele natten. Uten amming. Faktisk veldig få jeg har hørt om som faktisk gjøre det. Det er bare å høre med helsesøster osv så vil nok de være enig i at natteamming opprettholder mere melkeproduksjon. Men er jo ikke alle som gidder å tenke at de skal amme lenge heller, noen syns jo 8mnd er lenge, og da kan en jo fint slutte med nattamming etter 6 mnd. Du sier selvfølgelig at man kan få merkbart mindre melk ved slutt av nattamming og så sier du like etter at du selv ammet på dagtid i 7-8 mnd etter å ha sluttet med nattamming. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283224-r%C3%A5d-om-avvenning/#findComment-2277108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Tror det blir feil å si at de fleste babyer sover hele natten. Uten amming. Faktisk veldig få jeg har hørt om som faktisk gjøre det. Det er bare å høre med helsesøster osv så vil nok de være enig i at natteamming opprettholder mere melkeproduksjon. Men er jo ikke alle som gidder å tenke at de skal amme lenge heller, noen syns jo 8mnd er lenge, og da kan en jo fint slutte med nattamming etter 6 mnd. Selvfølgelig opprettholder nattamming melkeproduksjonen, men den forsvinner ikke om man slutter å amme om natten. Jeg kjenner en som ammet til barnet hennes var ganske gammelt. Nattamming ble det slutt på lenge før det ble slutt på ammingen, og selv om det i slutten gjerne gikk dager mellom hver amming, hadde hun mer enn nok melk. Hun hadde problemer med for lite melk i begynnelsen. Jeg har lest om i hvert fall to er på forumet som har hatt babyer som sov hele natten fra starten av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283224-r%C3%A5d-om-avvenning/#findComment-2277221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Tusen takk for alle svar! Sånn som jeg har skjønt det på helsestasjonen og i div. bøker så er 6 mndr et helt normalt tidspunkt å slutte med nattmat på, og jeg har ikke dårlig samvittighet for det! Hun spiser såpass mye på dagtid og legger bra på seg så dette går nok bra. Jeg sov hos storebror i natt, og vi hadde blitt enige om at 0630 var det morgen så hvis hun var våken da så skulle jeg stå opp og gi henne mat da og stå opp sammen med henne og begynne dagen. Natten forløp som følger: Våknet litt til og fikk sutten i 01-tiden og i 02-tiden, sov så til 0620...... Hun hadde vel hørt hva vi hadde blitt enige om.... :-) Får se hvordan det går til natta igjen. Lykke til videre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283224-r%C3%A5d-om-avvenning/#findComment-2277222 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 19. august 2007 Forfatter Del Skrevet 19. august 2007 Først må jeg bare si at jeg har ingen planer om å slutte å amme selv om jeg slutter å gi datteren min mat på natten! Og om faktisk så var at jeg hadde det, så ser jeg ingen problemer med det heller, jeg vet at hun likevel hadde blitt både mett og fornøyd, men det er vel noen som føler at de nærmest bør rammes inn fordi de ammer ungene sine så lenge.... Jeg har slitt _enormt_ mye med amming, med førstemann klarte jeg det ikke men denne gangen har jeg klart det etter en veldig tøff start, og jeg fullammet henne i 4,5 mnd før hun begynte å få grøt. Det er ikke naturlig for kroppen å få mat på natten, den trenger hvileperioden, og nå holder jeg på med å hjelpe jenta mi med å komme inn i den rytmen. Man kan ikke forvente at ungene skal klare alt selv, hun er jo bare seks mndr og vet ikke at hun har best av å ikke spise midt på natten, det må jo jeg som forelder lære henne. Andre natten gikk ikke like harmonisk som den første, men ingen krise likevel. Hun våknet 0415 , begynte å gråte ca 15 minutter senere, og pappa passet på mens hun gr¨t ca en time før hun sovnet igjen. Så våknet hun kl 07, fikk da pupp i sengen før vi sto opp. Så vi får tro at dette går seg fin til etter noen netter til :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283224-r%C3%A5d-om-avvenning/#findComment-2277362 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Først må jeg bare si at jeg har ingen planer om å slutte å amme selv om jeg slutter å gi datteren min mat på natten! Og om faktisk så var at jeg hadde det, så ser jeg ingen problemer med det heller, jeg vet at hun likevel hadde blitt både mett og fornøyd, men det er vel noen som føler at de nærmest bør rammes inn fordi de ammer ungene sine så lenge.... Jeg har slitt _enormt_ mye med amming, med førstemann klarte jeg det ikke men denne gangen har jeg klart det etter en veldig tøff start, og jeg fullammet henne i 4,5 mnd før hun begynte å få grøt. Det er ikke naturlig for kroppen å få mat på natten, den trenger hvileperioden, og nå holder jeg på med å hjelpe jenta mi med å komme inn i den rytmen. Man kan ikke forvente at ungene skal klare alt selv, hun er jo bare seks mndr og vet ikke at hun har best av å ikke spise midt på natten, det må jo jeg som forelder lære henne. Andre natten gikk ikke like harmonisk som den første, men ingen krise likevel. Hun våknet 0415 , begynte å gråte ca 15 minutter senere, og pappa passet på mens hun gr¨t ca en time før hun sovnet igjen. Så våknet hun kl 07, fikk da pupp i sengen før vi sto opp. Så vi får tro at dette går seg fin til etter noen netter til :-) Så flott! Lykke til med natt 3! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283224-r%C3%A5d-om-avvenning/#findComment-2277691 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Først må jeg bare si at jeg har ingen planer om å slutte å amme selv om jeg slutter å gi datteren min mat på natten! Og om faktisk så var at jeg hadde det, så ser jeg ingen problemer med det heller, jeg vet at hun likevel hadde blitt både mett og fornøyd, men det er vel noen som føler at de nærmest bør rammes inn fordi de ammer ungene sine så lenge.... Jeg har slitt _enormt_ mye med amming, med førstemann klarte jeg det ikke men denne gangen har jeg klart det etter en veldig tøff start, og jeg fullammet henne i 4,5 mnd før hun begynte å få grøt. Det er ikke naturlig for kroppen å få mat på natten, den trenger hvileperioden, og nå holder jeg på med å hjelpe jenta mi med å komme inn i den rytmen. Man kan ikke forvente at ungene skal klare alt selv, hun er jo bare seks mndr og vet ikke at hun har best av å ikke spise midt på natten, det må jo jeg som forelder lære henne. Andre natten gikk ikke like harmonisk som den første, men ingen krise likevel. Hun våknet 0415 , begynte å gråte ca 15 minutter senere, og pappa passet på mens hun gr¨t ca en time før hun sovnet igjen. Så våknet hun kl 07, fikk da pupp i sengen før vi sto opp. Så vi får tro at dette går seg fin til etter noen netter til :-) Du skal slett ikke ha dårlig samvittighet på noen måte for at du avvenner jenta di nå - du har vært kjempeflink og gitt henne en riktig god start. ) Dette går nok bra skal du se! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283224-r%C3%A5d-om-avvenning/#findComment-2277692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Nå vet ikke jeg hva som er målet ditt, men slutter du med nattpupp er det stor mulighet for at det ikke tar lang tid før det er ytterst lite melk igjen på dagtid også. Men målet ditt er kanskje ikke å amme lenge uansett. Vi ventet med å avvenne frøken til hun var nesten ett år, og det er kanskje litt sent, men vårt valg. Akkurat som det er ditt valg å slutte tidlig(fikk pupp til hun var 20mnd på dagtid). Pappa lå mellom meg og frøken, så fikk hun vann. Gikk over all forventning. Men det er forskjell på en liten unge og en baby. Min jente sov hele natta fra hun var 2 uker gammel, og jeg fullammet henne til hun var nesten 6 mndr. Ikke noe problem med melkemengde, tvert imot! Sønnen min sov hele natta fra han var 4 uker til han var 4-5 mndr, da begynte han å våkne og forlange nattmat litt innimellom. Han veide nesten 10 kg da han var 6 mndr og vi begynte å introdusere fast føde. Så den teorien der passer iallefall ikke på mine pupper! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283224-r%C3%A5d-om-avvenning/#findComment-2277694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.