Gå til innhold

Hva koster det å få et barn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gå inn på adopsjonsforum.no, der finner du alt du trenger av opplysninger.

Det er ikke skrekkelig dyrt, men selvfølgelig koster det jo noe.

Det som egentlig koster er hentereisa, avhengig av hvor dere skal og hvor lenge dere må være der.

Lykke til med bestemmelsen.

Mange hilsenere i fra

thuva1365380402

Gå inn på www.verdensbarn.no eller en av de andre adopsjonsforeningene (Inor Adopt og Adopsjonsforum). Varierer nok litt i pris i de forskjellige foreningene tror jeg, men ca. 80.000,- i VB mener jeg å huske. I tillegg kommer hentereisen, så for våre adopsjoner har vi betalt litt over 100.000 pr. barn. Man får noe tilbake fra staten etter at man har kommet hjem med barnet. Nå ligger denne støtta på ca. 38000,- mener jeg.

Lykke til med valget. Det er en kjempeflott måte å få sine barn på.

Gjest ikke rik trebarnsmor

Det koster endel å ha et barn også. Barnehage, klær, mat, bleier, utstyr. Min påstand er at har man ikke råd til å adoptere, har man heller ikke råd til å ha barn. Regneeksempel: En adopsjonsprosess tar gjerne 3 år. Sparer man 3000 kroner per måned, er man oppe i 108.000 kroner på 3 år. Høres det mye ut å spare 3000 kroner per måned? Det koster mer å ha barn...

Men det er verdt hvert øre!

Hilsen en lykkelig, men

Det koster endel å ha et barn også. Barnehage, klær, mat, bleier, utstyr. Min påstand er at har man ikke råd til å adoptere, har man heller ikke råd til å ha barn. Regneeksempel: En adopsjonsprosess tar gjerne 3 år. Sparer man 3000 kroner per måned, er man oppe i 108.000 kroner på 3 år. Høres det mye ut å spare 3000 kroner per måned? Det koster mer å ha barn...

Men det er verdt hvert øre!

Hilsen en lykkelig, men

Du kan da ikke nekte for at det er betydelig billigere med "naturmetoden". :-)

Gjest Ventefar

Å føde eget barn er "gratis" (dvs. alle utgiftene til helsekontroll, fødsel på sykehus, etc.) dekkes av det offentlige - over skatteseddelen.

Å adoptere et barn sparer det offentlige for kostnaden med f.eks. fødsel på sykehus - og staten sparer også barnetrygd til barnet de første månedene/årene før barnet kommer til Norge.

Staten subsidierer nå adopsjonsstøtten med litt over 38.000 kroner i etterkant, men mange familier må i praksis betale opp mot 100.000 kroner netto for adopsjonen (avhengig av hvilken forening man bruker, hvor man må reise og hvor langt oppholdet er under adopsjonsreisen.

Statsstøtten nå er omtrent på samme nivå som rundt 1994 - hvis vi tar hensyn til prisutviklingen. Adopsjon er likevel ikke blitt dyrere hvis vi sammenligner med prisvekst og ikke minst lønnsvekst de 10 - 15 siste årene.

Jeg er enig med hun som skrev at hvis man ikke har finner råd til å adoptere har man neppe råd til kostnadene med å ha et barn heller.

Velg adopsjon ut fra hjertet - ikke lommeboka. Det man virkelig vil får man også råd til. Det tar minst to (som regel 3?) år å adoptere nå, så det er god tid til å begynne å spare til adopsjonskostnaden. Vi valgte å beholde den gamle bilen i to år til, og reiste ikke på ferie det året det ble gjennomført en adopsjon. Dermed var det meste av kostnadene dekket inn.

Annonse

Du kan da ikke nekte for at det er betydelig billigere med "naturmetoden". :-)

Joda, det er garantert billigere med naturmetoden. ;-) Tror poenget her er at det ikke koster så fryktelig mye at akkurat kostnaden er det som stopper adopsjonen. For har man ikke råd til det vil man sannsynligvis slite med å få råd til å ha barnet også.

Våre barn er nå 5 og 3 år, og om de ikke er så dyre i kosten enda er det jammen mye som koster penger etterhvert gitt. Og verre blir det hører jeg de sier, de som har eldre barn. Hrmf.

:-)

En mulighet er å refinansiere boliglånet til kostnaden. Men som de fleste sier her, hvis man virkelig går inn for det klarer man sikkert å spare litt hver mnd mens man venter. Det må vel være en god inspirasjon å se at kontoen vokser mens man venter.......Banken kan hjelpe deg med å sette opp et fast trekk.

thuva1365380402

Ser at mange skriver at det bare er å spare hver måned og at en adopsjonsprosess tar ca. 3 år. Det kommer nok mye ann på hvor man bor, og hvor lang tid barnevernet bruker på å skrive sosialrapporten og hvor lang tid det tar i det landet man adopterer fra.

Vi har hatt to adopsjonsprosesser, den første tok 1,5 år fra start til vi var hjemme (start romjula 2001, kom hjem St.Hans 2003), og den siste adopsjonen startet vi desember 2005, og kom hjem mars 2007 (1 år og 3 mnd). Så vi har vært utrolig heldige som ikke har brukt så veldig lang tid. Men vi hadde et helt utrolig raskt barnevern som siste gangen kun brukte 14 dager på møter og ferdig skrevet sosialrapport.

Og det med å spare hver måned, det hadde ikke vi klart. Jeg har vært arbeidsledig ved begge adopsjoner. Første gangen lånte vi ekstra på huset (100.000) og andre gangen hadde vi solgt et hus og tok av 100.000 til adopsjonen før vi kjøpte nytt hus som faktisk var ganske mye dyrere enn det vi hadde tidligere.

Så for dem som klarer å spare er jo det veldig bra. Men det er jo ikke alle adopsjonsprosesser som tar 3 år heller. Og da må man jo spare veldig mye pr. måned hvis det tar mye kortere tid.

Men vil man ha barn på denne måten, så klarer man faktisk dette uansett om man må låne penger i banken også.

Så lykke til alle som skal eller vurderer å adoptere. Ikke bekymr dere altfor mye om pengene, det går seg som regel til. Vet litt hva det er å ha lite penger, for da vi kom hjem med førstemann ble min mann også arbeidsledig og var det ganske lenge. Men alt ordner seg til slutt heldigvis.

Gjest også en mamma

Jeg har ikke adoptert. Men vi har et vennepar som veldig ønsker seg barn - og de ser ikke at de har råd til å adoptere. De har prøvd naturmetoden i mange år uten å lykkes, og de har ikke uten videre 100.000 kroner å legge på bordet for å adoptere.

Det er vel logisk at de som for det meste bruker dette forumet har greid å se seg råd til adopsjon. Men de som aldri fikk muligheten - de er nok ikke her. Det er ikke alle som har anledning til å bruke feriepengene på ferie heller. Mange bruker det til å betale regninger og gjeld, og kjøpe ny vaskemaskin og klær. For veldig mange går feriepengene inn i forbruket. Det er ikke bare et spørsmål om prioritering. For å kunne prioritere må man jo ha startkapitalen.

Det er ikke alle som kan spare 3000 kroner i måneden. Jeg er ikke enig i at man må ha råd til å spare 3000 i måneden eller ha råd til dyre utenlandsferier hvert år for å ha råd til å ha barn. Det som virkelig koster er barnehage - men ikke alle benytter seg av det.

Jeg vil tro at mange mennesker vil ha problemer med å hoste opp penger til adopsjon. Det er ikke alle som har snille foreldre som kan bidra eller et hus som kan belånes ytterligere. Det blir litt arrogant å hevde at alle og enhver kan ha råd til adopsjon. Sånn er ikke virkeligheten.

Jeg har ikke adoptert. Men vi har et vennepar som veldig ønsker seg barn - og de ser ikke at de har råd til å adoptere. De har prøvd naturmetoden i mange år uten å lykkes, og de har ikke uten videre 100.000 kroner å legge på bordet for å adoptere.

Det er vel logisk at de som for det meste bruker dette forumet har greid å se seg råd til adopsjon. Men de som aldri fikk muligheten - de er nok ikke her. Det er ikke alle som har anledning til å bruke feriepengene på ferie heller. Mange bruker det til å betale regninger og gjeld, og kjøpe ny vaskemaskin og klær. For veldig mange går feriepengene inn i forbruket. Det er ikke bare et spørsmål om prioritering. For å kunne prioritere må man jo ha startkapitalen.

Det er ikke alle som kan spare 3000 kroner i måneden. Jeg er ikke enig i at man må ha råd til å spare 3000 i måneden eller ha råd til dyre utenlandsferier hvert år for å ha råd til å ha barn. Det som virkelig koster er barnehage - men ikke alle benytter seg av det.

Jeg vil tro at mange mennesker vil ha problemer med å hoste opp penger til adopsjon. Det er ikke alle som har snille foreldre som kan bidra eller et hus som kan belånes ytterligere. Det blir litt arrogant å hevde at alle og enhver kan ha råd til adopsjon. Sånn er ikke virkeligheten.

Jeg er enig i at 100 000 kroner ikke er noe alle kan hoste opp. De som adopterer ligger nok litt over gjennomsnittlig inntekt i Norge, men jeg kjenner også folk med beskjeden inntekt som har adoptert mer enn ett barn.

Adopsjonsforeningene har i mange år drevet lobbyarbeid for at adopsjonsstøtten skal økes, og den har gått opp og ned i mange år - tilfeldig og utforutsigbart. Økt adopsjonsstøtte vil gjøre det lettere for mange å adoptere - det er et økonomisk løft. Hvis adopsjon ble vesentlig billigere ville trolig flere med inntekt under gjennomsnittet vurdere adopsjon.

Jeg mener likevel at adopsjon også handler om prioritering. I etableringsfasen sliter mange unge familier med store lån og utgifter, men de fleste som har fast og forutsigbar inntekt klarer likevel å adoptere. Å ha et barn "koster" mye mer enn 3000 kroner måneden, selv om man regner med barnetrygden. Barnehage koster, og velger man ikke å bruke barnehage (f.eks. tar kontanstøtte) så er jo dette også et valg med økonomiske konsekvenser. Man "velger bort" en mulig inntekt - det koster mye! Har man mulighet for lønnet arbeid vil barnehageplass uansett kompenseres av økt inntekt. Utgifter til barnets ve og vel koster. Som småbarnsforeldre kan man jobbe mindre overtid - det er et inntektstap for noen.

Gjennomsnittlig er adopsjon i dag billigere enn da vår familie adopterte for en del år siden. Terskelen for å adoptere er derfor lavere nå enn før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...