Gå til innhold

Småsøsken med på 1.skoledag?

Anbefalte innlegg

Gjest eller bør de være hjemme?

Hvordan er det å ta med lillesøster på første skoledag (hun er 2 år)? Vi har så lyst å være med både pappaen og jeg, men da må vi ta med lillesøster også for vi har ingen til å passe henne. Det eneste jeg er redd for at hun kan være forstyrrende hvis det skal være klasseromundervisning, er det noe slikt denne dagen? Hvordan ser dere på det? Det er ikke verre enn at en av oss kan være hjemme med henne, men hadde vært koselig å være begge foreldrene også:)

Fortsetter under...

Det varierer fra skole til skole hva de gjør. Men det er uansett mye hun kan være med på, så bare ta henne med.

Mange steder får alle bli med inn i klasserommet først, og så er skolebarna alene med læreren en kort stund etterpå, før dagen er over. Men som sagt varierer det veldig. I alle fall kan jo bare en av dere gå ut i forveien med henne, dersom hun skulle bli utålmodig.

Lillesøster var i barnehagen den dagen storebror begynte på skolen. Det var hans dag og siden hun definitivt kan det med å få oppmerksomhet så gjorde nå vi det sånn.

Hos oss ba de faktisk om at vi ikke skulle ta med søsken på første skoledag, så han var i barnehagen.

Vi har ikke hatt med/tar ikke med småsøsken på første skoledag.

Det er dagen til skolestarteren, og jeg har ikke hatt noe ønske om å måtte styre med et småsøsken den dagen.

Mandag starter vår mellomste i 1. klasse. Vi har ikke barnehage til minsten (22 mnd), så vi har ordnet barnepass til ham den tiden det tar å være på skolen.

Vi hadde en yngste i barnehagen den dagen. Dette var storesøsters dag, og hun hadde nok litt nerver, så det var greit å slippe å ha fokus på en masete lillebror. Men hvis vi ikke hadde hatt noen til å passe ham, hadde vi kanskje tatt ham med.

Annonse

Gjest Elextra

Jeg synes ikke noe om å ha med småsøsken på første skoledag, i hvertfall ikke om det finnes alternativer. Dette skal være skolebarnets dag og småsøsken gjør jo gjerne det de kan for å komme i sentrum.

Men har man ikke andre alternativer får hun jo heller bli med, selvfølgelig. Heller ha med lillesøster enn at en av foreldrene må være hjemme - da kan jo eventuelt en av foreldrene gå med lillesøster om hun skulle bli urolig e.l.

Jeg svarte som jeg gjorde fordi du skrev at dere IKKE hadde noen som kunne passe henne og at en av dere ellers må være hjemme.

Hadde dere hatt barnehageplass eller barnevaktmuligheter, hadde det blitt noe annet, det er jeg enig med de andre i.

Foreldrene skal vel ikke være i klasserommet hele dagen? Jeg tror det er mest vanlig de er med inn, og deretter forlater barna i klasserommet en stund. Jeg synes det er bedre dere har med 2-åringen, enn at en av dere må bli hjemme. Hvis hun blir for masete kan jo eventuelt en av dere gå vekk fra mengden med henne.

Her har småsøsken vært andre steder, med unntak av da eldste jente begynte i fjor. Minstesnuppa var da 9 mnd og vi hadde ikke barnevakt. Men vi var ikke redde for at hun skulle "stjele showet" heller.

Eldre søsken hadde jeg prøvd å ha andre steder, sånn at dagen blir skolestarterens!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...