Gå til innhold

Til dere med flere barn i barnehagen

Anbefalte innlegg

Dere som har / har hatt flere barn i barnehage samtidig, hva er deres erfaringer med å ha søsken på samme avdeling, eller å ha søsken på to forskjellige avdelinger?

Jeg er usikker på hva jeg skal velge. Begge barna skal gå i samme barnehage, og det enkleste for meg ville jo være å ha dem på samme avdeling (sparer tid om morgenen før jeg skal på jobb, tror barna ville trives med det. Vet at eldstejenta ville satt pris på det). Men så er jeg litt redd for at storesøster vil passe litt for mye på lillesøster hvis de er på samme avdeling. Hun er litt den typen som stadig skal passe på lillesøster. Så hva skal jeg velge? Vil gjerne høre hvilke erfaringer andre har, både fra foreldre og dere som jobber i barnehage.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283265-til-dere-med-flere-barn-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine to gikk på samme avdeling ett år på småbarnsavdeling og ett år på storbarns + ett år der de var på hver sine avdelinger. Det var helt klart mest praktisk når de var på samme avdeling! Og ungene storkoste seg på samme avdeling, men lekte med de andre barna også.

Vi hadde våre to jenter på samme avdeling før sommeren og det fungerte kjempefint. Det var flere søskenpar i barnehagen, og alle hadde begge på samme avdeling. Barnehagen anbefalte det; de har bare gode erfaringer. Det har ikke vært et problem at eldste har passet for mye på den minste e.l. En stor fordel med å ha dem på samme avdeling er at det er de samme voksne å forholde seg til, og ikke dobbelt sett. Og det går mye raskere med henting og levering. Anbefales på det varmeste!

Jentene mine var i samme barnehage i 2 år, og vi valgte å ha dem på forskjellige avdelinger. Vi gjorde det fordi vi ville at de skulle få være litt i fred for hverandre og slippe på passe på hverandre.

Det var ikke noe problem å gå på besøk til hverandre på avdelingene, og dette gjorde de innimellom.

Ute lekte de gjerne sammen, men også sammen med andre venner.

Skulle jeg valgt igjen, hadde jeg gjort det på samme måte.

Annonse

Mine gutter gikk i hver sin avdeling. Jeg syns det gikk fort og greit å levere dem om morgenen. Sendte først eldstemann over til sin garderobe hvor han begynte å kle av seg yttertøyet selv, mens jeg hjalp minstemann og fikk sagt hadet til ham. Så ruslet jeg over til eldstemann for evt. å hjelpe ham med å henge fra seg tøyet og si hadet.

Fordelen var at begge fikk venner på hver sin kant uten å klamre seg til hverandre. De kunne likevel treffes i løpet av dagen om de ville, trygt og godt å ha et søsken i samme huset i allefall.

Mine gutter gikk i hver sin avdeling. Jeg syns det gikk fort og greit å levere dem om morgenen. Sendte først eldstemann over til sin garderobe hvor han begynte å kle av seg yttertøyet selv, mens jeg hjalp minstemann og fikk sagt hadet til ham. Så ruslet jeg over til eldstemann for evt. å hjelpe ham med å henge fra seg tøyet og si hadet.

Fordelen var at begge fikk venner på hver sin kant uten å klamre seg til hverandre. De kunne likevel treffes i løpet av dagen om de ville, trygt og godt å ha et søsken i samme huset i allefall.

Samme avdeling her. Det fungerer brillefint, selv om det også skal sies at barnehagen er liten med bare to avdelinger som egentlig fungerer sammen hele tiden, de blir ikke skilt noe særlig.

Jeg reagerer på det noen sier at de er redde for at eldste søster/bror skal ende opp med for stort ansvar i forhold til småsøsken. Det er det faktisk de ansatte i barnehagen sin oppgave å forhindre. Og det bør de klare. Og da er fordelene med å ha dem sammen veldig store syns jeg.

:-)

Lillebror begynner i barnehagen i november og jeg har valgt å ha dem på samme avdeling. Jeg tenkte at da ville det bli en litt lettere overgang for lillebror når han har storesøster der. Storesøster blir 3 år neste sommer så det blir bare litt over et halvt år dem går sammen før hun flytter over til stor avdeling.

Jeg vet ikke hva som er best, men dette er hvertfall hva vi har valgt så får vi se åssen det går. Mulig vi vil ha dem på ulike avdelinger når dem begge går i stor avdeling da, men det får tiden vise.

Dette er nok ulikt fra søskenpar til søskenpar. Vi har både hatt søsken og ikke hatt søsken på samme avdeling der jeg jobber. Faktisk har vi flere ganger skilt tvillingpar etter ett år på samme avdeling, etter anbefaling fra oss og i samarbeid med foreldre, fordi de ofte har hatt negativ påvirkning på hverandre blant annet i den sosiale utviklingen.

Nå det gjelder søsken er det nok ikke det at den store ØNSKER å passe den minste som er problemet. Heller det at den minste faktisk ikke ønkser å bli passet, og klarer seg utmerket på egenhånd! Dette kan bli problematisk og litt sårt for den store.

Ellers sier foreldre at barna har større glede av hverandre nå de kommer hjem når de er på hver sin avdeling. De har ikke lekt seg lei av hverandre.

Men som sagt, det er ofte opp til foreldrene å avgjøre hva de tror kan være best, ut fra hvordan de kjenner barna sine. Mine to hadde nok ikke funka sammen, fordi de krangler i ett bankende:0)

Det blir som regel ikke så spennende å passe småsøsken når man har andre jevnaldrede å leke med. Personalet vet også å håndtere slike ting.

Jeg ville prøvd å ha dem på samme avdeling først, og heller vurdert å splitte dem om det over tid viste seg at det ikke fungerte å ha ungene sammen.

mvh

Jentene mine var i samme barnehage i 2 år, og vi valgte å ha dem på forskjellige avdelinger. Vi gjorde det fordi vi ville at de skulle få være litt i fred for hverandre og slippe på passe på hverandre.

Det var ikke noe problem å gå på besøk til hverandre på avdelingene, og dette gjorde de innimellom.

Ute lekte de gjerne sammen, men også sammen med andre venner.

Skulle jeg valgt igjen, hadde jeg gjort det på samme måte.

Skriver under her, fungerte supert hos oss også.

Annonse

Gjest også en mamma

Vi har prøvd begge deler. Samme avdeling, og hver sin. Erfaringen vår var at hver sin avdeling fungerte best. Barna våre er nært knyttet til hverandre, og er hverandres beste venn. Men samtidig har de en slags roller seg i mellom, som ikke nødvendigvis er de samme som de har i forhold til andre barn. De trengte å ha hvert sitt miljø, hver sine venner. Det fungerte greit å ha dem på samme avdeling i starten, for da var de små. Men senere var det riktigst å dele dem. Den ene ble litt dominerende overfor den andre, og dette ble hemmende for dem begge.

Litt avhengig av alder, selvsagt, men generelt tror jeg kanskje det er fordel å ha dem på hver sin avdeling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...