Gå til innhold

Schizofreni

Anbefalte innlegg

Gjest Virremor

Jeg har en far som er Schisofren, og jeg er en veldig følsom person, jeg lurer på hva denne sykdommen egentlig er? Det virker ikke som mine andre søsken har blitt "rammet" noe av den. Kan man "tenke" stemmer som Schiofren eller "hører" man alltid stemmer, som om noen snakker til deg helt vanlig? Hvordan virker event. medisiner? Blir man bare sløv og fjern? eller finnes det noe som gjør at man er helt tilstede? Kan alle mennesker ha schisiofrene øyeblikk, eller er det bare hvis man er "gal" ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283288-schizofreni/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan man "tenke" stemmer? Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Mener du stemmer som høres inne i hodet i motsetning til utenfra? I så fall kan man "tenke" stemmer. Eller mener du vanlige tanker som du ikke har kontroll over? I så fall kan det være tvangstanker.

Det er en del gode medisiner mot schizofreni, mange av dem virker nok sløvende når dosen er høy nok. Det kan motvirkes ved å ta dem om kvelden (da skal du jo uansett sove), ved å redusere dosen og ev. kombinere med en annen medisin, eller bytte til noe annet.

Forstår jeg deg rett når du er bekymret for at du kan ha arvet din fars schizofreni? At du er "følsom" er ikke et tegn på schizofreni. Men, hvis du tror/er redd for at du holder på å utvikle schizofreni, bør du oppsøke lege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283288-schizofreni/#findComment-2277078
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...