Gå til innhold

Angst, depresjon, tinnitus

Anbefalte innlegg

Gjest Kristian68

Hei, Jeg har fått tinnitus den 15 juni på høyre øret. En høyfrekvent kontinuerlig pipelyd. Dette kom samtidig (eller rett før) som angstanfall, og senere utviklet seg til depresjon. Alt dette startet i en periode jeg var sliten + at vi fikk en liten hund i tillegg (den måtte vi levere tilbalke på grunn av min helse). I dag mener jeg å være deprimert på grunn av tinnitusen... Jeg er slapp, har mistet krefter og har angst. Jeg fikk Tolvon av min lege for å sove bedre + depresjon. Jeg tar 10mg om kvelden, og noen ganger 20. Jeg har tidligere i livet hatt angst+depresjon i 91-92 (på grunn av dødsfall), og i 98-99 (barn nummer 2). Da fikk jeg noe som heter Lysanxia (prazepam), og det hjalp etter 4 uker behandling. Når det gjelder tinnitus så var jeg hos spesialist uten å finne noe feil med hverken øret eller hørsel. Men pipelyden er her fortsatt i dag. Jeg har fått tak i Lysanxia nå fra et legebesøk i utlandet. Jeg lurer på jeg kan ta det sammen med Tolvonen? Eller om jeg må kutte ut Tolvonen først? Jeg har lyst å snakke med en psykiater men vet at jeg ikke har tid på dagtid på grunn av jobb og annet. Er det noen mulighet for å få timer på kvelden hos psykologer?? Jeg vil ikke at dette skal gå uttover arbeid osv... Min kone mener jeg må gå til psykolog med mine problemer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283376-angst-depresjon-tinnitus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Prazepam er et benzodiazepin (som bla valium) og kan tas sammen med Tolvon.

Det demper angst og uro, og en føler seg mindre deprimert de timene det virker.

Tinnitus finner en vanligvis ikke årsaken til. Det finnes ingen kjent behandling. Kognitiv terapi kan lære en måter å mestre tinnitus på slik at det ikke ødelegger livet med bla angst og depresjon.

Gjest BipolarII...jeg visst

Prazepam er et benzodiazepin (som bla valium) og kan tas sammen med Tolvon.

Det demper angst og uro, og en føler seg mindre deprimert de timene det virker.

Tinnitus finner en vanligvis ikke årsaken til. Det finnes ingen kjent behandling. Kognitiv terapi kan lære en måter å mestre tinnitus på slik at det ikke ødelegger livet med bla angst og depresjon.

Et senter som har spesialisert seg på tinniusbehandling er Landaasen Rehabiliteringssenter. På linken under ser du mer om dette

http://landaasen.no/site/tinnitus.php?prod=behandling

Har du vært på ØNHklinikk? De skal ha en audiograf knyttet til seg. Denne vil kunne orientere deg om hva som kan gjøres i din situasjon. Det er laget flere tekniske finesser bygd på distraksjonsprinsippet. En tinitusmaskerer som du kan ha i øret er en, en annen mer fancy er en pute med mikrofoner koblet til radio og et "lydsenter" med over 100 lyder. Disse døver ned lyden du har i øret, ved at du får annen mer behagelige lyder i stedet som kamuflerer den opprinnelige.

Dersom din tinnitus er psykogen (dvs. ikke nevrogen, der en finner hørselsskader), kan den variere etter hvordan du har det med seg selv. I perioder med mye stress, kan den øke. Motsatt i mer rolige perioder, kan den minske eller i beste fall forsvinne for en stund.

En audiopedagog kan også hjelpe deg. Henvisning dit får du av audiograf. Henvisning til audiograf får du fra ØNH-legen, ev. av fastlegen din.

Det er også et fagmiljø (UiO) som har vært aktive på kunnskapsformidling og forskning mht tinnitus. Det er også en spesialist på dette ved et av universitetssykehusene. ØNH-legen du er til, kan sikkert formidle mer kunnskap om dette dersom du er interessert.

• 14 år senere...

ja jeg har gått i den samme type medisin for mange år siden og fortsatt overrasket meg at dem har problemer med levering.
det virket så rart for meg en god medisin som den skal slettes fra norske apoteker etter en lang karriere og viste bra resultater å kutte angst og deprisjon.
Effektivt også med alkohol den har ikke mye konsekvenser ,det ble erstattet i dag med Miunserin som er et svensk lager som markedsfører den i Norge .
og er ikke så god nok enn den Tolvon nå må man oppfordre både marked og angst og hva er best ?
er ikke dumme som studerer innenfor medisin nå og som ikke kan noe eller kan ikke avta noe etter makten dem styrer.
eneste kan man oppleve at man svetter litt i senga ved søvntiden med Tolvon ellers man kan bli trøtt og får man også god og bra søvn om natta hvis man vil og lege har skrevet det riktige doser må man (spørst behandling)
Tror noen medisiner utsatt også for å bli borte fra norske apoteker kanskje det har et produsent i Europa men ikke nordisk kan være at det er et fullt verdi og mye god enn andre som finnes i dag i markedet eller leger må jobbe mer for en god kompetanse.
Har snakket med og fått time hos syckologen men det vil ikke utvide samtaler lengre med meg lenger på grunn av mange sykepleier som streiker for jobb og protesterer i sykehusene fordi dem har ikke fått jobb!!
Tapte og fikk angst tilbake da hørte jeg har ikke alternativet for tolvon i apoteker kun 10MG
og jeg må ha 60MG og til 90MG som legen avtalte med meg første dag.
og det må undersøke men leger vil lever med i dag kan ikke gjøre mer enn sitt innsats takker dere for denne emnet om Tolvon .
Lykketil videre til alle ☺️
og god bedering 🤤
Helse er viktigste nå som dere ser covid19 og hvordan hersket mennesker i husene sitt over hele verden🤩

Skjermbilde-2019-09-10-kl.-18.04.51.png

tilsd.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...