Gå til innhold

Ny her,mange spm...

Anbefalte innlegg

heisann..

Vi vurderer å søke om å bli godkjente som adoptivforeldre.. Er det noen som kan forklare litt hvordan vi går frem? hvilken av adopsjonsbyråa som er til å anbefale?

Om en blir godkjente,er det sån at begge to må reise til det landet en har valgt? Vi sliter litt med at den ene av oss ikke liker så godt å reise,blant anna flyskrekk... Er det muligt at noen andre kunne reist istadenfor,feks en av besteforeldra?

Håper det er noen som kan svare oss på dette...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283390-ny-hermange-spm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er tre adopsjonsforeninger; inoradopt, verdens barn og adopsjonsforum. (Stigende rekkefølge på størrelsen og antall medlemmer). På deres sider kan du lese alt om adopsjonsprosessen, og de to siste organisasjonene har også spørreside hvor du kan sende inn spørsmål og få svar.

Valg av forening er også lit avhengig av hvilket land du kunne tenke deg å adoptere fra. Alle formidler fra ulike land; det er kun Kina som er felles for dem. Når du tror du har funnet land, se på hvilke kriterier landet stiller til adoptivforeldre. Du kan ikke adoptere fra et land som du ikke oppfyller kriteriene til. Du må være gift, det er eneste kriteriet som er felles for alle land.

Dersom du velger Kina, er det vel opp til deg selv; Inoradopt er en liten forening fra Stavanger, så om du liker å føle at du får ekstra oppfølging fra et lite byrå, kanskje dte er tingen? Adopsjoneforum er det største byrået og har bred og god erfaring i adopsjonssaker, så der er det greit om du øsker dem med mest erfaring. Verdens barn er midt mellom de to.

Vi har mange venner som har valgt Verdens barn og går for det vi også, tror vi, fordi vi har fått mange gode tilbakemeldinger fra dem. Vi er imidlertid usikre på om vi oppfyller alle kravene til førstevalgslandet vårt og vurderer derfor muligens gå over til Adopsjonsforum fordi landet som er vårt andrevalg er bare hos dem.. Egentlig er jeg litt redd for at Adopsjoneforum er litt for stort og at kanskje man ikke får den personlige oppfølgngen jeg kunne tenkt meg, men det vet jeg ikke noe om siden jeg ikke kjenner noen som har brukt dem. . . Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283390-ny-hermange-spm/#findComment-2277567
Del på andre sider

Det er tre adopsjonsforeninger; inoradopt, verdens barn og adopsjonsforum. (Stigende rekkefølge på størrelsen og antall medlemmer). På deres sider kan du lese alt om adopsjonsprosessen, og de to siste organisasjonene har også spørreside hvor du kan sende inn spørsmål og få svar.

Valg av forening er også lit avhengig av hvilket land du kunne tenke deg å adoptere fra. Alle formidler fra ulike land; det er kun Kina som er felles for dem. Når du tror du har funnet land, se på hvilke kriterier landet stiller til adoptivforeldre. Du kan ikke adoptere fra et land som du ikke oppfyller kriteriene til. Du må være gift, det er eneste kriteriet som er felles for alle land.

Dersom du velger Kina, er det vel opp til deg selv; Inoradopt er en liten forening fra Stavanger, så om du liker å føle at du får ekstra oppfølging fra et lite byrå, kanskje dte er tingen? Adopsjoneforum er det største byrået og har bred og god erfaring i adopsjonssaker, så der er det greit om du øsker dem med mest erfaring. Verdens barn er midt mellom de to.

Vi har mange venner som har valgt Verdens barn og går for det vi også, tror vi, fordi vi har fått mange gode tilbakemeldinger fra dem. Vi er imidlertid usikre på om vi oppfyller alle kravene til førstevalgslandet vårt og vurderer derfor muligens gå over til Adopsjonsforum fordi landet som er vårt andrevalg er bare hos dem.. Egentlig er jeg litt redd for at Adopsjoneforum er litt for stort og at kanskje man ikke får den personlige oppfølgngen jeg kunne tenkt meg, men det vet jeg ikke noe om siden jeg ikke kjenner noen som har brukt dem. . . Lykke til med valget!

Glemte å legge til at det anbefales at begge to reiser, men går fint an at bare en reiser og tar med hvem man vil. Fra Korea kan du til og med få barn med eskorte. Da får du barnet på Gardermoen, og betaler ekstra for eskorten. Da trenger du ikke dra noe sted i det hele tatt ;-) Men jeg ville absolutt anbefalt å reise..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283390-ny-hermange-spm/#findComment-2277568
Del på andre sider

Glemte å legge til at det anbefales at begge to reiser, men går fint an at bare en reiser og tar med hvem man vil. Fra Korea kan du til og med få barn med eskorte. Da får du barnet på Gardermoen, og betaler ekstra for eskorten. Da trenger du ikke dra noe sted i det hele tatt ;-) Men jeg ville absolutt anbefalt å reise..

Ehhh, jeg tror det du sier ikke stemmer helt. Vi har adoptert fra Colombia og da MÅ begge reise. Så det er ikke alle land som aksepterer at ikke begge ektefellene reiser.

Og Inor Adopt er ikke i Stavanger, er det ikke Kristiansand mon tro?

Ellers kan jeg anbefale Adopsjonsforum! Selv om det er en stor forening, så får man personlig oppfølging i saken sin fra teamet som jobber med "vårt" land.

Hilsen fra en ferdigventet 2-barnsmamma ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283390-ny-hermange-spm/#findComment-2277740
Del på andre sider

thuva1365380402

Ehhh, jeg tror det du sier ikke stemmer helt. Vi har adoptert fra Colombia og da MÅ begge reise. Så det er ikke alle land som aksepterer at ikke begge ektefellene reiser.

Og Inor Adopt er ikke i Stavanger, er det ikke Kristiansand mon tro?

Ellers kan jeg anbefale Adopsjonsforum! Selv om det er en stor forening, så får man personlig oppfølging i saken sin fra teamet som jobber med "vårt" land.

Hilsen fra en ferdigventet 2-barnsmamma ;-)

Tror nok dette varierer veldig fra land til land. Kjenner flere som har adoptert fra Korea og som kun den ene forelderen har reist alene, Noen har hatt med seg noen, osv. Selv reiste vi begge to og hadde med min søster på første hentereise.

Jeg anbefaler uansett å reise selv for å hente barnet, for det er en helt utrolig opplevelse som man ikke bør gå glipp av mener jeg. På vår andre hentereise hadde vi også med eldstemann som var 4 år. En kjempeopplevelse for han også, som også fikk møte sin fostermor igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283390-ny-hermange-spm/#findComment-2277767
Del på andre sider

Gjest Ventefar

Hei - fint at du nevnte at vi i Norge har adopsjonsforeninger - ikke "adopsjonsbyråer" som i en del andre land. Alle de tre foreningene i Norge er medlemsorganisasjoner - der medlemmene også har demokratisk innflytelse. I en del andre land er "byråer" ren business, mens de i Norge ikke har lov til å gå med overskudd (det kontrolleres av myndighetene).

Hvilken forening en kan velge er bl.a. avhengig av hvilket land man passer for. Krav til alder, ekteskapets lengde, inntekt, utdanning, helsespørsmål, osv. påvirker hvilket land man har mulighet for å adoptere fra. Sammenlign fra alle de tre foreningene.

Jeg tror ikke det er størrelsen på foreningen som avgjør hvem som er best. De tre foreningene har litt ulik profil - særlig når det gjelder de tjenestene de har i tillegg til selve adopsjonsprosessen (kurs, tilbakereiser, bistandsvirksomhet, antall lokalavdelinger, osv.). Kostnadene er også litt forskjellige, men neppe så mye at det er helt avgjørende.

Sammenlign de tre hjemmesidene - de sier mye om foreningene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283390-ny-hermange-spm/#findComment-2277787
Del på andre sider

Annonse

Hei.

En ting må jeg si, at dere må i hvertfall reise og hente barnet selv, det er en ubeskrivelig, fantastisk og svært viktig hendelse i livet, og flyskrekk får man overvinne, det fins valium i nødsfall. Å oppleve barnets fødeland og få begynne å bli foreldre der og da - det er av uvurderlig betydning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283390-ny-hermange-spm/#findComment-2278967
Del på andre sider

Gjest en med flyskrekk fortsatt

Hei.

En ting må jeg si, at dere må i hvertfall reise og hente barnet selv, det er en ubeskrivelig, fantastisk og svært viktig hendelse i livet, og flyskrekk får man overvinne, det fins valium i nødsfall. Å oppleve barnets fødeland og få begynne å bli foreldre der og da - det er av uvurderlig betydning.

Må bare si meg så enig. Vi vurderte i utg.punkte å velge et land der kun en av oss kunne reise p.g.a.min store flyskrekk.Etter lange vurderinger endet vi likevel på Colombia som vårt land. (pga.andre Col.adopt. barn i fam. ) Der må som kjent begge foreld. være med på hentereisen.

Jeg gikk på kurs for å bli kvitt den størrste flyskrekken + div.andre ting :-) Men absolutt,- hadde jeg på forhånd visst hvor fantastisk og viktig den første tiden var hadde jeg aldri engang vurdert ikke å blitt med. Dette er en opplevelse som sitter i sjelea resten av livet. I tillegg har vi fått et barn som er svært opptatt av fødelandet sitt, hvordan menneskene var, overtagelsen / barnehj.o.l. ( t.o.m kjøpesentrene :-) )og dette kunne jeg jo heller ikke ha svart på hvist jeg ikke hadde blitt med.Så bare det å kunne dele alt dette var verdt turen.Så gjør heller noe med flyskrekken og vær med på reisen begge to uavhengig om dere velger et land der dere kan reise alene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283390-ny-hermange-spm/#findComment-2279076
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...