double Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Kanskje på tide å blåse liv i den gamle debatten igjen: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=154491 ''- Det er uansett en dårlig løsning å forlate barn i bil uten oppsyn. Står man utenfor bilen og ser barna, er det greit, men å gå i butikken mens barna er alene i bilen er ikke bra, sier Korsvoll. Han regner faren for at bilen blir stjålet med barnet i, at barnet setter bilen i gir slik at den begynner å rulle, brann eller tukling med elektriske sigarettennere som mer aktuelle faremomenter enn å klemme hodet i en elektrisk vindusheis'' 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283445-%C3%A5-forlate-barn-alene-i-bilen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Jeg tror det er svært stor enighet her om at man ikke lar nøkkelen stå i tenningen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283445-%C3%A5-forlate-barn-alene-i-bilen/#findComment-2277864 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Risikoen for at noe skjer er MYE større hvis nøkkelen står i tenningen, da. I min bil virker ikke vinduene hvis nøkkelen ikke står i, giret er sikret (automat) så den kan ikke settes i fri, og startsperre gjør at den vanskelig kan stjeles. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283445-%C3%A5-forlate-barn-alene-i-bilen/#findComment-2277881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Hadde aldri falt meg inn å barna i bilen et øyeblikk med nøklene i tenningen. Hadde dessuten ikke forundret meg et øyeblikk om fireåringen hadde klart å starte motoren, synes jeg ser ham suse fornøyd nedover gaten... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283445-%C3%A5-forlate-barn-alene-i-bilen/#findComment-2277924 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Jeg tror det er svært stor enighet her om at man ikke lar nøkkelen stå i tenningen. Enig! Men selv om man tar ut nøkkelen synes jeg man skal være forsiktig med å forlate barn i bil, sørlig de aller yngste. Men tidligere i sommer ble sønnen min (10 år) lettere snurt da jeg 'tvang' han med inn på Ikea! ;-) Han har flere ganger blitt igjen i bilen når jeg handler mat osv, men jeg mente at Ikea var for stort og parkeringsplassen for stor og alt for langt unna meg, og kunne som sådan ikke sammenlignes med matbutikken i nabolaget! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283445-%C3%A5-forlate-barn-alene-i-bilen/#findComment-2277926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Jeg misliker også å la barna mine sitte alene i bilen. Hadde ikke problemer med å la en baby sitte og sove i bilen mens jeg løp inn og hentet søsken i barnehagen - en baby sitter i hvertfall i ro. Men småbarn og større barn kan jo finne på å fikle med ting i bilen, løsne håndbrekket f.eks. Jeg stoler ikke på at 7-åringen greier å la være å fikle med ting så jeg tar ham stort sett med meg. 10-åringen får sitte i bilen i løpet av korte handlerunder, hvis han absolutt vil. Uansett ville jeg aldri gått fra bilen med nøkkelen i tenningen da. Forresten så har vår bil en sånn sperre på vinduene slik at de stopper opp hvis det er motstand. Så det skal ikke være mulig å bli kvalt med våre vinduer. Tror det er standard på nye biler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283445-%C3%A5-forlate-barn-alene-i-bilen/#findComment-2277937 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Hadde aldri falt meg inn å barna i bilen et øyeblikk med nøklene i tenningen. Hadde dessuten ikke forundret meg et øyeblikk om fireåringen hadde klart å starte motoren, synes jeg ser ham suse fornøyd nedover gaten... En av mine nevøer klarte nettopp det som treåring. Dvs. nøklene lå i hanskerommet på bilen, han fant nøklene, startet bilen og kjørte nedover veien inntil han møtte et jorde. Deretter låste han bildøren, for han var ikke dummere enn at han visste han hadde gjort noe han ikke hadde lov til... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283445-%C3%A5-forlate-barn-alene-i-bilen/#findComment-2277949 Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Jeg har egentlig ikke betenkelighet med å la barna vente i bilen (de er 8 og 10 år). Ikke over veldig lang tid, men sånn et timinutt går fint. Ofte står også nøkkelen i for at de skal kunne sitte og høre på kassett. De fikler aldri med noe, og er rolige barn, så faren er, slik jeg ser det, minimal for at noe skal kunne skje. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283445-%C3%A5-forlate-barn-alene-i-bilen/#findComment-2277956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Jeg ser ingen grunn til å blåse liv i denne typen diskusjoner. De aller fleste bruker vett og forstand når de parkerer, og etterlater man barna har man normalt sett kontroll på situasjonen. Problemet er at det har så lett for å bli svart-hvitt. Enten så kan man ikke en gang gå ut av bilen for å løse parkeringsbillett, betale på bensinstasjon eller gå ut og låse opp garasjeporten - eller så kan man sikkert la ungene sitte i timesvis alene på en bratt parkeringsplass med motoren i gang. Realiteten er at jeg tror de fleste av og til lar barna sitte i bilen ut at man selv sitter i bilen. F.eks. når man stopper ved postkassen og går de 4 metrene bort for å hente dagens post. Eller når man betaler på bensinstasjonen. (Og i alle fall når man fyller drivstoff på bensinstasjonen). Mange av oss vurderer i tillegg enkelte situasjoner dithen at det er trygt å forlate barna for en kort stund. Enten det er ved henting av søsken i barnehage, inn på den lokale nærbutikken eller et sovende barn utenfor bestemors kjøkkenvindu. De fleste av oss gjør våre egne risikovurderinger for når vi syns det er trygt - og når vi syns det er utrygt. Jeg, for eksempel, gjør den vurderingen at for kortere stunder etterlater jeg barna i bilen. Jeg anser faren for kidnapping og biltyveri som mindre enn faren for overoppheting, brann, barn som blir redde, påkjørsel, osv. Derfor forlater jeg dem alltid i ulåst bil, tar nøkkelen med meg, setter bilen i gir, og med håndbrekket på - og er det varmt med vinduene åpne. Andre gjør andre vurderinger. Så har vi noen få - og de er få - som kan finne på å forlate en baby utenfor kjøpesenteret et par timer, eller som forlater 4-åringen løs i bilen med nøkkelen i tenningen og motoren i gang. Noen mennesker er rett og slett litt dumme - men dem nytter det ikke å diskutere seg ut av. De vil bli sjokkerte når barna kidnappes fra det ubevoktede hotellrommet eller klemmer seg i hjel på bilvinduet. Alle vi andre skjønner at DET er ren idioti - så i bunn og grunn er ikke dette noen spesielt interessant diskusjon 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283445-%C3%A5-forlate-barn-alene-i-bilen/#findComment-2277966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Jeg ser ingen grunn til å blåse liv i denne typen diskusjoner. De aller fleste bruker vett og forstand når de parkerer, og etterlater man barna har man normalt sett kontroll på situasjonen. Problemet er at det har så lett for å bli svart-hvitt. Enten så kan man ikke en gang gå ut av bilen for å løse parkeringsbillett, betale på bensinstasjon eller gå ut og låse opp garasjeporten - eller så kan man sikkert la ungene sitte i timesvis alene på en bratt parkeringsplass med motoren i gang. Realiteten er at jeg tror de fleste av og til lar barna sitte i bilen ut at man selv sitter i bilen. F.eks. når man stopper ved postkassen og går de 4 metrene bort for å hente dagens post. Eller når man betaler på bensinstasjonen. (Og i alle fall når man fyller drivstoff på bensinstasjonen). Mange av oss vurderer i tillegg enkelte situasjoner dithen at det er trygt å forlate barna for en kort stund. Enten det er ved henting av søsken i barnehage, inn på den lokale nærbutikken eller et sovende barn utenfor bestemors kjøkkenvindu. De fleste av oss gjør våre egne risikovurderinger for når vi syns det er trygt - og når vi syns det er utrygt. Jeg, for eksempel, gjør den vurderingen at for kortere stunder etterlater jeg barna i bilen. Jeg anser faren for kidnapping og biltyveri som mindre enn faren for overoppheting, brann, barn som blir redde, påkjørsel, osv. Derfor forlater jeg dem alltid i ulåst bil, tar nøkkelen med meg, setter bilen i gir, og med håndbrekket på - og er det varmt med vinduene åpne. Andre gjør andre vurderinger. Så har vi noen få - og de er få - som kan finne på å forlate en baby utenfor kjøpesenteret et par timer, eller som forlater 4-åringen løs i bilen med nøkkelen i tenningen og motoren i gang. Noen mennesker er rett og slett litt dumme - men dem nytter det ikke å diskutere seg ut av. De vil bli sjokkerte når barna kidnappes fra det ubevoktede hotellrommet eller klemmer seg i hjel på bilvinduet. Alle vi andre skjønner at DET er ren idioti - så i bunn og grunn er ikke dette noen spesielt interessant diskusjon Jeg er helt enig i at det ofte kan bli svart-hvitt i denne typen diskusjoner. Da barnet mitt var veldig lite, syntes jeg det var helt uaktuelt for meg å etterlate han i bil mens jeg tok en kjapp handel. Men da han ble litt større må jeg innrømme at den viktigste grunnen for ikke å forlate han i bilen var at jeg fryktet at han ville ombestemme seg etter kort tid, åpne døren og gå inn for å finne meg, og dermed tasse alene over en parkeringsplass der ikke alle sjåfører er like oppmerksomme på små kjappe barn som smetter fram. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283445-%C3%A5-forlate-barn-alene-i-bilen/#findComment-2277971 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Jeg ser ingen grunn til å blåse liv i denne typen diskusjoner. De aller fleste bruker vett og forstand når de parkerer, og etterlater man barna har man normalt sett kontroll på situasjonen. Problemet er at det har så lett for å bli svart-hvitt. Enten så kan man ikke en gang gå ut av bilen for å løse parkeringsbillett, betale på bensinstasjon eller gå ut og låse opp garasjeporten - eller så kan man sikkert la ungene sitte i timesvis alene på en bratt parkeringsplass med motoren i gang. Realiteten er at jeg tror de fleste av og til lar barna sitte i bilen ut at man selv sitter i bilen. F.eks. når man stopper ved postkassen og går de 4 metrene bort for å hente dagens post. Eller når man betaler på bensinstasjonen. (Og i alle fall når man fyller drivstoff på bensinstasjonen). Mange av oss vurderer i tillegg enkelte situasjoner dithen at det er trygt å forlate barna for en kort stund. Enten det er ved henting av søsken i barnehage, inn på den lokale nærbutikken eller et sovende barn utenfor bestemors kjøkkenvindu. De fleste av oss gjør våre egne risikovurderinger for når vi syns det er trygt - og når vi syns det er utrygt. Jeg, for eksempel, gjør den vurderingen at for kortere stunder etterlater jeg barna i bilen. Jeg anser faren for kidnapping og biltyveri som mindre enn faren for overoppheting, brann, barn som blir redde, påkjørsel, osv. Derfor forlater jeg dem alltid i ulåst bil, tar nøkkelen med meg, setter bilen i gir, og med håndbrekket på - og er det varmt med vinduene åpne. Andre gjør andre vurderinger. Så har vi noen få - og de er få - som kan finne på å forlate en baby utenfor kjøpesenteret et par timer, eller som forlater 4-åringen løs i bilen med nøkkelen i tenningen og motoren i gang. Noen mennesker er rett og slett litt dumme - men dem nytter det ikke å diskutere seg ut av. De vil bli sjokkerte når barna kidnappes fra det ubevoktede hotellrommet eller klemmer seg i hjel på bilvinduet. Alle vi andre skjønner at DET er ren idioti - så i bunn og grunn er ikke dette noen spesielt interessant diskusjon Skriver under på dette innlegget! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283445-%C3%A5-forlate-barn-alene-i-bilen/#findComment-2277972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 En av mine nevøer klarte nettopp det som treåring. Dvs. nøklene lå i hanskerommet på bilen, han fant nøklene, startet bilen og kjørte nedover veien inntil han møtte et jorde. Deretter låste han bildøren, for han var ikke dummere enn at han visste han hadde gjort noe han ikke hadde lov til... Oi, det var fremmelig :-). Tviler på at fireåringen min hadde hatt særlig fokus på konsekvensene, hverken overfor seg selv eller omgivelsene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283445-%C3%A5-forlate-barn-alene-i-bilen/#findComment-2278008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Jeg er heltkonsekvent på å aldri forlate barna mine alene noe sted. Det handler mest om at jeg ikke vil at de skal oppleve frykt i forbindelse med å ha blitt etterlatt, og mindre om alle mulige andre skumle ting som kan skje. Jeg får helt vondt inni meg av å tenke på 2 åringens redselsslangne gråt om hun hadde våknet alene i en tom bil! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283445-%C3%A5-forlate-barn-alene-i-bilen/#findComment-2278191 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Jeg har egentlig ikke betenkelighet med å la barna vente i bilen (de er 8 og 10 år). Ikke over veldig lang tid, men sånn et timinutt går fint. Ofte står også nøkkelen i for at de skal kunne sitte og høre på kassett. De fikler aldri med noe, og er rolige barn, så faren er, slik jeg ser det, minimal for at noe skal kunne skje. Jeg lar aldri nøklene stå igjen i tenningen. Til det har jeg for lite tillit til både barna og biltjuver. Dessuten kan det komme en kompis forbi som bestemmer seg for å sette seg i førersetet.... mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283445-%C3%A5-forlate-barn-alene-i-bilen/#findComment-2278290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Jeg er heltkonsekvent på å aldri forlate barna mine alene noe sted. Det handler mest om at jeg ikke vil at de skal oppleve frykt i forbindelse med å ha blitt etterlatt, og mindre om alle mulige andre skumle ting som kan skje. Jeg får helt vondt inni meg av å tenke på 2 åringens redselsslangne gråt om hun hadde våknet alene i en tom bil! Jeg vet ikke hvor gamle barna dine er, men aldri forlate dem alene noe sted? Hva med soving? Sover de ikke alene på et rom? Eller ute i vogn? Får de ikke leke ute alene heller? I praksis blir det fryktelig vanskelig å aldri slippe barna av syne, og ikke tror jeg det er spesielt bra for barna heller. Men akkurat å gå fra en sovende 2-åring i bilen er jeg enig med deg i. Men om 2-åringen er våken - kan du ikke med bilen parkert utenfor der du bor løpe inn og hente mobiltelefonen som du glemte? Tar du 2-åringen med? Går du på do uten barna? Alt med måte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283445-%C3%A5-forlate-barn-alene-i-bilen/#findComment-2278429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Jeg vet ikke hvor gamle barna dine er, men aldri forlate dem alene noe sted? Hva med soving? Sover de ikke alene på et rom? Eller ute i vogn? Får de ikke leke ute alene heller? I praksis blir det fryktelig vanskelig å aldri slippe barna av syne, og ikke tror jeg det er spesielt bra for barna heller. Men akkurat å gå fra en sovende 2-åring i bilen er jeg enig med deg i. Men om 2-åringen er våken - kan du ikke med bilen parkert utenfor der du bor løpe inn og hente mobiltelefonen som du glemte? Tar du 2-åringen med? Går du på do uten barna? Alt med måte. ''Men akkurat å gå fra en sovende 2-åring i bilen er jeg enig med deg i.'' Tja, kan vel tenkes situasjoner der selv dette burde være OK. Ihvertfall da jeg hadde stor baby hendte det at jeg lot ham fortsette å sove i bilsetet etter at vi hadde kommet hjem fra tur. Men bilen sto da i egen oppkjørsel, vinduet sto på gløtt, jeg var tilgjengelig få meter unna, og ikke minst: jeg la alltid babycalling inn i bilen. Ikke noe verre å 'forlate' ham sovende i bilen på denne måten enn om han hadde sovet i vogna si i den samme oppkjørselen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283445-%C3%A5-forlate-barn-alene-i-bilen/#findComment-2278470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Jeg lar aldri nøklene stå igjen i tenningen. Til det har jeg for lite tillit til både barna og biltjuver. Dessuten kan det komme en kompis forbi som bestemmer seg for å sette seg i førersetet.... mvh Jo, du har kanskje rett... Men ellers får de ikke hørt kassett, og det er jo litt leit. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283445-%C3%A5-forlate-barn-alene-i-bilen/#findComment-2278481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Jo, du har kanskje rett... Men ellers får de ikke hørt kassett, og det er jo litt leit. Ikke så leit som den ytterste konsekvens av alternativet. Man får kjøpe en billig MP3 i stedet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283445-%C3%A5-forlate-barn-alene-i-bilen/#findComment-2278484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 ''Men akkurat å gå fra en sovende 2-åring i bilen er jeg enig med deg i.'' Tja, kan vel tenkes situasjoner der selv dette burde være OK. Ihvertfall da jeg hadde stor baby hendte det at jeg lot ham fortsette å sove i bilsetet etter at vi hadde kommet hjem fra tur. Men bilen sto da i egen oppkjørsel, vinduet sto på gløtt, jeg var tilgjengelig få meter unna, og ikke minst: jeg la alltid babycalling inn i bilen. Ikke noe verre å 'forlate' ham sovende i bilen på denne måten enn om han hadde sovet i vogna si i den samme oppkjørselen. ''Ikke noe verre å 'forlate' ham sovende i bilen på denne måten enn om han hadde sovet i vogna si i den samme oppkjørselen.'' Enig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283445-%C3%A5-forlate-barn-alene-i-bilen/#findComment-2278552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Jeg ser ingen grunn til å blåse liv i denne typen diskusjoner. De aller fleste bruker vett og forstand når de parkerer, og etterlater man barna har man normalt sett kontroll på situasjonen. Problemet er at det har så lett for å bli svart-hvitt. Enten så kan man ikke en gang gå ut av bilen for å løse parkeringsbillett, betale på bensinstasjon eller gå ut og låse opp garasjeporten - eller så kan man sikkert la ungene sitte i timesvis alene på en bratt parkeringsplass med motoren i gang. Realiteten er at jeg tror de fleste av og til lar barna sitte i bilen ut at man selv sitter i bilen. F.eks. når man stopper ved postkassen og går de 4 metrene bort for å hente dagens post. Eller når man betaler på bensinstasjonen. (Og i alle fall når man fyller drivstoff på bensinstasjonen). Mange av oss vurderer i tillegg enkelte situasjoner dithen at det er trygt å forlate barna for en kort stund. Enten det er ved henting av søsken i barnehage, inn på den lokale nærbutikken eller et sovende barn utenfor bestemors kjøkkenvindu. De fleste av oss gjør våre egne risikovurderinger for når vi syns det er trygt - og når vi syns det er utrygt. Jeg, for eksempel, gjør den vurderingen at for kortere stunder etterlater jeg barna i bilen. Jeg anser faren for kidnapping og biltyveri som mindre enn faren for overoppheting, brann, barn som blir redde, påkjørsel, osv. Derfor forlater jeg dem alltid i ulåst bil, tar nøkkelen med meg, setter bilen i gir, og med håndbrekket på - og er det varmt med vinduene åpne. Andre gjør andre vurderinger. Så har vi noen få - og de er få - som kan finne på å forlate en baby utenfor kjøpesenteret et par timer, eller som forlater 4-åringen løs i bilen med nøkkelen i tenningen og motoren i gang. Noen mennesker er rett og slett litt dumme - men dem nytter det ikke å diskutere seg ut av. De vil bli sjokkerte når barna kidnappes fra det ubevoktede hotellrommet eller klemmer seg i hjel på bilvinduet. Alle vi andre skjønner at DET er ren idioti - så i bunn og grunn er ikke dette noen spesielt interessant diskusjon Helt enig med deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283445-%C3%A5-forlate-barn-alene-i-bilen/#findComment-2278578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.