Gå til innhold

Når man går glipp av ting pga redusert plass...

Anbefalte innlegg

Jenta mi går nå siste året i bhg, og har i år som før 80% plass (en fridag i uka)

Da jeg hentet i dag fortalte en av førskolelærerene i jentas påhør, at i morgen skulle det være den første førskolesamlingen for 5-åringene. "Da har jo jenta fri" svarte jeg. Så snakket vi litt fram og tilbake, og fikk tilbud om å komme i morgen en times tid så ungen fikk være med på dette. Vi avtalte å snakkes nærmere da om en løsning.

Førskolelæreren var usikker på hvordan vi skulle gjøre det framover, de hadde byttet dag fra mandag pga no' møtegreier, og planen var å ha førskoledag fast på tirsdager. Kan hun komme en time annenhver tirsdag uten å betale, skal hun "gå glipp av" alle førskoledagene ettersom det er "prisen" for å ha redusert plass? Skal vi betale litt ekstra for å få være med? Skal vi øke til 100% plass for å få være med?

hvordan gjøres dette rundt omkring? Lurer litt på hva jeg skal forvente/forlange i morgen...

Fortsetter under...

Førskolesamlingen er bare én time annenhver tirsdag?

Hvis de klarer å holde på denne tiden, altså at den ikke flyttes til stadighet, synes jeg bhg burde kunne la henne få være med selv om hun egentlig har fri, dersom dere synes det er greit å dra dit én time på fridagen. Dere bruker sikkert ikke åpningstiden fullt ut de andre dagene, så det burde egentlig ikke være nødvendig med noe ekstrabetaling av den grunn.

Men det kan også bli et irritasjonsmoment hvis dere reiser dit annenhver fridag for stadig å bli møtt med at samlingen er utsatt til en annen dag. Dette må dere som kjenner barnehagen, vurdere.

Det enkleste hadde kanskje vært at dere byttet fridag, men det er kanskje helt uaktuelt (du har også fri eller noe)?

Førskolesamlingen er bare én time annenhver tirsdag?

Hvis de klarer å holde på denne tiden, altså at den ikke flyttes til stadighet, synes jeg bhg burde kunne la henne få være med selv om hun egentlig har fri, dersom dere synes det er greit å dra dit én time på fridagen. Dere bruker sikkert ikke åpningstiden fullt ut de andre dagene, så det burde egentlig ikke være nødvendig med noe ekstrabetaling av den grunn.

Men det kan også bli et irritasjonsmoment hvis dere reiser dit annenhver fridag for stadig å bli møtt med at samlingen er utsatt til en annen dag. Dette må dere som kjenner barnehagen, vurdere.

Det enkleste hadde kanskje vært at dere byttet fridag, men det er kanskje helt uaktuelt (du har også fri eller noe)?

Hadde jeg visst om denne dagen f.eks i juni, kunne jeg lagt om på min uke, eller jeg kunne ha søkt om 100% plass og heller hentet/levert tidlig/seint på tirsdager. Nå får jeg ikke flyttet på så mye.

-Vil jo så gjerne at hun skal få med seg akkurat dette...

Jeg synes du kan forlange at de bytter til en dag jenta er fast i barnehagen. Mandag er opptatt med møter - greit. Tirsdag har jenta fri - greit.

Da gjenstår det 3 dager de kan velge mellom - det burde ikke være noe problem i det hele tatt :)

Jeg synes du kan forlange at de bytter til en dag jenta er fast i barnehagen. Mandag er opptatt med møter - greit. Tirsdag har jenta fri - greit.

Da gjenstår det 3 dager de kan velge mellom - det burde ikke være noe problem i det hele tatt :)

Fredag går ikke pga etellerannet, torsdag er det et annet opplegg, og onsdag var det en eller annen annen som hadde fri eller no' sånt.

-de er ca 20-25 unger det skal klaffe for så det er sikkert vanskelig å finne en optimal dag uansett. Men kanskje jeg kan foreslå at de rullerer litt på dager?

Gjest Elextra

Hva om flere av barna har redusert plass, og kanskje fri andre dager, da?

Annonse

Skjønner dette er trist, men slik jeg ser det, er dette litt prisen å betale for å gå redusert. Dette tror jeg vi hadde tilbudt:

- Bytte fridag for datteren din

- Tilbud om full plass

- Tilbud om å komme den tiden klubben varer, med fare for at dette vil bli litt stykkevis og delt for din datter og styr for deg som må hente og levere.

Jeg er nok av typen som overhodet ikke kunne tenke meg å ha barnet full plass i barnehagen (om jeg ikke jobbet fulltid) for å få en time førskolesamling et par ganger i mnd. Det synes jeg ville være tullete:-)

Om dette er noe som er veldig stas å være med på så ville jeg foreslått at de rullerte på dagene, det skulle da bare mangle om de ikke strakte seg langt for å få til et opplegg som passer for flest mulig av barna

Slik var situasjonen for jenta vår i fjor også, men da byttet faktisk barnehagen dag, slik at hun kunne være med på førskolesamlingene. jeg forstår at det kan være vanskelig for barnehagen hvis det er mange 5 åringer som har redusert plass, og en løsning ivl jo være å rullere på disse dagene, slik en her foreslår.

For meg hadde det ikke vært aktuelt å kjøre henne til barnehagen på fridagen. Det er jo nettopp den dagen vi skal slippe å styrte ut av huset for å rekke noe.....

Gjest til ettertanke

Vi har bare 40 prosent uke og det er mye som mitt barn ikke kan være med på.

Men når det gjelder bursdagsfeiring som er en dag i måneden så er jo dette veldig morsomt å være med på. Så i vår barnehage rulerer disse dagene på forskjellige ukedager slik at alle som har redusert plass kan være med av og til.

Ellers så er det kanskje helst dine ønsker at ditt barn burde være med på denne klubben mens ditt barn ikke bryr seg så mye om det samme i den store sammenhengen?

Men når det gjelder bursdagsfeiring som er en dag i måneden så er jo dette veldig morsomt å være med på. Så i vår barnehage rulerer disse dagene på forskjellige ukedager slik at alle som har redusert plass kan være med av og til.

Ellers så er det kanskje helst dine ønsker at ditt barn burde være med på denne klubben mens ditt barn ikke bryr seg så mye om det samme i den store sammenhengen?

Nja, og det er meg eller henne som vil det mest er ikke godt å si. Hun er veldig tilbakeholden i store forsamlinger, så hun hadde hatt godt av litt mere gruppetrening. Faglig er det ikke noe problem, hun har kunnet lese siden i mars-april.

Hun hørte jo førskolelæreren legge entusiastisk ut om dette helt til jeg brøt inn og sa at hun har fri på tirsdager, så hun er igrunnen klar til å dra hun. Har allerede spurt to ganger om vi ikke skal dra snart, og vi skal ikke være der før kl 13.

-og vi er jo vant til at tirsdags-ting kan vi ikke være med på. Men vi forventer jo at det ikke utbasuneres og hauses opp når ungen hører på!

Veldig synd om hun skal gå glipp av førskoleklubben, min førstefødte ELSKET disse samlingene, og var en viktig del for at siste barnehageår var arti for henne. I år er det minstemann som skal ha førskoleklubb, og heldigvis har de funnet en dag som passer alle.

Jeg ville ikke akseptert å måtte kjøre ungen til barnehagen på fridagen, da hadde jeg heller bedt om å få endret fridag til en annen dag.

Rullering kan jo være en annen måte å gjøre det på.

Annonse

Gjest også en mamma

Det tenkte jeg også. Det med at det kanskje er foreldrenes følelser som er verst her. Det er ikke sikkert at barnet syns det er så fryktelig trist å gå glipp av førskole-gruppa. Har man redusert plass er man ikke alltid der, og man går glipp av ting. Sannsynligvis har man likevel andre opplevelser de dagene man har fri fra barnehagen, som de andre barna da "går glipp av". Det blir litt merkelig hvis alle barn må gå 100 % i barnehagen fordi foreldrene frykter at de kan gå glipp av noe.

Gjest også en mamma

Nja, og det er meg eller henne som vil det mest er ikke godt å si. Hun er veldig tilbakeholden i store forsamlinger, så hun hadde hatt godt av litt mere gruppetrening. Faglig er det ikke noe problem, hun har kunnet lese siden i mars-april.

Hun hørte jo førskolelæreren legge entusiastisk ut om dette helt til jeg brøt inn og sa at hun har fri på tirsdager, så hun er igrunnen klar til å dra hun. Har allerede spurt to ganger om vi ikke skal dra snart, og vi skal ikke være der før kl 13.

-og vi er jo vant til at tirsdags-ting kan vi ikke være med på. Men vi forventer jo at det ikke utbasuneres og hauses opp når ungen hører på!

Men da er det kanskje opp-hausingen du bør ta opp med barnehagen. At de må huske på at hun har fri på tirsdager og ikke lage så mye sirkus ut av det for hennes del når de vet hun har fri.

Ingen av mine har gått fulltid i barnehagen, men de ha alltid fått gå i førskulegruppe. Men ikke hver gang. Det har rullert slik at alle barna skal få et tilbud.

Lillemor er heldig, barnehagen har lagt det til en dag da alle gruppa er der. Det er supert.

Jeg hadde foreslått at dei rullert om det er mulig.

Ingen av mine har gått fulltid i barnehagen, men de ha alltid fått gå i førskulegruppe. Men ikke hver gang. Det har rullert slik at alle barna skal få et tilbud.

Lillemor er heldig, barnehagen har lagt det til en dag da alle gruppa er der. Det er supert.

Jeg hadde foreslått at dei rullert om det er mulig.

Vi får ihvertfall tilbud om å komme en times tid hver gang det er førskolegruppe. Hun trenger absolutt trening i det sosiale i gruppe så jeg håper det fungerer. I dag var jeg tilstede hele tida, for det var visst skummelt å "dumpe ned i" alle de andre 5-åringene - enda hun kjenner alle sammen fra 4-årsgruppa i fjor.

Av og til skulle jeg ønske det fantes medisin mot å være sjenert...

Fredag går ikke pga etellerannet, torsdag er det et annet opplegg, og onsdag var det en eller annen annen som hadde fri eller no' sånt.

-de er ca 20-25 unger det skal klaffe for så det er sikkert vanskelig å finne en optimal dag uansett. Men kanskje jeg kan foreslå at de rullerer litt på dager?

Det synes jeg godt du kan foreslå.

Husker da mine jenter gikk på 60% plass, da rullerte de på diverse ting, eller tilpasset det slik at vi fikk være med.

Fleksibilitet er et fint ord :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...