Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er da fælt så fort tiden går da - Plutselig har vi også fått førskolebarn! :-)

Jeg ser at det er snakk om førskolegrupper i barnehagen her, så da lurer jeg på - Hva er egentlig det? Vi har ikke hørt noe omm det enda fra "vår" barnehage.

Hvis det er bokstavlek, lesetrening, telling osv, så har de det hele tiden, for både 3, 4 og 5-åringene (tilpasset nivået selvsagt) så i vår barnehage er ikke det noe som er forbeholdt de eldste. Eller er det andre ting som gjøres i førskolegruppe i barnehagen? Har alle barnehager førskolegrupper?

MVH

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283503-f%C3%B8rskolegruppe-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I vår barnehage er de eldste "skolestartere". Det viktigste med å være skolestarter er alle prosjektene de har og alle turene de drar på. I fjor lagde de f eks en nydelig skulptur og hadde et flott teaterstykke for oss foreldre. De dro på turer rundt omkring i Oslo. Besøkte flere museum, var på leirskole med to overnattinger på høsten (uten foreldre) og hadde overnatting i barnehagen på våren med diskokveld.

I vår bhg. heter det "skolegruppe".

Der har de hatt om bokstaver og stavelser. De har gått på bokstavjakt i bhg. og lett etter ting som begynner f.eks. A. De har lært å klappe antall stavelser i navnet sitt. I tillegg har det hatt om språklyder.

De har også jobbet med tall og mengder.

Skolegruppa har vært samlet 1 - 1,5 time pr. uke.

I tillegg har skolegruppa hatt en del privilegier, som overnatting i bhg., turer, m.v.

Det har også vært fokus på en del praktiske ting, som forberedelse til skolestart - som f.eks det å låse dodøra og det å tørke seg selv når de har bæsjet.

Det er også skolegruppa som har hatt ansvar for foreldrefrokost og basar i bhg.

Gjest også en mamma

I vår barnehage var det minimalt med førskolegruppe i fjor og jeg regner med det blir like tragisk i år. De skal liksom ha en dag i uka, men det har en tendens til å koke bort i kålen, eller bli noe banalt som at man spiller et spill eller samler de eldste rundt et bord til tegning. Jeg kan ikke helt se at det var noe å gå glipp av, jeg da.

Siste året i barnehagen var vår førskolejente med i "Klubben". De hadde ulike prosjekter, var på forskjellige turer og løsrev seg mer og mer fra det faste og "innegjerda" i barnehagen utover barnehageåret. De hadde en hel dag i uka der bare denne gruppa var sammen. Det aller meste foregikk utenfor barnehageområdet.

På slutten av året fikk 5 og 5 barn være ute alene, uten at voksne var der sammen med dem, og det var kjempestas.

Det med tall, bokstaver osv, hadde de hele veien i barnehagen, så det var ikke noe ekstra fokus på dette i klubben.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...