Gå til innhold

10 åring med dårlig selvfølelse.

Anbefalte innlegg

Gjest en_smule_bekymret

Vår 10 årige datter sliter med å få nye venner. Hun er tilbakeholden ovenfor ukjente og virker nesten sur og mutt ovenfor folk som henvender seg til henne. Svarer med enstavelsesord. De få vennene hun har er mye til og fra. Det går greit når de er to sammen, men hun blir lett skviset ut når de er tre eller flere. Trekker seg liksom bort med en gang da. Hun klarer ikke være den positive jenta som hun som regel er hjemme. Hun uttrykker ofte negative tanker om seg selv. Hun er med på flere fritidsaktiviteter , men blir diltende i bakgrunnen sosialt også her. Har prøvd å få henne til å trene på å tenke mer positivt om seg selv og oppmuntre henne til å være mer frampå og kontaktsøkende, men hun fikser det bare ikke i praksis. Kjenner meg igjen fra min egen barndom da jeg heller ikke var av de mest populære, men jeg hadde i det minste noen stabile gode venner som alltid var der. Lillebroren som er to år yngre har huset fullt av besøk, er utadvent og populær. De to er veldig gode venner og fungerer godt sammen. Skjønner ikke at jeg kan ha fått to så ulike unger.Noen tips om hva jeg kan gjøre for henne?

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er veldig usikker på hvor vanlig dette er. Hvis det har skjedd en forholldsvis rask endring i adferd kan det kanskje hende det har skjedd noe som ikke er så lett for henne å snakke om? Ofte får kontaktlærere med seg sånne endringer i oppførsel, og man kan kanskje prøve å få til en samtale?

Håper dere finner ut av det. Barn er jo forskjellige, og alt som er annerledes er heldig vis ikke negativt alltid :)

Gjest en_smule_bekymret

Hei!

Jeg er veldig usikker på hvor vanlig dette er. Hvis det har skjedd en forholldsvis rask endring i adferd kan det kanskje hende det har skjedd noe som ikke er så lett for henne å snakke om? Ofte får kontaktlærere med seg sånne endringer i oppførsel, og man kan kanskje prøve å få til en samtale?

Håper dere finner ut av det. Barn er jo forskjellige, og alt som er annerledes er heldig vis ikke negativt alltid :)

Det er ingen plutselig forandring. Hun har alltid vært sjenert og tilbakeholden, men jeg føler at vi snart må gjøre noe før hun blir altfor selvutslettende i forhold til andre. Hun er ei så flott jente når hun er sammen med folk hun er trygge på at det er trist hun ikke får vist hvor bra hun er ovenfor andre og blir kjent med flere.

Gjest en_smule_bekymret

Hvordan er hun på skolen?

Meg bekjent fungerer hun bra i timene. Har f.eks ikke problem med å lese høyt o.l Flink faglig og oppegående. Dette er et problem i sosiale sammenhenger med ukjente og med flere venner samtidig. Andre "kaprer" venninder fra henne og hun protesterer ikke på urimeligheter andre kan finne på. Hun er av typen som står pent i køen og finner seg i at alle andre albuer seg fram. Hun må liksom bli invitert med for istedetfor å be om å bli med i leken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...