Gå til innhold

Kan dette virkelig være til barnas beste?

PieLill

Anbefalte innlegg

Barn bør ikke gå på to skoler.

''Foreldre med delt omsorg bør bo nær hverandre slik at barna kan gå på en skole, mener Barneombudet.''

Noen barn må veksle mellom to skoler fordi skilte foreldre med delt omsorg bor langt fra hverandre. En dårlig ordning, mener Barneombudet. Mange foreldre med delt omsorg ønsker at barna skal gå på skole i nærområdet. Hvis foreldrene bor langt fra hverandre kan det bli slik at barna går på en skole når de bor hos mor og en annen skole når de bor hos far.

Les mer:

http://www.oa.no/article2939402.ece

På meg virker dette som om foreldrene er mer interessert i hva som er 'rettferdig' for de voksne, enn hva som er rettferdig og til beste for barnet. Om barnet må pendle mellom skoler hver mnd., må det da være bedre å bo hos en av foreldrene gjennom skoleåret.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

11

• mariaflyfly

6

• Sofline

5

• Atene

3

Mest aktive i denne tråden

Delt omsorg handler ofte om hva som er "rettferdig", ike hva som er best for barna. Det krever et utrolig bra samarbeid fra foreldrene for å få det til. Ligger ikke det optimale samarbeidet der, er ordningen ikke særlig god. Det er bare ikke særlig PK å snakke om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

En trenger vel verken være barneombud eller spesielt oppegående for å forstå at det beste for barna er å gå på én skole hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke det var tillatt å gå på to skoler engang jeg... Hvordan i all verden skal barnet få noen som helst kontinuitet i skolegangen sin på den måten? Det er jo ikke sikkert skolene bruker de samme læreverkene engang!

I slike tilfeller burde barnvernet gå kraftig inn i bildet, synes nå jeg for dette må da være omsorgssvikt så det holder?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som helst kunne vel gjettet at det ikke er optimalt å gå på to skoler.

Trodde ikke barn gjorde det engang jeg.....

Hadde det vært første april ville jeg fortsatt ikke trodd det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Delt omsorg handler ofte om hva som er "rettferdig", ike hva som er best for barna. Det krever et utrolig bra samarbeid fra foreldrene for å få det til. Ligger ikke det optimale samarbeidet der, er ordningen ikke særlig god. Det er bare ikke særlig PK å snakke om det.

Setter pris på at du ikke er PK i denne saken.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trenger vel verken være barneombud eller spesielt oppegående for å forstå at det beste for barna er å gå på én skole hele tiden.

Jeg trodde rett og slett ikke at jeg leste riktig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke det var tillatt å gå på to skoler engang jeg... Hvordan i all verden skal barnet få noen som helst kontinuitet i skolegangen sin på den måten? Det er jo ikke sikkert skolene bruker de samme læreverkene engang!

I slike tilfeller burde barnvernet gå kraftig inn i bildet, synes nå jeg for dette må da være omsorgssvikt så det holder?!

Jeg trodde heller ikke det var lov eller mulig.

Var forundret over kommentaren til den lærer-representanten.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lite å hente der...

Hvis du virkelig tror at barnevernet gidder å engasjere seg i slike saker, er du helt klart blant de heldige som ikke har hatt stort å gjøre med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært første april ville jeg fortsatt ikke trodd det.

mvh

Det har du helt rett i. Men det er jo ikke 1. april, så da er det vel sant.

Tenk på lærerene da. Som skal prøve å få med ungene på undervisningen. Kan jo bli kjempefeil.

Nei, så egoistiske skal ikke vi voksne være!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du virkelig tror at barnevernet gidder å engasjere seg i slike saker, er du helt klart blant de heldige som ikke har hatt stort å gjøre med dem.

Jeg har heldigvis ikke hatt noe med dem å gjøre nei, men jeg har da hørt en god del positivt om dem også, tror dessverre det er ganske avhengig av hvor du bor i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er underlig at Helga Hjetland ikke tar avstand fra dette. Hun burde være mye klarere og tydeligere på at dette ikke er noe skolen ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Jeg vet om ett tilfelle hvor et barn går i to ulike barnehager (annenhver uke) og ett tilfelle hvor et barn går på to ulike skoler. I begge tilfellene er konfliktnivået mellom foreldrene ekstremt høyt. Og det vil jeg tro er gjennomgående i tilfeller der man ender med to skoler eller to barnehager. Foreldrene greier ikke samarbeide.

Selvsagt er det ikke optimalt - men strengt tatt er vel ikke to hjem og flytting hver uke optimalt det heller. Kanskje må man se på hva alternativet er?

Før i tiden var det vanlige at mor fikk omsorgen nærmest uansett, og far fikk "vanlig samvær" hvis han bodde i nærheten, og mindre hvis reiseavstanden var stor. Resultat? Mange barn mistet kontakten med far etter samlivsbruddet. Er det optimalt?

Dersom foreldrene bor på hvert sitt sted - og det må de jo ha lov til - så kan det hende at to skoler vil være helt nødvendig for at barnet fortsatt skal kunne ha samvær med begge foreldrene. Nei, det er ikke optimalt med to skoler, men kanskje bedre enn å ikke se den ene forelderen mer enn 2 ganger i året likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om ett tilfelle hvor et barn går i to ulike barnehager (annenhver uke) og ett tilfelle hvor et barn går på to ulike skoler. I begge tilfellene er konfliktnivået mellom foreldrene ekstremt høyt. Og det vil jeg tro er gjennomgående i tilfeller der man ender med to skoler eller to barnehager. Foreldrene greier ikke samarbeide.

Selvsagt er det ikke optimalt - men strengt tatt er vel ikke to hjem og flytting hver uke optimalt det heller. Kanskje må man se på hva alternativet er?

Før i tiden var det vanlige at mor fikk omsorgen nærmest uansett, og far fikk "vanlig samvær" hvis han bodde i nærheten, og mindre hvis reiseavstanden var stor. Resultat? Mange barn mistet kontakten med far etter samlivsbruddet. Er det optimalt?

Dersom foreldrene bor på hvert sitt sted - og det må de jo ha lov til - så kan det hende at to skoler vil være helt nødvendig for at barnet fortsatt skal kunne ha samvær med begge foreldrene. Nei, det er ikke optimalt med to skoler, men kanskje bedre enn å ikke se den ene forelderen mer enn 2 ganger i året likevel.

Jeg mener at dersom konfliktnivået mellom foreldrene er så dårlig som du sier, er denne delt omsorg-ordningen virkelig ikke bra uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Jeg mener at dersom konfliktnivået mellom foreldrene er så dårlig som du sier, er denne delt omsorg-ordningen virkelig ikke bra uansett.

Nei, men hva skal man gjøre da? Hvem skal få omsorgen hvis mor og far bor 6 mil fra hverandre og begge vil ha omsorgen? Skal barnet fradømmes kontakt med en av foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men hva skal man gjøre da? Hvem skal få omsorgen hvis mor og far bor 6 mil fra hverandre og begge vil ha omsorgen? Skal barnet fradømmes kontakt med en av foreldrene?

Barnet vil ikke fradømmes kontakt med en av foreldrene, men idømmes fast bosted hos den ene og fast besøksordning med den andre.

Det blir meningsløst at barnet skal lide under en dårlig ordning fordi foreldrene ikke klarer å samarbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes da mellomting mellom å hugges i to og å "fradømmes kontakt med den ene".

Det hender jeg hører utsagn av typen "får jeg ikke minst 50% vil jeg trekke meg helt ut". Jeg hører det bare fra menn. Og det sier endel om prioriteringene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...