Sofline Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Nei, men hva skal man gjøre da? Hvem skal få omsorgen hvis mor og far bor 6 mil fra hverandre og begge vil ha omsorgen? Skal barnet fradømmes kontakt med en av foreldrene? Det finnes en mellomting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 Jeg kan ikke fatte og begripe at det er lovlig at barnet går på to skoler. Hør hva en representant for lærerforbundet sier: "- Det er en helt naturlig ting at slike tilfeller eksisterer, og det er ingen grunn til å tro at det kommer til å bli færre som ønsker slike løsninger i framtiden. Vi har lenge merket en større mobilitet blant barn, så dette er i og for seg ikke noen ny problemstilling, sier Haldis Holst, seksjonsleder for grunnskolen i Utdanningsforbundet til Aftenposten.no. - Skolen bør ikke blande seg De ønsker ikke å uttale seg negativt om de som eventuelt måtte velge å ha barn på ulike skoler samtidig. -Skolen verken bør eller skal blande seg inn i foreldres avgjørelser om hvilke samværsløsninger de velger. Vi har som jobb å tilrettelegge undervisningen for alle barn, og denne jobben må vi bare ta, sier Holst. Hun mener den norske skolen tåler elevflyttinger." http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1949910.ece Jeg fatter og begriper ikke hva som er "naturlig" med en slik løsning. Det naturlige er at mor og far holder sammen og at barnet får bo i ét hjem hos mor og far. Og jeg fatter heller ikke at skolen ikke skal ha noe med at foreldrene lager kaos av barnas læringssituasjon og sosiale liv på skolen. Det må da også angå skolen at det vil gå forbasket mye resurser til slikt. Resurser som burde brukes på problemer som ikke kan velges bort i stedet for vansker foreldrene finner for godt å skape. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Hør hva en representant for lærerforbundet sier: "- Det er en helt naturlig ting at slike tilfeller eksisterer, og det er ingen grunn til å tro at det kommer til å bli færre som ønsker slike løsninger i framtiden. Vi har lenge merket en større mobilitet blant barn, så dette er i og for seg ikke noen ny problemstilling, sier Haldis Holst, seksjonsleder for grunnskolen i Utdanningsforbundet til Aftenposten.no. - Skolen bør ikke blande seg De ønsker ikke å uttale seg negativt om de som eventuelt måtte velge å ha barn på ulike skoler samtidig. -Skolen verken bør eller skal blande seg inn i foreldres avgjørelser om hvilke samværsløsninger de velger. Vi har som jobb å tilrettelegge undervisningen for alle barn, og denne jobben må vi bare ta, sier Holst. Hun mener den norske skolen tåler elevflyttinger." http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1949910.ece Jeg fatter og begriper ikke hva som er "naturlig" med en slik løsning. Det naturlige er at mor og far holder sammen og at barnet får bo i ét hjem hos mor og far. Og jeg fatter heller ikke at skolen ikke skal ha noe med at foreldrene lager kaos av barnas læringssituasjon og sosiale liv på skolen. Det må da også angå skolen at det vil gå forbasket mye resurser til slikt. Resurser som burde brukes på problemer som ikke kan velges bort i stedet for vansker foreldrene finner for godt å skape. mvh Tragisk... jeg finner ikke et annet ord for slike løsninger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Det er for meg ganske åpenbart at dette er en ordning som ikke er bra for barnet. Er det virkelig noen familier som innretter seg på denne måten? Og går virkelig skolene med på det? Som forelder bør man være villig til å strekke seg litt lenger for barnas skyld. Man må tåle å fire på noen krav, og sette barnets ve og vel foran sitt eget. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Men jeg skjønner mennene, jeg. Hva i all verden er det å bli avspist med annenhver helg og hver tirsdags ettermiddag? Det er bare kjøring, pakking, stress og mas. Prøve å få litt "kvalitet" ut av samværet. Og så er helga slutt. Helgesamvær er ikke sammenlignbart med å ha barnet boende fast, selv om det bare er annenhver uke. Skjønner dem??? Det er jo en del av det som følger med på kjøpet med å være deltidsforelder, det. Og den deltidskontakt med annenhver helg og en ettermiddag i uka må da være bedre enn ingen kontakt?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Passer fint inn med alt det andre som er vanlig for tida. To hjem, to vennekretser, to liv. Og en ryggsekk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Hadde du vært villig til å gi avkall på den daglige omsorgen for ditt barn? Ikke følge opp i forhold til barnehage / skole, ikke ha kontakten med barnets dagligliv? Ha barnet på besøk annenhver helg? ''Hadde du vært villig til å gi avkall på den daglige omsorgen for ditt barn? Ikke følge opp i forhold til barnehage / skole, ikke ha kontakten med barnets dagligliv? Ha barnet på besøk annenhver helg?'' Det ville selvsagt vært sårt og et enormt savn å ikke få ta del i disse daglige tingene. Men dette hadde jeg likevel godtatt til barnets beste. Barnets behov kommer først, barnet er jo uskyldig i den situasjonen det har havnet i. Hvorfor skal barnet betale prisen for foreldrenes samlivsbrudd? Foreldrene må ta støyten først og fremst. Annen hver helg er mye bedre enn ingenting, og mye bedre enn å risikere at barnet må slite med konsekvensene av en slik rotløshet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Passer fint inn med alt det andre som er vanlig for tida. To hjem, to vennekretser, to liv. Og en ryggsekk. Jepp.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Nei, men hva skal man gjøre da? Hvem skal få omsorgen hvis mor og far bor 6 mil fra hverandre og begge vil ha omsorgen? Skal barnet fradømmes kontakt med en av foreldrene? 6 mil er ingenting. Da kan man fint ha barnet annenhver helg, og med litt godvilje kunne man besøkt barnet en ettermiddag i ukedagene også og fulgt det på en aktivitet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 6 mil er ingenting. Da kan man fint ha barnet annenhver helg, og med litt godvilje kunne man besøkt barnet en ettermiddag i ukedagene også og fulgt det på en aktivitet. Skal du vekke en tråd fra august i fjor? :-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Det må være grusomt for barnet. Barnet får ingen kontinuitet i undervisningen, og kan gå glipp av verdifull undervisning. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Tja, det må kanskje bli slik, da, i og med at alle har rett til å bo hvor de vil... Jeg tror _ikke_ dette er godt for barna, absolutt ikke, men jeg ser jo hvorfor det kan skje. For å kunne ha en 50/50-deling av samvær bør man bo i gangavstand fra hverandre, men det kan bety at en av foreldrene må jenke seg i forhold til hva de strengt tatt vil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.