kaffepiken Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Vi har pleid å kjøpe kalkunpølser, det greieste er egentlig å ha kalkunpøler til alle så blir det ikke noe tull. Hvis du vil ha både og, er det lurt å tilberede pølsene i hver sin kjele. Her oppe har jeg aldri fått spørsmål om pølsene er halal. Så lenge jeg sier at det er kalkun, er det greit. De fleste foreldrene her oppe virker mest av alt interessert i at barna skal få være med, og lager minst mulig oppstuss om maten. Ofte blir folk bekymret for å få muslimer på besøk på grunn av sånne ting. Jeg syns det går veldig greit. Ortodokse jøder derimot, da hadde jeg fått problemer! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283592-muslimsk-mat-i-barnebursdag/page/2/#findComment-2278961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Snuppa her (definitivt ikke muslim!) elsker pølsebrød med ketchup! Hun spiser gjerne ett pølsebrød med pølse og ketchup og så to pølsebrød med bare ketchup etterpå. Rare ungen. Jeg har også en sånn unge :-) De i pølsekiosken på sentret flirer hver gang han kommer og bestiller: "Ett pølsebrød med sprøstekt løk og ekstra sterk ketchup, takk!" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283592-muslimsk-mat-i-barnebursdag/page/2/#findComment-2278963 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Slike ting blir mye ekstra bryderi føler jeg. Ikke fordi det er jobb å kjøpe inn dette, men fordi vi ikke "kan reglene". Kunne ikke foreldrene fortalt oss litt da. Så hadde vi visst. Akkurat som foreldrene til barn med allergier. Det er så enkelt å forholde seg til ting man VET!!! Så til dere det gjelder: Ta dette som en oppfordring. På den måten hjelper dere oss og deres egne barn kan føle seg velkomne:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283592-muslimsk-mat-i-barnebursdag/page/2/#findComment-2278974 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Har du aldri hatt noen muslimske venninner? Da får du nemlig vite alle hemmeligheter ;o) *he he* Nei, jeg har nok ingen slik venninne, dessverre. Det er så homogent at det er nesten til å få fnatt av;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283592-muslimsk-mat-i-barnebursdag/page/2/#findComment-2278982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Slike ting blir mye ekstra bryderi føler jeg. Ikke fordi det er jobb å kjøpe inn dette, men fordi vi ikke "kan reglene". Kunne ikke foreldrene fortalt oss litt da. Så hadde vi visst. Akkurat som foreldrene til barn med allergier. Det er så enkelt å forholde seg til ting man VET!!! Så til dere det gjelder: Ta dette som en oppfordring. På den måten hjelper dere oss og deres egne barn kan føle seg velkomne:-) Enig. Det er dessuten så mange måter å gjøre ting på, og så mange ulike meninger og retninger, så selv om en muslim sier at kalkunpølser er greit, så er det slett ikke sikkert at alle andre syns det samme. De foreldrene som har spesielle behov når det gjelder mat til barna må selv ta ansvar for å informere. Det samme vil jo gjelde om barna f.eks. ikke tåler enkelte matvarer, har allergier eller diabetes. Da må foreldrene si i fra om hva som er greit. Ellers blir det nok lett slik at mange kvier seg for å invitere de som er litt innviklet i matveien - og det er dumt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283592-muslimsk-mat-i-barnebursdag/page/2/#findComment-2278997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Enig. Det er dessuten så mange måter å gjøre ting på, og så mange ulike meninger og retninger, så selv om en muslim sier at kalkunpølser er greit, så er det slett ikke sikkert at alle andre syns det samme. De foreldrene som har spesielle behov når det gjelder mat til barna må selv ta ansvar for å informere. Det samme vil jo gjelde om barna f.eks. ikke tåler enkelte matvarer, har allergier eller diabetes. Da må foreldrene si i fra om hva som er greit. Ellers blir det nok lett slik at mange kvier seg for å invitere de som er litt innviklet i matveien - og det er dumt! Det er jo kjempeleit om barn blir utesteng dersom de har ekstra behov vedr. mat. Dette er jo vanligvis noe som er greit å løse dersom foreldrene informerer litt. Har selv ei venninne med barn som er allergikere. Ho har fortalt meg bittelitt, og det er nok til at jeg da kan lage riktig mat til dem. Jeg vil jo at de skal føle seg velkomne hos meg:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283592-muslimsk-mat-i-barnebursdag/page/2/#findComment-2279012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Det er jo kjempeleit om barn blir utesteng dersom de har ekstra behov vedr. mat. Dette er jo vanligvis noe som er greit å løse dersom foreldrene informerer litt. Har selv ei venninne med barn som er allergikere. Ho har fortalt meg bittelitt, og det er nok til at jeg da kan lage riktig mat til dem. Jeg vil jo at de skal føle seg velkomne hos meg:-) Samme her. Gutten min har en kamerat som i flere år var allergisk mot nøtter. Vel - i bursdagsselskap passet jeg alltid på å ha minst én kake, helst to som han kunne spise + is uten sjokolade på. Gikk fint det - men jeg måtte bli informert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283592-muslimsk-mat-i-barnebursdag/page/2/#findComment-2279021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Samme her. Gutten min har en kamerat som i flere år var allergisk mot nøtter. Vel - i bursdagsselskap passet jeg alltid på å ha minst én kake, helst to som han kunne spise + is uten sjokolade på. Gikk fint det - men jeg måtte bli informert. Ja, det er jo slike hensyn man tar når man vet. Da er det ikke noe problem:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283592-muslimsk-mat-i-barnebursdag/page/2/#findComment-2279047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Hei, vi hadde et muslimsk barn og mammaen hans til barenbursdag i vinter. Vi lagde kalkunpølser i en egen gryte. Det fungerte greit, og de spiste alt det andre og vi følte ikke at vi trengte å gjøre noe annet annerledes enn det vi ellers ville gjort hvis han ikke hadde vært der. Ingen ting å bekymre seg for! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283592-muslimsk-mat-i-barnebursdag/page/2/#findComment-2279374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest muslimsk mama Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Pass bare på at det er halal. Det holder antagelig ikke med vanlige kalkunpølser. Ungene her spiser ikke vegetarpizza engang da det ikke er halal, det brukes ofte svinegelatin i vanlig norsk mat selv om det er mat vi tror er ok. Reker og skalldyr er også haram. Nå har jeg lest så mye rart her at jeg er bare nødt til å reagere. Det går helt greit å servere kalkun eller kyllingpølser i barnebursdag, om det er i tillegg halal er det fint, om ikke , gjør det ikke noe. Det er veldig mange muslimer som ikke har noen tilgang til halal mat, og må klare seg uten, og dette går helt greit. Det var en som skrev her om vegetar pizza som ikke er halal. La meg forklare at begrepet halal gjelder kun kjøtt og de matvarer som kommer fra dyr. Vegetar pizza inneholder ikke kjøtt i det hele tatt, og er derfor alltid halal, dvs tillatt. Alt som kommer fra sjøen er alltid halal, om det er fisk, reke eller skalldyr. Om noen forteller annet, vet de ikke hva de snakker om. Når det gjelder gele, er det riktig at mesteparten er laget av svinngelatin, men det går faktisk an å finne noe med beefgelatin eller agar. Om du gidder , er det fint, om ikke , gjør det heller ikke noe, da alle muslimske barn som er oppdratt til å følge reglene vet veldig godt hva de har og ikke har lov til å spise. Selvfølgelig er det ingen som forventer at du eller andre foreldre som holder barneselskap skal ha full peiling om våre regler , om du spør foreldre eller barnet , sier det bare at du respekterer andre og er bare bra i muslimske øyne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283592-muslimsk-mat-i-barnebursdag/page/2/#findComment-2280135 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest muslimsk mama Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Nå har jeg lest så mye rart her at jeg er bare nødt til å reagere. Det går helt greit å servere kalkun eller kyllingpølser i barnebursdag, om det er i tillegg halal er det fint, om ikke , gjør det ikke noe. Det er veldig mange muslimer som ikke har noen tilgang til halal mat, og må klare seg uten, og dette går helt greit. Det var en som skrev her om vegetar pizza som ikke er halal. La meg forklare at begrepet halal gjelder kun kjøtt og de matvarer som kommer fra dyr. Vegetar pizza inneholder ikke kjøtt i det hele tatt, og er derfor alltid halal, dvs tillatt. Alt som kommer fra sjøen er alltid halal, om det er fisk, reke eller skalldyr. Om noen forteller annet, vet de ikke hva de snakker om. Når det gjelder gele, er det riktig at mesteparten er laget av svinngelatin, men det går faktisk an å finne noe med beefgelatin eller agar. Om du gidder , er det fint, om ikke , gjør det heller ikke noe, da alle muslimske barn som er oppdratt til å følge reglene vet veldig godt hva de har og ikke har lov til å spise. Selvfølgelig er det ingen som forventer at du eller andre foreldre som holder barneselskap skal ha full peiling om våre regler , om du spør foreldre eller barnet , sier det bare at du respekterer andre og er bare bra i muslimske øyne. Det var selvfølgelig svar til trådstarteren, havnet her ved tilfelle, men tror at mange foreldre kan ha nytte av det 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283592-muslimsk-mat-i-barnebursdag/page/2/#findComment-2280136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest muslimsk mama Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Pass bare på at det er halal. Det holder antagelig ikke med vanlige kalkunpølser. Ungene her spiser ikke vegetarpizza engang da det ikke er halal, det brukes ofte svinegelatin i vanlig norsk mat selv om det er mat vi tror er ok. Reker og skalldyr er også haram. ville bare si at alt som kommer fra sjøen er halal. De som sier annet vet ikke hva de snakker om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283592-muslimsk-mat-i-barnebursdag/page/2/#findComment-2280138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Nå har jeg lest så mye rart her at jeg er bare nødt til å reagere. Det går helt greit å servere kalkun eller kyllingpølser i barnebursdag, om det er i tillegg halal er det fint, om ikke , gjør det ikke noe. Det er veldig mange muslimer som ikke har noen tilgang til halal mat, og må klare seg uten, og dette går helt greit. Det var en som skrev her om vegetar pizza som ikke er halal. La meg forklare at begrepet halal gjelder kun kjøtt og de matvarer som kommer fra dyr. Vegetar pizza inneholder ikke kjøtt i det hele tatt, og er derfor alltid halal, dvs tillatt. Alt som kommer fra sjøen er alltid halal, om det er fisk, reke eller skalldyr. Om noen forteller annet, vet de ikke hva de snakker om. Når det gjelder gele, er det riktig at mesteparten er laget av svinngelatin, men det går faktisk an å finne noe med beefgelatin eller agar. Om du gidder , er det fint, om ikke , gjør det heller ikke noe, da alle muslimske barn som er oppdratt til å følge reglene vet veldig godt hva de har og ikke har lov til å spise. Selvfølgelig er det ingen som forventer at du eller andre foreldre som holder barneselskap skal ha full peiling om våre regler , om du spør foreldre eller barnet , sier det bare at du respekterer andre og er bare bra i muslimske øyne. Her ble det full oppstandelse da vi hadde dugnad fordi vegetarpizzaen fra peppe ikke kunne spises. Og den ene imamen som bor her satt og overvåket at intet feil ble spist av ungene. De somalske ungene kunne ikke spise reker og de iranske kunne. De pakistanske ungene spiste vegetarpizza fra peppe. Vi måtte sende ungene i en sjappe her å kjøpe halalpizza til de andre. Mens ungene fra Burundi var kristne, men kunne likevel ikke spise svin. Ikke lett å lage alle til lags. Jeg serverer brus, boller og is i bakgården når minstemann har bursdag, det går alltid greit ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283592-muslimsk-mat-i-barnebursdag/page/2/#findComment-2280139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 ville bare si at alt som kommer fra sjøen er halal. De som sier annet vet ikke hva de snakker om. Det forundrer meg ikke et øyeblikk at ikke alle muslimer følger de samme regler. Noen er fra Asia og noen er fra Afrika og noen er fra Europa. Men jeg har gitt opp, jeg klarer ikke å følge med. Men her selger alle butikkene halalkjøtt så ingen har problemer med å få tak i det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283592-muslimsk-mat-i-barnebursdag/page/2/#findComment-2280141 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest muslimsk mama Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Her ble det full oppstandelse da vi hadde dugnad fordi vegetarpizzaen fra peppe ikke kunne spises. Og den ene imamen som bor her satt og overvåket at intet feil ble spist av ungene. De somalske ungene kunne ikke spise reker og de iranske kunne. De pakistanske ungene spiste vegetarpizza fra peppe. Vi måtte sende ungene i en sjappe her å kjøpe halalpizza til de andre. Mens ungene fra Burundi var kristne, men kunne likevel ikke spise svin. Ikke lett å lage alle til lags. Jeg serverer brus, boller og is i bakgården når minstemann har bursdag, det går alltid greit ) He he, ikke rart at man blir forvirret jeg tror det går kanskje litt på det hva man opplevde før med andre mennesker ved diverse anledninger, kanskje de som ikke lar ungene spise vegetar pizza stoler rett og slett ikke på at servert mat er virkelig halal. Ikke at jeg tror du eller andre som skrev her jukser på noen måte, bare det at dere lurer på ting og diskuterer viser jo at dere gjør ting med god mening. Men jeg har faktisk noen bekjente som ikke lar unger ta på brødskive med hvit ost en gang, hvis denne lå på samme fat som skinkesmørbrød.. akkurat dette er litt overdrevet, men men , mennesker er forkjellige. Hvorfor noen ikke får spise reker eller annet sjømat, kan jeg ikke svare på, vet bare det som står i Koranen og det vi skal følge, at alt som kommer fra vann ( salt eller søt ), er halal. Folk interpreterer jo skrift veldig forskjellig, ikke bare vi muslimer men kristne og jøder og, men til syvende og sist er det i dette tilfelle Koranen som man skal følge. Men om man har like opplevelser med selskapmat som deg, er det kanskje best å satse på annet mat slik du gjør, og erstatte pølser og pizza med litt søte saker og frukt salat ? Om man skriver litt om maten når man lager invitasjoner, hjelper det kanskje litt og, noen foreldre som ikke stoler på noen blir kanskje litt roligere når de blir forsikret at det ikke blir servert haram mat.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283592-muslimsk-mat-i-barnebursdag/page/2/#findComment-2280430 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.