Gjest Mvh. Margareth Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Hei! Jeg har en datter på snart 7 år som var mye svimmel i vår. Jeg tenkte det kunne ha noe med synet å gjøre og gikk til legen for en kontroll. Synet var bra, men hun hadde en blodprosent på 10,5. Legen sa at dette var noe lavt til å være et barn i den alderen. Normalt burde den ligge mellom 13 til 16%. Jeg har nå gitt henne 1 ss med Neo-Fer i over 3 mnd. Hun klager ikke lenger for svimmelhet, men blodprosenten har gått ned til 10,3. Hun har blødt kraftig i nesen et par ganger i løpet av sommeren, men ellers er formen ok. I lek følger hun godt med de jevnaldrende, men "detter ofte bort" under f.eks. middagen. Må minne henne på å spise hele tiden. Hun er også noe glemsk. Dette er ikke noe nytt problem da hun alltid har brukt mye tid under måltidene. Kan forøvrig si at i vår var det den første gangen vi målte blodprosenten hennes. Kanskje den har vært så lav hele livet? Hun har vært plaget med urinveisinnfeksjoner fra hun var 1 år. Har hatt pencilin for dette ca.10 ganger. Hun får nå daglig tranbærekstrakt som forebygging. Har ikke hatt infeksjon på over 1 år. Jeg har en tafatt lege som ikke har noen forslag til videre gang i saken. Sier bare jeg skal fortsette å gi jern og vente. Mener jeg har ventet lenge nok nå og er redd for henne? Har du forslag til hva som bør gjøres? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283633-lav-blodprosent/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Jeg er enig i at hemoglobin på 10.5 g% er lavt gt at jernmangel er den sannsylinge årsak. Da bør imidlertid bloprosenten stige med behandligen du har gitt, som virker adekvat. Dersom det er riktig at blodprosenten er lavere nå er det . påfallende. Jeg synes derfor blodprosenten bør kontrolleres igjen og at det tas prøver som måler jernlagrene i kroppen for å belyse hvordan hun tar opp jern fra tarmen og at det også tas blodprøver som som kan belyse om hun har en infeksjon, du sier at hun har hatt urinvegsinfeksjoner. Ved infeksjoner hos barn blir bloddannelsen dårlig og barnet kan få anemi som ikke bedres med jerntilskudd. Dersom disse prøvene ikke avklarer hvorfor blodporsenten er så lav, synes jeg hun bør henvises til spes. i barnesykdommer på barneavdelingen der du bor for nærmere utredning for å forklare den lave blodprosenten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283633-lav-blodprosent/#findComment-2279369 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.