Gå til innhold

En utrolig historie

Anbefalte innlegg

Historien er såpass utrolig og ulogisk at jeg tror - og håper - den er konstruert. Evt. at forfatteren har lett dypt i arkivet sitt og funnet noe fra fortiden.

Men det betyr ikke at det ikke lenger finnes voksne som kan trenge en påminnelse om at man kan tenke over hvordan man ordlegger seg, f.eks. overfor barn i den alderen. Spesielt besteforeldre kan ofte henge seg opp i at en klassevenninne ser ut til å være fra Kina og ikke fra det nye byggefeltet nederst i veien.

Hei alle! Jeg kan bekrefte at historien er absolutt sann og skjedde ved skolestart dette året. Av hensyn til familien har jeg holdt detaljer som kunne ha identifisert folk og sted tilbake.

Henrik Lunde

Informasjonsleder

Antirasistisk Senter

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Henrik Lunde

8

• Mrs. Wallace

5

• sant å si

5

• morsan

3

"Nå vil jeg ønske spesielt velkommen den utenlandske eleven som begynner hos oss i år!"

Her butter historien. Barnet hadde vel aller sannsynligst et norsk navn? Hvordan skulle rektor da plukke dette barnet ut som "utlending" ut i fra navnelisten?

Hvis barnet hadde et utenlandsklingende navn, tror jeg ikke at rektor ville ønsket henne spesielt velkommen som "utlending" uansett. Mange har jo navn som ikke høres norske ut.

Det er også ganske sikkert at hvis rektor hadde visst om at det skulle komme en utenlandsk elev til skolen, så hadde han visst mer enn at barnet ser asiatisk ut. Han eller læreren til ungen hadde nok hatt kontakt med foeldrene før skolestart - nettopp pga. dette.

Dette høres ut som en særdeles oppdiktet historie.

historien er sann og dessverre ikke oppdiktet.

Gjest Multippel

Oh, den blemma kommer nok ikke Rektor til å glemme med det første!!

På den annen side... Det er litt pinlig at det skal være så ille at noen tror man er "utenlandsk". Kanskje på tide at vi nordmenn endrer holdningeen våre?

nei dette handler ikke om at det er galt å være utenlandsk. Det handler om at farge ikke beskriver nasjonalitet og har heller ikke gjort på lenge.

Det såre oppe i her er jo den lille jentas forvirring. Hun er oppvokst i Norge og er kulturelt helt norsk. Plutselig blir det påpekt at hun ikke er det pga sitt utseende.

Det kan føles eskluderende og utpekende.

Syns dette var en utrolig tabbe.

Det er ikke likegyldig hvordan vi bruker språket.

Mulig misforsto jeg deg litt her:-) Tror jo vi er enige da! Utenlandsk kan man være også uansett farge.

Hei alle! Jeg kan bekrefte at historien er absolutt sann og skjedde ved skolestart dette året. Av hensyn til familien har jeg holdt detaljer som kunne ha identifisert folk og sted tilbake.

Henrik Lunde

Informasjonsleder

Antirasistisk Senter

Hei

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare her.

Historien var absolutt en tankevekker enten den var sann eller konstruert. Det er vel derfor den og har skapt slik engasjemang her. Men gikk nok ut fra at du med dine mange års erfaring innen område ikke lagte en historie fra "løse luften". Men det at du her bekrefter at den faktisk ER SANN gjør den til mer en en tankevekker.

Har selv vår "skolehistorie" å vet absolutt hva slike opplevelser kan gjøre med barna våres.

Takk for ditt engasjemang og arbeid innen bl.a.rasissme.

nei dette handler ikke om at det er galt å være utenlandsk. Det handler om at farge ikke beskriver nasjonalitet og har heller ikke gjort på lenge.

Det såre oppe i her er jo den lille jentas forvirring. Hun er oppvokst i Norge og er kulturelt helt norsk. Plutselig blir det påpekt at hun ikke er det pga sitt utseende.

Det kan føles eskluderende og utpekende.

Syns dette var en utrolig tabbe.

Det er ikke likegyldig hvordan vi bruker språket.

Mulig misforsto jeg deg litt her:-) Tror jo vi er enige da! Utenlandsk kan man være også uansett farge.

Joda, en stor tabbe er det - og jeg skjønner godt at du reagerer!

Det jeg synes er synd er at vi snakker om dette nesten som det skule være flaut å være utenlandsk. Denne jenta fikk et "stempel" som utenlandsk - sånn beskriver journalisten det. Hadde vi nordmenn vært mindre fordomsfulle, hadde kanskje jenta og hennes foreldre blitt stolte av at noen trodde hun var utenlandsk og ledd av hele saken?

Annonse

Gjest Multippel

Joda, en stor tabbe er det - og jeg skjønner godt at du reagerer!

Det jeg synes er synd er at vi snakker om dette nesten som det skule være flaut å være utenlandsk. Denne jenta fikk et "stempel" som utenlandsk - sånn beskriver journalisten det. Hadde vi nordmenn vært mindre fordomsfulle, hadde kanskje jenta og hennes foreldre blitt stolte av at noen trodde hun var utenlandsk og ledd av hele saken?

hmmm tolket det ikke helt sånn. Men jeg syns det er viktig at nå etterhvert går bortifra at norske er hvite osv. Det er viktig for de som bor her å være inkludert og regnet med som en del av samfunnet.

Gjest Multippel

Hehe, må si meg enig med deg Mrs. Wallace.Hvor trykker skoen? La oss heller ta det for den tankevekkende historien den er.

Men artik. er skrever av Henrik Lunde/Antirasistisk senter, som er en av Norges ledende autoriteter på rasistisk diskriminering ifg. Svar og Spørsmål på Adop.forum sin side. Dvs at det er ikke hvilken som helst "eventyr" forfatter som har skrevet dette. Så selv om jeg heller ikke tar historien for å være "sann" tenker jeg den er sikkert lagt på grunnlag av erfaringene H.L har gjort ved Antirasistisk senter.

Nå garanter en som kaller seg Henrik Lunde lenger opp i tråden her at den er sann!

hmmm tolket det ikke helt sånn. Men jeg syns det er viktig at nå etterhvert går bortifra at norske er hvite osv. Det er viktig for de som bor her å være inkludert og regnet med som en del av samfunnet.

Jeg tolket det litt sånn som Togli gjorde. Dvs. norsk er bra, norsk og hvit er bra, norsk og adoptert er bra, men utenlandsk er bare fysj!

Det er sikkert lett for meg å mene mye rart vedr. en problemstilling jeg ikke selv har følt på kroppen, men rent prinsipielt forstår jeg ikke at "norsk" er bedre enn "ikke-norsk". En helt annen ting er naturligvis at denne lille jenten blir forvirret fordi noen sier at hun er "ikke-norsk", men at det skal være så sårende å være "ikke-norsk" synes jeg er litt leit!

mvh

Gjest Multippel

Jeg tolket det litt sånn som Togli gjorde. Dvs. norsk er bra, norsk og hvit er bra, norsk og adoptert er bra, men utenlandsk er bare fysj!

Det er sikkert lett for meg å mene mye rart vedr. en problemstilling jeg ikke selv har følt på kroppen, men rent prinsipielt forstår jeg ikke at "norsk" er bedre enn "ikke-norsk". En helt annen ting er naturligvis at denne lille jenten blir forvirret fordi noen sier at hun er "ikke-norsk", men at det skal være så sårende å være "ikke-norsk" synes jeg er litt leit!

mvh

Ja det er jo en måte å se det på!

men jeg tror at mange innbygger her i landet syns det er leit at de ikke blir regnet som like mye innbyggere som oss etnisk norske. Vi har nok en vei å gå her i landet ennå.

Ja det er jo en måte å se det på!

men jeg tror at mange innbygger her i landet syns det er leit at de ikke blir regnet som like mye innbyggere som oss etnisk norske. Vi har nok en vei å gå her i landet ennå.

Ja, behovet for tilhørighet er nok stort for de fleste, enten de er innbyggere i et land via fødsel, adopsjon eller på andre måter!

mvh

Det er jeg enig i. Poenget mitt er at pga at samfunnet er som det er, så blir det "viktig" å få fram at vi for all del ikke er "utlendinger". Synd det har blitt sånn. Nesten som det er en skam å være utlending, og det burde det jo ikke være.

Annonse

Gjest Antirasisten

Nå garanter en som kaller seg Henrik Lunde lenger opp i tråden her at den er sann!

Det er nok ikke en som kaller seg Henrik Lunde som har svart. En jeg kjenner ringte til Anti-rasistisk senter for å sjekke om historien var sann. Det er nok forfatteren selv som svarer - under fullt navn - i motsetning til de fleste brukerne her.

Gjest Multippel

Det er nok ikke en som kaller seg Henrik Lunde som har svart. En jeg kjenner ringte til Anti-rasistisk senter for å sjekke om historien var sann. Det er nok forfatteren selv som svarer - under fullt navn - i motsetning til de fleste brukerne her.

Jepp...man skal jo egentlig skrive under nick her:-) Men det er ikke egentlig det at jeg tviler på at han er Henrik Lunde, det var mere det at mer en det vet jeg ikke:-)

historien er sann og skjedde denne høsten

DA er det noen som ikke har gjort jobben sin, dersom rektor fremdeles innehar stillingen.

Foreldrene burde meldt fra om dette. Foreldrene til de andre barna, lærere og/eller annet personell burde meldt fra om dette.

Har ingen av dem gjort det, burde DU ha gjort det, som visstnok vet hvor det angivelig skjedde.

Hvis ingen har tatt tak i det, har dere sviktet jenta, hele gjengen.

Og HVIS noen har tatt tak i det, går jeg ut fra at en eller annen også har informert elevene på 1.trinn o hva det egentlig vi si å være adoptert. Flere av oss her inne har gjort dette i skole eller barnehage, og med gode resultater.

DA er det noen som ikke har gjort jobben sin, dersom rektor fremdeles innehar stillingen.

Foreldrene burde meldt fra om dette. Foreldrene til de andre barna, lærere og/eller annet personell burde meldt fra om dette.

Har ingen av dem gjort det, burde DU ha gjort det, som visstnok vet hvor det angivelig skjedde.

Hvis ingen har tatt tak i det, har dere sviktet jenta, hele gjengen.

Og HVIS noen har tatt tak i det, går jeg ut fra at en eller annen også har informert elevene på 1.trinn o hva det egentlig vi si å være adoptert. Flere av oss her inne har gjort dette i skole eller barnehage, og med gode resultater.

Du skriver: "DA er det noen som ikke har gjort jobben sin, dersom rektor fremdeles innehar stillingen."

Det er neppe en sak som er tilstrekkelig oppsigelsesgrunn.

"Foreldrene burde meldt fra om dette."

Det har de også gjort.

"Har ingen av dem gjort det, burde DU ha gjort det, som visstnok vet hvor det angivelig skjedde."

Jeg har også kontaktet skolen om dette, men jeg kan ikke overkjøre jentas foreldre. Det er de som skal ha jenta på skolen i mange år framover.

Det er mange måter å ta tak i en situasjon på, men vår linje har alltid vært å sette den det angår i fokus, og da må metodene sees i den sammenheng.

Jeg har de siste dagene fått flere tilbakemeldinger som viser at denne historien ikke er enestående, og det har skjedd verre ting enn den jeg fortalte om.

Nei, det er ikke en nyhet. Det er bortimot et blogg-innlegg. Sannhetsgehalten kan være tvilsom. Historien kan være omskrevet og til og med oppdiktet.

Historien er sann. Det er vanskelig å se hva poenget mitt skulle være for å dikte opp dette? Dette er ikke noen enestående historie, dessverre

Hvis vi et øyeblikk skal late som om dette er en sann historie (og plasser den hvor du vil i tid for meg) så er det ikke bare skolesystemet som har gjort et kraftig overtramp.

Foreldrene har dessuten sviktet ungen på det groveste, som lar en så til de grader inkompetent rektor slippe fullstendig unna når h*n trakasserer ungen deres på det groveste.

Historien er interessant lesning, spesielt for de av oss som enten er så uheldige å ha negative erfaringer med hudfarge, skolesystem eller begge deler, eller som har fargede barn som vi frykter alle mulige scenarioer for - med eller uten realitetsforankring.

I denne tråden har jeg konsentrert meg om denne historien. Selvsagt skjer det overtramp, diskriminering, slengbemerkninger, mobbing, erting etc. der ute - både i og utenfor skolen.

Men denne isolerte historien er bare tøv! Hadde den hatt det minste sannhetsgehalt (så jeg får bevege meg bort fra det du kaller "beste skolestil-ånd") så hadde (adoptiv-)foreldrene ALDRI latt det passere i stillhet at ungen deres ble behandlet på denne måten. Enten de hadde gått til politiet eller til pressen, ville sistnevnte uansett fått snusen i det. Og saken ville blitt blåst opp til helt andre proporsjoner enn et følelsesladet blogg-innlegg som kun er egnet til å bekrefte forestillingene til foreldre som ser spøkelser ved høylys dag.

Å ta denne historien for noe som helst annet enn "En spennende dag for Josefine" er å undervurdere både adoptivforeldrene, lærerne (med mindre dette er snakk om en skole med en imponerende tetthet av kunnskapsløst og/eller autoritetslojalt personale) og de andre foreldrene på det groveste. Det finnes nok en del mennesker der ute som ville tatt et slikt utsagn for god fisk, men å tro at dette skulle være en gjeldende holdning blant folk flest er i beste fall arrogant. Ergo: Noen ville reagert på dette, og rektor hadde ikke kunnet trekke seg fornøyd tilbake til sitt kontor i påvente av et nytt lite adoptivbarn å stigmatisere.

Det finnes mange eksempler på mennesker med mangel på kunnskap, fremmedfiendtlige eller rasistiske holdninger, og helt sikkert også i skolen. Det finnes alt for mange barn som daglig mobbes og trakasseres pga. kroppsvekt, klær, sosial bakgrunn, hudfarge osv. Vi hjelper imidlertid IKKE våre barn ved å se spøkelser ved høylys dag og problematisere adopsjon mer enn nødvendig.

Og som sagt, DENNE historien er tøv. Og hvis den ikke er det, så vær så snill å legg fram noe som dokumenterer den bedre enn dette. Blogginnlegget her er like troverdig som Wikipedia-oppslaget om at Jagland er en pedofil transvestitt.

Det hjelper ingen å benekte fakta. At rasisme også rammer adoptivbarn i Norge er ingen nyhet. Det er litt vanskelig å skjønne den aggresjonen som denne historien utløser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...