Gjest Marieline Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Venninnna mi vurderer utsatt skolestart for fosterdatteren sin.Hun blir fem i november. Hun har akkurat slått seg til ro, og hun( min venninne) synes at hun trenger mer enn et halvt år i barnehagen før hun må skifte miljø for å begynne på skolen. Er det gjort noe forskning på hvordan det går med barn som har fått utsatt skolestart? Jeg lurer på om det vil oppleves som sårt for jenta å ikke begynne på skolen sammen med barna som er født i samme år? Eller er dette en konstruert problematikk? Og hva skal til for å få innvilget utsatt skolestart? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283675-utsatt-skolestart-er-det-uproblematisk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midge Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Det er foreldrene som avgjør om barnet skal ha utsatt skolestart. PPT kan tilrå, men om foreldrene vil skal barnet ha det. Det er alrdi noen ulempe å være eldst i klassen, mens det kan være en stor ulempe å være yngst! Begge våre har hatt utsatt, den ene fordi h*n er født sist i desember og de fleste kameratene var født året etter. Det har fungert veldig bra. Den andre pga liten modenhet. H*n går nå i 4. klasse og er nok umoden også i forhold til de som er ett år yngre enn seg. Mht fosterbarn må kanskje de biologiske foreldrene være enige! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283675-utsatt-skolestart-er-det-uproblematisk/#findComment-2279220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Jeg ville ha vært skeptisk til utsatt skolestart. Da måtte barnet mitt harr noen ekstra problemer som var såpass store at h*n ville fått store vanskeligheter på skolen. Skolen skal gi tilpasset opplæring, også for de som er umodne og født sent på året. Mange som er født sent blir også like flinke på skolen som de som er født i januar. Men dette vet de som kjenner barnet best, nemlig foreldrene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283675-utsatt-skolestart-er-det-uproblematisk/#findComment-2279238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AveM Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Hvis de har bekymringer i forhold til fosterdatteren bør de kontakte saksbehandler slik at hun kan bli utredet i god tid før skolestart. Det er som regel et team rundt et fosterbarn, så tipper fosterforeldre, PPT, barnehage, evt biologiske foreldre og saksbehandler er tilstede på et møte der dette blir avgjort. Mye kan skje før skolestart 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283675-utsatt-skolestart-er-det-uproblematisk/#findComment-2279247 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Et halvt år? Det er jo et helt år nå til skolestart for de som er 6 til neste år. Jeg ville ventet og sett, det skjer utrolig mye i utviklingen det siste året i barnehagen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283675-utsatt-skolestart-er-det-uproblematisk/#findComment-2279288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marieline Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Et halvt år? Det er jo et helt år nå til skolestart for de som er 6 til neste år. Jeg ville ventet og sett, det skjer utrolig mye i utviklingen det siste året i barnehagen. Glemte å nevne at hun skal begynne i barnehagen her hun bur i januar. Da blir det et halvt år i barnehage før en eventuell skolestart på høsten. Det er ikke noe i veien med utviklingen hennes, men fosterforeldrene er skeptiske til å la henne gjennomgå flere oppbrudd og endringer enn hun er nødt til. Dette er andre fosterhjemmet på ett år ( og her blir hun forhåpentligvis til hun blir voksen). Har de biologiske foreldrene noe de skulle ha sagt når det gjelder utsatt skolestart? Moren er fratatt jenta pga grov omsorgssvikt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283675-utsatt-skolestart-er-det-uproblematisk/#findComment-2279355 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Det er foreldrene som avgjør om barnet skal ha utsatt skolestart. PPT kan tilrå, men om foreldrene vil skal barnet ha det. Det er alrdi noen ulempe å være eldst i klassen, mens det kan være en stor ulempe å være yngst! Begge våre har hatt utsatt, den ene fordi h*n er født sist i desember og de fleste kameratene var født året etter. Det har fungert veldig bra. Den andre pga liten modenhet. H*n går nå i 4. klasse og er nok umoden også i forhold til de som er ett år yngre enn seg. Mht fosterbarn må kanskje de biologiske foreldrene være enige! Jo, det kan være en ulempe å være eldst i klassen om man blir for mye eldre. Har man f.eks. et mer modent språk og en mer moden adferd, kan dette virke sært på klassekompisene. Det andre er at skolen kan bli for lite utfordrende. Som regel utsettes skolestart fordi man anser at barnet ikke er klar for skolen, så dette er vel sjeldent et reelt problem. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283675-utsatt-skolestart-er-det-uproblematisk/#findComment-2279357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marieline Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Jeg ville ha vært skeptisk til utsatt skolestart. Da måtte barnet mitt harr noen ekstra problemer som var såpass store at h*n ville fått store vanskeligheter på skolen. Skolen skal gi tilpasset opplæring, også for de som er umodne og født sent på året. Mange som er født sent blir også like flinke på skolen som de som er født i januar. Men dette vet de som kjenner barnet best, nemlig foreldrene. Hvordan fungerer tilpasset opplæring i forhold til barn med sosiale og emosjonelle vansker? Problemet her er ikke at jenta henger etter, men at hun har en ganske stor ballast med seg, og har måttet forholde seg til to nye hjem, flere voksenpersoner + adskillelse fra mor og far og skolestart på litt over et år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283675-utsatt-skolestart-er-det-uproblematisk/#findComment-2279358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Jeg kjenner ikke til noen forskning på dette området, men jeg tror det vil være vanskelig å komme med almengyldige forskningsmessige svar fordi det dreier seg om et lavt antall barn med ulik sosial og helsemessig bakgrunn. Et alternativ til utsatt skolestart, kan væe å i samarbeid med barnehage og skole forsøke å skape mest mulig kontinuitet med hensyn på vennekrets etc. Kanskje en del ekstra besøkt på skolen, fordelt over tid kunne hjelpe. I så fall kunne det være greit at ikke bare den aktuelle jenta, men også noen hun skulle komme i klasse med var med. Slik kunne opplegget 'normaliseres' samtidig med at jenta knytter noen hun allerede kjenner til den kommende skolesituasjonen. Om jenta er moden for første klasse kan et ekstra år i barnehage lett få et strafferundpreg og inneholde for lite utfordringer. Et annet aspekt er at denne jenta allerede kan føle seg litt annerledes og at det er noe 'galt' med henne. Utsatt skolestart kan forsterke en slik følelse og det er en viss risiko for at hun kan føle at hun ikke er god nok til å begynne på skolen slik som sine jevnaldrede. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283675-utsatt-skolestart-er-det-uproblematisk/#findComment-2279377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Hvordan fungerer tilpasset opplæring i forhold til barn med sosiale og emosjonelle vansker? Problemet her er ikke at jenta henger etter, men at hun har en ganske stor ballast med seg, og har måttet forholde seg til to nye hjem, flere voksenpersoner + adskillelse fra mor og far og skolestart på litt over et år. Et annet heller uortodoks opplegg kan jo være å droppe hele barnehagen og heller snekre sammen et "tilvenningsprogram" i samarbeid med skolen. Men det forutsetter jo at en av fosterforeldrene er hjemme fram til skolestart. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283675-utsatt-skolestart-er-det-uproblematisk/#findComment-2279380 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marieline Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Jeg kjenner ikke til noen forskning på dette området, men jeg tror det vil være vanskelig å komme med almengyldige forskningsmessige svar fordi det dreier seg om et lavt antall barn med ulik sosial og helsemessig bakgrunn. Et alternativ til utsatt skolestart, kan væe å i samarbeid med barnehage og skole forsøke å skape mest mulig kontinuitet med hensyn på vennekrets etc. Kanskje en del ekstra besøkt på skolen, fordelt over tid kunne hjelpe. I så fall kunne det være greit at ikke bare den aktuelle jenta, men også noen hun skulle komme i klasse med var med. Slik kunne opplegget 'normaliseres' samtidig med at jenta knytter noen hun allerede kjenner til den kommende skolesituasjonen. Om jenta er moden for første klasse kan et ekstra år i barnehage lett få et strafferundpreg og inneholde for lite utfordringer. Et annet aspekt er at denne jenta allerede kan føle seg litt annerledes og at det er noe 'galt' med henne. Utsatt skolestart kan forsterke en slik følelse og det er en viss risiko for at hun kan føle at hun ikke er god nok til å begynne på skolen slik som sine jevnaldrede. mvh "Et annet aspekt er at denne jenta allerede kan føle seg litt annerledes og at det er noe 'galt' med henne. Utsatt skolestart kan forsterke en slik følelse og det er en viss risiko for at hun kan føle at hun ikke er god nok til å begynne på skolen slik som sine jevnaldrede." Der satte du ord på det jeg tenkte men som jeg ikke skrev:) Jeg tenker også at det fort kan bli et samtaleemne hvorfor hun som er født året før går i samme klasse som de som er yngre. Unger er jo utrolig opptatt av å sammenlikne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283675-utsatt-skolestart-er-det-uproblematisk/#findComment-2279383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marieline Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Et annet heller uortodoks opplegg kan jo være å droppe hele barnehagen og heller snekre sammen et "tilvenningsprogram" i samarbeid med skolen. Men det forutsetter jo at en av fosterforeldrene er hjemme fram til skolestart. mvh Ja det var jo ikke så dumt:) Jeg tenker at skolen er en instans som man ikke kan velge bort. Barnehagen kan velges bort,og man kan også bestemme hvor mange dager barnet skal være der. Utfordringen må være å gjøre henne trygg men samtidig ikke utsette henne for unødige oppbrudd. Vanskelig å få til det på et halvt år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283675-utsatt-skolestart-er-det-uproblematisk/#findComment-2279389 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Viktig at dette diskuteres med PPT og BV tidlig og at det skjer en løpende vurdering i løpet av året frem til skolestart. Dersom det vurderes som å være til det beste for henne totalt sett, vil utsatt skolestart bli innvilget. Man må veie de ulike faktorene opp mot hverandre helt konkret - man vinner og taper noe på begge løsninger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283675-utsatt-skolestart-er-det-uproblematisk/#findComment-2279406 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 "Et annet aspekt er at denne jenta allerede kan føle seg litt annerledes og at det er noe 'galt' med henne. Utsatt skolestart kan forsterke en slik følelse og det er en viss risiko for at hun kan føle at hun ikke er god nok til å begynne på skolen slik som sine jevnaldrede." Der satte du ord på det jeg tenkte men som jeg ikke skrev:) Jeg tenker også at det fort kan bli et samtaleemne hvorfor hun som er født året før går i samme klasse som de som er yngre. Unger er jo utrolig opptatt av å sammenlikne. For ikke å snakke om hvorfor hun som er 6 år ikke skal begynne på skolen slik sine jevnaldrede. "Hvorfor skal du gå i barnehagen et år til?" Alder er unektelig status hos barn. Skolestart er en viktig markering av aldersstatus. Det kan bli forsmedelig og ikke være like god og stor som sine jevnaldrede, spesielt for et barn som kan være sårbar på "statusområdet" fra før. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283675-utsatt-skolestart-er-det-uproblematisk/#findComment-2279407 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Jo, det kan være en ulempe å være eldst i klassen om man blir for mye eldre. Har man f.eks. et mer modent språk og en mer moden adferd, kan dette virke sært på klassekompisene. Det andre er at skolen kan bli for lite utfordrende. Som regel utsettes skolestart fordi man anser at barnet ikke er klar for skolen, så dette er vel sjeldent et reelt problem. mvh Jeg har da ennå ikke vært borti et tilfelle hvor det har vært en ulempe å være eldst..? Barn som utsetter skolestart er jo stort sett født på slutten av året. Det gjelder også min sønn som har bursdag i romjula. Han blir jo ikke noe eldre enn de andre av den grunn, han er jo jamnaldring med barna født i januar og februar og dem er det flere av.. Han skulle egentlig startet på skolen nå i høst, 5,5 år gammel. Han leser , skriver og er vel av de som er lengst framme når det gjelder skolefag. Jeg er likevel veldig glad for at jeg valgte utsatt skolestart. Han er fortsatt bare 5,5 år og har det bedre i en hverdag preget av lek og kjente omgivelser i barnehagen... mener jeg. Vet at dette kan diskuterest og at mange vil være uenige med meg. Men poenget mitt er at jeg _aldri_ har opplevd det å være eldst som et problem i en klasse. Jeg ser bare fordelene med det. At min sønn fyller seks en uke før nestemann i barnehagen er det heller ingen der som funderer over... PPT var aldri inne i b ildet da jeg søkte utsatt skolestart. Det ville ikke hatt noen mening heller. De ville ikke funnnet noen områder der han stod tilbake i forhold til de andre. Men som andre her sier så er det faktisk nok at vi som foreldre krver det. Om vi mener at det er det beste for barna å vente til de har fylt seks så veier det tungt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283675-utsatt-skolestart-er-det-uproblematisk/#findComment-2280580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Jeg har da ennå ikke vært borti et tilfelle hvor det har vært en ulempe å være eldst..? Barn som utsetter skolestart er jo stort sett født på slutten av året. Det gjelder også min sønn som har bursdag i romjula. Han blir jo ikke noe eldre enn de andre av den grunn, han er jo jamnaldring med barna født i januar og februar og dem er det flere av.. Han skulle egentlig startet på skolen nå i høst, 5,5 år gammel. Han leser , skriver og er vel av de som er lengst framme når det gjelder skolefag. Jeg er likevel veldig glad for at jeg valgte utsatt skolestart. Han er fortsatt bare 5,5 år og har det bedre i en hverdag preget av lek og kjente omgivelser i barnehagen... mener jeg. Vet at dette kan diskuterest og at mange vil være uenige med meg. Men poenget mitt er at jeg _aldri_ har opplevd det å være eldst som et problem i en klasse. Jeg ser bare fordelene med det. At min sønn fyller seks en uke før nestemann i barnehagen er det heller ingen der som funderer over... PPT var aldri inne i b ildet da jeg søkte utsatt skolestart. Det ville ikke hatt noen mening heller. De ville ikke funnnet noen områder der han stod tilbake i forhold til de andre. Men som andre her sier så er det faktisk nok at vi som foreldre krver det. Om vi mener at det er det beste for barna å vente til de har fylt seks så veier det tungt! Det var en kommentar på den generelle påstanden om at 'det er _alrdi_ noen ulempe å være eldst i klassen,...' Jo, det _kan_ være et problem om man blir vesentlig eldre og/eller mer moden enn de andre i klassen. Som regel vil ikke "overmodenhet" være en aktuell problemstilling ved utsatt skolestart, fordi dette oftes gjøres pga at barnet er umodent og/eller født sent på året. Men det utlukker ikke at det kan finnes ulemper med å være eldst, om barnet blir vesentlig eldre enn de andre. Saken som beskrives i hovedinnlegget sier ingen ting om når på året barnet er født. Så det kan like godt være i januar som desember. Agumentet var hverken alder eller modenhet, men sosial stabilitet. Så det finnes _en_mulighet_ for at dette barnet kan bli _for_moden_ i forhold til klassen. Det finnes også _en_mulighet_ for at et ekstra år i barnehage kan bli for lite utfordrende. Dessuten finnes det _en_mulighet_ for at barnet kan oppleve utsatt skolestart som et nederlag og en underkjennelse. Dermed kan det hende at dette kan være problemstillinger som kan være verdt å ta med i betraktningen når man vurderer en eventuell utsatt skolestart. Fosterforeldre kan ikke ta en slik avgjørelse alene, men er underlagt barnevernet. Barnevernet vil på sin side koble inn flere enn fosterforeldrene, som barnehage, og evt PPT før en slik avgjørelse tas. Et av våre barn er forresten født sent på året, uten at utsatt skolestart noen gang var et tema. Men når jeg tenker over det nå, ville det vært en svært dårlig løsning for akkurat dette barnet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283675-utsatt-skolestart-er-det-uproblematisk/#findComment-2280626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Det var en kommentar på den generelle påstanden om at 'det er _alrdi_ noen ulempe å være eldst i klassen,...' Jo, det _kan_ være et problem om man blir vesentlig eldre og/eller mer moden enn de andre i klassen. Som regel vil ikke "overmodenhet" være en aktuell problemstilling ved utsatt skolestart, fordi dette oftes gjøres pga at barnet er umodent og/eller født sent på året. Men det utlukker ikke at det kan finnes ulemper med å være eldst, om barnet blir vesentlig eldre enn de andre. Saken som beskrives i hovedinnlegget sier ingen ting om når på året barnet er født. Så det kan like godt være i januar som desember. Agumentet var hverken alder eller modenhet, men sosial stabilitet. Så det finnes _en_mulighet_ for at dette barnet kan bli _for_moden_ i forhold til klassen. Det finnes også _en_mulighet_ for at et ekstra år i barnehage kan bli for lite utfordrende. Dessuten finnes det _en_mulighet_ for at barnet kan oppleve utsatt skolestart som et nederlag og en underkjennelse. Dermed kan det hende at dette kan være problemstillinger som kan være verdt å ta med i betraktningen når man vurderer en eventuell utsatt skolestart. Fosterforeldre kan ikke ta en slik avgjørelse alene, men er underlagt barnevernet. Barnevernet vil på sin side koble inn flere enn fosterforeldrene, som barnehage, og evt PPT før en slik avgjørelse tas. Et av våre barn er forresten født sent på året, uten at utsatt skolestart noen gang var et tema. Men når jeg tenker over det nå, ville det vært en svært dårlig løsning for akkurat dette barnet. mvh Bare en liten saksopplysning: Det står i hovedinnlegget at barnet er født november :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283675-utsatt-skolestart-er-det-uproblematisk/#findComment-2280645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Det var en kommentar på den generelle påstanden om at 'det er _alrdi_ noen ulempe å være eldst i klassen,...' Jo, det _kan_ være et problem om man blir vesentlig eldre og/eller mer moden enn de andre i klassen. Som regel vil ikke "overmodenhet" være en aktuell problemstilling ved utsatt skolestart, fordi dette oftes gjøres pga at barnet er umodent og/eller født sent på året. Men det utlukker ikke at det kan finnes ulemper med å være eldst, om barnet blir vesentlig eldre enn de andre. Saken som beskrives i hovedinnlegget sier ingen ting om når på året barnet er født. Så det kan like godt være i januar som desember. Agumentet var hverken alder eller modenhet, men sosial stabilitet. Så det finnes _en_mulighet_ for at dette barnet kan bli _for_moden_ i forhold til klassen. Det finnes også _en_mulighet_ for at et ekstra år i barnehage kan bli for lite utfordrende. Dessuten finnes det _en_mulighet_ for at barnet kan oppleve utsatt skolestart som et nederlag og en underkjennelse. Dermed kan det hende at dette kan være problemstillinger som kan være verdt å ta med i betraktningen når man vurderer en eventuell utsatt skolestart. Fosterforeldre kan ikke ta en slik avgjørelse alene, men er underlagt barnevernet. Barnevernet vil på sin side koble inn flere enn fosterforeldrene, som barnehage, og evt PPT før en slik avgjørelse tas. Et av våre barn er forresten født sent på året, uten at utsatt skolestart noen gang var et tema. Men når jeg tenker over det nå, ville det vært en svært dårlig løsning for akkurat dette barnet. mvh Du har rett i at det ikke stod noe som helst om når barnet var født på året. Jeg gikk vel bare utifra at barnet var født sent på året men det er jo ikke sikkert at det var tilfellet.... Jeg er enig i at man ikke kan bestemme seg siste år før skolestart om at barnet skal ha utsatt skolestart. Det ville nok for mange bli en nederlagsfølelse.. Av alle kollegaer jeg har snakket med (lærere) om at vi på et generelt grunnlag har bestemt oss for utsatt skolestart for begge gutta våre (som begge har bursdag i romjula) så har alle uten unntak sagt: "Så fornuftig gjort av dere. Så godt for ungene å få et ekstra år å modnes på" Alle småskolelærere har sett dette som fornuftig (uten å kjenne guttene mine) utifra sine erfaringer med at noen av de yngste guttene kan komme til å streve en del med umodenhet (ikke nødvendigvis faglige). Det samme sier broren min som underviser på ungdomstrinnet. De mest umodne 10.klassingene har det ikke lett når videre utdanning skal velges. De er rett og slett for unge og umodne til å kunne ta et veloverveid valg. Selvfølgelig er det ikke en løsning for alle med utsatt skolestart. Men en ulempe for dem som gjennomfører det har altså jeg til gode å se at det kan bli.. Barnehagen er aldri helt for at barn skal ha utsatt skolestart, men de kjenner heller ikke godt nok til skolesystemet til å egentlig kunne ha en kvalifisert mening om dette. At barnehagen ikke er utfordrende nok kan jeg være enig i , men dette viser seg gjerne leenge før barna er 6 år, den er ikke alltid utfordrende for en femåring heller. Men dette kommer jo helt an på de som jobber der. På skolen jobber vi for at alle elever skal få en undervisning som passer deres evner og behov, det samme burde jo gjelde for en barnehage. Det er ikke kul umulig å gi en seksåring utfordringer (som mange femåringer også helt sikkert ville henge seg på) i barnehagen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283675-utsatt-skolestart-er-det-uproblematisk/#findComment-2280670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Det var en kommentar på den generelle påstanden om at 'det er _alrdi_ noen ulempe å være eldst i klassen,...' Jo, det _kan_ være et problem om man blir vesentlig eldre og/eller mer moden enn de andre i klassen. Som regel vil ikke "overmodenhet" være en aktuell problemstilling ved utsatt skolestart, fordi dette oftes gjøres pga at barnet er umodent og/eller født sent på året. Men det utlukker ikke at det kan finnes ulemper med å være eldst, om barnet blir vesentlig eldre enn de andre. Saken som beskrives i hovedinnlegget sier ingen ting om når på året barnet er født. Så det kan like godt være i januar som desember. Agumentet var hverken alder eller modenhet, men sosial stabilitet. Så det finnes _en_mulighet_ for at dette barnet kan bli _for_moden_ i forhold til klassen. Det finnes også _en_mulighet_ for at et ekstra år i barnehage kan bli for lite utfordrende. Dessuten finnes det _en_mulighet_ for at barnet kan oppleve utsatt skolestart som et nederlag og en underkjennelse. Dermed kan det hende at dette kan være problemstillinger som kan være verdt å ta med i betraktningen når man vurderer en eventuell utsatt skolestart. Fosterforeldre kan ikke ta en slik avgjørelse alene, men er underlagt barnevernet. Barnevernet vil på sin side koble inn flere enn fosterforeldrene, som barnehage, og evt PPT før en slik avgjørelse tas. Et av våre barn er forresten født sent på året, uten at utsatt skolestart noen gang var et tema. Men når jeg tenker over det nå, ville det vært en svært dårlig løsning for akkurat dette barnet. mvh I vårt tilfelle ser vi tilbake på første klasse med en følelse av at vi tok feil da vi lot henne begynne til rett tid. Hun er født i starten av desember, og første skoleår ble et mareritt der hun gråt seg fra høst til påske på tross av store anstrengelser fra skole og hjem for å få det til å gå seg til. Timene virket ok og hun hadde venner i friminuttene men hele greia med skole fungerte bare ikke for henne. Heldigvis snudde dette rundt påske, og nå er det andre klasse og ting fungerer bra - men hadde jeg visst åssen det kom til å gå hadde jeg nok søkt utsatt skolestart.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283675-utsatt-skolestart-er-det-uproblematisk/#findComment-2280678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Du har rett i at det ikke stod noe som helst om når barnet var født på året. Jeg gikk vel bare utifra at barnet var født sent på året men det er jo ikke sikkert at det var tilfellet.... Jeg er enig i at man ikke kan bestemme seg siste år før skolestart om at barnet skal ha utsatt skolestart. Det ville nok for mange bli en nederlagsfølelse.. Av alle kollegaer jeg har snakket med (lærere) om at vi på et generelt grunnlag har bestemt oss for utsatt skolestart for begge gutta våre (som begge har bursdag i romjula) så har alle uten unntak sagt: "Så fornuftig gjort av dere. Så godt for ungene å få et ekstra år å modnes på" Alle småskolelærere har sett dette som fornuftig (uten å kjenne guttene mine) utifra sine erfaringer med at noen av de yngste guttene kan komme til å streve en del med umodenhet (ikke nødvendigvis faglige). Det samme sier broren min som underviser på ungdomstrinnet. De mest umodne 10.klassingene har det ikke lett når videre utdanning skal velges. De er rett og slett for unge og umodne til å kunne ta et veloverveid valg. Selvfølgelig er det ikke en løsning for alle med utsatt skolestart. Men en ulempe for dem som gjennomfører det har altså jeg til gode å se at det kan bli.. Barnehagen er aldri helt for at barn skal ha utsatt skolestart, men de kjenner heller ikke godt nok til skolesystemet til å egentlig kunne ha en kvalifisert mening om dette. At barnehagen ikke er utfordrende nok kan jeg være enig i , men dette viser seg gjerne leenge før barna er 6 år, den er ikke alltid utfordrende for en femåring heller. Men dette kommer jo helt an på de som jobber der. På skolen jobber vi for at alle elever skal få en undervisning som passer deres evner og behov, det samme burde jo gjelde for en barnehage. Det er ikke kul umulig å gi en seksåring utfordringer (som mange femåringer også helt sikkert ville henge seg på) i barnehagen. En godt planlagt og veloverveid utsatt skolestart, bør selvsagt ikke by på problemer. Medfører det store problemer, har man ikke tatt noen god avgjørelse. At du ikke ha sett problemer med utsatt skolestart, tyder vel først og fremst på at foreldre evner og ta gode avgjørelser på området, ikke at utsatt skolestart ikke kan være problematisk og ikke kan "gå galt". I en sammenheng der hovedgrunnen til å vurdere utsatt skolestart ikke går på alder og/eller modenhet, kan man ikke ta en god avgjørelse uten å ta i betraktning alle eventuelle negative konsekvenser. Hva som til slutt veier tyngst, er de som står barnet nær de beste til å bedømme. Forresten ikke merkelig at barnehagepersonalet ser problemene med et ekstra år i barnehagen og lærere problemene med umodne barn i skolen. Men det kan jo hende at skolen ikke ser hele barnehagebildet på samme måte som du bemerker at barnehagene mangler forståelse for skolesituasjonen. ;-) Og jo mer jeg forsøker å forestille meg utsatt skolestart for vårt barn født sent på året, jo mer overbevist blir jeg om at utsatt skolestart _kan_ bli veldig feil. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283675-utsatt-skolestart-er-det-uproblematisk/#findComment-2280679 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.