Gå til innhold

utsatt skolestart er det uproblematisk?


Anbefalte innlegg

Det er foreldrene som avgjør om barnet skal ha utsatt skolestart. PPT kan tilrå, men om foreldrene vil skal barnet ha det.

Det er alrdi noen ulempe å være eldst i klassen, mens det kan være en stor ulempe å være yngst! Begge våre har hatt utsatt, den ene fordi h*n er født sist i desember og de fleste kameratene var født året etter. Det har fungert veldig bra. Den andre pga liten modenhet. H*n går nå i 4. klasse og er nok umoden også i forhold til de som er ett år yngre enn seg. Mht fosterbarn må kanskje de biologiske foreldrene være enige!

Jeg mener du tar feil når du sier at det er foreldrene som avgjør. Det er en forutsetning at sakkyndig vurdering har reist tvil om at barnet har kommet tilstrekkelig langt i sin utvikling i forhold til å begynne på skolen. Dersom sakkyndig vurdering får dette som resultat, så har foreldrene avgjørende myndighet til å si ja eller nei til utsatt skolestart. Det betyr at foreldre kan forlange at barnet skal starte til normal tid dersom de er uenige i den sakkyndige vurderingen, men de kan ikke forlange utsatt skolestart dersom sakkyndige ikke finner grunnlag for det.

En helt annen ting, er at det skal mye til for at ppt ikke lytter til foreldres oppfatning av barnet.

Opplæringslovens §2.1 sier blant annet "Etter sakkunnig vurdering og med skriftleg samtykkje frå foreldra kan kommunen heilt eller delvis vedta å frita ein elev for opplæringsplikta dersom omsynet til eleven tilseier det."

Fortsetter under...

  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    13

  • frosken

    9

  • tiliti

    3

  • grot

    3

Mest aktive i denne tråden

I vårt tilfelle ser vi tilbake på første klasse med en følelse av at vi tok feil da vi lot henne begynne til rett tid. Hun er født i starten av desember, og første skoleår ble et mareritt der hun gråt seg fra høst til påske på tross av store anstrengelser fra skole og hjem for å få det til å gå seg til. Timene virket ok og hun hadde venner i friminuttene men hele greia med skole fungerte bare ikke for henne.

Heldigvis snudde dette rundt påske, og nå er det andre klasse og ting fungerer bra - men hadde jeg visst åssen det kom til å gå hadde jeg nok søkt utsatt skolestart..

Leit at det ble en så dårlig skolestart for barnet.

Utsatt skolestart kan så absolutt være det beste for noen barn.

Men det blir litt vel ensidig og hevde at det over hodet ikke kan være feil og ha negative konsekvenser.

mvh

Leit at det ble en så dårlig skolestart for barnet.

Utsatt skolestart kan så absolutt være det beste for noen barn.

Men det blir litt vel ensidig og hevde at det over hodet ikke kan være feil og ha negative konsekvenser.

mvh

Hvis beslutningen om utsatt skolestart ikke er basert på en god vurdering, så kan det selvfølgelig bli til ulempe for barnet.

Hele poenget er blant annet at utsatt skolestart som tiltak egner seg vel kun i forhold til "problematiske" forhold som det er grunn til å tro vil være endret ved hjelp av et ekstra modningsår. En del gutter modnes f.eks. noe langsomt, og dersom de i tillegg er født rett før nyttår, så viser erfaring at et ekstra modningsår kan medføre at de fikser skolen "perfekt".

Derimot er det ofte ingen grunn til å tilrå utsatt skolestart for funksjonshemmede barn, dersom deres situasjon er konstant.

I det konkrete eksempelet som var utgangspunkt for denne diskusjonen , mener jeg man gjør svært lurt i å _vurdere_ utsatt skolestart. Fosterbarn har mange utfordringer, både med vanligvis en komplisert bakgrunn og tilpasning til ny familie. Derfor kan det hende at barnet ville hatt godt av økt stabilitet i hverdagen i form av et ekstra år i barnehagen, men jeg vil tro at det er for tidlig å ta endelig stilling til dette nå som det fortsatt er et år til evt. skolestart. Men at det er fornuftig å se dette som et mulig godt tiltak i en slik situasjon, mener jeg vitner om godt skjønn.

Hvis beslutningen om utsatt skolestart ikke er basert på en god vurdering, så kan det selvfølgelig bli til ulempe for barnet.

Hele poenget er blant annet at utsatt skolestart som tiltak egner seg vel kun i forhold til "problematiske" forhold som det er grunn til å tro vil være endret ved hjelp av et ekstra modningsår. En del gutter modnes f.eks. noe langsomt, og dersom de i tillegg er født rett før nyttår, så viser erfaring at et ekstra modningsår kan medføre at de fikser skolen "perfekt".

Derimot er det ofte ingen grunn til å tilrå utsatt skolestart for funksjonshemmede barn, dersom deres situasjon er konstant.

I det konkrete eksempelet som var utgangspunkt for denne diskusjonen , mener jeg man gjør svært lurt i å _vurdere_ utsatt skolestart. Fosterbarn har mange utfordringer, både med vanligvis en komplisert bakgrunn og tilpasning til ny familie. Derfor kan det hende at barnet ville hatt godt av økt stabilitet i hverdagen i form av et ekstra år i barnehagen, men jeg vil tro at det er for tidlig å ta endelig stilling til dette nå som det fortsatt er et år til evt. skolestart. Men at det er fornuftig å se dette som et mulig godt tiltak i en slik situasjon, mener jeg vitner om godt skjønn.

''Det er alrdi noen ulempe å være eldst i klassen, mens det kan være en stor ulempe å være yngst!''

Det var dette utsagnet litt lengre opp her jeg syntes ble litt for lettvindt og ensidig.

mvh

Annonse

''Det er alrdi noen ulempe å være eldst i klassen, mens det kan være en stor ulempe å være yngst!''

Det var dette utsagnet litt lengre opp her jeg syntes ble litt for lettvindt og ensidig.

mvh

Det er jeg enig med deg i. (Men du var jo litt sløv da som ikke så at det var snakk om et novemberbarn...*s*)

En godt planlagt og veloverveid utsatt skolestart, bør selvsagt ikke by på problemer. Medfører det store problemer, har man ikke tatt noen god avgjørelse.

At du ikke ha sett problemer med utsatt skolestart, tyder vel først og fremst på at foreldre evner og ta gode avgjørelser på området, ikke at utsatt skolestart ikke kan være problematisk og ikke kan "gå galt".

I en sammenheng der hovedgrunnen til å vurdere utsatt skolestart ikke går på alder og/eller modenhet, kan man ikke ta en god avgjørelse uten å ta i betraktning alle eventuelle negative konsekvenser. Hva som til slutt veier tyngst, er de som står barnet nær de beste til å bedømme.

Forresten ikke merkelig at barnehagepersonalet ser problemene med et ekstra år i barnehagen og lærere problemene med umodne barn i skolen. Men det kan jo hende at skolen ikke ser hele barnehagebildet på samme måte som du bemerker at barnehagene mangler forståelse for skolesituasjonen.

;-)

Og jo mer jeg forsøker å forestille meg utsatt skolestart for vårt barn født sent på året, jo mer overbevist blir jeg om at utsatt skolestart _kan_ bli veldig feil.

mvh

Ja jeg tror nok kanskje du har rett i at lærere på barneskolen ikke er helt "inne i" barnehagedagen samtidig som førskolelærere ikke helt har oversikt hva som kreves for å mestre skolehverdagen. Men for meg så blir et "litt kjedelig" barnehageår (om barnet skulle oppleve det slik) en bagatell i forhold til en skeiv start på skolegangen. Om starten ikke blir særlig god så er det ikke alltid dette endrer seg med modning heller, førsteinntrykket man lager seg av skolen bærer man med seg i laaang tid fremover.

Så jeg tar altså veldig lett på om han skulle komme til å kjede seg litt i barnehagen det siste året. Når jeg tenker tilbake så har han jo kjedet seg der i perioder fra han var fire:-) Jeg synest det er lite å ofre i forhold til å få et ekstra år i modning. Jeg tror de fleste er enige om at det skjer utrolig mye fra fem - til seksårs alderen.

Og som du sier så har jeg sikkert bare erfaringer fra foreldre som har gjort gode valg i forhold til utsatt skolestart. Men i tillegg til de jeg har opplevd som har hatt utsatt skolestart så har jeg og så dessverre opplevd mange småtasser som ville ha hatt veldig godt av et ekstra år i barnehagen. Ikke fordi de er svake faglig eller sosialt, men fordi de er unge og fordi skolesystemet faktisk ikke fungerer så bra for disse. Av guttene ser man mange eks på småtasser som ikke klarer å ha rumpa nedpå lenge nok, det er en stor utfordring for disse å komme seg gjennom skoletimene. Blant jentene ser jeg disse som blir veldig stille og i bakgrunnen, lett tar til tårene og som gjerne går med mageknip fordi de holder på bæsjen til de kommer hjem...:-(

Ja jeg tror nok kanskje du har rett i at lærere på barneskolen ikke er helt "inne i" barnehagedagen samtidig som førskolelærere ikke helt har oversikt hva som kreves for å mestre skolehverdagen. Men for meg så blir et "litt kjedelig" barnehageår (om barnet skulle oppleve det slik) en bagatell i forhold til en skeiv start på skolegangen. Om starten ikke blir særlig god så er det ikke alltid dette endrer seg med modning heller, førsteinntrykket man lager seg av skolen bærer man med seg i laaang tid fremover.

Så jeg tar altså veldig lett på om han skulle komme til å kjede seg litt i barnehagen det siste året. Når jeg tenker tilbake så har han jo kjedet seg der i perioder fra han var fire:-) Jeg synest det er lite å ofre i forhold til å få et ekstra år i modning. Jeg tror de fleste er enige om at det skjer utrolig mye fra fem - til seksårs alderen.

Og som du sier så har jeg sikkert bare erfaringer fra foreldre som har gjort gode valg i forhold til utsatt skolestart. Men i tillegg til de jeg har opplevd som har hatt utsatt skolestart så har jeg og så dessverre opplevd mange småtasser som ville ha hatt veldig godt av et ekstra år i barnehagen. Ikke fordi de er svake faglig eller sosialt, men fordi de er unge og fordi skolesystemet faktisk ikke fungerer så bra for disse. Av guttene ser man mange eks på småtasser som ikke klarer å ha rumpa nedpå lenge nok, det er en stor utfordring for disse å komme seg gjennom skoletimene. Blant jentene ser jeg disse som blir veldig stille og i bakgrunnen, lett tar til tårene og som gjerne går med mageknip fordi de holder på bæsjen til de kommer hjem...:-(

Det er helt sikkert flere barn enn de som gjør det som kunne hatt nytte av utsatt skolestart.

Men blir det svært mange som ikke er helt klar for første klasse, må man jo spørre seg om hele opplegget burde justeres.

Jeg stusser ofte på all energien skolen legger ned i å få barn til å sitte på baken. Resten av livet strever fysioterapeutene for å få oss til å lette på baken.

Jeg tror mange fag kan undervises med større fysisk aktivitet uten at det gikk ut over læringsinnholdet. Men det ville nok kreve en viss omlegning av lærerutdanningen, eller en mulighet til å spesialisere seg på det området. Man kan ikke forvente at alle lærere skal kunne knipse i fingrene å få det til.

mvh

En godt planlagt og veloverveid utsatt skolestart, bør selvsagt ikke by på problemer. Medfører det store problemer, har man ikke tatt noen god avgjørelse.

At du ikke ha sett problemer med utsatt skolestart, tyder vel først og fremst på at foreldre evner og ta gode avgjørelser på området, ikke at utsatt skolestart ikke kan være problematisk og ikke kan "gå galt".

I en sammenheng der hovedgrunnen til å vurdere utsatt skolestart ikke går på alder og/eller modenhet, kan man ikke ta en god avgjørelse uten å ta i betraktning alle eventuelle negative konsekvenser. Hva som til slutt veier tyngst, er de som står barnet nær de beste til å bedømme.

Forresten ikke merkelig at barnehagepersonalet ser problemene med et ekstra år i barnehagen og lærere problemene med umodne barn i skolen. Men det kan jo hende at skolen ikke ser hele barnehagebildet på samme måte som du bemerker at barnehagene mangler forståelse for skolesituasjonen.

;-)

Og jo mer jeg forsøker å forestille meg utsatt skolestart for vårt barn født sent på året, jo mer overbevist blir jeg om at utsatt skolestart _kan_ bli veldig feil.

mvh

Det kan definitivt slå ut dårlig og har mange ulemper, hvis ikke hadde det nok vært i bruk oftere.

Jeg så veldig mange ulemper mht et ekstra år i barnehagen / være et år eldre etterhvert som man kom på ungdomsskolen o.l. da vi tenkte gjennom utsatt skolestart for vesla.

Det var litt underlig for følelsesmessig har hun hatt en stabil oppvekst, barnehagen gikk kjempebra, lett for å få venner - lekte med barn i alle aldre, faglig sett helt oppegående gjennom hele første klasse men selve skolesituasjonen taklet hun ikke - jeg tror dette nesten umulig kunne vært sett på forhånd og barnehagen vurderte henne som skoleklar.

Ved påsketider snudde det fullstendig og lærerne fikk en helt annen unge tilbake på skolen etter vannkopper og påskeferie - de trodde nesten vi hadde byttet henne ut i ferien :)

Annonse

Det kan definitivt slå ut dårlig og har mange ulemper, hvis ikke hadde det nok vært i bruk oftere.

Jeg så veldig mange ulemper mht et ekstra år i barnehagen / være et år eldre etterhvert som man kom på ungdomsskolen o.l. da vi tenkte gjennom utsatt skolestart for vesla.

Det var litt underlig for følelsesmessig har hun hatt en stabil oppvekst, barnehagen gikk kjempebra, lett for å få venner - lekte med barn i alle aldre, faglig sett helt oppegående gjennom hele første klasse men selve skolesituasjonen taklet hun ikke - jeg tror dette nesten umulig kunne vært sett på forhånd og barnehagen vurderte henne som skoleklar.

Ved påsketider snudde det fullstendig og lærerne fikk en helt annen unge tilbake på skolen etter vannkopper og påskeferie - de trodde nesten vi hadde byttet henne ut i ferien :)

Så flott at det snudde.

Det kan hende at dere ville hatt en variant av de samme problemene om dere hadde ventet et år. Men kanskje i en mildere grad.

Litt ergelig det der; Å ikke vite hva som ville skjedd viss....

mvh

Det kan definitivt slå ut dårlig og har mange ulemper, hvis ikke hadde det nok vært i bruk oftere.

Jeg så veldig mange ulemper mht et ekstra år i barnehagen / være et år eldre etterhvert som man kom på ungdomsskolen o.l. da vi tenkte gjennom utsatt skolestart for vesla.

Det var litt underlig for følelsesmessig har hun hatt en stabil oppvekst, barnehagen gikk kjempebra, lett for å få venner - lekte med barn i alle aldre, faglig sett helt oppegående gjennom hele første klasse men selve skolesituasjonen taklet hun ikke - jeg tror dette nesten umulig kunne vært sett på forhånd og barnehagen vurderte henne som skoleklar.

Ved påsketider snudde det fullstendig og lærerne fikk en helt annen unge tilbake på skolen etter vannkopper og påskeferie - de trodde nesten vi hadde byttet henne ut i ferien :)

Jeg kjente for noen år siden en unge som var akkurat slik du beskriver. En perfekt barnehagetilpasset unge, fornøyd, flink sosialt, flink ferdighetsmessig, virket moden osv. osv. Hun utviklet omtrent skolevegring, og hadde det vanskelig nesten hele første klasse. Så snudde det, og hun har hatt det ok. Hun var ikke født sent på året heller, så for henne hadde det neppe hjulpet å vente et år.

Vi som kjente jenta ble utrolig overrasket! Jeg hadde både hatt henne på barnetenniskurs et par år og spilt piano med henne.. Skjønner fortsatt ikke hva som skjedde, men siden det gikk over så er jo ikke det så farlig :-)

Så flott at det snudde.

Det kan hende at dere ville hatt en variant av de samme problemene om dere hadde ventet et år. Men kanskje i en mildere grad.

Litt ergelig det der; Å ikke vite hva som ville skjedd viss....

mvh

Jepp, det er mye "hva om og tenk hvis" i livet!

Nå gråt vesla og ønsket seg tilbake til barnehagen mesteparten av første skoleår, men som du sier kan det jo hende hun ville gjort det uansett.

Mindre enn alle de andre i vekt og høyde også, kommer fra en småvokst slekt - fikk læreren under første foreldrekonferanse til å spørre om hun var prematur, ble visst veldig overrasket da vi sa hun ikke var det.

Nå var jo selvfølgelig ikke skolens takling av det hele i starten så veldig bra heller - men gjort er gjort, elg er elg og det hele gikk bra til slutt :-)

Det er helt sikkert flere barn enn de som gjør det som kunne hatt nytte av utsatt skolestart.

Men blir det svært mange som ikke er helt klar for første klasse, må man jo spørre seg om hele opplegget burde justeres.

Jeg stusser ofte på all energien skolen legger ned i å få barn til å sitte på baken. Resten av livet strever fysioterapeutene for å få oss til å lette på baken.

Jeg tror mange fag kan undervises med større fysisk aktivitet uten at det gikk ut over læringsinnholdet. Men det ville nok kreve en viss omlegning av lærerutdanningen, eller en mulighet til å spesialisere seg på det området. Man kan ikke forvente at alle lærere skal kunne knipse i fingrene å få det til.

mvh

Det er den store spredningen i alderskullet som skaper de store utfordringene. Tenk på alle dol-foreldre med flinke jenter og som i begynnelsen av september etterlyser større faglige utfordringer og spesialopplegg i matematikk og norsk for sine håpefulle...*s*

Da 6-åringene skulle inn i skolen lurte en av mine forelesere (som var professor i psykologi) på om politikerne ikke hadde sett seks år gamle gutter og hvordan de holdt blyanten. De yngste guttene vil svært ofte ikke ha finmotoriske forutsetninger for en del av det skolen vektlegger. Når så i tillegg en del skoler har kommet over en eller annen pedagogisk teori som anbefaler vektlegging av løkkeskrift i 1. klasse, så synes jeg idiotiet er fullkomment...

Kjenner en gutt som nå har begynt i 3. klasse, og hvor mesteparten av leksearbeidet de to første årene har vært løkkeskrift. Etterligning av bokstaver, etterligning av ord og setninger, uke ut og uke inn... Derimot gis det sjelden leselekser.

Det er den store spredningen i alderskullet som skaper de store utfordringene. Tenk på alle dol-foreldre med flinke jenter og som i begynnelsen av september etterlyser større faglige utfordringer og spesialopplegg i matematikk og norsk for sine håpefulle...*s*

Da 6-åringene skulle inn i skolen lurte en av mine forelesere (som var professor i psykologi) på om politikerne ikke hadde sett seks år gamle gutter og hvordan de holdt blyanten. De yngste guttene vil svært ofte ikke ha finmotoriske forutsetninger for en del av det skolen vektlegger. Når så i tillegg en del skoler har kommet over en eller annen pedagogisk teori som anbefaler vektlegging av løkkeskrift i 1. klasse, så synes jeg idiotiet er fullkomment...

Kjenner en gutt som nå har begynt i 3. klasse, og hvor mesteparten av leksearbeidet de to første årene har vært løkkeskrift. Etterligning av bokstaver, etterligning av ord og setninger, uke ut og uke inn... Derimot gis det sjelden leselekser.

Det er vel ikke bare spredningen i alder. Barn er jo så forskjellige. Og foreldrene ser aldri ut til å ta til vettet og lage barn etter læreboka!

Jeg lurer på om skolene ha tenkt over hvor håpløs løkkeskrift er for dyslektikere. I følge representantene for rasen i min slekt ser det bare ut som, ja, løkker. E-er og kruseduller i ulike størrelser. Jeg er litt i tvil om hvor lurt det er å lære barna en håndskrift som en del av barna får store problemer med å lese. Og som kan sette en del av barnas foreldre ganske ut.

Eller sagt med andre ord: Løkkeskrift skulle vært forbutt med lov. Å begynne med det i første klasse er jo å undervise minst 75% av guttene og 25% av jentene i skrivevegring.

Fra annet pedagogisk hold hevdes det motsatte. La barna begynne å skrive med PC. Håndskriften tas når motorikken er mer på plass. Det hjelper på innlæringen av lesingen å skrive og visa versa.

Men jeg vet hva som ville satt fart på skriveprosessen til gutta: Fyll de opp med vann og cola. Ta dem med på en sandstrand. Og når naturen melder sitt behov, er det klart for skrivetrening.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...