Gå til innhold

Siste fra meg:o) Lommepenger og oppgaver

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har ikke noe system på det der. De må hjelpe til hjemme, men de får ikke lommepenger for det.. (stakkars barn)

Det har egentlig ikke vært noe særlig etterspørsel etter lommepenger. De får heller penger sporadisk hvis det er noe spesielt de skal.

Gjest store barn nå

Mine har hatt "plikter" i huset fra før de begynte på skolen, som mer har vært oppgaver alle er nødt til å gjøre for å få familien / hjemmet til å fungere på en hyggelig måte. Disse har jeg sett på som en selvfølge at alle gjør, uten å få betalt for dem. Avhengig av alder kan slike oppgaver være å holde orden på rommet sitt, legge skittentøy riktig sted, sette tallerkenen sin i oppvaskmaskinen etter bruk, og etterhvert som de blir eldre: lage litt mat, vaske litt tøy osv.

Paralelt har de fått lommepenger, men ikke satt i sammenheng med disse opplagte gjøremålene alle må gjøre.

Derimot har jeg betalt for at de har gjort ting som jeg mener går utover de daglige oppgavene alle skal gjøre. Det er oppgaver de velger selv hvis de vil påta seg, mot betaling. Det kan være bilvask, vindusvask, maling av gjerde, klipping av hekk osv osv Dette har vært mest aktuelt i årene før de fikk jobb ved siden av skolen.

Hvor mye de skal få i lommepenger hver uke, kommer an på hva disse skal dekke. Skal de dekke kollektivtransport, litt toalettsaker osv, så må de få mer enn om det bare er til tyggegummi..

Har ikke noe godt system egentlig. Men storesøster har en fast oppgave ( rydde opp etter frokost) hver dag, det er "betaling" for mobiltelefon og tellerskritt. Og det gjør hun!

Vi sitter faktisk å vurderer et system der de får en fast sum, med muligheter for å "tjene" mer. Jeg vurderer også at det skal være noen oppgaver de MÅ gjøre, for å få utbetalt heile summen. Jeg er også usikker på om hva lommepengene skal dekke. Tror vi faller på en regel der de i hovedak IKKE skal brukes til godteri og at de får det vi synes er en grei mengde..

Til nå har de fått penger når det passer seg slik, og de har fått "lønn" når de har utført enkelte oppgaver. Sønnen i huset er råflink til å spare, mens storesøster er en "bruker". Det har blitt en tendens i sommer at hun har gått på "butikken" med venner for å kjøpe "noe" og hun spanderer. Det blir litt enveis, derfor tror jeg vi skal legge noen regler/føringer i forhold til "bruken".

Men jeg er veldig interessert i hvordan andre gjør det, jeg ser for meg at lommepengene også skal lære de noe.

Her i huset får de lommepenger med forutsetning om at de skaffer enkelte ting selv i stedet for å be oss om penger. Det handler altså ikke om belønning, men om å få gjøre enkelte valg og disponeringer selv. Hensikten med lommepenger er primært at de skal få et forhold til hva ting koster og til det å gjøre prioriteringer.

En del ting må de gjøre hjemme fordi alle må bidra i en familie. Det får de ikke penger for. Vi vil unngå at de skal kreve belønning for å gjøre noe som helst.

Andre ekstraordinære ting kan de få penger for å gjøre. Det hender også vi stikker til dem noen kroner som en ekstra oppmuntring eller belønning. Men de får altså ikke et øre for å dekke på bordet. Der er belønningen at vi alle, barna inkludert, får middag.

;-)

mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...