Gå til innhold

jeg lekker som en sil


magdalena

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 7 uker, som jeg fullammer. Hun spiser ca. hver tredje time (+/-) i løpet av dagen, og en gang om natten. Hun har lagt fint på seg siden fødselen, 250 gram i uka.

Jeg vet at jeg ikke skal klage over stor melkeproduksjon, og er selvfølgelig veldig takknemlig for at jeg har nok melk. Men jeg lekker mye. Skal jeg ut må jeg polstre meg med doble papirinnlegg og to ullinnlegg utenpå disse. Da unngår jeg å få avslørende flekker på genseren... I tillegg renner det masse fra det ene brystet når jeg ammer fra det andre. Det er ikke uvanlig at spruten står i alle retninger! Hvor lang tid tar det før "tilbud og etterspørsel" stabiliserer seg? Vil jeg kunne slippe å bruke innlegg etter hvert?

Jeg har søkt på dette temaet i tidligere innlegg, uten hell.

Takknemlig for svar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Det finnes slike kupper som samler opp melken også, de er av plast eller no.

De er nesten som andre kupper i tøy, bare de har hulrom i seg :o)

Du kan jo også pumpe melk å fryse ned. Eller selge melk som er til overs til sykhuset :o)

Det dabber som regel av etter hvert.

Disse kuppene jeg snakker om kan også brukes på natta :o)

Ja, du kommer til å slippe å bruke kupper etter hvert antagelig. I hvertfall kommer du til å ha mindre spreng etter hvert.

Og mer overskudd for du også etter hvert ;o)

Lykke til :o)

Beste ønsker til deg fra en mamma til tre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aurorawilhelmine

Hei Magdalena.

Her er det det samme problemet. Har funnet ut at det eneste som hjelper er å pumpe seg, nå renner det ganske lett slik at det bare tømmes uten å bli pumpet for hardt slik at produksjonen blir for mye stimulert. Ellers har jeg kjøpt oppsamlingskopper som jeg bruker under amming, greit å fryse til senere anledninger. De sa til meg at produksjonen ville stabilisere seg rundt fire uker på sykehuset men det har det ikke hos meg. Noen har generelt lite melk andre mye. Har du tenkt på å levere melk noen gang, det gjør jeg. Deilig å få tømt brystene innimellom siden guttungen ikke klarer det.

klem fra Eskil (5&1/2uke) og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Magdalena.

Her er det det samme problemet. Har funnet ut at det eneste som hjelper er å pumpe seg, nå renner det ganske lett slik at det bare tømmes uten å bli pumpet for hardt slik at produksjonen blir for mye stimulert. Ellers har jeg kjøpt oppsamlingskopper som jeg bruker under amming, greit å fryse til senere anledninger. De sa til meg at produksjonen ville stabilisere seg rundt fire uker på sykehuset men det har det ikke hos meg. Noen har generelt lite melk andre mye. Har du tenkt på å levere melk noen gang, det gjør jeg. Deilig å få tømt brystene innimellom siden guttungen ikke klarer det.

klem fra Eskil (5&1/2uke) og

Hei AW!

Takk for svar! Hyggelig med "kjentfolk"! Jeg har brukt disse oppsamlingskoppene, men de blir for fulle! Og da blir det bare mer søl! I begynnelsen håndmelket jeg meg for ikke å lekke så mye, men ble rådet til ikke å gjøre det, da det ville stimulere til mer produksjon... Har også forsøkt avent brystpumpe, men syns det er lettere å håndmelke. Men når det stort sett renner av seg selv stimuleres vel ikke melkeproduksjonen, som du sier.

Jeg har samlet opp ganske mye melk, som jeg bruker nå hvis jeg skal være borte noen timer. Men det hadde jo vært fint å gitt det til noen som trenger det!

Går det bra med deg og Eskil? Jeg antar at dere koser dere! Jeg storkoser meg med vår nydelige datter, Leah! Hun er det beste som har hendt meg!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære magdalena. Har du prøvd å sette en fingertupp med lett trykk direkte på brystknoppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aurorawilhelmine

Hei AW!

Takk for svar! Hyggelig med "kjentfolk"! Jeg har brukt disse oppsamlingskoppene, men de blir for fulle! Og da blir det bare mer søl! I begynnelsen håndmelket jeg meg for ikke å lekke så mye, men ble rådet til ikke å gjøre det, da det ville stimulere til mer produksjon... Har også forsøkt avent brystpumpe, men syns det er lettere å håndmelke. Men når det stort sett renner av seg selv stimuleres vel ikke melkeproduksjonen, som du sier.

Jeg har samlet opp ganske mye melk, som jeg bruker nå hvis jeg skal være borte noen timer. Men det hadde jo vært fint å gitt det til noen som trenger det!

Går det bra med deg og Eskil? Jeg antar at dere koser dere! Jeg storkoser meg med vår nydelige datter, Leah! Hun er det beste som har hendt meg!

Klem

Pumpa til avent er ikke noe god syntes jeg. Fikk Pumpe på sykehuset (elektrisk) når jeg meldte meg som giver. Den var fra medela og kan også fungere som håndpumpe denne var mye bedre. For første gang fikk jeg tømt meg helt, ved at jeg tok ut det overflødige og så lot Eskil få puppe etterpå. Det var sinnsykt godt. Og da tok det litt lengre tid før det rant over igjen. Ellers når det gjelder koppene så tøm dem innimellom samtidig som du ammer. Jeg har til enhvertid en flaske som jeg fyller opp ved siden av, ellers så renner det over for meg og.

Ellers så går det fint her med både Eskil og meg. Han vokser og blir stor. Skal faktisk på 6-ukerskontroll i morra. Utrolig hvor tida flyr. Blir spennende å se hvor mye han har lagt på seg, og hvor lang han er. Og som du sier han er mitt lille under, slik som Leah er ditt. Nå kunne jeg ikke tenke meg livet uten ham. Kan ikke forstå at denne lille snille krabaten virkelig er et produkt av samboeren og min sin kjærlighet. For snill er han, har hatt en såkalt våkenatt, hvor han hadde vondt i magen med masse luft som måtte ut. Ellers så sover han hele natten fra 21:30/22:00 til 04:00/05:00. Noen netter kan han vokne lett i ett-tiden men da er det bare slenge ut puppen, og han sutter et par sup før han sover videre. Ene natta her sov han faktisk til klokka 07:00. Gjett hvem som vokna med spreng klokka 05:00 da?

Nei får vel gi meg nå. Vi prates. Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De tre første månedene brukte jeg engangsinnlegg utenpå ullinnlegget,men etter dette har det stabilisert seg.Nå kan jeg gå uten,men bruker allikevel ullinnlegg for å holde på varmen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpa til avent er ikke noe god syntes jeg. Fikk Pumpe på sykehuset (elektrisk) når jeg meldte meg som giver. Den var fra medela og kan også fungere som håndpumpe denne var mye bedre. For første gang fikk jeg tømt meg helt, ved at jeg tok ut det overflødige og så lot Eskil få puppe etterpå. Det var sinnsykt godt. Og da tok det litt lengre tid før det rant over igjen. Ellers når det gjelder koppene så tøm dem innimellom samtidig som du ammer. Jeg har til enhvertid en flaske som jeg fyller opp ved siden av, ellers så renner det over for meg og.

Ellers så går det fint her med både Eskil og meg. Han vokser og blir stor. Skal faktisk på 6-ukerskontroll i morra. Utrolig hvor tida flyr. Blir spennende å se hvor mye han har lagt på seg, og hvor lang han er. Og som du sier han er mitt lille under, slik som Leah er ditt. Nå kunne jeg ikke tenke meg livet uten ham. Kan ikke forstå at denne lille snille krabaten virkelig er et produkt av samboeren og min sin kjærlighet. For snill er han, har hatt en såkalt våkenatt, hvor han hadde vondt i magen med masse luft som måtte ut. Ellers så sover han hele natten fra 21:30/22:00 til 04:00/05:00. Noen netter kan han vokne lett i ett-tiden men da er det bare slenge ut puppen, og han sutter et par sup før han sover videre. Ene natta her sov han faktisk til klokka 07:00. Gjett hvem som vokna med spreng klokka 05:00 da?

Nei får vel gi meg nå. Vi prates. Klem fra

Hei igjen! Ja, er det ikke helt utrolig å bli mamma?!!! Jeg gledet meg jo veldig på forhånd, men man kan ikke forberede seg på hvor stort det er å føde og få et barn! Det er en "før-og-etter"-opplevelse. Livet vil aldri bli det samme igjen etter dette! Plutselig kommer det et lite barn til verden som fra første stund er umistelig!

Vår Leah er også veldig rolig; sover mye og skal ha pupp en gang om natten, ved 4-tiden. Det er jo deilig å slippe nattevåk og mageknip!

Jeg var på 6-ukerskontroll med Leah for 1 uke siden. Da hadde hun vokst 7 cm siden hun ble født og lagt på seg 1,5 kg. Så hun får iallefall nok mat... :-) Hun har blitt god og babyrund, med fine valker på armer og lår...:-)

Lykke til på kontrollen!

Vi "snakkes"!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...