Gjest Prolapsdama Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Nå håper jeg det er noen her som kan hjelpe meg litt. Legen hadde ikke så god tid til å forklare meg noe særlig. Har slitt med smerter i venstre siden av nakken, skulder og ned venstre arm, (stråling) siden februar, og har fått behandling hos kiropraktor, naprapat og massør. Blir bedre en bitteliten stund, eller noen ganger litt verre, før det blir litt bedre, men så kommer det tilbake. Har forsøkt å trene det bort med lett styrketrening og kondisjonstrening, men til slutt var jeg så sliten av smertene at jeg nesten ikke orket å løfte beina. Så ut som en potetsekk på elipsemaskinen. Jeg har forsøkt ibux, paracet, brexidol og paralgin forte uten virkning. Det hjelper litt mot hodepinene jeg også sliter med, men ikke nakke/skulder. Har noen noe tips til meg om hva jeg bør gjøre for å bli kvitt prolapsen? Er operasjon eneste utvei? Hvilke smertestillende kan hjelpe meg? Bør jeg være delvis eller helt sykemeldt, eller bare jobbe fullt videre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283728-prolaps-i-nakken-hva-n%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Jeg har en kronisk inflammasjon i skulderen. Etter råd fra legen og kiropraktoren tar jeg naproxen - dobbel dose i 2 dager, så vanlig dose. Naproxen er inflamsjonsdempende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283728-prolaps-i-nakken-hva-n%C3%A5/#findComment-2279788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gumman Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Du bør ikke gå til noen behandling med manipulasjon ved prolaps. Behandling bør kun gå på massering av muskler rundt prolapset for å forhindre sekundære spenninger. Det er i hvert fall det jeg fikk vite av nevrolog/lege/fysioterapeut. Operasjon bør være en nødløsning, fordi vellykkethetsprosenten ikke er veldig høy. Uansett bør du vente å se om prolapset "tørker inn" og hvor stor plagene som gjenstår da er. (Nå videreformidler jeg bare råd jeg selv har fått... Er ikke lege selv) De rådene jeg har fått, og fulgt er: Gå tur - med løs og ledig gange på variert underlag - minst en time hver dag Voltaren/paralgin forte ved behov Fysioterapi en til to ganger i uken, men da kun med lett massasje av muskler i skulder/rygg. God holdning ved sitting Ikke stillesittende arbeid Forsiktig med all type løft (jeg ble frarådet helsestudiotrening så lenge jeg har utstrålende smerter) Jeg fikk høre av nevrolog at det normale forløp for et prolaps er at det tørker inn etter mellom 6 mnd og 2 år. Jeg var blitt noe bedre etter 6 mnd, og er fortsatt (etter ett år) ikke helt bra, men mye, mye bedre. Har hatt en god fysioterapeut som har backet meg opp i forhold til bevegelse. God bedring. Jeg trodde ikke jeg skulle bli bedre, men forstår nå at det går sakte men sikkert rette veien!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283728-prolaps-i-nakken-hva-n%C3%A5/#findComment-2279789 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kilele Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Her er min oppskrift som jeg fikk av legen: Hold deg unna det meste av behandling (spes. kiropraktikk) og unngå alle bevegelser som gir stråling ut armen. Ta to ibux og legg deg en times tid på sofaen hver dag med god støtte under hodet. Rull et håndkle sammen e.l slik at du støtter nakken og ikke selve hodet. Alt for at prolapsen kan få ro til å trekke seg tilbake. Gå tur og sleng med armene så mye som prolapsen tillater. Unngå alt du kan av løft. Det tar sin tid, men du blir bedre! Hos meg tok det ett år før jeg var nogenlunde bra igjen. Men den er der enda, og det er ikke så veldig mye jeg skal gjøre før jeg mister følelsen i fingrene. Kan anbefale akupunktur for å gjøre områdene rundt prolapsen best mulig. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283728-prolaps-i-nakken-hva-n%C3%A5/#findComment-2280039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prolapsdama Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Her er min oppskrift som jeg fikk av legen: Hold deg unna det meste av behandling (spes. kiropraktikk) og unngå alle bevegelser som gir stråling ut armen. Ta to ibux og legg deg en times tid på sofaen hver dag med god støtte under hodet. Rull et håndkle sammen e.l slik at du støtter nakken og ikke selve hodet. Alt for at prolapsen kan få ro til å trekke seg tilbake. Gå tur og sleng med armene så mye som prolapsen tillater. Unngå alt du kan av løft. Det tar sin tid, men du blir bedre! Hos meg tok det ett år før jeg var nogenlunde bra igjen. Men den er der enda, og det er ikke så veldig mye jeg skal gjøre før jeg mister følelsen i fingrene. Kan anbefale akupunktur for å gjøre områdene rundt prolapsen best mulig. Lykke til! Takk for svar! Hørtes lurt ut! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283728-prolaps-i-nakken-hva-n%C3%A5/#findComment-2280990 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prolapsdama Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Du bør ikke gå til noen behandling med manipulasjon ved prolaps. Behandling bør kun gå på massering av muskler rundt prolapset for å forhindre sekundære spenninger. Det er i hvert fall det jeg fikk vite av nevrolog/lege/fysioterapeut. Operasjon bør være en nødløsning, fordi vellykkethetsprosenten ikke er veldig høy. Uansett bør du vente å se om prolapset "tørker inn" og hvor stor plagene som gjenstår da er. (Nå videreformidler jeg bare råd jeg selv har fått... Er ikke lege selv) De rådene jeg har fått, og fulgt er: Gå tur - med løs og ledig gange på variert underlag - minst en time hver dag Voltaren/paralgin forte ved behov Fysioterapi en til to ganger i uken, men da kun med lett massasje av muskler i skulder/rygg. God holdning ved sitting Ikke stillesittende arbeid Forsiktig med all type løft (jeg ble frarådet helsestudiotrening så lenge jeg har utstrålende smerter) Jeg fikk høre av nevrolog at det normale forløp for et prolaps er at det tørker inn etter mellom 6 mnd og 2 år. Jeg var blitt noe bedre etter 6 mnd, og er fortsatt (etter ett år) ikke helt bra, men mye, mye bedre. Har hatt en god fysioterapeut som har backet meg opp i forhold til bevegelse. God bedring. Jeg trodde ikke jeg skulle bli bedre, men forstår nå at det går sakte men sikkert rette veien!! Takk for svar. Har fått tak i voltaren nå, og skal prioritere turer! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283728-prolaps-i-nakken-hva-n%C3%A5/#findComment-2280995 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.