PieLill Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Fremskrittspartiet vil ha forbud mot at barn må stå i bussen. Vi vil at alle skolebarna i Norge skal være garantert sitteplass på bussen, sier Per Sandberg (Frp), leder av samferdselskomiteen. To ganger har Fremskrittspartiet foreslått at det skal være forbudt å kjøre skolebarn i buss hvis det ikke finnes seter til alle. Les mer: http://www.adressa.no/nyheter/article916113.ece Andre relevante linker: http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article914749.ece http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article914750.ece 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283810-frp-krever-ett-bussete-til-hver-link/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piraye Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 De ønsker også: -stykkprisfinansiering, noe som vil drepe kvalitet og eksistens på bygdeskoler. -ha fritt skolevalg slik at elevene og deres foreldre avgjør hvilken skole eleven skal gå på, i den grad dette er mulig av hensyn til skolenes elevkapasitet. Først stykkpris som dreper kvaliteten, så flytter folk ungene sine pga dårlig kvalitet, så slutter skolene på bygda å eksistere, og før man vet ordet av det bor alle i byer..... -at "hvemsomhelst" skal kunne starte skoler. Det åpner for skoler som bare er ute etter å tjene penger, eller "eliteprivatskoler" for rike unger der finansieringen går på bekostning av utdanningen til Ola Nordmann. Rike unger får i pose og sekk (finansiert både av staten og foreldrene), mens Ola bare får finansiert av staten som derav også får et mindre tilskudd om ikke stykkprisfinansieringen eksisterer. -at studielån gis samme rente som markedsrenten. Det blir DYRT å studere. -gå imot kvotering ved opptak på grunnlag av kjønn, alder eller bosted i videregående opplæring. Dvs at en som vil gå på skole nær hjemmet kanskje ikke får det fordi den har dårligere karakter enn en som overhodet ikke har tilknytning til stedet har lyst å flytte hjemmefra eller whatever... -Innføre tidligere valg av hovedretning i grunnutdanningen. Jeg var 15 da jeg skulle velge videre vei. Idag hadde jeg ikke gidda å ta i ildtang engang det jeg ville velge som 15åring. Man får lære for lite på skolen om hva forskjellige yrker gjør. Osv, osv.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283810-frp-krever-ett-bussete-til-hver-link/#findComment-2280161 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sant å si Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 FRP vet å si det rette på rett tidspunkt. Og drite i det etterpå. Carl Ivar er jo nærmest legendarisk med alle sine "Dette har jeg ALDRI sagt".. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283810-frp-krever-ett-bussete-til-hver-link/#findComment-2280194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 De ønsker også: -stykkprisfinansiering, noe som vil drepe kvalitet og eksistens på bygdeskoler. -ha fritt skolevalg slik at elevene og deres foreldre avgjør hvilken skole eleven skal gå på, i den grad dette er mulig av hensyn til skolenes elevkapasitet. Først stykkpris som dreper kvaliteten, så flytter folk ungene sine pga dårlig kvalitet, så slutter skolene på bygda å eksistere, og før man vet ordet av det bor alle i byer..... -at "hvemsomhelst" skal kunne starte skoler. Det åpner for skoler som bare er ute etter å tjene penger, eller "eliteprivatskoler" for rike unger der finansieringen går på bekostning av utdanningen til Ola Nordmann. Rike unger får i pose og sekk (finansiert både av staten og foreldrene), mens Ola bare får finansiert av staten som derav også får et mindre tilskudd om ikke stykkprisfinansieringen eksisterer. -at studielån gis samme rente som markedsrenten. Det blir DYRT å studere. -gå imot kvotering ved opptak på grunnlag av kjønn, alder eller bosted i videregående opplæring. Dvs at en som vil gå på skole nær hjemmet kanskje ikke får det fordi den har dårligere karakter enn en som overhodet ikke har tilknytning til stedet har lyst å flytte hjemmefra eller whatever... -Innføre tidligere valg av hovedretning i grunnutdanningen. Jeg var 15 da jeg skulle velge videre vei. Idag hadde jeg ikke gidda å ta i ildtang engang det jeg ville velge som 15åring. Man får lære for lite på skolen om hva forskjellige yrker gjør. Osv, osv.... Jeg er ikke mye inne i detaljene i FrPs partiprogram. Men generelt om skoler og stykkprisfinansiering. Stykkprisfinasnisering trenger ikke å være flat for hele landet. Taksten kan settes individuelt for ulike kommuner og områder, slik det gjøres i dag. Dagens friskoler får støtte etter beregnede kostnader for den kommunen de er i. Men de får kun 85% av den støtten samme elevplass i det offentlige ville kostet. Det er regler for hvor høy forelderbetalingen kan være. Om man vil ha fritt skolevalg, uavhengig av foreldrenes økonomi, er det bare å gi samme støtte til både offentlige og private skoler og samtidig sette som krav at skoler som får full støtte ikke får ta imot forelderbetaling. Man kan også stille krav til organisasjonsformen til private skoler som mottar statsstøtte. Eventuelle overskudd får ikke tas ut, men må pløyes inn i driften. (Det er vel slik det er nå) Hvem som helst kan starte en skole i dag, men ikke hvem som helst får statsstøtte. Jeg ser ingen problemer i at "hvem som helst" som gir et godt tilbud, skal kunne få statsstøtte så fremt det finnes en klausul mot å ta ut overskudd. I Sverige var de også hellig overbevist om at friskoler ville svekke kvaliteten på de offentlige skolene. Derfor ble det gjort et studie for å bevise dette da det ble starte en friskole i en kommune. Studiet viste at kvaliteten på friskolen var høyere enn den offentlig skolen hadde vært før friskoen ble opprettet. I tillegg ble det _bedre_ kvalitet i den offentlige skolen etter at den fikk en konkurent i friskolen. Sosialdemokratene underkjente resultatet av studiet og krevde et nytt, som kom fram til samme resultat. Så lenge skolene likestilles økonomisk, både med hensyn på tilskudd, elevbetaling og rett til å ta ut overskudd, vil det stå alle foreldre fritt å velge den skolen som er best for deres barn, ikke den dårligste. Det er bare når støtten skjevfordeles at gode skoler blir økonomisk utilgjengelig for mange barn. En plass i friskole i dag koster +/- 700,- per mnd. altså en brøkdel av en barnehageplass. Barnehager er slett ikke økonomisk tilgjengelig for alle. I Norge aksepterer vi uten å blunke et toppidretsgymnas. Og vi aksepterer like glatt at det brukes store summer på enkeltpersoner og grupper som driver med noe samfunnsmessig så lite nyttig som toppidret. Men om noen er dyktige i matte, språk, kjemi eller biologi - kompetanse som samfunnet skriker etter, blir det ramaskrik om man investerer i å framelske disse talentene. Hvorfor er det bare lov å være god i idrett? Om foreldrene gis reelle muligheter til å velge det beste for sine barn, vil dårlige skoler, offentlige eller private, måtte skjerpe seg eller dø. Det finnes barn i dag som går på skoler der læringsutbyttet er elendig. Det finnes barn som blir påført varige psykiske skader pga mobbing og andre uhyrlige belastninger de påføres i skolen. Det er hjerteskjærende om foreldrene skal fratas muligheten til å skjære gjennom og skaffe barna sine en levelig hverdag, men måtte være prisgitt at en eller annen i et eller annet system skal hjelpe dem. Det er også tragisk om alle barn skal måtte lære det samme på samme måte i 10 år. De er da mer forskjellige enn som så. Tenk om du ble tildelt jobb etter gateadresse! De rike vil alltid være priviligerte og kunne kjøpe seg ferier, hus, blier, båter, hytter, helsetjenester, utdanning som er langt bedre enn de fleste kan oppnå, uavhengig av statsstøtte. Ved økonomisk likestilling av offentlige og private utdanningstilbud, vil den valgfriheten fiffen alltid har hatt, komme hele befolkningen til gode. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283810-frp-krever-ett-bussete-til-hver-link/#findComment-2280423 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 FRP vet å si det rette på rett tidspunkt. Og drite i det etterpå. Carl Ivar er jo nærmest legendarisk med alle sine "Dette har jeg ALDRI sagt".. Sitte/stå i buss har mange ganger vært et tema her på DOL. Hva ville din kommentar blitt om vi byttet ut FrP med ditt favorittparti? Hadde kanskje vært mer interessant å diskutere saken enn å øse ut eder og galle over dem som kom med forslaget. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283810-frp-krever-ett-bussete-til-hver-link/#findComment-2280425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sant å si Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Sitte/stå i buss har mange ganger vært et tema her på DOL. Hva ville din kommentar blitt om vi byttet ut FrP med ditt favorittparti? Hadde kanskje vært mer interessant å diskutere saken enn å øse ut eder og galle over dem som kom med forslaget. mvh Forslaget i seg selv er bra, for det burde være en selvfølge at ungene kunne sitte både behagelig og trygt. Problemet mitt ligger mer i at sjansen for at FRP gjennomfører noe som helst fornuftig uten at det går ut over noe like viktig, er nesten lik null. Jeg ønsker faktisk ikke at landet eller kommunen skal ledes av et parti som før hvert eneste valg skyter pila midt i blink med tanke på hvilke løfter som går rett til hjertet hos velgerne. Slik kan de sette seg i en posisjon der de (teoretisk sett) f.eks kan hindre hver eneste person med feil hudfarge/religion å komme inn i landet, samt lure/lokke tusenvis av kvinner tilbake til kjøkkenbenken med tilhørende elendige pensjonspoeng som følge (sikter selvsagt til det latterlige 120000 kroner i barnetrygd-utspillet). Blant annet. Men ikke for det - jeg skulle gjerne sett FRP i regjeringsposisjon, der de forsøkte å oppfylle alle løfter om mer penger og flere goder til stort sett alle. Det hadde holdt maksimalt en stortingsperiode, og så hadde vi vært kvitt dem en gang for alle. Så til neste stortingsvalg - stem FRP og la dem få sjansen :-D 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283810-frp-krever-ett-bussete-til-hver-link/#findComment-2280472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 Forslaget i seg selv er bra, for det burde være en selvfølge at ungene kunne sitte både behagelig og trygt. Problemet mitt ligger mer i at sjansen for at FRP gjennomfører noe som helst fornuftig uten at det går ut over noe like viktig, er nesten lik null. Jeg ønsker faktisk ikke at landet eller kommunen skal ledes av et parti som før hvert eneste valg skyter pila midt i blink med tanke på hvilke løfter som går rett til hjertet hos velgerne. Slik kan de sette seg i en posisjon der de (teoretisk sett) f.eks kan hindre hver eneste person med feil hudfarge/religion å komme inn i landet, samt lure/lokke tusenvis av kvinner tilbake til kjøkkenbenken med tilhørende elendige pensjonspoeng som følge (sikter selvsagt til det latterlige 120000 kroner i barnetrygd-utspillet). Blant annet. Men ikke for det - jeg skulle gjerne sett FRP i regjeringsposisjon, der de forsøkte å oppfylle alle løfter om mer penger og flere goder til stort sett alle. Det hadde holdt maksimalt en stortingsperiode, og så hadde vi vært kvitt dem en gang for alle. Så til neste stortingsvalg - stem FRP og la dem få sjansen :-D Ditt syn på FrP virker en smule tabloid og unyansert. Din nedvurdering av kvinners evne til å ta fornuftige valg for seg selv, blir en smule nedslående med kommentaren. '' samt lure/lokke tusenvis av kvinner tilbake til kjøkkenbenken med tilhørende elendige pensjonspoeng'' For øvrig kan den elendige uttellingen i pensjonspoeng for å yte omsorg innen egen familie endres av de samme politikerne som stadig skriker opp om hvor ille det er at kvinner ikke får nok pensjonspoeng. Det er bare å gjøre et politisk vedtak. Men det forsverer meg at et så fornuftig veddak uteblir fordi politikerne vil styre familienes valg bort å selv ta omsorg for sine barn. Os kommune har hatt FrP-ordfører og sterk FrP-innflytelse i flere år. Og får stadig større oppslutning. Meningsmålinger foran dette valge peker i retning av rent flertall. Så enten er osingene skvær dumme, eller så er kanskje ikke FrP-politikken så idiotisk på alle områder som enkelte skal ha det til. For ordens skyld: Jeg er ikke medlem av noe politisk parti og stemmer på ulike parti etter som hvem jeg synes fører den totalt sett beste politikken. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283810-frp-krever-ett-bussete-til-hver-link/#findComment-2280486 Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Finnes det mennesker som ikke ønsker at barna skal få et sete hver? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283810-frp-krever-ett-bussete-til-hver-link/#findComment-2280497 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 Finnes det mennesker som ikke ønsker at barna skal få et sete hver? Avhengig av kostnader gjør det sikkert det. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283810-frp-krever-ett-bussete-til-hver-link/#findComment-2280622 Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Avhengig av kostnader gjør det sikkert det. mvh Det har du nok desverre rett i.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283810-frp-krever-ett-bussete-til-hver-link/#findComment-2280731 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.