Gå til innhold

Celleforandringer pga aktivt sexliv??

Anbefalte innlegg

Gjest Genivaa

Hei!

Har fått påvist "den aller letteste form for celleforandringer" i livmorhalsen. Leste på ulike nettsteder at celleforandringer har med sexliv å gjøre. Flere sexpartnere, flere celleforandringer osv.

Hvordan forklares dette?? Jeg forstår at man er utsatt for bakterier og andre ulumskheter når man har sex, men celleforandringer??

Kan noen oppklare dette? Og hvor vanlig/uvanlig er det egentlig med celleforandringer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283834-celleforandringer-pga-aktivt-sexliv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og ha celleforandringer er ganske vanlig og i alle fleste tilfeller går det over av seg selv.Selv grove celleforandringer går oftest tilbake av seg selv.Jo flere partnere jo mer celleforandringer er feil.Det som sies er at man kan bli smittet med såkalt HPV virus og denne sjansen øker jo flere sexpartnere man har.Det finnes mange hundre under grupper av HPV virus, men det er noen få undergrupper som kan gi celleforandringer som i værste fall kan være forstadie til kreft.Men: Celleforandringer er ikke kreft. Jeg har fått påvist celleforandringer to ganger på rad.Har vært inne og tatt vevsprøve og andre prøver, men disse var fine så man må bare gå litt oftere til kontroll.

Jeg mente å ha lest tidligere at livmorhalskreft kan skyldes virus, og faren for å få dette viruset øker med antall sexpartnere, selv om man kan være uheldig å få det etter bare å ha hatt en partner.

For å komme med mer enn synsing basert på hukommelsen, har jeg googlet frem en artikkel om emnet, se link nedenfor.

Jeg har sakset noen setninger derfrra som kan gi et slags 'hurtigsvar' på sammenhengen:

"Mye tyder på at livmorhalskreft kan forårsakes av flere former for virus som spres gjennom seksuell aktivitet. Det vanligste viruset er HPV ( human papilloma virus )"

"Det er en sammenheng mellom livmorhalskreft og seksualvaner. Mange partnere, lav alder ved første samleie eller første graviditet, kan gjøre kvinner mer utsatt for sykdommen. Livsstil, uheldige helsevaner og alkohol øker også risikoen for å få livmorhalskreft. Forskningsresultater viser at røykere oftere får celleforandringer enn ikke - røykere. Det er påvist at røyking påvirker antistoffkonsentrasjoner i livmorhalsslimet, slik at kroppens immunforsvar mot infeksjoner og kreft hemmes. Det er viktig å presisere at sykdommen også kan oppdages hos kvinner som ikke har hatt mange seksualpartnere eller røkt."

Men det kanskje viktigste sitatet, for ikke å uroe deg unødvendig, er dette:

''- Er celleforandring kreft ?

- Nei, celleforandringer i livmorhalsens overflate er ikke kreft, men kan være forstadier til kreft. I mange tilfeller vil ikke disse forandringene utvikle seg til kreft, selv uten behandling, men det er fornuftig med kontroll. ''

http://www.helsenytt.no/artikler/underlivskreft.htm

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...