Gå til innhold

Glemming og surr og rot...

Anbefalte innlegg

Guttungen er nå begynt i 3. klasse. Han går til og fra skolen selv, jeg er kanskje innom SFO hver 14. dag eller sjeldnere. Problemet er at han er et skikkelig surrehue! I forrige uke hadde han glemt igjen tilsammen 2 gensere, ei bukse og ei lue i skolegården eller hos en venn eller på SFO (han husker ikke selv). Den buksa hadde han kommet på da han var halvveis hjemme, men ikke orka å snu for å hente den....

Alt er navnet (man er da en god mor), men det hjelper ikke for plaggene kommer ikke tilbake av seg sjøl.

-og når jeg ser på haugen av gjenglemt tøy på skole, sfo og i barnehagen tror jeg ikke han er den eneste ungen som glemmer tøyet sitt overalt.

Men hva gjør man? Teiper fast genseren og spikrer fast buksa?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284009-glemming-og-surr-og-rot/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine har ikke mye ekstratøy på skolen. jeg prøver å holde greie på hva de har liggende, i tillegg prøver jeg å holde oversikt over hva de har på seg når de går om morgenen, og hva de har med seg hjem. Gutten min har vært ganske flink til å huske tingene, og også å finne det han en sjelden gang har lagt igjen.

Er mer spent på førsteklassejenta vår. Hun kom drassende med ekstratøyposen på fredag, men da gikk vi tilbake til skolen med den, og jeg sa at den skulle være på skolen og ikke tas med hjem.

Tror det er viktig å finne gjenglemte ting FORT, og ikke "håpe" at det dukker opp igjen (det er jeg ganske flink til....)

Jeg er god til å merke ting/tøy, og hadde samme problem. Guttungen (2.trinn), holdt ikke orden på saker og ting. Nå er jeg hjemmeværende, og jeg vet til enhver tid hva har har på seg/har i skiftekurven, etc. Jeg legger da merke til om noe mangler/er skiftet.

Guttungen blir sendt i retur _med èn gang_, når noe er gjenglemt. Det er ikke artig, men i 9 av 10 tilfeller finner han det han hadde glemt. Dette forekommer nå sjeldent, så han har nok lært litt av det...

Andre råd vet jeg ikke om...

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1188207979' post='3663366]

Jeg er god til å merke ting/tøy, og hadde samme problem. Guttungen (2.trinn), holdt ikke orden på saker og ting. Nå er jeg hjemmeværende, og jeg vet til enhver tid hva har har på seg/har i skiftekurven, etc. Jeg legger da merke til om noe mangler/er skiftet.

Guttungen blir sendt i retur _med èn gang_, når noe er gjenglemt. Det er ikke artig, men i 9 av 10 tilfeller finner han det han hadde glemt. Dette forekommer nå sjeldent, så han har nok lært litt av det...

Jeg skjønner godt at man ikke kan sende ungen tilbake for å hente gjenglemt tøy, hvis SFO-dagen er lang.. Det sier seg selv ifm stengetid.

Et problem på vår skole, er at det er 7 forskjellige garderober + gym, og votter, luer og hetter etc havner fort i "feil" garderobe, når ungen hiver det fra seg ute. Da kan man lete leeenge...!

Du har rikelig med tøy, og så lar du være å sende med den nye HellyTech-jakka og den fineste olajakka på skolen

*snakker av erfaring*

På SFO'en til jentungen fant vi tøyet hennes i gjenglemt-kurven, merket med fullt navn og telefonnummer. De voksne gadd ikke sjekke om tøyet var navnet engang :-/

Egentlig er det der helt pyton, for jentungen vil ikke ha på regnjakke hvis det ikke regner, men er meldt regn, og skikkelig allværsjakker er jeg ikke interessert i å miste mer enn en av i året.

Annonse

punky brewster

Du har rikelig med tøy, og så lar du være å sende med den nye HellyTech-jakka og den fineste olajakka på skolen

*snakker av erfaring*

På SFO'en til jentungen fant vi tøyet hennes i gjenglemt-kurven, merket med fullt navn og telefonnummer. De voksne gadd ikke sjekke om tøyet var navnet engang :-/

Egentlig er det der helt pyton, for jentungen vil ikke ha på regnjakke hvis det ikke regner, men er meldt regn, og skikkelig allværsjakker er jeg ikke interessert i å miste mer enn en av i året.

Når ungene går på skolen, så må de selv sjekke gjenglemtkurven evt dere foreldre får ta en titt jevnlig om dere savner noe, må da være måte på hva vi skal belaste lærere og sfo personale for

*snakker av erfaring*

''og skikkelig allværsjakker er jeg ikke interessert i å miste mer enn en av i året.''

*humre humre*

Gjest også en mamma

Man oppdrar barna sine! :-)

Jada, jeg er litt overlegen, for min nybakte førsteklassing er en mester i å ta vare på tingene sine. Han vet alltid hvor han har tingene sine og har full kontroll. Det hadde han allerede siste året i barnehagen. Aldri rotet bort så mye som en vott. :-)

Lillesøster derimot....

Ja, nei, altså. Jeg tror at det man bør gjøre når barna er blitt såpass store som din og går til og fra skolen / SFO selv, så bør du nok en gang eller tre gjøre som Lotte foreslår. Send han i retur og krev at han finner tingene sine. Det vil nok mest sannsynlig få han til å skjerpe seg, i hvertfall for en stund. Sikkert fryktelig kjedelig å gå tilbake for å lete etter klær... :-)

De må jo bare lære å ta vare på tingene sine. Ingen andre kan gjøre det for dem.

Vi har gjort det sånn for vår førsteklassing (som ikke går på SFO) at han har ett sett med skifteklær i kurven på skolen, pluss fleecegenser, regntøy og støvler. Og ikke noe mer. Minst mulig å ha styr på. Oppgaven hans er å sørge for å få med seg skolesekk og ytterjakke hjem, hver dag. (Han tar buss hjem på egenhånd.)

Er det skiftet tøy så har han det i sekken, og vi sjekker hva som er i retur, og erstatter det neste dag. Men som sagt, vi har det enkelt med han, han pakket sekken sin før han skulle hjem fra barnehagen stort sett hver dag det siste året. *gid de alle var så ryddige som han* :-)

Å sende barna i retur for å hente ting hjelper dessverre ikke når man går i 5. klasse og man ikke har sfo lenger og dørene derfor låses når skoledagen er slutt! ;-)

heldigvis er behovet for å få hentet ting betydelig redusert, alderen har gjort sitt til at han husker bedre, men hver dag siden midten av forrige uke har jeg mast om at han må ta hjem gymbagen sin slik at jeg får vasket håndkle etc!!

Håper den ikke har blitt full av mugg, da:-(

Kunne jo gjort det, men det er vanskelig å sende ham i retur i praksis når han bruker ca 20 min på å gå til skolen og vi gjerne skal ut igjen på aktiviteter, SFO stengte for 5 min siden etc etc...

Kunne jo gjort det, men det er vanskelig å sende ham i retur i praksis når han bruker ca 20 min på å gå til skolen og vi gjerne skal ut igjen på aktiviteter, SFO stengte for 5 min siden etc etc...

La han sykle da - det er myye raskere enn å gå. Det hjelper _ingenting_ å la han slippe unna med slurvet sitt. Jeg hadde heller ikke betenkt meg med å la det gå ut over aktivitetene hans. La han komme litt for sent. Da lærer han.

Annonse

*snakker av erfaring*

Hadde ikke falt meg inn at de ansatte på SFO skulle sjekke i gjenglemte klær. Det gjør jeg selv.

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1188295417' post='3663979]

La han sykle da - det er myye raskere enn å gå. Det hjelper _ingenting_ å la han slippe unna med slurvet sitt. Jeg hadde heller ikke betenkt meg med å la det gå ut over aktivitetene hans. La han komme litt for sent. Da lærer han.

Men når unger kommer for sent til aktiviteter så går jo igjen det utover andre igjen, de som har møtt opp presis til fotballtrening, kulturskole eller musikkøvelse...

Min andreklassing er et skikkelig surrehode, og vi må derfor sjekke garderobeplassen hans minst en gang om dagen. Vet ikke annen råd enn at dere stikker innom SFO litt oftere. Etter 14 dager er tingene ofte gått ugjenkallelig tapt, men om man leter samme dag/dagen etter kan det hende at surrehodet kan klare å huske hvor ting ble lagt/hva som skjedde.

Men når unger kommer for sent til aktiviteter så går jo igjen det utover andre igjen, de som har møtt opp presis til fotballtrening, kulturskole eller musikkøvelse...

So?! Jeg går ut i fra at han lærer på det om han må gjøre det en gang eller to - så det vil vel ikke gjenta seg i det uendelige.

Men vi er forskjellige - jeg hadde definitivt gjort det sånn, og har gjort det sånn. Nå er gutten i 2. trinn, og har utvikla tankerekka si til å omfatte de aller fleste eiendeler og klær.

Når de voksne til stadighet må plukke etter ungene (eller driter i det, som mange gjør), så sier det seg selv at det ikke blir bedring. Men det er jo så enkelt å kjøpe nytt, istedet... ;o)

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1188562093' post='3665759]

So?! Jeg går ut i fra at han lærer på det om han må gjøre det en gang eller to - så det vil vel ikke gjenta seg i det uendelige.

Men vi er forskjellige - jeg hadde definitivt gjort det sånn, og har gjort det sånn. Nå er gutten i 2. trinn, og har utvikla tankerekka si til å omfatte de aller fleste eiendeler og klær.

Når de voksne til stadighet må plukke etter ungene (eller driter i det, som mange gjør), så sier det seg selv at det ikke blir bedring. Men det er jo så enkelt å kjøpe nytt, istedet... ;o)

HAN lærer kanskje noe, men jeg tenker mest på de andre som får sin øving/trening/aktivitet forstyrret eller utsatt dersom din pode kommer for sent.

Det handler om respekt for andres tid. For meg blir det feil.

HAN lærer kanskje noe, men jeg tenker mest på de andre som får sin øving/trening/aktivitet forstyrret eller utsatt dersom din pode kommer for sent.

Det handler om respekt for andres tid. For meg blir det feil.

Det er viktig med respekt for andres tid, der er jeg enig. Men hvis forsentkomming til en aktivitet en eller to ganger ikke veier opp at guttungen får respekt for sine eiendeler, så vet ikke jeg.

I det lange løp så tror jeg man er tjent med å gjøre det slik et par ganger. Dessuten kan mange aktiviteter startes uten at alle er tilstede det første 5-minuttet.

Litt på siden av saken:

Jeg opplever i skolesammenheng at late foreldre ikke gidder å sette hardt mot hardt slik at barna får respekt for sine tinger og klær. Det flyter bokstavelig talt hos de samme ungene, hver eneste gang jeg er i garderoben der.

Jeg har tidligere gått og plukket opp navnede klær og lagt i rett hylle etc - men det har jeg slutta med. Folk får holde orden eller uorden selv.

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1188577933' post='3665861]

Det er viktig med respekt for andres tid, der er jeg enig. Men hvis forsentkomming til en aktivitet en eller to ganger ikke veier opp at guttungen får respekt for sine eiendeler, så vet ikke jeg.

I det lange løp så tror jeg man er tjent med å gjøre det slik et par ganger. Dessuten kan mange aktiviteter startes uten at alle er tilstede det første 5-minuttet.

Litt på siden av saken:

Jeg opplever i skolesammenheng at late foreldre ikke gidder å sette hardt mot hardt slik at barna får respekt for sine tinger og klær. Det flyter bokstavelig talt hos de samme ungene, hver eneste gang jeg er i garderoben der.

Jeg har tidligere gått og plukket opp navnede klær og lagt i rett hylle etc - men det har jeg slutta med. Folk får holde orden eller uorden selv.

Det siste er jeg helt enig i!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...