Gå til innhold

Leggetid 2.- og 3. klassing

Anbefalte innlegg

Hei! Barna er blitt 6,5 og 8 år. Sommeren er over, og jeg lurer på:

hva er vanlig leggetid (de legger seg likt). og hva er "innetid"? et nytt begrep for meg, det er først nå de farter litt rundt på egenhånd i gata her. jeg mener 7-halv åtte er innetid, og 8-halvni er leggetid. Enige? Hva gjør dere andre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284061-leggetid-2-og-3-klassing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

tobarns_fario

Da guttene var 7 år (2.klasse) var leggetid klokken 21.15 innetid en

20.30. De stod opp klokken 07.15. brukte 15 min på å sovne og klarte

seg fint med litt under 10 timer søvn. Har hørt at det er sirka snittet for

gutter 25 min mer for jenter 11 timer når de er 5 år.

10 timer når de er 7 år. 9 timer når de er 11 år. 8,5 timer når de er 13 år

og 7,5 timer når de er 19 år. De er 10 og 12 år nå.

Mine er nå 7 og straks 9 år og de legger seg vanligvis rundt kl. 20:30 når det er skole dagen etter, men det er ikke alltid de sovner før godt over 21 da. Alikevel tror jeg de har godt av å slappe av med å lese litt på sengen og roe ned før natten på den måten.

3-klassingen her i huset har ingen fast innetid, men litt før kl. 20 får jeg henne inn. Kl. 20:30 er det opp å pusse tenner. Så leser ho to sider i en bok, og slukker lyset kl. 20:45. Kan nok hende vi flytter tidene litt tidligere lengre ut på høsten. Dvs. slukke lyset kl. 20:30.

Annonse

Da guttene var 7 år (2.klasse) var leggetid klokken 21.15 innetid en

20.30. De stod opp klokken 07.15. brukte 15 min på å sovne og klarte

seg fint med litt under 10 timer søvn. Har hørt at det er sirka snittet for

gutter 25 min mer for jenter 11 timer når de er 5 år.

10 timer når de er 7 år. 9 timer når de er 11 år. 8,5 timer når de er 13 år

og 7,5 timer når de er 19 år. De er 10 og 12 år nå.

7,5 timer er i minste laget for meg.....

Jeg syns det er greit at 2. klassingen min kommer hjem ca 19.30. Da har vi godt med tid til kveldsstell, kveldsmat og til å roe ned før leggetid kl. 21.00.

Klokkeslettet for leggetid er en kamel jeg har svelget, for jeg syns egentlig 20 - 20.30 hadde vært mer passe. Men den eldste legger seg klokka 21.00, og da blir det bare roping og mas fra den yngste, som ligger og holder seg våken og venter på at storebror skal legge seg. (De deler rom) Det er mye mindre styr å legge begge to samtidig.

Jeg har en på 8 og en på 5,5. De skal være inne eller vi sender hjem venner ca 19:30, og da begynner vi med kveldsmat, de siste leksene, litt pianoøving og trompetøving, lesing og kveldsstell.

De bør være i seng ca 20:30

"...da begynner vi med kveldsmat, de siste leksene, litt pianoøving og trompetøving, lesing og kveldsstell."

Det høres effektivt ut å rekke alt dette på én time med to stykker!

* imponert *

I går tok jeg ungene inn halv åtte (de er 3, 6 og 8 år). Minstejenta var stuptrøtt, fikk i seg en yoghurt før hun sovnet klokka åtte.

6 åringen var også veldig trøtt, men spisingen tok lang tid, og hun fikk ikke lagt seg før kvart på ni, men sovnet med en gang.. Målet er at hun skal sovne halv ni...

8 åringen la seg fem på ni, og sovnet fort.

I kveld begynner jeg leggingen kvart på åtte med minstemor, og rett etter med de to andre. Eldstemann får heller ligge litt og lese eller leke i senga....

Annonse

"...da begynner vi med kveldsmat, de siste leksene, litt pianoøving og trompetøving, lesing og kveldsstell."

Det høres effektivt ut å rekke alt dette på én time med to stykker!

* imponert *

Det er ikke hver kveld alt dette skal gjøres, og vi er jo ofte to voksne som legger, 8-åringen er ganske sjølgående både med lekser og piano men det stemmer nok at han ofte er oppe litt lenger mens vi leser for søstra...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...