Gå til innhold

vil ikke ta brystet


gunda78

Anbefalte innlegg

min 4ukers gamle sønn vil ikke amme direkte fra brystet, innstinkta er iorden han leiter og gaper prøver 2-3ganger å suge etter det enten sovner han eller blir rasende sint.På sykehuset fikk eg noe som lignet en tåtesmokk til å holde foran vorten når han skulle amme og da sugde han noen ganger opp i en time,seinere fikk eg brystskjold som han også tok.Men problemet er at eg blei vedig sår og begynnte å sprekke så det makter eg ikke lengre.Kan det ha noe med at han fikk suge av brystskjold på sykehuset at han ikke tar brystet i natura?No mater eg han på flaske og pumper meg slik han skal få morsmelk,men det kan være litt slitsomt av og til.først å måtte pumpe og så mate istede for å bare mate og vere ferdig for den gang helt til neste måltid,men det er bedre enn at både mora og ungen sitter å "hyler" i kor, for det tar på.Er det noen som har opplevd noe lignende og kva gjorde dere?Kor lenge holdt dere på med pumpinga?(tror ikke eg holder ut ett helt år,er lei til tider no også men,men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Gunda 78. Har du fått sjekket barnet ditt om han har strammt tungebånd? Du kan se det ved at barnet ikke klarer å strekke tungen utenforbi gommene. Tungespissen kan være hjerteformet. Strammt tungebånd hindrer et effektivt sugetak og kan gjøre barnet frustrert.Det kan klippes hos en øre-nese -hals lege eller barnelege.Gir ofte momentan virkning.Barnet kan ha en liten munn og være umodent i sugemønsteret.Spebarn vokser og utvikler seg fort.Erfaringsmessig har jeg sett at mye retter seg iløpet av 6-8 uker. Gi barnet mye hud mot hudkontakt slik at han kan lukte og snuse og finne fram til brystet. Øv han på å ta brystet før du gir flaske. Legg han til når du ser han begynner å søke og smatte.Ikke vent med mat til barnet skriker av sult.Det er det siste signalet. Dere har en jobb å gjøre i sammen, som kan være slitsom å stå i alene. Finn noen som kan følge deg opp og støtte deg underveis. Er det noen på helsestasjonen din du kan få hjelp fra? Hvis du bor i Østlandsområdet finnes det ammepoliklinikker på fødeavdelingene i Oslo. Fint at du pomper deg og holder melkeproduksjonen din godt i gang. Elektrisk pumpe med dobbellpumping korter ned på tiden du bruker og stimmullerer bedre. Jeg har fulgt flere mødre den siste tiden som har det som deg, med lykkelig slutt. Men det har kostet dem mye energi og jeg er dypt innponert ! Er det noen her i forum som har opplevd dette? Kom tilbake hvis du har flere spørsmål. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vil bare si at jeg opplevde det samme som deg. Min datter fikk ikke til å ta brystet på sykehuset, jeg fikk da brystskjold som fungerte bra, men da jeg begynte å bli sår ble det litt vanskelig. Dessuten gikk produksjonen ned ved bruk av skjold fordi jenta mi ikke fikk tømt brystet hver gang. Jeg kom i kontakt med en fantastisk barnepleier på helsestasjonen som hjalp meg med teknikk og med motivasjonen. Oppskriften var å dra i brystvorten slik at den sto godt ut og så la babyen forsøke seg. Hvis det ikke gikk tok jeg på skjoldet. Når hun hadde sugd et par minutter på skjoldet tok jeg det vekk og da klarte hun å ta brystet selv. Etterhvert ble brystvorten tøyd slik at det ble lettere, og etter et par uker kunne vi glemme alt som heter brystskjold.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd akkurat det samme, og det var ikke stramt tungebånd som var problemet. Jeg pumper og gir på flaske, og selv om det er litt arbeid fungerer det greit. Dattera mi er nå 11 uker gammel, og jeg satser på å holde ut til hun er et halvt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...