Adriana Skrevet 29. august 2007 Skrevet 29. august 2007 Jeg har sett at det har kommet en ny antidepressiva som heter Zymbalta (vet ikke helt hvordan det skrives...) Har søkt etter det i felleskatalogen, men finner det ikke. Legen min nevnte denne medisinen, men sa at hun ikke hadde noen erfaring med det så hun ville ikke gi meg det. Jeg har forstått det som at det er en blanding av SSRI og SNRI og det høres jo bra ut, uten at jeg egentlig vet nok til å uttale meg Jeg har gått på 6-7 ulike AD de siste årene og jeg har kun hatt virkning av én og det varte ikke lenge. Har du noen erfaringer med denne? Er den bedre eller like bra som andre AD? 0 Siter
Gjest har prøvd uten effekt Skrevet 29. august 2007 Skrevet 29. august 2007 tror det skrives "Cymbalta". Jeg fant i alle fall treff i felleskatalogen på den skrivemåten.. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. august 2007 Skrevet 29. august 2007 Cymbalta er et SNRI dvs det ligner mest på Efexor. Mens Efexor er et SSRI i små doser der NA-effekten først kommer over 150 mg, er Cymbalta et balansert SNRI på alle doser. Det er sannsynligvis verken bedre eller dårligere enn andre AD. På individnivå er det kun et forsøk som vil gi svar. 0 Siter
Gjest anonym bruker Skrevet 29. august 2007 Skrevet 29. august 2007 Cymbalta er et SNRI dvs det ligner mest på Efexor. Mens Efexor er et SSRI i små doser der NA-effekten først kommer over 150 mg, er Cymbalta et balansert SNRI på alle doser. Det er sannsynligvis verken bedre eller dårligere enn andre AD. På individnivå er det kun et forsøk som vil gi svar. *Mens Efexor er et SSRI i små doser der NA-effekten først kommer over 150 mg* Vil det si at effexor i doser på inntil 150 mg. ikke er mer potent enn andre SSRI i forhold til utvikling av hypomani/ mani? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. august 2007 Skrevet 29. august 2007 *Mens Efexor er et SSRI i små doser der NA-effekten først kommer over 150 mg* Vil det si at effexor i doser på inntil 150 mg. ikke er mer potent enn andre SSRI i forhold til utvikling av hypomani/ mani? Sannsynligvis ja. 0 Siter
Adriana Skrevet 29. august 2007 Forfatter Skrevet 29. august 2007 tror det skrives "Cymbalta". Jeg fant i alle fall treff i felleskatalogen på den skrivemåten.. Takk! Da fant jeg det 0 Siter
Adriana Skrevet 29. august 2007 Forfatter Skrevet 29. august 2007 Cymbalta er et SNRI dvs det ligner mest på Efexor. Mens Efexor er et SSRI i små doser der NA-effekten først kommer over 150 mg, er Cymbalta et balansert SNRI på alle doser. Det er sannsynligvis verken bedre eller dårligere enn andre AD. På individnivå er det kun et forsøk som vil gi svar. Takk for svar! Jeg får vente med å begynne på det til legen min venner seg til tanken på å skrive en resept på det... :-p 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.