Gå til innhold

Slutte på sfo? Når?

Anbefalte innlegg

Jenta mi trives ikke på sfo. Hun synes det er bråkete der, og hun sier hun ikke får bestemme hva hun skal gjøre, om hun vil være uten og inne etc. Hun elsker derimot å være hjemme alne, låse seg inn og slå av alarmen går fint. Hun ringer alltid når hun kommer hjem, og lager seg litt mat og koser seg. Dette får hun lov til nå når det er lyst ute og fint vær å gå hjem i. Hun går i tredje klasse.

Nå har jeg sagt fra om at hun skal ha halv plass en periode. Hun har knapt nok vært der siden skolen startet, og da er det veeeldig dyrt å betale over 2000,- for det.

Jeg jobber i nærmiljøet, ca. 10 min unna med bil, 15-20 min å gå. Hun kan veien til jobben min også.

Nå begynner jeg å lure på om hun kanskje kan slutte helt på sfo. Hun slutter kl.13.00 på skolen, jeg slutter 15.30. Det vil bli litt over to timer alene daglig. Hun går ikke på sfo om morgenen, vi begynner likt. Dessuten skal de begynne med leksehjelp et par dager i uka etter siste time, noe som gjør dagen enda litt lenger.

Og pengene trenger vi også, selv dette slett ikke er hovedmotivasjonen.

Vil det være uforsvarlig å la henne slutte? Jeg tenker på mørk hjemvei, være hjemme alene i kalde vinterdager etc....?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284187-slutte-p%C3%A5-sfo-n%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest annlovinda

Så lenge hun ikke trives på sfo, og derimot koser seg hjemme alene så synes jeg i grunn at det er greit at hun slutter.

MEN, er du sikker på at hun vil kose seg når hun er alene hjemme når det begynner å bli mørkere ute?

Kanskje det etterhvert vil bli kjedelig å gå hjem alene hver dag, når de andre leker sammen på sfo?

Bare noen tanker fra meg.

Så lenge hun ikke trives på sfo, og derimot koser seg hjemme alene så synes jeg i grunn at det er greit at hun slutter.

MEN, er du sikker på at hun vil kose seg når hun er alene hjemme når det begynner å bli mørkere ute?

Kanskje det etterhvert vil bli kjedelig å gå hjem alene hver dag, når de andre leker sammen på sfo?

Bare noen tanker fra meg.

Hei!

Ja, det er akkurat det, da.....jeg er usikker. Må kanskje bare beholde den halve plassen en stund til. Det føles bare så unødvendig å betale den når hun ikke bruker den....

Men der er jo forskjell på å være hjemme alene i november-desember-januar enn nå....

Gjest også en mamma

Hei!

Ja, det er akkurat det, da.....jeg er usikker. Må kanskje bare beholde den halve plassen en stund til. Det føles bare så unødvendig å betale den når hun ikke bruker den....

Men der er jo forskjell på å være hjemme alene i november-desember-januar enn nå....

Det er ganske mange som slutter på SFO i løpet av tredje klasse. Hvis du ser selv at jenta di er klar for det, og ikke er redd for verken skolevegen eller det å være alene hjemme - og i tillegg er ei fornuftig og smart jente som kan slå av alarmen og ringe mamma - da ser jeg ingen som helst problemer med å la henne gå hjem etter skoletid. Hadde hun trivdes der kunne hun jo gjerne fortsatt, men når hun helt klart ikke vil være der, og ikke trenger være der, da er det jo meningsløst å betale 2000 kroner for et tilbud verken du eller hun er fornøyd med.

Hei!

''Men der er jo forskjell på å være hjemme alene i november-desember-januar enn nå....''

Ja, men fordelen for barnet er jo at hun når nov-des kommer kan gå hjem mens det ennå er lyst, og det syntes mitt barn var fint.

Men ettersom det rakk å bli litt mørkt før vi kommer hjem, så satte jeg 'timer' på et par lamper rundt omkring i huset. Det hendte seg at han mens det ennå var dagslys gikk ned i kjellerstua, og da skrudde han på lys der, men når han så senere oppdaget at det var blitt stummende mørkt i hovedetasjen, syntes han det var litt skummelt! ;-)

Så timerne funket kjempebra. Jeg kjøpte noen digitale på Clas Ohlsson, hvor jeg kan stille inn ulike start og sluttidspunkt avhengig av ukedag osv.

Gutten vår hadde allerede i 2. en dag i uka der han gikk rett hjem fra skolen (sluttet halv to) og var hjemme alene til vi kom hjem ca halv fem. Han syntes det var deilig å være hjemme alene - men som regel var noen i gata også hjemme, så han han stakk ofte ut etter en stund, eller ble med noen hjem. Friheten var deilig, tror jeg!

Dette året går han hjem rett etter skolen på torsdager. Annenhver torsdag er jeg som regel hjemme, den andre torsdagen kommer jeg hjem ca halv fem. Dette liker han! På fredagen har jeg fri, så da kommer både han og søstera rett hjem etter skolen (halv ett).

Nå i begynnelsen av skoleåret har han sfo sammen med søstera mandag, tirsdag og onsdag, og det fungerer fint. Ser imidlertid ikke bort fra at han i løpet av høsten reduserer sfo til to dager i uka - altså at han går hjem alene to dager i uka.

Hvis jenta di trives hjemme, synes jeg du skal si opp sfo for henne. Det er flere her i gata som ikke har sfo, og som trives med å gå rett hjem!

Må bare fortelle om forrige fredag, da jeg på fridagen min gikk til skolen for å møte 6 åringen. Hun kom subbende med leppa nedpå knærne, og begynte å grine da hun så meg. Jeg spurte hva som var galt - og hun hikstet: "Jeg fikk ikke lov til å være på SFO i daaaaaaag.....X sa jeg måtte gå hjeeeeeem! Jeg VIL være der og leke med de andre!!!!"

Så da har hun det nok greit de fire dagene hun går der! Og jeg trenger ikke ha så dårlig samvittighet for at hun "MÅ" gå der fire dager i uka :-)

Annonse

Gjest annlovinda

Hei!

Men det er jo som noen andre her skriver. Har jo en stund å øve seg på nå før det blir mørkt.

Og sikkert lurt som morsan sier, ha noen lys med timer, slik at det automatisk blir lys i noen av hovedrommene.

Virker jo som barnet ditt trives så mye bedre med ordning om å gå hjem framfor å være på sfo, og når det går så bra nå så gjør det sikkert det utover vinteren også. Også er det jo tross alt ikke så sent du kommer hjem da.

Jeg har jo en gutt på samme alder, og hvis han hadde villet slutte på SFO tror jeg at jeg hadde gått med på det. Han har vært aleine hjemme noen dager i sommer, og kost seg glugg ihjel. Eneste negative er at det er veldig fort gjort å skru på tv eller nintendo, men det går det jo an å lage avtaler om. Nå er alle kompisene på sfo, så vår gutt vil helst flytte dit permanent tror jeg...

Jeg tror jeg hadde tatt sjansen hvis jeg var deg. Prøve f.eks fram til jul, og avtal med 8-åringen at dere tar en prat og evaluerer ordningen da. Det går jo an å få ny plass på SFO hvis det ikke fungerer?

Det virker som om hun er klar for å være hjemme alene, og jeg tror det vil gå greit.

Snakk med henne om det med å gå hjem på kalde, mørke ettermiddager med snøblest osv. Synes hun det er greit, så si opp SFO-plassen.

Dere kan jo i fellesskap lage i stand noe kvelden før som hun kan spise når hun kommer hjem.

Hun kan å låse opp, hun kan å slå av alarmen, hun kan å bruke telefonen.

Gi henne opplæring i hva hun skal gjøre ved brann. Sett regler for det å ha med seg barn hjem.

Tror dette går fint :)

Gjest Ulvinnen

Jeg syns du skal la henne slutte. Det er ikke noe vits i å betale for et sted hun mistrives når hun er så stor som tredjeklassing.

Og skulle det mot formodning ikke gå bra, så er det bare å la henne begynne igjen. Jeg vet jo ikke hvordan det er hos dere, men her er det to måneders oppsigelse for å slutte på SFO, men de får begynne igjen på dagen.

Jeg tror jeg hadde trappet ned en tid før jeg hadde kuttet helt. Har selv en selvstendig 3-klassing som også klarer seg bra alene.

Hva med å bruke 60% plass en tid? Da får ho to dager alene som en test. Om det er forskjellig lengde på dagene så kan du jo plukke ut de med lengst skoledager.

I tillegg kan det kanskje være problemer i skolens ferier???? Skolen har jo fri mange dager hvor vi jobber, og da blir det hele dager alene...

Jeg tror jeg hadde trappet ned en tid før jeg hadde kuttet helt. Har selv en selvstendig 3-klassing som også klarer seg bra alene.

Hva med å bruke 60% plass en tid? Da får ho to dager alene som en test. Om det er forskjellig lengde på dagene så kan du jo plukke ut de med lengst skoledager.

I tillegg kan det kanskje være problemer i skolens ferier???? Skolen har jo fri mange dager hvor vi jobber, og da blir det hele dager alene...

Ja, dette er nok løsningen. Det er jo egentlig det jeg har gjort også, hun har full plass ut september og så skal hun ha halv plass. Det er 12 timer i uka og mer enn nok, tror jeg. Men jeg tviler på at hun kommer til ha den halve plassen i så veldig mange måneder til....

Annonse

Ja, dette er nok løsningen. Det er jo egentlig det jeg har gjort også, hun har full plass ut september og så skal hun ha halv plass. Det er 12 timer i uka og mer enn nok, tror jeg. Men jeg tviler på at hun kommer til ha den halve plassen i så veldig mange måneder til....

Men på den måten blir det jo en myk overgang, og så kan du se at ho takler dette og har det bra på denne måten:-)

Jeg sluttet på SFO da jeg var 7,5 år og det gikk fint. Den gangen sluttet vi dessuten ofte på skolen kl. 11 eller 12. Hvis jenta di klarer seg selv, ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å la henne være alene i et par timer så lenge hun trives med det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...