Gå til innhold

Når foreldre er syke (klaging)

Anbefalte innlegg

Dette er et lite klage-innlegg.

Jeg lurer på hvordan det fungerer hos dere andre når en eller begge av foreldrene er syke. Tenker på lettere sykdom som infulensa. Hvordan gjør dere det da med husarbeid?

Hos oss er det jeg som har hovedansvaret for husarbeid, morgenstell av unger og henting / levering i barnehage (jeg er i permisjon så da blir dette naturlig en periode nå). Men nå har jeg vært syk noen dager - høy feber og skrekkelig kvalm.

Og det irriterer meg så skrekkelig at jeg må mase på mannen for å få han til å hjelpe til. Det er likevel jeg som står opp med ungene om morgenen, lager frokost mens jeg flyr frem og tilbake på do og spyr. Han kommer tuslende opp etter en lang stund og sier han kan levere i bhg, men gidder ikke ta med yngstemann da det er så pes. Da blir jeg sittende her uten mulighet til å legge meg eller ta en etterlengtet dusj...

Han er egentlig veldig flink, men akkurat hva som må gjøres ser han ikke. Og jeg har opplevd at ungene har gått uten mat en hel dag når han har vært alene med dem.

Er det ikke en selvfølge å hjelpe hverandre litt ekstra når man er syke? Hvordan kan jeg ta opp dette uten at det bare blir kjefting (spesielt så liten tålmodighet som jeg har akkurat nå)?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284191-n%C3%A5r-foreldre-er-syke-klaging/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får håpe du alt føler deg bedre - god bedring!

Vi er det slik at når en av oss er syke tar den andre over morgen/kveldsstell. Jeg pleier å ta ungene på morgenen, men er jeg dårlig så står jeg bare opp for å gi en ha det kos. Da ordner mannen min resten. Det går begge veier da - selvfølgelig.

Ta en prat med mannen din - han har sikkert ikke tenkt seg om!

Jeg synes det er helt naturlig at den friske forelderen hjelper til og avlaster den syke!

Typisk arbeidsfordeling da vi hadde bhg-barn og jeg var syk, var at mannen tok det meste om morgenen samt levering i bhg. Men dersom min allmenntilstand ikke var altfor dårlig, var det som oftest jeg som hentet. Mannen min jobber ofte sent, og dersom jeg var i grei nok form til å svippe bortom bhg og hente, gjorde jeg det fremfor å be han om å avspassere.

Hos oss tar den friske av seg absolutt allt.

Jeg holder sengen til jeg er frisk og gubben tar allt stell av hus og barn.

Og han holder sengen til han blir frisk.

Han blir hjemme fra jobben hvis det er nødvendig, da bruker han sykt barn dager.

Når barna er syke så er det jeg som har dem, så de dagene bruker han når jeg en sjelden gang er syk. Jeg jobber kun kveld, så jeg er hjemme på dagen.

Da jeg ble sykmeldt i 4 uker og måtte holde meg totalt i ro, så overtok han styringen og tok over dagbarnet også.

Så han hadde da ansvaret for hus og 4 barn tilsammen.

Jeg tar dette som en selvfølge at han gjør dette og det samme gjør han at jeg stiller opp når han er syk.

Vi deler på hus stell og barna ellers.

God bedring.

Først: Du har min medfølelse. Jeg vet nesten hva du snakker om, men vi har ett barn. Og mannen min er ikke så ekstremt sløv som din mann.

Ja, unnskyld meg; kan en mann som lar sine barn gå uten mat en hel dag kalles "flink"?

Kan du legge deg på et annet rom i huset og låse døra? Altså gjøre deg helt utilgjengelig.

At du skal løpe på toalettet og kaste opp mellom gjøremål når det finnes et annet oppegående menneske i huset, er helt urimelig.

Klarer du å bli liggende, altså ikke ta noen initiativ til morgenstellet?

Det krever stanhaftighet,og kanskje det kever at du takler en sur mann.

Hvis det betyr at barna hverken har ordentlige klær eller får mat før de skal på skole/barnehage forstår jeg at det ikke er så lett. Men klær kan legges fram, og mat må da en normal mann skjønne at barna må ha.

Jeg vet at jeg ville hatt store problemer med å framføre en dannet klage i en slik situasjon, så jeg har ikke noen gode råd der.

Kanskje er det mer konkret handling(dvs la være å gjøre noe her) enn prating som skal til? Iallfall handling som følge av det som blir sagt.

Ser han at du uansett står opp, vil han antakelig ikke anstrenge seg mer enn han har gjort til nå.

Annonse

Først: Du har min medfølelse. Jeg vet nesten hva du snakker om, men vi har ett barn. Og mannen min er ikke så ekstremt sløv som din mann.

Ja, unnskyld meg; kan en mann som lar sine barn gå uten mat en hel dag kalles "flink"?

Kan du legge deg på et annet rom i huset og låse døra? Altså gjøre deg helt utilgjengelig.

At du skal løpe på toalettet og kaste opp mellom gjøremål når det finnes et annet oppegående menneske i huset, er helt urimelig.

Klarer du å bli liggende, altså ikke ta noen initiativ til morgenstellet?

Det krever stanhaftighet,og kanskje det kever at du takler en sur mann.

Hvis det betyr at barna hverken har ordentlige klær eller får mat før de skal på skole/barnehage forstår jeg at det ikke er så lett. Men klær kan legges fram, og mat må da en normal mann skjønne at barna må ha.

Jeg vet at jeg ville hatt store problemer med å framføre en dannet klage i en slik situasjon, så jeg har ikke noen gode råd der.

Kanskje er det mer konkret handling(dvs la være å gjøre noe her) enn prating som skal til? Iallfall handling som følge av det som blir sagt.

Ser han at du uansett står opp, vil han antakelig ikke anstrenge seg mer enn han har gjort til nå.

Skjønner hva du mener, jeg mener at han er utrolig flink med barna iforhold til leking - ta dem med ut og slikt. Men desverre så er hele familien vår slik at vi sjeldent er sultne, vi spiser alle etter klokka fordi vi vet at man må ha mat - jeg vet at jeg selv kan gå uten mat en hel dag uten å tenke på det så da synes jeg det ikke er en så rar ting å glemme :)

Det er nok desverre mye min feil - jeg klarer ikke å bli liggende. Er ikke han oppe i løpet av de første minuttene barna er på badet så klarer jeg ikke holde meg unna og står opp uansett form.

Må vel bare bli flinkere til å holde ut helt til han tar det.

Nå er heldigvis formen på bedringens vei så da blir det ikke så mye mer irritasjon...

Selvfølgelig, sammenlignet med mye annet er influensa en lett sykdom. Men ordentlig influensa (ikke forkjølelse som går nå!) er en ganske hard sykdom som vi heldigvis bare får en gang hvert 10.år i snitt! Noe helt annet med en mye lettere sykdom som forkjølelse, da trenger man ikke holde senga og kan fint hjelpe til med husarbeid. Ved influensa er det faktisk anbefalt å finne senga. :-)

Så ikke vet jeg om du tenkte på lettere sykdommer som forkjølelse eller sykdommer der senga helt klart er best som influensa (og ikke minst skikkelig omgangssyke). Snakker du om forkjølelse skulle det bare mangle om ikke begge tok sin tørn med husarbeid.

Selvfølgelig, sammenlignet med mye annet er influensa en lett sykdom. Men ordentlig influensa (ikke forkjølelse som går nå!) er en ganske hard sykdom som vi heldigvis bare får en gang hvert 10.år i snitt! Noe helt annet med en mye lettere sykdom som forkjølelse, da trenger man ikke holde senga og kan fint hjelpe til med husarbeid. Ved influensa er det faktisk anbefalt å finne senga. :-)

Så ikke vet jeg om du tenkte på lettere sykdommer som forkjølelse eller sykdommer der senga helt klart er best som influensa (og ikke minst skikkelig omgangssyke). Snakker du om forkjølelse skulle det bare mangle om ikke begge tok sin tørn med husarbeid.

Jeg mener infulensa og sykdommer der en er hjemme fra jobb. Ved forkjølelse går hvertfall jeg på jobb- og da er det klart man også må bidra som vanlig hjemme.

Men jeg nevnte infulensa som en lettere sykdom fordi det er fullt mulig å gå ut av senga og gjøre ting om man må. Har man f.eks skadet ryggen eller hatt en operasjon blir det noe helt annet.

Gjest annlovinda

Jeg mener infulensa og sykdommer der en er hjemme fra jobb. Ved forkjølelse går hvertfall jeg på jobb- og da er det klart man også må bidra som vanlig hjemme.

Men jeg nevnte infulensa som en lettere sykdom fordi det er fullt mulig å gå ut av senga og gjøre ting om man må. Har man f.eks skadet ryggen eller hatt en operasjon blir det noe helt annet.

Jeg hadde influensa i januar. Og det var ikke en lettere sykdom for meg. Svært, svært sjelden jeg har vært så syk noen gang.

Var ikke aktuelt å gjøre annet enn å ligge i senga de første 4-5 dagene. Var en kraftanstrengelse å komme meg på badet.

Jeg gjorde absolutt ingen ting når det gjaldt stell om morgenen, henting og levering i barnehagen, ei heller matlaging og klesvask.

Nå får du sikkert massevis av svar fra folk som har annen erfaring enn deg mht hva som er 'lett' og ikke! ;-)

Men sånn er det jo - det kan oppleves så ulikt for den enkelte.

Sist jeg hadde influensa var jeg barnløs, og jeg pådro meg attpåtil smittsom lungebetennelse. Tviler på at jeg kunne klart noe som helst i forhold til barn da, ihvertfall de første dagene hjemme. Men jeg var sykemeldt i over 2 uker, og jeg gikk jo ikke direkte fra å være fullstendig sengeliggende til å være i full vigør, så de siste dagene hjemme kunne jeg nok ha klart å gjøre en del.

Så til eksemplet forkjølelse: Jeg har hatt forkjølelser som har vært så kraftige at jeg har vært helt slått ut med sterk hodepine etc, og har derfor ikke gått på jobb. Men en liten svipptur til bhg for å hente på ettermiddagen går ofte greit, særlig når man bare har ett barn og det barnet er rolig av seg. Da har ikke mannen behøvd å avspassere for å hente.

Og rygg: Jeg har også vært sengeliggende med skikkelig ryggproblemer. De første dagene måtte husbonden hente, men senere er det jo også anbefalt at man kommer seg opp og går litt, så litt ordning&henting gikk fint. Igjen: Bare ett barn som ikke lenger var i bleier!! ;-)

Men selv om jeg både i forkjølelsestilfellet og ryggtilfellet hadde hentet barn og gjort lett arbeid i den forbindelse, har husbonden gjort det meste etter at han har kommet hjem igjen.

Gjest Elextra

Det blir jo veldig subjektivt hva man er i stand til å gjøre når man er syk. De fleste mener jo at de strekker seg langt, og kanskje lengre enn andre, i så måte. Det går ikke an å si generelt at med _den _diagnosen kan man gjøre så å så mye, mens med _den_ kan man gjøre mindre. Jeg har vært helt slått av både forkjølelse og influensa (sistnevnte selvfølgelig mer alvorlig og langvarig), andre ganger har det vært fullt mulig å bidra hjemme eller med henting, selv om jeg ikke har vært på jobb.

Nå får du sikkert massevis av svar fra folk som har annen erfaring enn deg mht hva som er 'lett' og ikke! ;-)

Men sånn er det jo - det kan oppleves så ulikt for den enkelte.

Sist jeg hadde influensa var jeg barnløs, og jeg pådro meg attpåtil smittsom lungebetennelse. Tviler på at jeg kunne klart noe som helst i forhold til barn da, ihvertfall de første dagene hjemme. Men jeg var sykemeldt i over 2 uker, og jeg gikk jo ikke direkte fra å være fullstendig sengeliggende til å være i full vigør, så de siste dagene hjemme kunne jeg nok ha klart å gjøre en del.

Så til eksemplet forkjølelse: Jeg har hatt forkjølelser som har vært så kraftige at jeg har vært helt slått ut med sterk hodepine etc, og har derfor ikke gått på jobb. Men en liten svipptur til bhg for å hente på ettermiddagen går ofte greit, særlig når man bare har ett barn og det barnet er rolig av seg. Da har ikke mannen behøvd å avspassere for å hente.

Og rygg: Jeg har også vært sengeliggende med skikkelig ryggproblemer. De første dagene måtte husbonden hente, men senere er det jo også anbefalt at man kommer seg opp og går litt, så litt ordning&henting gikk fint. Igjen: Bare ett barn som ikke lenger var i bleier!! ;-)

Men selv om jeg både i forkjølelsestilfellet og ryggtilfellet hadde hentet barn og gjort lett arbeid i den forbindelse, har husbonden gjort det meste etter at han har kommet hjem igjen.

ja jeg må vel vente en del sånne svar nå :)

Jeg har hatt infulensa, lungebetenneslse og andre sykdommer, Men jeg har og vært gjennom flere operasjoner hvor det har vært fysisk umulig for meg å f.eks sitte oppreist, gå osv. Så sammenlignet med det er det _for meg_ en "letterer" sykdom med infulensa.

Det var liksom ikke det som var poenget mitt - mer hvordan andre løser dette hos seg. Og det har jeg fått flere svar på så vi får nok ta en prat i heimen :)

Annonse

Var nettopp fordi det finnes mye værre sykdommer enn influensa at jeg skrev nettopp det. :-) Men selv om en får influensa trenger en jo ikke ligge i senga mange dager, selv om en er slapp kan en jo etter en dag (eller tre) stå opp igjen å begynne med enkelt husarbeid.

Men når sant skal sies er det ikke bestandig mannen i huset får gjort så mye husarbeid selv om han er i fin form... (Ikke at jeg er noen engel). En gang mens han studerte hadde han ikke begynt med middagen, da jeg kom hjem fra arbeid. Jeg ville selvfølgelig vite hvorfor, fikk da beskjed om at han ikke kunne gjøre så mye samtidig! Tross alt vasket han jo klær ;-) P.s. vi har ledd ufattelig mye av den episoden senere.

Gjest annlovinda

Var nettopp fordi det finnes mye værre sykdommer enn influensa at jeg skrev nettopp det. :-) Men selv om en får influensa trenger en jo ikke ligge i senga mange dager, selv om en er slapp kan en jo etter en dag (eller tre) stå opp igjen å begynne med enkelt husarbeid.

Men når sant skal sies er det ikke bestandig mannen i huset får gjort så mye husarbeid selv om han er i fin form... (Ikke at jeg er noen engel). En gang mens han studerte hadde han ikke begynt med middagen, da jeg kom hjem fra arbeid. Jeg ville selvfølgelig vite hvorfor, fikk da beskjed om at han ikke kunne gjøre så mye samtidig! Tross alt vasket han jo klær ;-) P.s. vi har ledd ufattelig mye av den episoden senere.

Har du hatt skikkelig influensa før?

Har kun hatt det en gang selv, og det var i vinter. Jeg var pal sengeliggende i 6-7 dager som jeg ikke klarte å gjøre noe som helst annet enn å ligge i senga. Så jeg hadde ikke klart å stå opp etter 1-3 dager og gjort ting i huset. Ikke så lett å få gjort noe med feber på nærmere 40 i en uke.

Har du hatt skikkelig influensa før?

Har kun hatt det en gang selv, og det var i vinter. Jeg var pal sengeliggende i 6-7 dager som jeg ikke klarte å gjøre noe som helst annet enn å ligge i senga. Så jeg hadde ikke klart å stå opp etter 1-3 dager og gjort ting i huset. Ikke så lett å få gjort noe med feber på nærmere 40 i en uke.

influensaen som gikk i vinter var visst veldig hard! Tror på deg jeg altså. Så istedet for å skrive en dag( eller tre) skulle jeg selvfølgelig skrevet en dag (eller 15) så hadde jeg fått med alle. ;-) Og for å svare på spørsmålet ditt, så ja jeg har hatt influensa, og ja en er ganske så syk. Tror ikke jeg var sengeliggende mere enn en tre dager, men tok ei stund å bli skikkelig i form igjen etterpå ja. Får håpe vi slipper unna alle sammen i vinter.

Ved spysjuke fungerer det omtrent sånn:

Jeg står opp og spyr, vekker sønnen og får stelt ham og gitt ham mat innimllom spykulene, kjører ham til barnehagen såfremst jeg er i stand til å kjøre (er jeg ikke det må han bli hjemme), drar hjem og er SYK - dvs dropper alt husarbeid, sover til b-hagen stenger, henter sønn, tar mye Paracet for å greie resten av dagen, lager lettvint middag og tar pauser underveis hvis jeg ikke klarer å stå på beina. Etter mat må sønn klare seg selv foran TV´n eller noe mens jeg pleier formen. Og sånn går nå dagene.

Nå bor jeg alene med sønnen min, så da er man heldigvis som regel raskt på bena igjen. Man er bare nødt.

Gjest annlovinda

influensaen som gikk i vinter var visst veldig hard! Tror på deg jeg altså. Så istedet for å skrive en dag( eller tre) skulle jeg selvfølgelig skrevet en dag (eller 15) så hadde jeg fått med alle. ;-) Og for å svare på spørsmålet ditt, så ja jeg har hatt influensa, og ja en er ganske så syk. Tror ikke jeg var sengeliggende mere enn en tre dager, men tok ei stund å bli skikkelig i form igjen etterpå ja. Får håpe vi slipper unna alle sammen i vinter.

Ja, det får vi håpe på.

:)

Ved spysjuke fungerer det omtrent sånn:

Jeg står opp og spyr, vekker sønnen og får stelt ham og gitt ham mat innimllom spykulene, kjører ham til barnehagen såfremst jeg er i stand til å kjøre (er jeg ikke det må han bli hjemme), drar hjem og er SYK - dvs dropper alt husarbeid, sover til b-hagen stenger, henter sønn, tar mye Paracet for å greie resten av dagen, lager lettvint middag og tar pauser underveis hvis jeg ikke klarer å stå på beina. Etter mat må sønn klare seg selv foran TV´n eller noe mens jeg pleier formen. Og sånn går nå dagene.

Nå bor jeg alene med sønnen min, så da er man heldigvis som regel raskt på bena igjen. Man er bare nødt.

Men tonie, det er ikke noe vits i å ta Paracet når du er spysjuk. Ta heller en miniflaske med Underberger for å kvikke deg opp og fjerne kvalmen. Det smaker knuste insekter, men gjør godt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...