Gå til innhold

Hard avføring hos gutt på 11 uker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

min sønn får morsmelkerstatning og har veldig hard avføring. Gutten er 11 uker og fikk morsmelk til å begynne med, etter 14 dager måtte han få tillegg av morsmelkerstatning, avføringa var grei så lenge han også fikk morsmelk. Sluttet helt med morsmelk da han var 8 uker. Han fikk veldig hard mage etter det så jeg brukte maltekstrakt dette fungerte en stund så måtte jeg øke dosen for at avføringen ikke skulle bli for hard var oppe i nesten en teskje på 150mm morsmelkerstatning. Dette førte til at han fikk veldig mye luft i magen av var veldig utilpass å gråt mye. Sluttet med malt og ga dulphalac istede etter å ha snakket med lege. Har nå brukt 6mm duphalac om dagen i ca. 14 dager, det ble noe bedre en uke etter at jeg startet med duphalacen så han klarte å få avføring av seg selv i to dager, har måttet hjelpe ham med febermål så han skulle få avføring nesten hver dag før det. men nå er avføringen steinhard igjen og jeg bruker fremdeles 6mm duphalac. Noen ganger kommer bare tynne striper av avføring og noen ganger er det stein hardt det første som kommer å så blir det mykere. Har prøvd forskjellige morsmelkerstatninger uten at det ble bedre. Har også litt mere vann i enn det som står på pakken. Gutten er ellers veldig fornøyd og han har ikke hatt feber, men har en del perioder på dagen, kvelden og natta hvor han hyler å skriker og det er tydelig at han har vondt i magen. lurer på hva det kan være og om det er noe annet jeg kan gjøre for at det skal bli bedre?

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Det er ikke uvanlig at spedbarn som får morsmelkerstatning har treg avføring. Det henger sammen med at bakteriefloraen i tarmen er forskjellig. Likevel er det svært uvanlig at kunstig ernærte barn er så plaget som din gutt, og det er også uvanlig at den behandlingen du har gitt ikke har bedre effekt. Jeg får derfor mistanke om at det kanskje kan dreie seg om en intoleranse for morsmelk, som av og til gir hard mage. Jeg vil anbefale deg å prøve soyamelk eller Nutramigen i stedet for vanlige morsmelkerstatninger basert på melk, og som du får kjøpt på apoteket. Dersom avføringen normaliseres etter noen dager eller en liten uke på et av disse produktene er det grunn til regne med at det dreier seg om intoleranse, slik at du på helsestasjonen eller hos fastlegen kan be om blå resept på preparatet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...