Gå til innhold

Jente med urinveisplager

Anbefalte innlegg

Min 5 år gamle datter har over lang tid (2-3 år) klaget på "klumper i tissen". Dette har tiltatt mye det siste året. Hun føler nesten hele tiden at det er "klumper" som hun må trykke på for å få bort. Hun synes dette er veldig plagsomt og lurer på hva som kan være galt med henne. Jeg har tenkt at det kanskje kan være at hun ikke gjør seg helt ferdig når hun er på toalettet, har derfor lært henne at hun må sitte til alt er kommet ut. Dette er hun flink til. Plagene har heller ingen sammenheng med om hun må på toalettet eller nettopp har vært der. Når hun trykker på klumpene virker det heller ikke som det kommer tiss. Trusen blir ikke våt. Det virker nesten som det kan være luftbobler (!). Hun har tidligere vært svært plaget med urinveisinfeksjon, men har det siste året vært ganske bra. Hun har vært på ultralyd og sjekket nyre, blære og urinveier, uten at de kan se noe. Dette i forbindelse med gjentatte urinveisinfeksjoner. Hva mer kan jeg gjøre for å finne ut av dette? Da hun selv finner det veldig plagsomt er det viktig for henne å bli kvitt det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284237-jente-med-urinveisplager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Jeg synes heller ikke det er helt lett å forstå hva som plager din datter, men jeg har noen tanker omkring problemet. Siden hun er godt undersøkt med ultralyd m.m. regner jeg med at det hun kaller klumper er noe hun selv opplever, og at det ikke er mulig for andre å se eller kjenne klumpene. Siden det har vart i flere år er det min tro at dette er en følelse i underlivet som hun ofte har hatt i tankene, og som kan ha sammenheng med det ubehaget hun har hatt i forbindelse med noen av urinveisinfeksjonene. Det kan derfor tenkes at hun er blitt sterkt fokusert på tissen sin, og er engstelig for at noe er galt. Dersom du synes denne tanken har noe for seg, vil jeg anbefale deg å prøve å hjelpe henne til ikke å være så opptatt av problemet. F.eks. ved å berolige henne om at det ikke er noe galt, at hun ikke behøver kjenne etter klumpene så ofte, og stadig sjeldnere, og avlede henne med noe annet når hun opplever ubehaget. Jeg har også tenkt at klumpen hun kjenner kan være clitoris, og at hun opplever et ubehag når denne stimuleres. Dersom det er tilfelle blir fremgangsmåten den samme. For å se om det er tilfelle, kan du be henne vi deg nøyaktig stedet for klumpen, mens ubehaget pågår.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...