Gå til innhold

amming av store barn


Gjest losp

Anbefalte innlegg

Har en gutt på to år som jeg ammer,og vil forsette å amme så lenge som mulig.Barnelegen hans sier at det er veldig gunstig for allergien hans.Jeg er gravid i 5.te mnd. og håper å ikke avbryte amminga før fødselen.

Jeg kjempetrives med amminga og gutten vil fremdeles ha,og hvorfor skulle jeg da ikke unne ham dennne gleden?Det er bare det at noen rundt meg synes å ha neg. tanker om det og de mener t.om. at det er egntlig mitt behov jeg prøver å få dekt ikke barnas.Jeg syntes det varufølsomt sagt.Andre igjen mener at jeg gjør barnet mitt for avhengig av meg,og snart bør jeg innse at barnet mitt er stor gutt og ikke noen baby lenger.Enkelte spøker med det å sier at jeg bør "kutte av navlestrengen før eller siden!"Jeg synes det sårende og krenkende å høre slike kommentarer.Jeg har da aldri klaget over det og barnet mitt og jeg har fine kosestunder sammen,så hvorfor skal andre blande seg opp i det?Jeg har da ikke utrykt verken misnøye eller bedt om råd.Hva skal jeg si for at folk skal forstå meg?Synes nesten det begynner å bli anmasende å høre evige klagesangene om at det er bare tull osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • salome

    6

  • moi

    5

  • shandy

    4

  • dewey

    3

Mest aktive i denne tråden

Gjest EvaLill

Ammer du hele tiden da, eller er det bare litt om morgenen og om kvelden?

Jeg ammet lenge, men visste at jeg gjorde noe som var "mot normalt", og da gjorde jeg det jo heller ikke offentlig. Har ingen ønske om å provosere.

En av ulempene med å amme lenge har du jo nesten fått med deg, at man må avvenne eldstemann med puppen så nært opp til at den nye babyen kommer, vi opplevede dette som problematisk og sjalusiskapende.

Gir du litt pupp morgen og kveld hjemme, er det da ingen andre enn dere i kjernefamilien som må involveres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Synes ikke du skal bry deg om slike dumme kommentarer. Kanskje det kommer fra noen som har dårlig samvittighet for at de selv ikke amma så lenge? Jeg ammer fremdeles sønnen min på 23mnd og kommer nok til å gjøre det en stund til tror jeg, men jeg ammer ikke lenger som andre ser, for da slipper jeg slike irriterende kommentarer. Min sønn har forstått at han ikke får noe pupp når andre er tilstede. Så kanskje du kan prøve det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammer du hele tiden da, eller er det bare litt om morgenen og om kvelden?

Jeg ammet lenge, men visste at jeg gjorde noe som var "mot normalt", og da gjorde jeg det jo heller ikke offentlig. Har ingen ønske om å provosere.

En av ulempene med å amme lenge har du jo nesten fått med deg, at man må avvenne eldstemann med puppen så nært opp til at den nye babyen kommer, vi opplevede dette som problematisk og sjalusiskapende.

Gir du litt pupp morgen og kveld hjemme, er det da ingen andre enn dere i kjernefamilien som må involveres?

Tandemamming kan nok begrense sjalusien noe,sjalusien vil jo komme uansett.Ammer både om morgenen,ettermiddag og kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å amme såpass lenge er bare tull og det vet du innerst inne. Ammer du ½ år er det meste gjort. Selv ammet jeg et år og da var det jammen nok.

Hvordan tror du minsten tar det når babyen kommer og han/hun ikke lenger har førsteretten på puppen. Nei se å få sluttet, jo før jo bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å amme såpass lenge er bare tull og det vet du innerst inne. Ammer du ½ år er det meste gjort. Selv ammet jeg et år og da var det jammen nok.

Hvordan tror du minsten tar det når babyen kommer og han/hun ikke lenger har førsteretten på puppen. Nei se å få sluttet, jo før jo bedre.

WHO rekomannderer at man bør amme ut hele det andre leveåret,så du vet vel bedre enn vår ex-statsminister du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

WHO rekomannderer at man bør amme ut hele det andre leveåret,så du vet vel bedre enn vår ex-statsminister du da?

Til etterretning, WHOs anbefalinger gjelder hele verden, også land der det er stor mangel på næring og hygiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trebarnsmor

Tandemamming kan nok begrense sjalusien noe,sjalusien vil jo komme uansett.Ammer både om morgenen,ettermiddag og kveld.

Har ingenting i mot langvarig amming...tvert imot!

Men jeg har to barn med 2 års mellomrom. Ammet ikke førstefødte da nr 2 kom. og hadde ikke ammet henne på flere mnd. Allikevel var sjalusien sterk. Hun krevde masse oppmerksomhet, og fikk det.

Det som hjalp henne var at vi fremhevet ting som fremdeles var kun "hennes". F.eks lesestund, barnehage, litt godteri lørdager etc. Altså slike koselige ting.

Amming tilhører i høyeste grad koselige ting. Vet at hun, altså min datter, ville hatt store problemer med at jeg skulle ammet nestemann...Om jeg fremdeles ammet henne altså.

At hun ville lagt seg til rette, og "tatt alt". Og ville ligget der og forsøke forhindre lillebroren å komme til...

Jeg har ingen råd til deg. Men skriver kun av erfaringen med mine barn, og hvordan jeg tror de to med 2 års mellomrom ville opplevd denne dobbelammingen. Min eldste ville også være mye mer effektiv i amming enn den yngste. Babyer bruker lang tid vedbrystet før de er forsynt. De suger seg jo svett... Er ikke så trent som en 2 åring.

Vel, ingen flere kommentarer fra meg. Du får ha lykke til, uansett hva du velger å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WHO rekomannderer at man bør amme ut hele det andre leveåret,så du vet vel bedre enn vår ex-statsminister du da?

Selvsagt fordi jeg er mor selv og vet hva som er bra i lengden.

Denne lille paddeloppen som suger pupp nå, hva tror du han/hun føler når babyen tar over. Logisk tankegang og helt sprøtt av hun som sitter med ungen i puppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 år er jo det som er anbefalt, men skal du amme begge to etterpå da? Hva med råmelken? hvordan blir den hvis man fortsetter å amme i hele svangerskapet? Og hva med søskensjalusien? Når nr. 1 ikke får mere og ser at babyen får? Hm.... håper du får svar fra noen med erfaring om dette, jeg bare lurte litt på dette! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ennio

Jeg har tre barn. Eldstemann ammet jeg til han var litt over to år. Nr. to ble født når den eldste var 20 måneder, og jeg trodde som deg at tandemamming skulle fungere fint. Det gjorde det IKKE! Den største gutten var jo mye mer effektiv i å suge enn den lille babyen, og det ble slett ikke godtatt at jeg skulle amme den lille uten at toåringen også fikk.

Jeg var naiv nok til å tro at dette ville gå helt fint, men jeg erfarte raskt at det var direkte tåpelig av meg å ikke avvenne det største barnet i god tid før babyen kom!

Når jeg fikk det tredje barnet mitt sørget jeg derfor å avslutte ammningen av nr. 2 så fort jeg ble gravid. Barnet var da 15 måneder.

Jeg er sterkt allergisk selv og det samme er barnets far. Derfor trodde vi at lang amming ville motvirke allergi hos barna. Det viser seg nå at det barnet som ble ammet lengst (eldstemann) er den som har blitt allergisk. Nr. to som ble ammet kortest (men likevel i 15 mnd) har ingen allergiplager i hele tatt. Nr. 3 har antydninger til dyrehårsallergi. Han ble ammet i 16 måneder.

Mitt råd er at du avvenner eldstemann NÅ. Det er ikke nødvendig å amme barn ut over 1 års alder i Norge. WHOs retningslinjer gjelder først og fremst land der det er dårlig tilgang på riktig ernæring til små barn.

Kosen barnet får gjennom amming, kan det like gjerne få på andre måter. Ikke påfør det belastningen med sjalusi og konkurranse om mammas pupp. Og påfør heller ikke minstemann en konkurrent i matfatet! En liten nyfødt trenger næringen bedre enn en 2-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt fordi jeg er mor selv og vet hva som er bra i lengden.

Denne lille paddeloppen som suger pupp nå, hva tror du han/hun føler når babyen tar over. Logisk tankegang og helt sprøtt av hun som sitter med ungen i puppen.

Det er ikke noe negativt med å amme to samtidig,hvis man er innstillt på det.Krever nok ekstra innsats og mye omlegging,men det er ikke dermed sagt at det er umulig å gjennomføre,noe jeg velger å gjøre uansett.Har jo ammet så langt.Det er jo alltid provoserende når noen går et skritt lenger.Men det er ingen unnskyldning for å bruke ufine/usaklige uttrykk,for det er visse regler i dette forumet tross alt om anstendig språkbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet min sønn til han var to år, da ble jeg gravid på nytt og sluttet fordi jeg ikke ville det skulle bli interessekonflikt mellom ham og babyen. Heldigvis var det ingen som brydde seg. Avvenningen gikk kjempelett. Jeg syns folk er litt sjuke når de mener det er dine egne behov du stiller - sier endel om deres tanker omkring amming...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe negativt med å amme to samtidig,hvis man er innstillt på det.Krever nok ekstra innsats og mye omlegging,men det er ikke dermed sagt at det er umulig å gjennomføre,noe jeg velger å gjøre uansett.Har jo ammet så langt.Det er jo alltid provoserende når noen går et skritt lenger.Men det er ingen unnskyldning for å bruke ufine/usaklige uttrykk,for det er visse regler i dette forumet tross alt om anstendig språkbruk.

Jeg sier kun sannheten her og det er det visst andre som gjør også.

Følte du mine innlegg som spydige, ufyselige, upassende, ja vel så får det være sånn da.

Man ammer ikke for egen del, men for ungens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe negativt med å amme to samtidig,hvis man er innstillt på det.Krever nok ekstra innsats og mye omlegging,men det er ikke dermed sagt at det er umulig å gjennomføre,noe jeg velger å gjøre uansett.Har jo ammet så langt.Det er jo alltid provoserende når noen går et skritt lenger.Men det er ingen unnskyldning for å bruke ufine/usaklige uttrykk,for det er visse regler i dette forumet tross alt om anstendig språkbruk.

Jeg fikk en sønn da datteren min var 2 1/2 år gammel. Datteren min fikk da pupp om kveldene. Jeg følger det som kalles "child led weaning (barnestyrt avvenning)," dvs jeg verken tilbyr eller nekter henne pupp. Den siste uken har jeg ammet to ganger, så det synger nok på siste verset nå. I tillegg samler jeg opp det jeg lekker under amming og gir henne på et glass. Hun er nå 2 år og 10 mnd. Jeg er egentlig fornøyd med at hun ser ut til å slutte snart, for hun har et velutviklet sett med tenner, så ammingen er ikke særlig behagelig.

Jeg syntes det har gått greit med amming av to barn samtidig. Datteren min har skjønt at lillebror må få først siden han bare kan få pupp. Nå har hun stort sett bare vært interessert i puppen ved sengetid, så det er jo ikke slik at jeg har byttet på å amme to stykker hele dagen.

Datteren min har forresten ikke hatt det minste forkjølelse eller sykdom i vinter. Til og med de to halsbetennelsene jeg fikk unngikk hun.

En av grunnene til at jeg har ammet helt til nå, er at moren min fikk brystkreft for noen år siden, og amming gir både meg og ungen livslang beskyttelse mot å få det. En annen grunn til at jeg gjør det, er at vi har en arvelig tarmsykdom i familien som amming også gir barnet livslang beskyttelse mot. Jeg synes det er ganske ålreit at jeg har hatt den muligheten å kunne gi barna mine beskyttelse mot ganske alvorlige sykdommer.

I det hele tatt synes jeg bare du skal amme så lenge dere begge trives med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting i mot langvarig amming...tvert imot!

Men jeg har to barn med 2 års mellomrom. Ammet ikke førstefødte da nr 2 kom. og hadde ikke ammet henne på flere mnd. Allikevel var sjalusien sterk. Hun krevde masse oppmerksomhet, og fikk det.

Det som hjalp henne var at vi fremhevet ting som fremdeles var kun "hennes". F.eks lesestund, barnehage, litt godteri lørdager etc. Altså slike koselige ting.

Amming tilhører i høyeste grad koselige ting. Vet at hun, altså min datter, ville hatt store problemer med at jeg skulle ammet nestemann...Om jeg fremdeles ammet henne altså.

At hun ville lagt seg til rette, og "tatt alt". Og ville ligget der og forsøke forhindre lillebroren å komme til...

Jeg har ingen råd til deg. Men skriver kun av erfaringen med mine barn, og hvordan jeg tror de to med 2 års mellomrom ville opplevd denne dobbelammingen. Min eldste ville også være mye mer effektiv i amming enn den yngste. Babyer bruker lang tid vedbrystet før de er forsynt. De suger seg jo svett... Er ikke så trent som en 2 åring.

Vel, ingen flere kommentarer fra meg. Du får ha lykke til, uansett hva du velger å gjøre.

Det å ha større, mer effektive diebarn kan også hjelpe kroppen å reagere raskere med økning i melkeproduksjonen når det er økedager på gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 år er jo det som er anbefalt, men skal du amme begge to etterpå da? Hva med råmelken? hvordan blir den hvis man fortsetter å amme i hele svangerskapet? Og hva med søskensjalusien? Når nr. 1 ikke får mere og ser at babyen får? Hm.... håper du får svar fra noen med erfaring om dette, jeg bare lurte litt på dette! :-)

Jeg fikk råmelk tre uker før sønnen min ble født, og det var visst skikkelig kraftkost! Datteren min på 2 1/2 sloknet som et lys i løpet av ti minutter ved puppen hver kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å amme såpass lenge er bare tull og det vet du innerst inne. Ammer du ½ år er det meste gjort. Selv ammet jeg et år og da var det jammen nok.

Hvordan tror du minsten tar det når babyen kommer og han/hun ikke lenger har førsteretten på puppen. Nei se å få sluttet, jo før jo bedre.

"Ammer du ½ år er det meste gjort."

Har du noen referanser på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier kun sannheten her og det er det visst andre som gjør også.

Følte du mine innlegg som spydige, ufyselige, upassende, ja vel så får det være sånn da.

Man ammer ikke for egen del, men for ungens.

Heldigvis,så er det overvekt av folk som er mer interessert i å hjelpe enn deg.Men uheldigvis er du dessverre mer interessert i å komme med frekkheter.Hvordan kan du kalle andres barn med krenkende navn, og samtidig si at du tenker på barnas behov??Har du en logisk løsning på det?

Det er nå heller motsatt:de som ikke gidder å amme lenge nok,tenker nok bare på seg selv,synes nå jeg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nosferatu

Heldigvis,så er det overvekt av folk som er mer interessert i å hjelpe enn deg.Men uheldigvis er du dessverre mer interessert i å komme med frekkheter.Hvordan kan du kalle andres barn med krenkende navn, og samtidig si at du tenker på barnas behov??Har du en logisk løsning på det?

Det er nå heller motsatt:de som ikke gidder å amme lenge nok,tenker nok bare på seg selv,synes nå jeg i alle fall.

Her kommer litt moralsk støtte.

Før i tida var 35 måneder max ammetid. Da måtte barnet avvennes, ellers ble man bøtelagt av Kirken.

Men man kjenner til at barn ble ammet helt opp til 10-12 års alderen i middelalderen.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...