Gå til innhold

amming av store barn


Gjest losp

Anbefalte innlegg

Synes det du gjør er flott jeg! Folk vil alltid bry seg, er det ikke den ene så er det det andre. Vi brukte tøybleier og gjett om jeg har fått mye pepper for det ;-)

Har ikke noen råd, så dette innlegget får legges i kategorien for støtteskrift!

hilsen ei som ville men ikke kunne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • salome

    6

  • moi

    5

  • shandy

    4

  • dewey

    3

Mest aktive i denne tråden

"Ammer du ½ år er det meste gjort."

Har du noen referanser på dette?

Tja referanser. Jeg skal vel ikke komme med en legeerklæring å slenge inn på dol heller. Min lege sa iallefall dette til meg og han er en meget oppegående og fornuftig mann.

Selvsagt går det ann å puppe lengre, men når ungen er et år syntes jeg det er på tide å slutte. Holder man på enda lengre begynner jeg virkelig å lure på grunnen.

Norge er vel ikke akkurat et U-land heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming av store barn er et av de siste tabuer. Selv begynner jeg å bli "skapammer", jeg ammer et barn på 2,5 år. Og jeg begynner å bli lei av alle dem som sier at det er vel bare for kosens skyld....Kanskje det, men verdens helsorganisasjon anbefaler faktisk amming til 2-årsalder. Men nå er dette mitt tredje og siste barn.

Jeg ammet nummer 1 til hun var nesten 2, og nummer 2 til hun var 15 måneder. Begge avvente seg selv, om en kan si det sånn. De ville ikke mer. Jeg var innstilt på å amme nummer to fram til nummer tre ble født. Men da jeg var 5 måneder på vei og hun var 15 måneder, ville hun ikke ha mer. Noen sier at smaken på melka forandre seg. Jeg vet ikke. Kanskje det løser seg slik? Uansett spurte jeg helsepersonell om det. Og de mente at det ikke var noe problem. Babyen ved puppen tok sitt, babyen i magen tok det den trengte - den som evt. ble rammet var min kropp. Så jeg måtte være nøye med kosthold.

Fortsett du, så lenge du og 2-åringen trives med det! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming av store barn er et av de siste tabuer. Selv begynner jeg å bli "skapammer", jeg ammer et barn på 2,5 år. Og jeg begynner å bli lei av alle dem som sier at det er vel bare for kosens skyld....Kanskje det, men verdens helsorganisasjon anbefaler faktisk amming til 2-årsalder. Men nå er dette mitt tredje og siste barn.

Jeg ammet nummer 1 til hun var nesten 2, og nummer 2 til hun var 15 måneder. Begge avvente seg selv, om en kan si det sånn. De ville ikke mer. Jeg var innstilt på å amme nummer to fram til nummer tre ble født. Men da jeg var 5 måneder på vei og hun var 15 måneder, ville hun ikke ha mer. Noen sier at smaken på melka forandre seg. Jeg vet ikke. Kanskje det løser seg slik? Uansett spurte jeg helsepersonell om det. Og de mente at det ikke var noe problem. Babyen ved puppen tok sitt, babyen i magen tok det den trengte - den som evt. ble rammet var min kropp. Så jeg måtte være nøye med kosthold.

Fortsett du, så lenge du og 2-åringen trives med det! Lykke til!

Ja, WHO anbefaler visst amming til barnet er 2 år. Og imponerende er det at noen orker å amme så lenge.

Men når barna er passert 2 år hvorfor amme da? Det er vel ikke noe poeng i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, WHO anbefaler visst amming til barnet er 2 år. Og imponerende er det at noen orker å amme så lenge.

Men når barna er passert 2 år hvorfor amme da? Det er vel ikke noe poeng i det?

Å, ikke du også! Det er jo nettopp det spørsmålet jeg er så lei av å få. Må hele tida forsvare at jeg ammer!

Men siden du spør :-): Minstemann er en svært aktiv unge. Han roer seg fint ved puppen.Det er godt å ha slike rolige kosestunder med ham. Nærheten er viktig.

Men jeg er lei av dem som sier at det er vel bare for kosens skyld. So what? det er vel min sak?

Dessuten, ifølge ammeekspertene her inne, skal morsmelka fortsatt fungere som en daglig liten vaksine som bygger opp immunforsvaret. De svarte da jeg spurte noe sånt som at stoffene i morsmelka bare ble mer konsentrerte når det var mindre mengder melk.

Og, jeg har barnehagens friskeste unger. De er aldri syke, nesten ihvertfall. De er usedvanlig robuste. De har begynt tidlig i barnehage, minstemann var bare 10 måneder, men barna mine har sluppet alle disse sykdommene mange andre får det første året i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, ikke du også! Det er jo nettopp det spørsmålet jeg er så lei av å få. Må hele tida forsvare at jeg ammer!

Men siden du spør :-): Minstemann er en svært aktiv unge. Han roer seg fint ved puppen.Det er godt å ha slike rolige kosestunder med ham. Nærheten er viktig.

Men jeg er lei av dem som sier at det er vel bare for kosens skyld. So what? det er vel min sak?

Dessuten, ifølge ammeekspertene her inne, skal morsmelka fortsatt fungere som en daglig liten vaksine som bygger opp immunforsvaret. De svarte da jeg spurte noe sånt som at stoffene i morsmelka bare ble mer konsentrerte når det var mindre mengder melk.

Og, jeg har barnehagens friskeste unger. De er aldri syke, nesten ihvertfall. De er usedvanlig robuste. De har begynt tidlig i barnehage, minstemann var bare 10 måneder, men barna mine har sluppet alle disse sykdommene mange andre får det første året i barnehagen.

Men tror du ikke det vil bli vanskeligere og vanskeligere å slutte dess lenger du holder på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør som du vil, du. Jeg klarer ikke å se hva som er galt med å amme så store barn, annet enn at jeg ville vært litt bekymret for sjalusi.

Jeg ammet min eldste til han var 21 mnd og jeg var 3 mnd på vei med nestemann. Jeg ville ikke ta sjansen på at storebror ble sjalu og følte seg avvist, særlig fordi jeg hadde erfaring med at det kunne bli veldig mye amming den første tiden uansett.

Men det er ditt valg og jeg synes ikke du skal slutte bare fordi andre synes det er "ekkelt" at du ammer en stor unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advarsel - dette er et overforenklet, litt spissformulert svar:

Hvis man skriver inn her og lurer på om man f.eks. skal ta abort, får man masse støttende svar av typen "jeg ville kanskje gjort det ene eller det andre, men det er ditt valg". Da kan jeg ikke skjønne at det å velge det ene eller det andre vedr. amming kan være så mye mer alle andres sak?!

Jeg har selv ikke ammet noen av mine til de var mer enn drøyt året. Men jeg er innbitt motstander av nedrakking på andres valg angående noe så fullstendig privat som amming - så lenge mødrene tar konsekvensen, f.eks. synes det er greit at de alltid må være der ved leggetid og sånne ting.

Det finnes eksempler på at det blir sjalusi- eller "kapasitets"problemer ved å amme en stor og en liten, og det finnes eksempler på at det går helt fint. Ingen kan gi deg noen garanti på forhånd. Hvis du fortsetter, tar du sjansen - og det er du selv som må "ta støyten" enten du avvenner nå, eller du blir nødt til å gjøre det like etter fødselen, eller det ender med at du ammer to i en lang periode. Jeg kan ikke begripe hva andre mennesker har med å legge seg borti det. Og hvis du selv har litt glede av og "behov" for det - javel, hva så? Vi får da barn for å dekke våre egne behov i stor grad, så hvorfor er det galt at vi har noen positive opplevelser gjennom noe som er bra for barna?

Hvis du ønsker å forsøke, så gjør du det. Du kan jo la være å påstå at alle andre burde gjøre det samme, og ikke syt til de som nå har det så travelt med å advare deg hvis det blir problemer (jeg sier ikke at du har planer om å gjøre noen av delene!). Svært ofte får man til det man er motivert for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advarsel - dette er et overforenklet, litt spissformulert svar:

Hvis man skriver inn her og lurer på om man f.eks. skal ta abort, får man masse støttende svar av typen "jeg ville kanskje gjort det ene eller det andre, men det er ditt valg". Da kan jeg ikke skjønne at det å velge det ene eller det andre vedr. amming kan være så mye mer alle andres sak?!

Jeg har selv ikke ammet noen av mine til de var mer enn drøyt året. Men jeg er innbitt motstander av nedrakking på andres valg angående noe så fullstendig privat som amming - så lenge mødrene tar konsekvensen, f.eks. synes det er greit at de alltid må være der ved leggetid og sånne ting.

Det finnes eksempler på at det blir sjalusi- eller "kapasitets"problemer ved å amme en stor og en liten, og det finnes eksempler på at det går helt fint. Ingen kan gi deg noen garanti på forhånd. Hvis du fortsetter, tar du sjansen - og det er du selv som må "ta støyten" enten du avvenner nå, eller du blir nødt til å gjøre det like etter fødselen, eller det ender med at du ammer to i en lang periode. Jeg kan ikke begripe hva andre mennesker har med å legge seg borti det. Og hvis du selv har litt glede av og "behov" for det - javel, hva så? Vi får da barn for å dekke våre egne behov i stor grad, så hvorfor er det galt at vi har noen positive opplevelser gjennom noe som er bra for barna?

Hvis du ønsker å forsøke, så gjør du det. Du kan jo la være å påstå at alle andre burde gjøre det samme, og ikke syt til de som nå har det så travelt med å advare deg hvis det blir problemer (jeg sier ikke at du har planer om å gjøre noen av delene!). Svært ofte får man til det man er motivert for.

I og for seg greit nok, men jeg er bare nysgjerrig på grunnen til at man holder på så lenge. Jeg prøvde meg ikke på nedrakking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror du ikke det vil bli vanskeligere og vanskeligere å slutte dess lenger du holder på?

Om det er næringsmessig "nødvendig" etter to år? Folk gir jo toåringene sine kumelk, og for menneskebarn ER morsmelk sunnere enn kumelk selv om de tilfeldigvis har passer to år (eller 44, eller 70 år - kumelk er for kalver! - men det er en annen sak!:-)). Jeg ammet til sønnen min var to år, for da ble jeg gravid på nytt. Min erfaring er at det er veldig lett å avvenne... Han fikk en sorgreaksjon, så klart, men han var så stor at jeg kunne "forklare" at vi skulle slutte med puppen. Nå er han nesten tre og husker godt at han ble ammet, men har ingen vonde følelser eller noe lengting etter pupp.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror du ikke det vil bli vanskeligere og vanskeligere å slutte dess lenger du holder på?

Døtrene mine har avvent seg selv, så jeg har bare regnet med at han også kommer til å gjøre det. Og ettersom ingen står i kø etter ham så...

Men, jo, jeg begynner å lure på om denne gutten kommer til å avvenne seg selv. Jeg trøster meg med at skolegutter sjelden vil ha pupp :-)

Neida, jeg er innstilt på at han bør slutte når han slutter med bleie og begynner å snakke skikkelig, ihvertfall tenker jeg sånn nå.....Og barna mine har en pappa, så om det skulle bli vanskelig får jeg skygge banen da og overlate ham mest mulig til pappan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er næringsmessig "nødvendig" etter to år? Folk gir jo toåringene sine kumelk, og for menneskebarn ER morsmelk sunnere enn kumelk selv om de tilfeldigvis har passer to år (eller 44, eller 70 år - kumelk er for kalver! - men det er en annen sak!:-)). Jeg ammet til sønnen min var to år, for da ble jeg gravid på nytt. Min erfaring er at det er veldig lett å avvenne... Han fikk en sorgreaksjon, så klart, men han var så stor at jeg kunne "forklare" at vi skulle slutte med puppen. Nå er han nesten tre og husker godt at han ble ammet, men har ingen vonde følelser eller noe lengting etter pupp.:-)

Jeg mener ikke at kumelk er noe bedre enn morsmelk etter fylte to år, men jeg tror ikke at noen av delene har noe poeng ernæringsmessig i så "høy" (he he) alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døtrene mine har avvent seg selv, så jeg har bare regnet med at han også kommer til å gjøre det. Og ettersom ingen står i kø etter ham så...

Men, jo, jeg begynner å lure på om denne gutten kommer til å avvenne seg selv. Jeg trøster meg med at skolegutter sjelden vil ha pupp :-)

Neida, jeg er innstilt på at han bør slutte når han slutter med bleie og begynner å snakke skikkelig, ihvertfall tenker jeg sånn nå.....Og barna mine har en pappa, så om det skulle bli vanskelig får jeg skygge banen da og overlate ham mest mulig til pappan!

Ja, det kommer sikkert til å gå greit.

I verste fall slutter han sikkert av seg selv når han skal konfimeres;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det kommer sikkert til å gå greit.

I verste fall slutter han sikkert av seg selv når han skal konfimeres;-)

Men jeg må jo si jeg noen gang undrer meg på om denne puppefikseringen hans vil slå sterkt ut også etter konfirmasjonsalder :-)

Jeg må vel da vise en viss overbærenhet med pinup-bilder på gutterommet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og for seg greit nok, men jeg er bare nysgjerrig på grunnen til at man holder på så lenge. Jeg prøvde meg ikke på nedrakking.

Jeg tenkte ikke spesielt på deg heller. No hard feelings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at kumelk er noe bedre enn morsmelk etter fylte to år, men jeg tror ikke at noen av delene har noe poeng ernæringsmessig i så "høy" (he he) alder.

Der er du muligens inne på noe!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kommer sikkert til å gå greit.

I verste fall slutter han sikkert av seg selv når han skal konfimeres;-)

...om ikke annet så når han flytter hjemmefra og får seg kjæreste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt fordi jeg er mor selv og vet hva som er bra i lengden.

Denne lille paddeloppen som suger pupp nå, hva tror du han/hun føler når babyen tar over. Logisk tankegang og helt sprøtt av hun som sitter med ungen i puppen.

Det er flere gode grunner for å amme også utover et årsalder. For det første vil desse barna holde seg friskere, færre infeksjoner og ha mindre sjangse for allergi. I tillegg har det vist seg at desto lenger man ammer, desto smartere vil junior bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære losp. Flott at du åpnet for denne diskusjonen!Vi har alt for mange tabuer i Norge når det gjelder å amme større barn og å tandemamme! Vi håper jo at WHO's anbefalinger om å amme i barnets 2 første leveår kan være med å legitimere lengre amming hos oss også. Kjenner flere som ammer etter 2 år og tandemammer, men de snakker ikke om det for å ungå kritikk. Gir vi voksene kritikk til hverandre fordi vi spiser frukt og grønnt som er anbefalt for å holde sunne og friske? Noen barn viser sjalusi ved familieforøkelse uansett hva man velger, barn er like forskjellige i følelseslivet som voksne. Ideen med tandemamming er at minsten har førstepriorite. Melk produseres etter tilbud etterspørselsprinsippet. Tvillinger og trillinger ammes jo også. Lykke til med graviditeten og fortsett med å ta dine egne valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...