Gå til innhold

Hvordan gjør man det?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat begynt å passe en liten gutt på 14 måneder og vil jo selvfølgelig gjøre alt riktig. Jeg har ikke så mye erfaring med barn fra før. De er jo veldig nysgjerrige i den alderen og vil jo ta på alt mulig. Kan man begynne å oppdra barn i den alderen? Kan jeg si "nei" med streng stemme hvis han for eksempel drar i duken, fikler med PC'en eller klorer meg i ansiktet? Noen dager er han også veldig klengete. Kommer bort til meg og vil at jeg skal løfte ham opp. Jeg løfter ham opp selvfølgelig, men er det OK å si "Nå må du vente litt, fordi jeg skal helle vannet av potetene?"

Som dere skjønner er jeg uerfaren og er kanskje litt for redd for skriking, men han kan jo ikke få viljen sin hele tida.

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284274-hvordan-gj%C3%B8r-man-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør absolutt sette grenser for ham. Med litt streng stemme sier du "nei" når han gjør noe han ikke har lov til. Og husk å være konsekvent. Si nei til det samme hver eneste gang han er borti det. Ellers blir det forvirrende hvis han får lov av og til.

Du kan også fysisk flytte ham fra der den ulovlige tingen er, samtidig som du sier nei.

Klorer, slår eller klyper han, tar du hånden bestemt bort og sier "Nei, det gjør vondt."

Er han klengete så hjelper det ofte å sette av litt ekstra tid til bare kos og oppmerksomhet. Går ikke det der og da, er det helt greit å si at nå må han vente litt. Han har ikke vondt av å lære at verden ikke dreier seg om ham hele tiden.

Lykke til, det er en utrolig spennende alder :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...