Gå til innhold

Dårlig lukt fra snørrete 5- åring

Anbefalte innlegg

Gjest småbekymret mamma

Mitt barn er fem år og har i ca et års tid hatt en virkelig dårlig lukt fra nese, samt veldig dårlig ånde når hun har vært forkjølet/ snørrete. Det kan være helt fint i perioder, men så dukker det opp igjen. Selve snørret lukter råttent/ infisert. For sikkerhets skyld har vi sjekket hos tannlegen, og tennene er ikke en årsak til denne lukten. Legen har sett på nese/ hals/ ører uten at han har funnet noe der. Hva kan dette være?

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Siden den vonde lukten kommer i forbindelse med forkjølelse må årsaken nødvendigvis ha sammenheng med denne infeksjonen, og det betyr en infeksjon i nese-hals området. Jeg har erfaring for at dårlig ånde hos barn ikke sjelden skyldes en mer kronisk lettgradig infeksjon i nesesvelget, slik at barnet ikke alltid har særlige symptomer utover at pusten lukter vondt. I tillegg kan det være slim i nesesvelget, som gir nesetetthet, evt. snorking og/eller nattlig hoste. En annen mulighet er en mer kronisk bihulebetennelse, selv om det er relativt uvanlig at 5-åringer har dette. Likevel er det mulig, spesielt siden dette har vart så lenge. Også denne diagnosen er det vanskelig å stille uten spesielle undersøkelser. Min anbefaling er at du ber fastlegen henvise henne til øre-nese-hals spesialist i en periode hvor hun er plaget. Da vil jeg tro at årsaken til plagene vil avklares og at hun kan få behandling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...