Gå til innhold

Hvilken oppvarming har dere?

Anbefalte innlegg

Hei. Vi bruker vedfyring til oppvarming her hos oss, men det blir litt for kaldt utover vinteren. Men har begynt å tenke på det med varmepumpe, men har lest at det kanskje ikke er så bra for inneklimaet i fht at den blåser støv - og vi har husstøvallergi i familien. Så lurer på om det er like greit med panelovner i stedet? Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284515-hvilken-oppvarming-har-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Varmepumpe. Jeg har allergi og astma, og det funker bare fint. Vi har en ion-greie som "avelektrifiserer" støvet, og det blir ikke så mye svevepartikler. Jeg liker å tenke at den dreper støvet, he, he. Det var verre før, da vi hadde vanlige el-ovner, men oljepanelovner har vært ok. Vedfyring var det bare å glemme.

Annonse

Vi har parafinovn, varmepumpe og vedovn. Når det er på det aller kaldeste er ikke varmepumpa bra nok, da bruker vi parafin og evt. ved. Når det er høst og vår, er varmepumpa uovertruffen!

Støvet blåses ikke inn i rommet, men samles i filteret. Er dere flinke til å rense filteret er det ikke noe problem med støv. Vi har mindre støv i rommet nå enn før vi fikk pumpa.

Vi har vedfyring. Har en såkalt "rent-brennende" ovn, og det fungerer kjempefint! Vi hadde oljefylte ovner i tillegg, men har kuttet dem ut. Med vedovn på både kjøkkenet (åpent inn til stuen) og på loftet (etasjeovn) på det kaldeste, er vi alle 5 gode og varme.

Vi har parafinovn, varmepumpe og vedovn. Når det er på det aller kaldeste er ikke varmepumpa bra nok, da bruker vi parafin og evt. ved. Når det er høst og vår, er varmepumpa uovertruffen!

Støvet blåses ikke inn i rommet, men samles i filteret. Er dere flinke til å rense filteret er det ikke noe problem med støv. Vi har mindre støv i rommet nå enn før vi fikk pumpa.

Takk for svar. Har dere luft til luft pumpe ..eller vann?

Noen i familien har varmepumpe. De skryter av at det blir mye mindre støvete grunnet at luften sirkulerer gjennom pumpa slik at støvet setter seg i filteret. Det er vel godt nytt for allergikere?

Høres bra ut det. Vet du om de har luft til luftpumpe?

Annonse

Vi har vedovn, som fungerer bra. Den står i stua, og varmer opp stua og kjøkkenet hovedsakelig. Som regel står døra til ganga åpen, og da kommer det varme ut dit + opp i loftstua.

På soverommet til jentene har vi montert en panelovn, men den ble ikke brukt sist vinter i det hele tatt!

Vi har en panelovn på kjøkkenet som står på jevnt med en grunnvarme om vinteren, slik at vi alltid har en lunk i kjøkkenet og i stua.

Og så har ve vanlige varmekabller på de to badene vi har.

Skulle ikke dette være nok, har vi en flyttbar gammel elektrisk ovn, som vi har brukt i ganga nede, men det er flere år siden sist nå....

Varmepumpe. Jeg har allergi og astma, og det funker bare fint. Vi har en ion-greie som "avelektrifiserer" støvet, og det blir ikke så mye svevepartikler. Jeg liker å tenke at den dreper støvet, he, he. Det var verre før, da vi hadde vanlige el-ovner, men oljepanelovner har vært ok. Vedfyring var det bare å glemme.

Har dere luft til luftpumpe? Har du husstøvmiddallergi? Veldig interessant at du ikkje plages. Når du skriver el-ovner, er det det samme som panelovner? Blir det mye støv av panelovner?

Vi har luft til vann varmepumpe - er vi den eneste her med det tro? Vi bygde ut og om huset i fjor, og fant ut at vi ville legge vannbåren varme i gulvet samtidig, og da var varmepumpe luft til vann egentlig det eneste alternativet vi vurderte. Med dette blir det selvsagt ikke mer støv, vi har kjempedeilige lukne gulv i hele huset (badet har elektriske varmekabler - her blir vannbåren varme for dårlig), og peisen bruker vi nesten aldri. Dette kommer fra en frysepinn av dimensjoner, som trives best med sånnn ca 25 grader innendørs. Vi varmer nå opp to etasjer - mot tidligere en - og strømforbruket har likevel gått bra ned. Veldig veldig fornøyde.

Vi installerte luft-til-luft-varmepumpe i fjor høst. Den holder jevn, god varme i huset, så langt som den rekker (med to etasjer og mange rom/dører begrenser det seg litt).

Den har filter som gjør at det blir lite støv.

Ungene har vært lite syke i vinter, ingen store forkjølelser, - kanskje har varmepumpa noe å si for inneklimaet?

Ulempen er jo at den er litt klumpete der den henger på veggen, og at den suser litt, men det er absolutt til å leve med.

Med støvallergi er det vel en fordel å unngå konvensjonelle panelovner med høy overflatetemperatur, siden de "brenner" støv? Jeg er ikke sikker.

tzatziki1365380058

Høres bra ut det. Vet du om de har luft til luftpumpe?

Vi har luft - til - luft - pumpe, med pollenfilter. Antar at det også stopper andre "ting". Vi opplever ikke noe dårlig inneklima pga av vår pumpe, i alle fall. Og strømutgiftene har sunket :)

En panelovn i kjelleren og en oljeovn i stua (som jeg bare bruker når jeg er hjemme)er alt jeg har. Og det holder i massevis - noen fordeler er det med å bo midt i rekka. ;)

Når det er skikkelig bikkjekaldt bruker jeg vedovnen i stua i tillegg, men jeg har ingen varmekilde i 2. etg utenom varmekabler på badet.

thuva1365380402

Vi har peis, men den har vi ikke brukt ennå (har bare bodd her 1 år). Ellers har vi panelovner og varmekabler. I fjor kjøpte vi 2 propanovner, en som vi har i stua og en i kjelleren. I vinter brukte vi ikke varme i stua/kjøkken, men var det litt kaldt tente vi opp propanovnen. Det blir utrolig fort varmt av denne, og etter en liten stund kan man skru den av. Veldig effektiv. Vi har 10 kg propanflasker, så de holder en stund.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...