Gå til innhold

Hvilken tursekk til småskolebarn?

Anbefalte innlegg

Småfrøene på 7 og straks 9 år trenger nye tursekker, de gamle Bergans Nordkapp 12 liters er for små og jeg er usikker på om 18 liters blir knapt til han på straks 9? Snuppa som nettopp fylte 9 år kan nok ha den noen år fremover. Jeg ser de anbefales for barn fra 5-8 (9) år, nå er poden min liten og tynn (131 cm / 25 kg) så kanskje sekken kan vare et par år alikevel? Kjedelig å bruke 400,- på en sekk som blir for liten i løpet av et års tid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284584-hvilken-tursekk-til-sm%C3%A5skolebarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vurderer å kjøpe større sekk til 10-åringen. Han har hatt Bergans 20 liter de siste 3 årene. Den er i knappeste laget nå.

Hvis jeg var deg hadde jeg tatt gutten med i butikken og prøvd sekken på, så får du sett hvordan den ser ut på ryggen hans. Jeg ville kanskje gått for en større sekk enn 18 liter, alternativt kan du jo kjøpe en 18 liters sekk og la ham ha den ett års tid, og så kan jenta arve den?

Jeg vurderer å kjøpe større sekk til 10-åringen. Han har hatt Bergans 20 liter de siste 3 årene. Den er i knappeste laget nå.

Hvis jeg var deg hadde jeg tatt gutten med i butikken og prøvd sekken på, så får du sett hvordan den ser ut på ryggen hans. Jeg ville kanskje gått for en større sekk enn 18 liter, alternativt kan du jo kjøpe en 18 liters sekk og la ham ha den ett års tid, og så kan jenta arve den?

Tror jeg må ta med begge to og prøve sekker. Ingen løsning at hun arver hans etterhvert, hun trenger også sekk nemlig og de er egentlig ganske jevnstore i overkroppen tror jeg.

Annonse

*venter spent på svar i denne tråden*

Finnes den ultimate tursekk, egentlig? Trasig med Berganssekken når ungene skal betjene den helt på egen hånd. Den er lang og smal, og ligger det man skal ha tak i i bunnen, så må alt ut av sekken. Men den sitter godt på ryggen, og det er viktig.

Ser etter en sekk med åpning langsetter sekken + en ytterlomme, jeg.

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1188812215' post='3666913]

Finnes den ultimate tursekk, egentlig? Trasig med Berganssekken når ungene skal betjene den helt på egen hånd. Den er lang og smal, og ligger det man skal ha tak i i bunnen, så må alt ut av sekken. Men den sitter godt på ryggen, og det er viktig.

Skal ta dem med på sportsbutikker neste gang vi skal utover til sussebassen, de trenger ikke sekkene riktig ennå så. Like greit å gjøre det der, der er det ikke så mye folk og servicen er vanligvis upåklagelig. :o)

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1188812215' post='3666913]

11-åringen min har Hagløfs Tight, størrelse XXL (han er 1.60 høy). Den finnes vel i mindre størrelser også?

Den ser overhodet ikke ut som en klassisk tursekk, men er veldig funksjonell i bruk på speidertur. Glidelås hele veien rundt, sidestrammere og strikkfeste til liggeunderlaget.

11-åringen min har Hagløfs Tight, størrelse XXL (han er 1.60 høy). Den finnes vel i mindre størrelser også?

Den ser overhodet ikke ut som en klassisk tursekk, men er veldig funksjonell i bruk på speidertur. Glidelås hele veien rundt, sidestrammere og strikkfeste til liggeunderlaget.

Jeg har faktisk Hagløfs tight L (40 liter?) og den mindre S (15 el. 18 l?) selv. Den største er suveren! Men egner seg jo overhode ikke for så små unger som mine. Den andre bruker jeg som jobbsekk, men den er ikke passende som tursekk for ungene, den blir for vid og sitter ikke godt nok synes jeg. De har jo prøvd den noen ganger for moro skyld.

Jeg har faktisk Hagløfs tight L (40 liter?) og den mindre S (15 el. 18 l?) selv. Den største er suveren! Men egner seg jo overhode ikke for så små unger som mine. Den andre bruker jeg som jobbsekk, men den er ikke passende som tursekk for ungene, den blir for vid og sitter ikke godt nok synes jeg. De har jo prøvd den noen ganger for moro skyld.

Harrusett, eller? ;)http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=11031515&sid=3cbaaTuTn608914&pos=29&tot=1000&page=2

Annonse

Enig - ser genial ut. Min pjokk er bare 124 cm høy, så jeg vet ikke hva det blir til. Se lenken jeg la ut øverst i tråden. Fin, men dyr sekk med praktisk åpning.

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1188838751' post='3667150]

Jeg fant noe aktuelt - men det var dyrt

se www.haglofs.se produkter - ryggsekker - daypacks - hiking

Airbac 20 og Airbac 30 har den store åpningen nedover på sekken.

Jeg likte overhode ikke utseende på den sekken. :o) Dessuten har jeg slett ikke råd til to sekker til 800,- stykket! Bergans sine koster det halve.

Min 8-åring har den 18-litersen, og den sitter helt fint på hans rygg. Han er ikke av de største i klassen han heller, da... Ser for meg at han kan bruke denne i noen år til egentlig jeg men.

Tenker vi ser på den ja, hyggelig pris også på den. :o) Vi var veldig fornøyde med 12-litersene de hadde i alle fall, brukte dem veldig mye. Ikke at ungene bærer så mye på tur ennå, men en genser og matpakken sin f.eks., og er sekken god så merkes ikke vekten så godt heller, det er min erfaring i alle fall.

Vi kjøpte en Norheim-sekk på G-sport til vår 9-åring i sommer. Han synes den er god på ryggen og brukte den på to 6-timersturer i fjellet i sommer (han bar drikkeflaske, mulepose, fleece-genser og to kosedyr).

Den ble solgt som skolesekk fra 4-7 klasse, tror jeg, men fungerer altså bra som tursekk, den har ikke så mye skolesekk-dilldall :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...