Gå til innhold

Ok å si dette til foreldre?

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

Da kan da verken koste ressurser eller penger å la de to avdelingene ha hver sin utedag, så det barnet som ikke får lov til å være med på stranden kan være i den andre avdelingen den ene dagen?

Men hvilket av barna på den andre avdelingen skal bytte plass da?

Det er bemannet etter antall barn - med ett ekstra barn, trenger vi mer bemanning. Om ett barn skal være hos en annen gruppe, må et barn på den gruppen bytte plass - og det blir ikke riktig overfor det barnet som blir "tvangsbyttet".

Fortsetter under...

• Svar 241
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

43

• PieLill

32

• Sofline

27

• Glimtipper

18

Mest aktive i denne tråden

Gjest Persille

http://www.lovdata.no/all/nl-20050617-064.html

"§ 4. Foreldreråd og samarbeidsutvalg

For å sikre samarbeidet med barnas hjem, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg.

Foreldrerådet består av foreldrene/de foresatte til alle barna og skal fremme deres fellesinteresser og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø.

Stortinget har i barnehageloven 17. juni 2005 nr. 64 fastsatt overordnede bestemmelser om barnehagens formål og innhold, jf. §§ 1, 2 og 3. Kunnskapsdepartementet har 1. mars 2006 med hjemmel i § 2 i loven fastsatt forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Forskriften trer i kraft 1. august 2006.

Ja? Men dette er ikke en lov som beskriver det vi snakker om her. En foreldregruppe er ikke det samme som ett sett foreldre.

I en foreldregruppe er det majoriteten som bestemmer....

''Oppholdet I barnehagen er tilbudet, alt annet er ekstra som barnehgagen må sørge for å legge til rette for. ''

Det stemmer faktisk ikke :)

Jeg har bundet meg til et helt konkret tilbud som innbefatter både turer, arrangementer, uteliv og en pedagogisk opplegg. Barnehage er faktisk ikke bare barnepass - selv om enkelte ser ut til å tro det.

Og, som andre her allerede har sagt - du kan ikke regne med at man kan tilrettelegge i detalj for ett og ett barn i alle barnehager. Foreldrene har akseptert vårt tilbud - og det er det de betaler for. Om de ikke ønsker å følge det vi tilbyr, står de selvfølgelig helt fritt til å finne annen barnehage :)

''Om de ikke ønsker å følge det vi tilbyr, står de selvfølgelig helt fritt til å finne annen barnehage :)''

Nå har det vel fortsatt ikke blitt slik at Oslo er en kommune hvor man kan velge og vrake i barnehageplasser. :-)

Gjest Persille

Hvorfor er det ikke mulig å ha turdag for den ene avdelingen på onsdag og den andre avdelingen på torsdag? Hvorfor skulle foreldrene sette seg på bakbena hvis dere endret turdagen? Det har de vel uansett ikke noen rett til...

Det hele er egentlig veldig enkelt.

Mandag er fast skogsdag for de store, da er de små alene i barnehagen og kan disponere lokalene som de vil - i tillegg har de en ekstra voksen så de kan dele opp sin avdeling i flere små grupper tilpasset alder og utvikling. Tirsdag er det formingsaktiviteter og gruppeinndelinger på tvers av avdelingene - hvorav en gruppe lager varmmat til resten av barnehagen, samt avdelingsmøte for den ene avdelingen. Onsdag er det turdag for alle, noen ganger til samme sted, noen ganger med forskjellig mål - alltid heldagsturer. Torsdag er det gruppeaktiviteter og den andre avdelingen har avdelingsmøte, fredag har vi en ekstra pedagog med spesialisering i musikk, dans og drama - så da er det tema.

Derfor er det organisert sånn.

Men hvorfor skal man sette himmel og jord i bevegelse for å tilpasse seg foreldre som ikke ønsker å sende barnet til en trygg og oversiktlig strand?

Slikt får man spare til mer prekære behov.

mvh

''Men hvorfor skal man sette himmel og jord i bevegelse for å tilpasse seg foreldre som ikke ønsker å sende barnet til en trygg og oversiktlig strand?''

Persille har før hatt en tråd om hvorfor en del foreldre ser ut til å foretrekke kommunale barnehager fremfor private barnehager. Kanskje det har noe med flekibilitet å gjøre...

Gjest Persille

Jeg synes at vann er i en særstilling fordi det stort sett får alvorligere konsekvenser med uhell der enn det gjør ved å falle ned fra et tre dersom man ikke klatrer himmelhøyt.

Jeg er ikke bekymret i det hele tatt for en brukket arm, fot osv. Og det har vært ganske mange ulykker i forbindelse med vann og barn de siste årene.

Min erfaring med barnehager, er at 2 voksne og 6 barn ikke betyr at men hele tiden er to om å passe på. Skal en på do for eksempel, så er det plutselig en med fem barn, og da kan man fort miste oversikten. Men det kommer veldig an på stedet, og hvor oversiktlig det er, naturligvis.

Jeg hadde sendt ungen på tur, jeg. Men jeg hadde også sendt med rednigsvest. Synes faktisk det er rart at barnehager får reise på slike turer uten redningsvest. De får ikke ta med barn i svømmehall uten at en av de ansatte har livredningskurs, faktisk, selv om hallen er bemannet av vakter osv. Nå vet jeg forresten ikke om det er generell regel, eller om det bare er studentsamskipnaden i oslo som har det sånn i sine barnehager.

Regelen om livredningskurs gjelder for barnehager også, både ved basseng og strand.

Og ja, jeg sender alle mine ansatte både på kurs hver eneste høst - slik at vi ikke skal bli avhengige av en person som kan dette.

Annonse

Gjest Persille

''Men hvorfor skal man sette himmel og jord i bevegelse for å tilpasse seg foreldre som ikke ønsker å sende barnet til en trygg og oversiktlig strand?''

Persille har før hatt en tråd om hvorfor en del foreldre ser ut til å foretrekke kommunale barnehager fremfor private barnehager. Kanskje det har noe med flekibilitet å gjøre...

Det har snudd helt om - ettersom vårt tilbud er langt bedre enn de kommunale i området her.

Det var en trend jeg stusset ved en periode, men det viste seg at jeg hadde feil :)

Gjest Persille

''Om de ikke ønsker å følge det vi tilbyr, står de selvfølgelig helt fritt til å finne annen barnehage :)''

Nå har det vel fortsatt ikke blitt slik at Oslo er en kommune hvor man kan velge og vrake i barnehageplasser. :-)

Nei, dessverre er det ikke sånn. Det ville betydd at alle barnehager hadde kommet med et kvalitativt tilbud - og ikke mye av de dårlige greiene som tilbys rundtomkring nå.

I Oslo er jo seks av ti barnehager uten pedagogisk personell...

Men det betyr også at foreldre burde verdsette de barnehagene som gjør en innsats for å gjøre det til et bra sted for barna deres synes jeg. Ok, kanskje det koster mer, eller passer dårlig en dag, eller man må delta på dugnad - men i den store sammenhengen; betyr det ikke egentlig mest at barna har det bra og er trygge?

For meg er dette en merkelig problemstilling. Jeg har aldri noen gang tenkt tanken å kreve noen form for "særbehandling" av mine barn på den måten. Har alltid tatt det som en selvfølge at alle barna følger fastsatt program og turopplegg.

De gangene jeg ikke har ønsket at mitt barn skulle vær med på tur, har det vært fordi formen ikke har vært helt bra - og da har jeg vært hjemme med henne, ikke krevd at barnehagen skulle lage eget opplegg.

Trodde det var sånn det fungerte jeg..

Men hvilket av barna på den andre avdelingen skal bytte plass da?

Det er bemannet etter antall barn - med ett ekstra barn, trenger vi mer bemanning. Om ett barn skal være hos en annen gruppe, må et barn på den gruppen bytte plass - og det blir ikke riktig overfor det barnet som blir "tvangsbyttet".

Du skrev et annet sted her at det var seks barn på to voksne, men at det godt kunne være syv...(?) Hvorfor kan ikke det barnet som ikke får lov til å være med på stranden være på en "full" gruppe så h*n kan være med 6-gruppa den dagen h*n ikke får lov til å være med på strandtur?

Nå er det jo uansett tirsdag kveld og turen er vel i morgen? Så jeg lurer litt på hvordan du løste det? Har du bedt foreldrene holde barnet hjemme i morgen?

Nei, dessverre er det ikke sånn. Det ville betydd at alle barnehager hadde kommet med et kvalitativt tilbud - og ikke mye av de dårlige greiene som tilbys rundtomkring nå.

I Oslo er jo seks av ti barnehager uten pedagogisk personell...

Men det betyr også at foreldre burde verdsette de barnehagene som gjør en innsats for å gjøre det til et bra sted for barna deres synes jeg. Ok, kanskje det koster mer, eller passer dårlig en dag, eller man må delta på dugnad - men i den store sammenhengen; betyr det ikke egentlig mest at barna har det bra og er trygge?

''Ok, kanskje det koster mer,''

Er det ikke fast barnehagepris i Norge?

Du skrev et annet sted her at det var seks barn på to voksne, men at det godt kunne være syv...(?) Hvorfor kan ikke det barnet som ikke får lov til å være med på stranden være på en "full" gruppe så h*n kan være med 6-gruppa den dagen h*n ikke får lov til å være med på strandtur?

Nå er det jo uansett tirsdag kveld og turen er vel i morgen? Så jeg lurer litt på hvordan du løste det? Har du bedt foreldrene holde barnet hjemme i morgen?

''Nå er det jo uansett tirsdag kveld og turen er vel i morgen? Så jeg lurer litt på hvordan du løste det? Har du bedt foreldrene holde barnet hjemme i morgen?''

Lurer jeg på også! :-)

Annonse

Det er litt off-topic, men jeg vet da om flere foreldre som er hjemme og fremdeles sender barna i barnehage. Ofte litt færre timer, men de gjør det fordi de ser nytten av det pedagogiske opplegget og den sosiale utviklingen barnehagen gir.

Det er vel først og fremst fordi det ikke er noen barn å leke med i nabolaget; "alle" er jo i barnehagen. Hadde kun de færreste barn gått i barnehage, ville de vært mer enn nok lekekammerater til de fleste på hjemmefronten. Sånn er det ikke i dag.

Om det dreier seg om en langgrunn strand, er jeg enig i at det virker hysterisk. Små barn kan dessuten bli dessorienterte når de får hodet under vann og dermed drukne i 20 cm dypt vann. Da hjelper ikke redningsvest noe som helst. Kun voksne som passer ordentlig på.

På steder det kan vær glatt, steinete og brådypt, har redningsvesten så absolutt en funksjon.

mvh

Da jeg hadde barnehagebarn var det turer til stranda ofte. Vi bor like ved ei strand.

Jeg vet ikke om de brukte redningsvest. Jeg tenker at 2 voksne må kunne greie å ha øyekontakt med 6 barn, men ikke sikkert det er så enkelt.

Jeg må bare innrømme at ungene mine aldri har brukt redningsvest på stranden. Kun i båten.

I en perfekt verden så hadde alle foreldre vært gode nok for sine barn. Slik er det dessverre ikke og disse barna blir nok plukket opp fortere nå enn før i tiden.

I tillegg er det noe i ordtaket "It takes a village to raise a child". At hverdagen går for fort at mange foreldre ikke har nok tid med barna sine slik det er nå er jeg helt enig i. Når barna klynger seg til meg og lurer på hvorfor i all verden de skal bli med fremmede pappa hjem fordi jeg tilbringer 30 timer mer i uka med de enn han, så er det et dårlig tegn. Men strukturen og forutsigbarheten i en barnehage tror jeg barna bare drar nytte av, så lenge de fremdeles gies masse rom til å være barn. Og den balansen klarer de fleste barnehager utmerket :)

''"It takes a village to raise a child"''

Før var det jo nok av folk i "villagen" hjemme på dagtid. :-)

Gjest min mening..........her

Ja? Men dette er ikke en lov som beskriver det vi snakker om her. En foreldregruppe er ikke det samme som ett sett foreldre.

I en foreldregruppe er det majoriteten som bestemmer....

Demokratisk nok det. Om foreldrene vil påvirke mer så bør de involvere seg i årsplanen på forhånd og komme med inspill på en demokratisk måte, ikke protestere dagen før tur. Litt synd for ungen som går glipp av en tur h*n kanskje hadde gledet seg til.

Gjest Persille

I morgen er det skogen for alle :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...