tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg forstår vel ikke at du kan lage et slikt nummer av at noe såpass sært og lite påtvingende som at foreldre ikke _ønsker_ barna sine på en tur, i en barnehage som har turer som en viktig del av opplegget, ikke er verd å bruke fleksibilitetsresurser på. Man skal ikke slite ut barnehagens fleksibilitet på slike uvesentligheter. Det er ikke uvilje til fleksibilitet. Det er sunn prioritering. Jeg forstår godt at Persille blir provosert. mvh Jeg har jo opptil flere ganger sagt at så lenge foreldrene er helt klar over hva slags barnehagetilbud de har hos Persille, så skjønner jeg ikke hva Persilles problem er. Da har hun jo sitt på det tørre. Lite fleksibelt, synes jeg likevel det er, men greit nok. I alle andre tilfeller, synes jeg faktisk at det er en STOR sak at barnehagen nekter barn å komme i barnehagen pga noe som er et "ekstraordinært" opplegg. Barnehage er faktisk et tilbud foreldre betaler masse penger for, for ikke å snakke om hvor store problemer mange har med å få kabalen til å gå opp med feriedager osv. Det skal svært gode grunner til for å si at barnet må holdes hjemme. Persille må tåle at folk er uenig med henne. Jeg har ikke på et eneste punkt angrepet henne personlig, jeg argumenterer sterkt for mitt syn, ja - og det er tilfeldigvis forskjellig fra ditt og hennes. Andre har uttalt seg mye sterkere enn jeg i denne saken (om overbeskyttende foreldre osv) men det blir jo ikke noen diskusjon av det så lenge det er Persilles syn som blir støttet. Hadde vært morsomt, som du foreslo, å legge inn tilsvarende problemstilling, men fra foreldrenes synspunkt. Jeg er også helt sikker på at den tråden ville sett annerledes ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/12/#findComment-2286170 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 SUKKER!!!!!!!!! SKRIIIIIK!!!!! Hvordan kan du!! ;-) I know - vi er gærne... Jeg legger det i mappen for; "det er sånn vi har det hos oss - aksepter det eller la være" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/12/#findComment-2286171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg tror det er barn som har det bedre enn de ellers ville hatt det pga barnehage. Men det er også barn som ikke har godt av å havne i så store og uorversiktlige miljø så tidlig. Disse barna får en sosial misstilpassning som baller på seg ut over skolealderen. Hadde de sluppet å stues inn i barnehage så alt for tidlig for akkurat de barna, ville de siden klart seg bedre både på skole og i livet ellers. mvh ''Men det er også barn som ikke har godt av å havne i så store og uorversiktlige miljø så tidlig. Disse barna får en sosial misstilpassning som baller på seg ut over skolealderen. Hadde de sluppet å stues inn i barnehage så alt for tidlig for akkurat de barna, ville de siden klart seg bedre både på skole og i livet ellers.'' En helt annen diskusjon - men tror du det har noe med størrelsen på barnehagen å gjøre? Jeg er nemlig hellig overbevist om at ingen barnehage burde være større enn ca 30 barn. Mest for at alle barn og voksne skal være trygge på alle de andre som er der, kjenne alle - og vite hvem man skal forholde seg til. Jeg synes ikke noe om de enorme barnehagene med 150 barn... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/12/#findComment-2286175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Det er ingen andre her som har skrevet noe om å kreve penger tilbake, at vi aldri er fleksible, at vi ikke er sikre nok, at turer ikke er viktige, at de ikke skjønner poenget med å ha felles turdag, i det hele tatt kritisert hele opplegget for barnehagen... Jeg ba om en mening fordi jeg ofte synes det er greit å lufte ting for andre foreldre, ikke andre pedagoger eller barnehager - og jeg har fått et inntrykk av hva flertallet her mener nå, så da har jeg fått svar på hva jeg ville. "Det er ingen andre her som har skrevet noe om å kreve penger tilbake, at vi aldri er fleksible, at vi ikke er sikre nok, at turer ikke er viktige, at de ikke skjønner poenget med å ha felles turdag, i det hele tatt kritisert hele opplegget for barnehagen..." Det var ikke jeg som først brakte opp det med pengene, men jeg skjønner ikke hvorfor barnehager skal være noe unntak fra regelen om at man skal slippe å betale dersom man ikke får en tjeneste. Nå sier du at foreldrene i barnehagen vet om opplegget ditt når barna begynner der, og da har du jo, som jeg også har sagt x antall ganger, ditt på det tørre. Det andre du påstår at jeg har sagt, har jeg vitterligen aldri sagt. Jeg har kun uttalt meg om feks fleksibilitet i forhold til denne saken, ikke generelt. Ikke har jeg sagt verken at turer ikke er viktige eller at jeg ikke skjønner poenget med felles turdag. Men det er nok andre hensyn enn felles turdag jeg ville prioritert først, i alle fall i denne ene, spesielle saken. Og kritisert opplegget for hele barnehagen, har jeg slett ikke gjort. For øvrig - selv om "ingen andre" har sagt det jeg har sagt, eller mener det jeg mener, betyr det at jeg er diskvalifisert fra å ha en mening og formidle den? Det lønner seg ofte å høre på de som ikke snakker etter munnen - de fleste av oss diskuterer for å få bekreftet egne synspunkt, men du kan ikke regne med bare medhold her inne. Og så lenge det går på sak, ikke på person, så må du faktisk tåle det. Setter pris på om du lar være å tillegge meg meninger jeg ikke har, og heller aldri har hevdet i saken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/12/#findComment-2286190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg forstår vel ikke at du kan lage et slikt nummer av at noe såpass sært og lite påtvingende som at foreldre ikke _ønsker_ barna sine på en tur, i en barnehage som har turer som en viktig del av opplegget, ikke er verd å bruke fleksibilitetsresurser på. Man skal ikke slite ut barnehagens fleksibilitet på slike uvesentligheter. Det er ikke uvilje til fleksibilitet. Det er sunn prioritering. Jeg forstår godt at Persille blir provosert. mvh Jeg synes kanskje det bør presiseres at det her er snakk om én spesifikk tur til en strand, som har et visst risikomomenet ved seg. Det er ikke snakk om turer generelt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/12/#findComment-2286195 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 ''Men det er også barn som ikke har godt av å havne i så store og uorversiktlige miljø så tidlig. Disse barna får en sosial misstilpassning som baller på seg ut over skolealderen. Hadde de sluppet å stues inn i barnehage så alt for tidlig for akkurat de barna, ville de siden klart seg bedre både på skole og i livet ellers.'' En helt annen diskusjon - men tror du det har noe med størrelsen på barnehagen å gjøre? Jeg er nemlig hellig overbevist om at ingen barnehage burde være større enn ca 30 barn. Mest for at alle barn og voksne skal være trygge på alle de andre som er der, kjenne alle - og vite hvem man skal forholde seg til. Jeg synes ikke noe om de enorme barnehagene med 150 barn... Jeg tror at mindre barnehager kan være bedre for de barna PieLill beskriver, men at selv en liten barnehage kan være "for mye" for enkelte barn. Jeg tror ikke det er noen fasit på at 10 - 30 eller 150 barn er "passe" - det kommer så an på barna, og fremfor alt på hvordan barnehagen er organisert. Når det er sagt, så er jeg glad for at mine barn har gått og går i barnehager med laaangt færre enn 150 barn. Tror det har vært maks 70 i "våre", og det har fungert helt greit for våre barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/12/#findComment-2286209 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Jeg har jo opptil flere ganger sagt at så lenge foreldrene er helt klar over hva slags barnehagetilbud de har hos Persille, så skjønner jeg ikke hva Persilles problem er. Da har hun jo sitt på det tørre. Lite fleksibelt, synes jeg likevel det er, men greit nok. I alle andre tilfeller, synes jeg faktisk at det er en STOR sak at barnehagen nekter barn å komme i barnehagen pga noe som er et "ekstraordinært" opplegg. Barnehage er faktisk et tilbud foreldre betaler masse penger for, for ikke å snakke om hvor store problemer mange har med å få kabalen til å gå opp med feriedager osv. Det skal svært gode grunner til for å si at barnet må holdes hjemme. Persille må tåle at folk er uenig med henne. Jeg har ikke på et eneste punkt angrepet henne personlig, jeg argumenterer sterkt for mitt syn, ja - og det er tilfeldigvis forskjellig fra ditt og hennes. Andre har uttalt seg mye sterkere enn jeg i denne saken (om overbeskyttende foreldre osv) men det blir jo ikke noen diskusjon av det så lenge det er Persilles syn som blir støttet. Hadde vært morsomt, som du foreslo, å legge inn tilsvarende problemstilling, men fra foreldrenes synspunkt. Jeg er også helt sikker på at den tråden ville sett annerledes ut. Jeg synes du går svært langt i å beskylde Persille for å være lite fleksibel. Du går tilsvarende langt i å hevde foreldres rett til store resurser om de bestemmer seg for å være sære. (Da mener jeg ikke at foreldrene i denne konkrete saken er sære. Men å både nekte barnet stranden _og_ forlange eget opplegg for barnet ville vært kravstort og sært.) Barnet er ikke nektet å komme i barnehagen. Barnet er av foreldrene nektet å være med på barnehagens opplegg den dagen. Da er det ikke annet enn rett og rimelig at foreldrene tar støyten med eventuelle praktiske problemer. Noe foreldre liker ikke stranden, noen vil ikke ha barna i trafikken og andre bannlyser skogen. Det kan bli mange unntak å ta hensyn til etter hvert. Særtiltak får reserveres for reelle behov. Å kreve alskens resurser og særtiltak for ingen ting er å være vanskelig og kravstor. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/12/#findComment-2286229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Regelen om livredningskurs gjelder for barnehager også, både ved basseng og strand. Og ja, jeg sender alle mine ansatte både på kurs hver eneste høst - slik at vi ikke skal bli avhengige av en person som kan dette. Gjelder reglene kun ved bading, eller ved all aktivitet nær vann? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/12/#findComment-2286324 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Det kommer litt an på hvilke to voksne og hvilke seks barn på hvilken strand. Ser jeg for meg en langgrunn og oversiktlig sandstrand, er det ikke så mye som kan skje. Er det bergnabber, vått, steinete og brådypt, blir det litt verre. Har du i tillegg med et barn eller to av typen blunk-så-er-de-vekke, blir det enda litt verre. Er det på toppen en 'tett befolket strand', begynner i hvert fall jeg å bli stresset og ha problemer med oversikten... I vår barnehage har jeg alltid følt meg trygg på at de ikke tar barna med på turer der de ikke kan ha det minstemål av kontroll over situasjonen som må til. mvh Ja, jeg er enig med deg. Minstemor fortalte meg at ei jente ble glemt igjen andre dagen på sfo etter sommerferien. Personalet oppdaget det da de var på bussen. I mellomtiden hadde heldigvis ei dame forbarmet seg over henne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/12/#findComment-2286331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Hmmm, vanskelig sak. Jeg er av dem som er overbevist om at barnehagen ikke tar med barna mine til steder det ikke er trygt, så jeg hadde aldri sagt at barnet ikke kunne blitt med. Og hadde jeg gjort det, så hadde jeg forstått at det blir vanskelig for barnehagen å ha eget opplegg for mitt barn. Jeg tror jeg ville snakket med foreldrene og spurt dem om de har forslag til hvordan dere skal løse floken. Fortell at det ikke er ansatte nok til at en kan være i barnehagen sammen med det ene barnet. Fortell (og vis bilder som en annen foreslo) hvordan det ser ut på stranden og hvilke forhåndsregler dere tar. Fortell hvilke konsekvenser det vil få hvis barnet skal være med den andre avdelingen. Jeg har selv jobbet på småbarnsavdeling og vært 3 voksne på 10 barn mellom 1-3 år. Vi var rett som det var på stranda og koste oss. Det værste som skjedde var at noen gikk litt for langt ut i vannet og fikk vann i gummistøvelen. Det skjedde rett før vi skulle gå hjem, så vi bare tok av støvlene, skiftet sokker og lot ham sitte i sokkelesten i vogna på tur hjem. Gikk så greit så, og barna storkoste seg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/12/#findComment-2286364 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Hmmm, vanskelig sak. Jeg er av dem som er overbevist om at barnehagen ikke tar med barna mine til steder det ikke er trygt, så jeg hadde aldri sagt at barnet ikke kunne blitt med. Og hadde jeg gjort det, så hadde jeg forstått at det blir vanskelig for barnehagen å ha eget opplegg for mitt barn. Jeg tror jeg ville snakket med foreldrene og spurt dem om de har forslag til hvordan dere skal løse floken. Fortell at det ikke er ansatte nok til at en kan være i barnehagen sammen med det ene barnet. Fortell (og vis bilder som en annen foreslo) hvordan det ser ut på stranden og hvilke forhåndsregler dere tar. Fortell hvilke konsekvenser det vil få hvis barnet skal være med den andre avdelingen. Jeg har selv jobbet på småbarnsavdeling og vært 3 voksne på 10 barn mellom 1-3 år. Vi var rett som det var på stranda og koste oss. Det værste som skjedde var at noen gikk litt for langt ut i vannet og fikk vann i gummistøvelen. Det skjedde rett før vi skulle gå hjem, så vi bare tok av støvlene, skiftet sokker og lot ham sitte i sokkelesten i vogna på tur hjem. Gikk så greit så, og barna storkoste seg Lenge siden jeg har sett nocket ditt, jubalong. Bra å se deg igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/12/#findComment-2286365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Jeg synes du går svært langt i å beskylde Persille for å være lite fleksibel. Du går tilsvarende langt i å hevde foreldres rett til store resurser om de bestemmer seg for å være sære. (Da mener jeg ikke at foreldrene i denne konkrete saken er sære. Men å både nekte barnet stranden _og_ forlange eget opplegg for barnet ville vært kravstort og sært.) Barnet er ikke nektet å komme i barnehagen. Barnet er av foreldrene nektet å være med på barnehagens opplegg den dagen. Da er det ikke annet enn rett og rimelig at foreldrene tar støyten med eventuelle praktiske problemer. Noe foreldre liker ikke stranden, noen vil ikke ha barna i trafikken og andre bannlyser skogen. Det kan bli mange unntak å ta hensyn til etter hvert. Særtiltak får reserveres for reelle behov. Å kreve alskens resurser og særtiltak for ingen ting er å være vanskelig og kravstor. mvh Det er da mange barnehager som klarer dette fint og har en lang liste med diverse aktiviteter foreldrene skal tillate eller ikke tillate at barnet blir med på når barnet starter i barnehagen, nettopp for å forebygge slike problemer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/12/#findComment-2286385 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Lenge siden jeg har sett nocket ditt, jubalong. Bra å se deg igjen. Sliter litt med dataproblemer, skjønner du. Men innimellom får jeg til en liten tur innom 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/12/#findComment-2286421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Gjelder reglene kun ved bading, eller ved all aktivitet nær vann? mvh Den er litt diffus der.... Det er ikke sånn at man ikke kan være nær en bekk uten at noen har kurset, men jeg tror ikke man får ta dem med i båt uten? Litt usikker faktisk, det må jeg sjekke... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/12/#findComment-2286422 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Den er litt diffus der.... Det er ikke sånn at man ikke kan være nær en bekk uten at noen har kurset, men jeg tror ikke man får ta dem med i båt uten? Litt usikker faktisk, det må jeg sjekke... Å beherske førstehjelp, ikke minst i forhold til drukning, er uansett aldri noen ulempe... mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/12/#findComment-2286499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Jeg synes du går svært langt i å beskylde Persille for å være lite fleksibel. Du går tilsvarende langt i å hevde foreldres rett til store resurser om de bestemmer seg for å være sære. (Da mener jeg ikke at foreldrene i denne konkrete saken er sære. Men å både nekte barnet stranden _og_ forlange eget opplegg for barnet ville vært kravstort og sært.) Barnet er ikke nektet å komme i barnehagen. Barnet er av foreldrene nektet å være med på barnehagens opplegg den dagen. Da er det ikke annet enn rett og rimelig at foreldrene tar støyten med eventuelle praktiske problemer. Noe foreldre liker ikke stranden, noen vil ikke ha barna i trafikken og andre bannlyser skogen. Det kan bli mange unntak å ta hensyn til etter hvert. Særtiltak får reserveres for reelle behov. Å kreve alskens resurser og særtiltak for ingen ting er å være vanskelig og kravstor. mvh I denne saken, ja, "beskylder" jeg Persille for å være lite fleksibel. Det å ha fast turdag for hele barnehagen, fjerner noe av fleksibiliteten i en del situasjoner. Det er ikke en gang en påstand - det er et faktum. At det å ha forskjellige turdager også fjerner en annen type fleksibilitet, er naturligvis også riktig. Hvordan hun er ellers, aner jeg ikke noe om, og har ikke sagt noe om. Du oppkonstruerer problemstillinger. Det er ikke sånn at de fleste foreldre stadig vekk ber om unntak for ungene sine. De færreste gjør faktisk det. Men det ER altså sånn, i alle barnehager jeg vet om, at dersom foreldre sier nei til å feks la ungene kjøre i privatbiler, så blir ikke ungene kjørt i privatbiler. Det er foreldres rett, og ingen stiller spørsmål ved det. Jeg har ALDRI hørt om at de som sier nei til privatbiler blir nektet å komme i barnehagen. I de fleste barnehager er det slik at tilbudet I barnehagen er det man i utgangspunktet har krav på - har du prøvd å be om ekstra turer i barnehager noen gang? Det er vanskelig å få gjennomslag for, og vi kan ikke kreve det. Dersom barnehagen ønsker å yte et tilbud utover det som opprinnelig er avtalt mellom partene, så må de selv sørge for at de har ressurser til å gjennomføre det, innenfor de begrensningene som foreligger. Feks kronisk syke unger, foreldre som ikke vil ha barna sine på tur osv. MEN (for 10. gang) Persille har jo sine egne regler, som alle foreldre i prinsippet skal være oppmerksom på, og da skjønner jeg ikke problemet i utgangspunktet. Du får det til å høres ut som om barnehage-eiere og ansatte er så utrolig edle og greie at det på død og liv ikke skal stilles spørsmål ved noe av det de gjør. Sannheten er at barnehager er en tjeneste foreldre kjøper til barna sine, og får man ikke det tilbudet man har inngått avtale om, har man faktisk krav på penger tilbake. Hvorfor du er så opptatt av å forsvare Persille, er faktisk mer merkelig enn at jeg er opptatt av å tale varmt for foreldre og barns rettigheter i forhold til barnehager. Men denne diskusjonen har for lengst gjentatt seg selv, orker ikke bruker mer tid på den nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/12/#findComment-2286501 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 I denne saken, ja, "beskylder" jeg Persille for å være lite fleksibel. Det å ha fast turdag for hele barnehagen, fjerner noe av fleksibiliteten i en del situasjoner. Det er ikke en gang en påstand - det er et faktum. At det å ha forskjellige turdager også fjerner en annen type fleksibilitet, er naturligvis også riktig. Hvordan hun er ellers, aner jeg ikke noe om, og har ikke sagt noe om. Du oppkonstruerer problemstillinger. Det er ikke sånn at de fleste foreldre stadig vekk ber om unntak for ungene sine. De færreste gjør faktisk det. Men det ER altså sånn, i alle barnehager jeg vet om, at dersom foreldre sier nei til å feks la ungene kjøre i privatbiler, så blir ikke ungene kjørt i privatbiler. Det er foreldres rett, og ingen stiller spørsmål ved det. Jeg har ALDRI hørt om at de som sier nei til privatbiler blir nektet å komme i barnehagen. I de fleste barnehager er det slik at tilbudet I barnehagen er det man i utgangspunktet har krav på - har du prøvd å be om ekstra turer i barnehager noen gang? Det er vanskelig å få gjennomslag for, og vi kan ikke kreve det. Dersom barnehagen ønsker å yte et tilbud utover det som opprinnelig er avtalt mellom partene, så må de selv sørge for at de har ressurser til å gjennomføre det, innenfor de begrensningene som foreligger. Feks kronisk syke unger, foreldre som ikke vil ha barna sine på tur osv. MEN (for 10. gang) Persille har jo sine egne regler, som alle foreldre i prinsippet skal være oppmerksom på, og da skjønner jeg ikke problemet i utgangspunktet. Du får det til å høres ut som om barnehage-eiere og ansatte er så utrolig edle og greie at det på død og liv ikke skal stilles spørsmål ved noe av det de gjør. Sannheten er at barnehager er en tjeneste foreldre kjøper til barna sine, og får man ikke det tilbudet man har inngått avtale om, har man faktisk krav på penger tilbake. Hvorfor du er så opptatt av å forsvare Persille, er faktisk mer merkelig enn at jeg er opptatt av å tale varmt for foreldre og barns rettigheter i forhold til barnehager. Men denne diskusjonen har for lengst gjentatt seg selv, orker ikke bruker mer tid på den nå. Det er sluttsummen som teller. Persille har for sin barnehage valgt bort den fleksibilitet delte turdager kan gi mhp hva foreldrene kan trikse og mikse og reservere barna mot og fortsatt sende dem til barnehagen, til fordel for den fleksibiliteten hun får ved valg av aktiviteter og miksing av barnegrupper som felles turdag gir. Fra et forelder- og barnesynspunkt mener jeg at denne prioriteringen gir et bedre totaltilbud som jeg ikke ville ønsket å gi slipp på for at noen foreldre skulle få ordne og styre hver gang noe av opplegget ikke passet dem helt. Det ene unntaket avler det andre. Saken ville være en helt annen dersom et barn av helsemessige grunner ikke _kunne_ delta. Jeg synes det er en uhyrlig kravmentalitet å mene at noen mangler fleksibilitet fordi de ikke gjør vesentlige anstrengelser for å etterkomme et ikke reelt behov. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/12/#findComment-2286514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Det er sluttsummen som teller. Persille har for sin barnehage valgt bort den fleksibilitet delte turdager kan gi mhp hva foreldrene kan trikse og mikse og reservere barna mot og fortsatt sende dem til barnehagen, til fordel for den fleksibiliteten hun får ved valg av aktiviteter og miksing av barnegrupper som felles turdag gir. Fra et forelder- og barnesynspunkt mener jeg at denne prioriteringen gir et bedre totaltilbud som jeg ikke ville ønsket å gi slipp på for at noen foreldre skulle få ordne og styre hver gang noe av opplegget ikke passet dem helt. Det ene unntaket avler det andre. Saken ville være en helt annen dersom et barn av helsemessige grunner ikke _kunne_ delta. Jeg synes det er en uhyrlig kravmentalitet å mene at noen mangler fleksibilitet fordi de ikke gjør vesentlige anstrengelser for å etterkomme et ikke reelt behov. mvh Persille gjør jo ikke alltid unntak når helse er saken heller, jmf kommentar om gårdstur over. Helhetstilbudet til Persille vet du tydeligvis mer om enn jeg. Og for 11 gang - når hun har et sånt, spesielt tilbud, og foreldrene vet om det fra start så er det da helt i orden. Har du fått med deg at jeg mener det, nå??? Jeg forventer at barnehagen jeg har barna mine i forholder seg til avtalen vi har inngått. Da skal jeg være fornøyd. De må gjerne yte bedre service, i form av turer osv, men da må de sørge for at de har ressurser til det innenfor de begrensningene som foreligger. De kan ikke skylde på foreldrene dersom de ikke ønsker at barna skal delta på noe som ikke var avtalen på forhånd, da må de finne løsninger internt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/12/#findComment-2286519 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Persille gjør jo ikke alltid unntak når helse er saken heller, jmf kommentar om gårdstur over. Helhetstilbudet til Persille vet du tydeligvis mer om enn jeg. Og for 11 gang - når hun har et sånt, spesielt tilbud, og foreldrene vet om det fra start så er det da helt i orden. Har du fått med deg at jeg mener det, nå??? Jeg forventer at barnehagen jeg har barna mine i forholder seg til avtalen vi har inngått. Da skal jeg være fornøyd. De må gjerne yte bedre service, i form av turer osv, men da må de sørge for at de har ressurser til det innenfor de begrensningene som foreligger. De kan ikke skylde på foreldrene dersom de ikke ønsker at barna skal delta på noe som ikke var avtalen på forhånd, da må de finne løsninger internt. Jeg bare lurer på en ting ifht aktiviteter. I Norge er det f.eks en tradisjon at man går i kirken rundt juletider, og alle barnehager blir blant annet invitert til barnegudstjeneste. Eller f.eks tur til en teaterforestilling i sentrum der barna måtte reise kollektivt, og oppholde seg i bykjernen. Denne type ting varsles, eller nedfestes normalt ikke i årsplaner eller lignende - de planlegges underveis. Dersom du ikke VILLE at barnet ditt skulle delta på det, og ditt barn var det eneste - ville du da krevd at barnehagen skulle finne et alternativt opplegg den dagen? Når det var en hendelse som hele barnehagen skulle delta på og som var satt til en fast dato ikke bestemt av dem? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/12/#findComment-2286688 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Å beherske førstehjelp, ikke minst i forhold til drukning, er uansett aldri noen ulempe... mvh Men det er vel påkrevd av alle barnehageansatte uansett oppholdssted. Og Røde Kors tilbyr jo kurs spesielt for barnehager f.eks. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/12/#findComment-2286689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.