Gjest Pås Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Da sønnen min begynte i barnehagen var jeg SBÆRT skeptisk til at fremmede mennesker skulle passe vidunderet mitt. Så da spørsmålet om badestranden kom, svarte jeg Nei! Jeg tenkte ikke noe mer over dette før datteren min begynte og jeg fikk samme spørsmål, jeg ble kjempeflau da jeg husket hva jeg hadde svart første gang, selvsagt klarte de voksne oppegående menneskene i barnehagen å passe barna! Men da jeg svarte Nei i første omgang var det jo ikke snakk om at han ikke fikk komme i barnehagen de dagene, men at barnehagen måtte omdisponere personalet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/3/#findComment-2285557 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg synes absolutt ikke det der greit at du sier at foreldrene må holde barnet hjemme den dagen. Det betaler for barnehagetilbud i barnehagen - eventuelle utflukter er fint, men kan bare gjøres dersom foreldrene aksepterer det. Dersom dere personalmessig ikke klarer å ha åpen barnehage samtidig som dere skal på tur, så må dere faktisk utsette turen, mener jeg. Selv om det kun er disse foreldrene som ikke aksepterer dette. Jeg ville også selv vært meget skeptisk til stranden, dersom dere ikke hadde redningsvester til alle. Ting skjer, selv med 2 voksen og 4 barn. Men det kan jeg ikke se er poenget her. Foreldrene betaler for oppholdet. De blir spurt om andre ting er greit - denne gang en tur til stranden, andre ganger kan det dreie seg om bilturer i privatbiler - og det er de i sin fulle rett til å si nei til. Vi blir spurt om bilturer med godkjent sikringsutstyr, og sier ja til det. Men dersom i hadde sagt nei, skulle da ikke barnehagen stengt oss ute de dagene av den grunn. Oppholdet I barnehagen er tilbudet, alt annet er ekstra som barnehgagen må sørge for å legge til rette for. Klarer de det ikke - og det gjør ikke dere - så må de faktisk droppe det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/3/#findComment-2285566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg synes du skal invitere foreldrene til å være med på turen, slik noen her foreslår. Hvis de ikke vil eller kan det, må barnet holdes hjemme. Foreldrene bør ha såpass tillit til barnehagen at de stoler på at barna har det bra - mener nå jeg. Nå har vi hatt tre barn i barnehage og 7 år, og jeg har aldri vært engstelig for noen aktiviteter - men så er jeg en lite engstelig person da! Nå må du gi deg! Foreldrene skal da ikke straffes for at barnehagen ikke legger til rette slik at barnet kan være i barnehagen når de andre er på tur. Det finnes millioner av andre måter å løse dette på, dersom persille ville. Vi betaler for et barnehagetilbud. Det betyr ikke at vi må akseptere alle andre krumspring barnehagen finner på. Jeg ville IKKE sendt barnet mitt på stranden uten redningsvest, for eksempel. Det skal man bare ikke ta sjansen på, og er et prinsippspørsmål. Jeg hadde virkelig forventet at barnehagen aksepterte en slik begrensning. Og barnehagene våre ville aldri funnet på de Persille foreslår, heller. Synes det er uhørt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/3/#findComment-2285569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Enig i at redningsvester ikke trengs i fjæra, men dersom det er svaberg eller brygger der barna kan falle uti, og man ikke har fullt fokus på det enkelte barn absolutt hele tiden, synes jeg barna bør ha redningsvest. Mine har redningsvest når vi fisker krabber fra brygga på hytta. Hadde ikke det selv da jeg var liten, men mine må ha det inntil de kan svømme skikkelig. De løper jo høyt og lavt hele tiden, og ikke sjelden har en av dem løpt helt ytterst på brygga uten at jeg merket det. Klart redningsvester trengs i fjæra! 4 små og to voksne er ikke noen garanti for at ikke noen av barna stikker seg unna et øyeblikk. Jeg ville sendt barnet mitt på en sånn tur, altså. Men ville klart foretrukket redningsvest i fjæra. Men det er vel ikke det saken dreier seg om. Foreldre betaler for et barnehagetilbud. De betaler ikke, og er i sin fulle rett i å nekte, andre tilbud. Det må barnehagen faktisk innrette seg etter. Barnehagene må først og fremst sørge for primæroppgaven sin, som altså er å passe barna. Andre tilbud utenfor barnehagen er helt nødt til å være tilpasset det foreldrene aksepterer, naturligvis. Hvis dette hadde vært på våren, kunne ikke mitt barn vært med i skogen pga sterk pollenallergi. Skulle vi da måtte holde henne hjemme den dagen, dersom hun altså var frisk nok til barnehagen? Barnehagen må først sørge for å passe barna - så får de innrette andre aktiviteter i henhold til det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/3/#findComment-2285570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Nå må du gi deg! Foreldrene skal da ikke straffes for at barnehagen ikke legger til rette slik at barnet kan være i barnehagen når de andre er på tur. Det finnes millioner av andre måter å løse dette på, dersom persille ville. Vi betaler for et barnehagetilbud. Det betyr ikke at vi må akseptere alle andre krumspring barnehagen finner på. Jeg ville IKKE sendt barnet mitt på stranden uten redningsvest, for eksempel. Det skal man bare ikke ta sjansen på, og er et prinsippspørsmål. Jeg hadde virkelig forventet at barnehagen aksepterte en slik begrensning. Og barnehagene våre ville aldri funnet på de Persille foreslår, heller. Synes det er uhørt! Persille skriver i et svar her: ''Jeg har jo skrevet flere steder at sikkerhetsmessig er alt etter forskriftene...'' Er det en uoversiktlig strand med glatte fjell, er det selvsagt naturlig å ha på redningsvester. Barna våre har vært på stranda "vår" med barnehagen - en liten oversiktlige strand, o det har ikke flat meg inn å spørre om de har på seg redningsvester.... Ja - Persille kan selvsagt velge at de ulike gruppene går på tur på ulike dager, slik at det alltid er noen igjen i barnehagen. Da ville barnet til de engstelige foreldrene kunne sende barnet sitt i barnehagen. Men det kan være grunner til at de vil ha alle ungene på tur samtidig... Jeg synes at alt "ekstra" som barnehagen finner på (turer, kulturtilbud, arrangementer, bruk av gymsal, evt gårdsbesøk osv) er kjempebra, og vil virkelig at mine barn får det med seg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/3/#findComment-2285571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg sitter her å rødmer over foreldre som skal gjøre barna sine så spesielle at de ikke kan være med på normalaktiviteter i en barnehage. Dersom dette er oe som gjentar seg blir de vanskelig for både foreldre og barn fremover. Barnehage er et pedagogisk tilbud som mange benytter seg som en tilsynsordning for barna sine, det er ikke en oppbevaringsplass. Så jeg synest det er helt i orden å la foreldrene finne en annen løsning denne dagen siden barnet deres er så mye mer spesielt enn de andre barna. Det der er feil. Barnehagen er et pedagogisk tilbud som foreldre betaler for. Og det de betaler for, er opphold I barnehagen. Barnehagen kan ikke kreve at foreldre skal akseptere andre ting, selv om det er innenfor lover og regler. Vi blir feks spurt om vi aksepterer privatbilturer med godkjent sikringsutstyr. Vi gjør det, men barnehagen vil ikke be de barna som ikke får lov om å holde seg hjemme de dagene de skal på tur,. Barn skal holdes hjemme dersom de ikke kan være med på regulære aktiviteter, Men det er bilturen og strandturen som er ekstraordinær - det er ikke regulære aktiviteter. Persille kunne dessuten funnet tusen andre måter å gjøre dette på. Velge forskjellige turdager, for eksempel, slik at en base alltid var i barnehagen. Ville løst hele problemet, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/3/#findComment-2285573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Hei:-) Jeg fikk så lyst til å svare på dette innlegget fordi jeg er en av disse bekymrede foreldrene (ikke de i din barnehage da:-) Jeg snakker generelt). Det er stort sett vann/bading jeg har vært engstelig for (andre typer turer har jeg latt barnet være med på uten bekymring)... Jeg vet ikke hvorfor jeg er så utrolig bekymret for dette, men det er vel heller ikke diskusjonen her. Det jeg har gjort i tilfeller det har vært turer jeg ikke føler meg komfortabel med, er å spørre om jeg har kunnet være med (og det har jeg bestandig fått lov til. Jeg føler det blir litt feil om snuppa ikke skulle få være med på disse turene fordi jeg er redd, og jeg slipper da å gå å være bekymret for henne hele dagen. Hvis jeg skulle ha holdt henne hjemme, hadde jeg jo måttet ta fri fra arbeid den dagen uansett, så da kan vi like godt dra på tur sammen. Dette har vært veldig positivit i vårt tilfelle, jeg har blitt bedre kjent med personalet og barna hun leker sammen med hver dag - og vi har også forsøkt å skjule overfor de andre barna det faktum at jeg er med fordi jeg er redd for henne. Jeg er liksom bare med som ekstra hjelp eller oppofrende mor eller hva man nå skal kalle det. Det forutsetter jo at du har mulighet for å ta deg fri til å bli med, da. De fleste har problemer nok med å få feriedagene til å strekke til som det er. Med planleggingsdager, stenge SFO i ferier osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/3/#findComment-2285574 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Persille skriver i et svar her: ''Jeg har jo skrevet flere steder at sikkerhetsmessig er alt etter forskriftene...'' Er det en uoversiktlig strand med glatte fjell, er det selvsagt naturlig å ha på redningsvester. Barna våre har vært på stranda "vår" med barnehagen - en liten oversiktlige strand, o det har ikke flat meg inn å spørre om de har på seg redningsvester.... Ja - Persille kan selvsagt velge at de ulike gruppene går på tur på ulike dager, slik at det alltid er noen igjen i barnehagen. Da ville barnet til de engstelige foreldrene kunne sende barnet sitt i barnehagen. Men det kan være grunner til at de vil ha alle ungene på tur samtidig... Jeg synes at alt "ekstra" som barnehagen finner på (turer, kulturtilbud, arrangementer, bruk av gymsal, evt gårdsbesøk osv) er kjempebra, og vil virkelig at mine barn får det med seg! Jeg vil også at barna mine skal få med seg slike "ekstra" ting. Men jeg vil ikke at de skal få det på bekostning av barn som ikke har mulighet til det - som disse barna. Og at barnehagen skal be barn holde seg hjemme fra et tilbud foreldrene har betalt for, fordi de ikke "gidder" å legge til rette... hadde falt av stolen dersom barnehagen vår hadde prøvd seg på det. Da må det stå som klausul når man lar barnet sitt begynne der, da - at man aksepterer turer hit og dit osv. Klart at det blir trøbbel dersom man har barn i naturbarnehage, men ikke vil at barna skal være ute, for eksempel, siden det å være ute er premisset for hele barnehagen. Men det er da slett ikke tilfellet her, så vidt jeg vet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/3/#findComment-2285576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Det forutsetter jo at du har mulighet for å ta deg fri til å bli med, da. De fleste har problemer nok med å få feriedagene til å strekke til som det er. Med planleggingsdager, stenge SFO i ferier osv. Jojo, men nå snakket jeg om mitt tilfelle, og ikke generelt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/3/#findComment-2285579 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 ''Barnehagen kan ikke "tvinge" barna til å forlate barnehageområdet.'' Men vi har et opplegg vi følger - og foreldrene har akseptert både turer og transport, vi har bare ikke spesifisert strand der. Det kan jo ikke være sånn at vi skal ha en ekstra person i bhg til enhver tid i tilfelle et barn ikke for lov av foreldre å være med? Alle barnehager jeg kjenner til har ordnet seg slik at det alltid er noen i barnehagen. Du trenger ikke ekstra ressurser til det, du kan bare sørge for at det ikke er samme turdager for alle barna. Det er ikke noe stort problem andre steder, i alle fall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/3/#findComment-2285580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Ville du betalt tilbake penger når det er foreldrene som ikke ønsker å følge opplegget itl barnehagen? En ting er om du nekter noen å delta - men om foreldre skal få igjen penger hver gang det er noe de ikke er fornøyd med - så blir det ganske dårlig business etterhvert... Hva med når barna mister klær? Eller når ting går i stykker? Eller barnehagen må stenge pga sykdom blant personalet? Jeg ville krevet tilbakebetaling dersom barnehagen ba oss om å holde barnet hjemme, ja. Du er lite fleksibel, her. Du kan ordne dette så lett som bare det, dersom du bare omorganiserer turdagene litt. Vi må også skrive under på hva vi aksepterer av turer og transport, men det der BARNEHAGEN som innretter seg etter det. Det er ikke sånn at dersom vi ikke akspterer det barnehagen ber om, så mister vi tilbudet de dagene de skal kjøre bil, for eksempel. Er det sånn du mener det er - dersom noen ikke vil la barnet sitt kjøre bil, så kan du si at du ikke vil passe dem de dagene? Tror du har en veldig dårlig sak, dersom disse foreldrene ikke liker det her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/3/#findComment-2285581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg synes du har gode nok ressurser med 2 voksne på 6 barn. Du har fortalt dem at dere passer på og at dere har vært på tur før, dere har med telefon og 1 av dere kan sikkert være med til lege mens den andre tar seg av de barna som er igjen hvis det skulle bli nødvendig. Du tilbyr dem selv å delta på turen, da synes ikke jeg det er mer du kan gjøre for dem. 2 voksne på 6 barn på ei strand, uten redningsvest? Det er god bemanning, mener du? En ting er hva reglene sier, en annen ting er sunn fornuft. Dersom denne stranden ikke ligger helt spesielt til, med full oversikt hele tiden, så kan et par unger stikke av så lett som bare det, dersom de finner det for godt. Og det er ekstra farlig i nærheten av vann, som kjent. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/3/#findComment-2285583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Klart redningsvester trengs i fjæra! 4 små og to voksne er ikke noen garanti for at ikke noen av barna stikker seg unna et øyeblikk. Jeg ville sendt barnet mitt på en sånn tur, altså. Men ville klart foretrukket redningsvest i fjæra. Men det er vel ikke det saken dreier seg om. Foreldre betaler for et barnehagetilbud. De betaler ikke, og er i sin fulle rett i å nekte, andre tilbud. Det må barnehagen faktisk innrette seg etter. Barnehagene må først og fremst sørge for primæroppgaven sin, som altså er å passe barna. Andre tilbud utenfor barnehagen er helt nødt til å være tilpasset det foreldrene aksepterer, naturligvis. Hvis dette hadde vært på våren, kunne ikke mitt barn vært med i skogen pga sterk pollenallergi. Skulle vi da måtte holde henne hjemme den dagen, dersom hun altså var frisk nok til barnehagen? Barnehagen må først sørge for å passe barna - så får de innrette andre aktiviteter i henhold til det. "Hvis dette hadde vært på våren, kunne ikke mitt barn vært med i skogen pga sterk pollenallergi. Skulle vi da måtte holde henne hjemme den dagen, dersom hun altså var frisk nok til barnehagen? Barnehagen må først sørge for å passe barna - så får de innrette andre aktiviteter i henhold til det." Mine har gått i 2 ulike barnehager, en privat og en kommunal, og ingen av disse barnehagene har tatt hensyn til vår pollenallergiker. Hvis hun ikke har kunnet være med på de tingene som barnehagen har planlagt, så har vi måttet holde henne hjemme. Det samme med astmatikeren vår, hun var ofte frisk nok til å gå i barnehagen og være inne der, men kunne ikke være ute. Da måtte vi enten hente henne før utetiden startet, eller ha henne hjemme hele dagen. I riktig store barnehager kan man nok kanskje få til at alle ungene har flere alternativer, men i mindre barnehager, slik som jeg forstår Persille sin er, vil det ikke være mulig å dekke alle behov. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/3/#findComment-2285584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg sa jo selvfølgelig at de ikke trengte å bekymre seg, at vi hadde god bemanning, at de har erfaring med turer, de har med seg telefoner - og de har vært på flere andre steder allerede i år, men om de likevel ikke ønsker at barnet skal delta - så har jeg ikke noe alternativ. Men da høres det altså ikke ut som om jeg er vanskelig, det er jo ikke for å være det Jeg er temmelig sikker på at majoriteten av foreldrene som opplevde at du nektet dem å benytte seg av tilbudet de har betalt for, til og med uten at du ville refundere for dagen, ville oppleve deg som vanskelig. Årsaken til at folk her inne synes det er greit, er naturligvis at de ikke ville reagert på turen i utgangspunktet. Folk blir generelt sure for å ikke få det tilbudet de har betalt for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/3/#findComment-2285585 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 "Hvis dette hadde vært på våren, kunne ikke mitt barn vært med i skogen pga sterk pollenallergi. Skulle vi da måtte holde henne hjemme den dagen, dersom hun altså var frisk nok til barnehagen? Barnehagen må først sørge for å passe barna - så får de innrette andre aktiviteter i henhold til det." Mine har gått i 2 ulike barnehager, en privat og en kommunal, og ingen av disse barnehagene har tatt hensyn til vår pollenallergiker. Hvis hun ikke har kunnet være med på de tingene som barnehagen har planlagt, så har vi måttet holde henne hjemme. Det samme med astmatikeren vår, hun var ofte frisk nok til å gå i barnehagen og være inne der, men kunne ikke være ute. Da måtte vi enten hente henne før utetiden startet, eller ha henne hjemme hele dagen. I riktig store barnehager kan man nok kanskje få til at alle ungene har flere alternativer, men i mindre barnehager, slik som jeg forstår Persille sin er, vil det ikke være mulig å dekke alle behov. Jeg hadde laget temmelig mye bråk dersom jeg måtte holde ungen hjemme pga pollenallergi, gitt. Får da være grenser. Ungen er ikke syk, og allergi er noe barnehage og skole må forholde seg til. Igjen - jeg betaler og har inngått en avtale om tilbudet I barnehagen. Alle andre ting er ekstra som barnehagen ikke kan gjøre uten at de klarer å dekke opp. Det må gjelde uansett størrelse på barnehagen. Det at den er liten, med to avdelinger, er ikke noe argument for at de ikke kan velge turdager slik at en avdeling alltid er inne på basen. Eneste unntaket jeg kan se, er dersom det bare er en ansatt. Eller en dagmamma. Men selv der, mener jeg nok at det er tilbudet i barnehage eller hjem man betaler for og har inngått avtale om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/3/#findComment-2285586 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Tilby dem å være med selv eller sende en annen voksen de stoler på, og tilby dem å la barnet deres ha på redningsvest. Jeg synes ikke det er urimelig av deg, og jeg ville ikke hatt forståelse for krav om tilbakebetaling for "tapt" dag. Ulykkesstatistikken for barnehagebarn på strandtur er sannsynligvis svært, svært lite skremmende, nettopp fordi de sikkerhetsregler som eksisterer er gode ok. Ulykker kan skje hvor som helst, både inne i barnehagen, på barnehagens uteområde, på tur og ikke minst i foreldrenes egen varetekt. Man kan ALDRI gardere seg 100% mot ulykker, men når man har gjort sitt for at sjansen skal være så liten som mulig, ja da er det ikke mer å gjøre enn å nyte livet. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/3/#findComment-2285588 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Svarte egentlig ikke på spørsmålet i mitt forrige innlegg: Jeg synes egentlig ikke det er greit å si at barnet må holdes hjemme fordi det ikke kan være me på tur. Det bør være et alternativ, det kan jo være ulike grunner til at et barn ikke kan være med. Har dere to grupper synes jeg det ville være naturlig at disse var på turer ulike dager, om det ikke passet for alle barna å være med på tur. Når barnehagen vår har vært på tur, har det stort sett bestandig vært en gruppe tilbake i barnehagen, slik at dette har vært et alternativ for alle. Dette gjelder en kommunal barnehage, som antakelig er større enn din. Da vi tidligere var i familiebarnehage, var barnehagen tilknyttet en base der barnet kunne være om det ikke kunne være med på planlagt tur. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/3/#findComment-2285592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg hadde laget temmelig mye bråk dersom jeg måtte holde ungen hjemme pga pollenallergi, gitt. Får da være grenser. Ungen er ikke syk, og allergi er noe barnehage og skole må forholde seg til. Igjen - jeg betaler og har inngått en avtale om tilbudet I barnehagen. Alle andre ting er ekstra som barnehagen ikke kan gjøre uten at de klarer å dekke opp. Det må gjelde uansett størrelse på barnehagen. Det at den er liten, med to avdelinger, er ikke noe argument for at de ikke kan velge turdager slik at en avdeling alltid er inne på basen. Eneste unntaket jeg kan se, er dersom det bare er en ansatt. Eller en dagmamma. Men selv der, mener jeg nok at det er tilbudet i barnehage eller hjem man betaler for og har inngått avtale om. Dersom man har kronisk sykt barn, kan man søke om å få ekstra ressurs i barnehagen nettopp fordi disse barna kan være med på noe, men ikke alt i en barnehage. En barnehage har jo et årsopplegg, og det er ingen god sak at ett barns sykdom skal ødelegge for alle de andre - og i gitte tilfeller kan man da få en ekstra ressurs. Det er imidlertid mer fagre ord enn realitet, vi forsøkte - men bare behandlingstiden var så lang at ungen var ferdig med barnehagetiden før søknaden kom tilbake med negativt svar... Jeg har imidlertid mer forståelse for denne type problematikk, altså dette med type sykdom som allergi/astma som er vær- eller årstidsavhengig i forhold til å kreve at barnehagen legger til rette for stedlig opphold, enn å forlange at barnehagen tar hensyn til overhysteriske foreldre. Persille sier at barnehagen har tatt forhåndsregler, de følger sikkerhetsinstruks og da henger det vel mest på følelsene til foreldrene til akkurat dette ene barnet. Da synes jeg ikke foreldrene har noen reell sak, i grunnen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/3/#findComment-2285593 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Min umiddelbare innskytelse da jeg leste innlegget ditt var at disse foreldrene hørtes litt hysteriske ut, og da var det veldig lett å konkludere med at det er OK å si til dem at barnet må holdes hjemme den dagen. Ettersom JEG ikke villle hatt betenkeligheter med å tillate barnet mitt å bli med på en slik tur, er det veldig lett å la dette synet influere både på den beskjeden man kan gi foreldrene Og på spørsmålet om evt betaling. Men etter å ha lest alle innleggene, må jeg si at jeg ser litt mer nyansert på det. Jeg er i grunnen litt enig med tzatziki i at dette er et 'ekstraordinært' opplegg, og som sådan stiller det seg annerledes enn det ordinære opplegget i barnehagen. Jeg synes derfor at dere primært burde sørge for at ikke alle i bhg skal på to ulike turer samme dag, slik at man kan ha mulighet til å være igjen i bhg sammen med de andre. Men før dere eventuelt omrokkerer på planene, synes jeg at du først kan tilby foreldrene(moren) å bli med på turen. Kanskje hun synes det er et hyggelig tilbud som hun mer enn gjerne takker ja til. Det er ikke så lett for foreldre å bare invitere med seg selv på bhg's opplegg, og kanskje hun ønsker å se mer til hvordan barnet hennes har det sammen med vennene i bhg? Jeg ville ihvertfall prøvd med en mer smidig fremgangsmåte enn å bastant si at barnet må holdes hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/3/#findComment-2285600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg tror mange barnehager har erfart at det er lurt å ikke sende alle på tur samtidig. Både fordi det løser den typen problemer du beskriver - foreldrene kan ikke si noe på at et stort barn må være sammen med de små eller omvendt, hvis de ikke samtykker til turen. Men også fordi det kan oppstå andre praktiske problemer som dermed løses enklere: X kommer altfor sent om morgenen til å bli med de andre på tur, fordi bilen brøt sammen eller broren kom på sykehus i løpet av natten eller de hadde glemt at h*n hadde time på helsestasjonen. Evt. det gis beskjed om morgenen om at Y må hentes midt i tur-tiden av bestemor fordi mor er syk og far bortreist, fordi de hadde glemt avtalen med helsevesenet eller fordi de skal rekke et fly. Alle slike situasjoner gir masse stress hvis foreldrene - midt oppi "unntakstilstanden" - klarer å glemme at ingen er i barnehagen den dagen. Hvis "den andre avdelingen" er det, går det an å løse dem allikevel. Nå tenker jeg på relativt vanlige utflukter av typen én tur pr. uke eller hverannen, ikke på halvårlige spesielle turer som planlegges lenge i forveien og som alle husker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/3/#findComment-2285608 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.