tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Dersom man har kronisk sykt barn, kan man søke om å få ekstra ressurs i barnehagen nettopp fordi disse barna kan være med på noe, men ikke alt i en barnehage. En barnehage har jo et årsopplegg, og det er ingen god sak at ett barns sykdom skal ødelegge for alle de andre - og i gitte tilfeller kan man da få en ekstra ressurs. Det er imidlertid mer fagre ord enn realitet, vi forsøkte - men bare behandlingstiden var så lang at ungen var ferdig med barnehagetiden før søknaden kom tilbake med negativt svar... Jeg har imidlertid mer forståelse for denne type problematikk, altså dette med type sykdom som allergi/astma som er vær- eller årstidsavhengig i forhold til å kreve at barnehagen legger til rette for stedlig opphold, enn å forlange at barnehagen tar hensyn til overhysteriske foreldre. Persille sier at barnehagen har tatt forhåndsregler, de følger sikkerhetsinstruks og da henger det vel mest på følelsene til foreldrene til akkurat dette ene barnet. Da synes jeg ikke foreldrene har noen reell sak, i grunnen. Jeg er enig i at kronisk syke barn er en alvorligere sak, naturligvis. Så langt har både barnehage og skole lagt til rette for vår lille pollenallergiker, og det blir veldig vanskelig for oss dersom det ikke fortsetter. Noen ekstra ressurs for den ene måneden vil vi ikke få, men har jo ikke nok sykt-barn dager heller. Mulig man får sykemelding i slike tilfeller, eller ? Men akkurat i dette tilfellet, så synes jeg ikke det dreier seg så mye om overhysteriske foreldre, men rett og slett om hvilken kontrakt man har inngått med barnehagen og forpliktelser fra barnehagens side. Jeg mener at avtalen man inngår gjelder pass av barn i barnehage, og at ingen kan "tvinges" utenfor dersom foreldrene motsetter seg det. Uansett årsak. Turer osv er noe barnehagen gjør i tillegg. Flott, synes jeg, men dersom noen motsetter seg det, så må barnehagen sørge for tilrettelegging. Uansett hvor tåpelig man synes foreldrene er. Barnehagen kan ikke bare nekte barn å komme fordi den finner det for godt - så "lovløse" tilstander tror jeg ikke man har, og jeg tror Persille har en dårlig sak. Jeg anser meg ikke for å være en hysterisk mamma, og hadde nok latt mitt barn være med på turen. Men synes det er helt unødvendig å ikke ha redningsvester til barna, og ville sendt med vest til mitt barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/4/#findComment-2285628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stoler på barnehagen Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Etter min mening synes jeg disse foreldrene virker temmelig hysteriske. Tenk for et flott tilbud for barna å kunne dra på tur til stranda. Kan jo huske hvor stas dette var da man selv var liten. Jeg tror enkelte foreldre må lære å gi litt mer slipp på barna sine. Virker på meg rett og slett ganske egoistisk å nekte ungen å dra på stranda for at man selv skal slippe å være redd og bekymre seg. Tror heller ikke de fleste barnehager drar på en slik tur uten å tenke ekstra på sikkerheten. Ja, jeg synes du kan si til foreldrene at barnet nesten må være hjemme denne dagen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/4/#findComment-2285646 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg vil også at barna mine skal få med seg slike "ekstra" ting. Men jeg vil ikke at de skal få det på bekostning av barn som ikke har mulighet til det - som disse barna. Og at barnehagen skal be barn holde seg hjemme fra et tilbud foreldrene har betalt for, fordi de ikke "gidder" å legge til rette... hadde falt av stolen dersom barnehagen vår hadde prøvd seg på det. Da må det stå som klausul når man lar barnet sitt begynne der, da - at man aksepterer turer hit og dit osv. Klart at det blir trøbbel dersom man har barn i naturbarnehage, men ikke vil at barna skal være ute, for eksempel, siden det å være ute er premisset for hele barnehagen. Men det er da slett ikke tilfellet her, så vidt jeg vet. Det handler ikke om å ikke "gidde" å legge til rette.... Onsdag er fast turdag for hele barnehagen, noen dager drar alle til samme sted, noen ganger deler de seg. Det har vi praktisert i to år - og vi kommer til å fortsette med det. Vi binder oss til denne turen slik at foreldrene vet at det skal være minst én tur i uken i vedtektene - så det er ikke uten videre greit at vi avlyser den heller, uansett årsak. Nå er det snakk om ett barn som kanskje ikke får være med. Skal jeg leie inn en ekstra voksen som kan være igjen i barnehagen med det barnet? Det er ikke mulig for noen av de andre gruppene å ta med barnet - for da blir det for mange barn per voksen i den gruppen. Det er heller ikke mulig å bytte med et annet barn - for da går det barnet ikke bare glipp av det som arrangert for den gruppen, men blir også tatt ut av sin faste gruppe. Dette er en strand ti minutter fra barnehagen, det er oversiktlig, ingen farlige brygger eller svaberg, det er avgrenset område, og det er nok personale som er med. Mao er det sikkerhetsmessige ivaretatt... Så jeg skjønner ikke helt hvilken løsning du mener jeg skulle tilbud for å vise at jeg VILLE løse dette? Kom gjerne med forslag! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/4/#findComment-2285653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg hadde laget temmelig mye bråk dersom jeg måtte holde ungen hjemme pga pollenallergi, gitt. Får da være grenser. Ungen er ikke syk, og allergi er noe barnehage og skole må forholde seg til. Igjen - jeg betaler og har inngått en avtale om tilbudet I barnehagen. Alle andre ting er ekstra som barnehagen ikke kan gjøre uten at de klarer å dekke opp. Det må gjelde uansett størrelse på barnehagen. Det at den er liten, med to avdelinger, er ikke noe argument for at de ikke kan velge turdager slik at en avdeling alltid er inne på basen. Eneste unntaket jeg kan se, er dersom det bare er en ansatt. Eller en dagmamma. Men selv der, mener jeg nok at det er tilbudet i barnehage eller hjem man betaler for og har inngått avtale om. ''Igjen - jeg betaler og har inngått en avtale om tilbudet I barnehagen.'' Du står helt fritt til å si opp plassen om du ikke aksepterer barnehagens betingelser, verre er det ikke. Du kan ikke kreve særbehandling av ditt barn - og det er ikke barnehagens jobb å tilrettelegge individuelle opplegge når det ikke lar seg gjennomføre i praksis. En del av vår pedagogiske linje er uteliv, det betyr minst en, som oftest to dager i skogen. Om det ikke passer deg eller ditt barn, så passer ikke min barnehage til din familie - og du må finne en annen. Jeg kan ikke ansette en ekstra person til å passe ditt barn to dager i uken - det skjønner du også... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/4/#findComment-2285657 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Det handler ikke om å ikke "gidde" å legge til rette.... Onsdag er fast turdag for hele barnehagen, noen dager drar alle til samme sted, noen ganger deler de seg. Det har vi praktisert i to år - og vi kommer til å fortsette med det. Vi binder oss til denne turen slik at foreldrene vet at det skal være minst én tur i uken i vedtektene - så det er ikke uten videre greit at vi avlyser den heller, uansett årsak. Nå er det snakk om ett barn som kanskje ikke får være med. Skal jeg leie inn en ekstra voksen som kan være igjen i barnehagen med det barnet? Det er ikke mulig for noen av de andre gruppene å ta med barnet - for da blir det for mange barn per voksen i den gruppen. Det er heller ikke mulig å bytte med et annet barn - for da går det barnet ikke bare glipp av det som arrangert for den gruppen, men blir også tatt ut av sin faste gruppe. Dette er en strand ti minutter fra barnehagen, det er oversiktlig, ingen farlige brygger eller svaberg, det er avgrenset område, og det er nok personale som er med. Mao er det sikkerhetsmessige ivaretatt... Så jeg skjønner ikke helt hvilken løsning du mener jeg skulle tilbud for å vise at jeg VILLE løse dette? Kom gjerne med forslag! Det er da vel ingen grunn til at onsdag skal være felles turdag for hele barnehagen? Jeg har aldri vært borte i en barnehage som har hatt alle på tur samtidig. Hvis dere deler i to, og har to forskjellige dager, så er problemet løst. Det kan umulig være sånn at dere MÅ ha felles turdag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/4/#findComment-2285661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg synes absolutt ikke det der greit at du sier at foreldrene må holde barnet hjemme den dagen. Det betaler for barnehagetilbud i barnehagen - eventuelle utflukter er fint, men kan bare gjøres dersom foreldrene aksepterer det. Dersom dere personalmessig ikke klarer å ha åpen barnehage samtidig som dere skal på tur, så må dere faktisk utsette turen, mener jeg. Selv om det kun er disse foreldrene som ikke aksepterer dette. Jeg ville også selv vært meget skeptisk til stranden, dersom dere ikke hadde redningsvester til alle. Ting skjer, selv med 2 voksen og 4 barn. Men det kan jeg ikke se er poenget her. Foreldrene betaler for oppholdet. De blir spurt om andre ting er greit - denne gang en tur til stranden, andre ganger kan det dreie seg om bilturer i privatbiler - og det er de i sin fulle rett til å si nei til. Vi blir spurt om bilturer med godkjent sikringsutstyr, og sier ja til det. Men dersom i hadde sagt nei, skulle da ikke barnehagen stengt oss ute de dagene av den grunn. Oppholdet I barnehagen er tilbudet, alt annet er ekstra som barnehgagen må sørge for å legge til rette for. Klarer de det ikke - og det gjør ikke dere - så må de faktisk droppe det. ''Oppholdet I barnehagen er tilbudet, alt annet er ekstra som barnehgagen må sørge for å legge til rette for. '' Det stemmer faktisk ikke Jeg har bundet meg til et helt konkret tilbud som innbefatter både turer, arrangementer, uteliv og en pedagogisk opplegg. Barnehage er faktisk ikke bare barnepass - selv om enkelte ser ut til å tro det. Og, som andre her allerede har sagt - du kan ikke regne med at man kan tilrettelegge i detalj for ett og ett barn i alle barnehager. Foreldrene har akseptert vårt tilbud - og det er det de betaler for. Om de ikke ønsker å følge det vi tilbyr, står de selvfølgelig helt fritt til å finne annen barnehage 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/4/#findComment-2285663 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Det har blitt nevnt i denne tråden at det ikke er dette tilbudet foreldrene betaler for. Der tar de feil. Barnehagen er ikke bare en oppbevaringsplass, det er også et sted for læring. Jeg tror noen foreldre ikke forstår at turer/utflukter er en nødvendig del av barnehagens årsplan. For å nå de målsetningene man setter seg, ofte i forhold til natur/kultur osv., så må de ansatte ta med barna ut av basen. Jeg har stor forståelse for ditt dilemma. I vår barnehage (også med bare to avdelinger) så måtte ofte en voksen bli igjen fordi ett barn ikke ankom i tide. Turene i seg selv er helt forsvarlige, de begynner først å bli uforsvarlige når man må dele opp barnegruppen og voksenressursene. Når det er sagt, så foreslår jeg at du gjør to ting: 1. Inviter foreldrene til å delta på turen (den varer sikkert bare noen timer, ikke hele dagen?) 2. Foreslå at barnet kan ha på seg redningsvest og gi samme beskjed til andre foreldre som eventuelt ønsker dette. Det kan virke litt hysterisk, men det kan hjelpe de som er usikre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/4/#findComment-2285664 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Det er da vel ingen grunn til at onsdag skal være felles turdag for hele barnehagen? Jeg har aldri vært borte i en barnehage som har hatt alle på tur samtidig. Hvis dere deler i to, og har to forskjellige dager, så er problemet løst. Det kan umulig være sånn at dere MÅ ha felles turdag. Jeg kan se svært gode grunner til dette. Den mest nærliggende er at de ønsker å slå sammen barnegruppene på enkelte turer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/4/#findComment-2285666 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Det der er feil. Barnehagen er et pedagogisk tilbud som foreldre betaler for. Og det de betaler for, er opphold I barnehagen. Barnehagen kan ikke kreve at foreldre skal akseptere andre ting, selv om det er innenfor lover og regler. Vi blir feks spurt om vi aksepterer privatbilturer med godkjent sikringsutstyr. Vi gjør det, men barnehagen vil ikke be de barna som ikke får lov om å holde seg hjemme de dagene de skal på tur,. Barn skal holdes hjemme dersom de ikke kan være med på regulære aktiviteter, Men det er bilturen og strandturen som er ekstraordinær - det er ikke regulære aktiviteter. Persille kunne dessuten funnet tusen andre måter å gjøre dette på. Velge forskjellige turdager, for eksempel, slik at en base alltid var i barnehagen. Ville løst hele problemet, ''Persille kunne dessuten funnet tusen andre måter å gjøre dette på. Velge forskjellige turdager, for eksempel, slik at en base alltid var i barnehagen. Ville løst hele problemet,'' Kom gjerne med noen forslag! Onsdag er fast turdag for hele barnehagen - det er nedfelt i planen vår, og sikrer foreldrene at det blir tur minst en gang i uken, og vi kan ikke "snike" oss unna og avlyse med dårlige grunner. Når foreldrene signerer kontrakten - aksepterer de også vedtektene våre der dette står nedfelt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/4/#findComment-2285667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 2 voksne på 6 barn på ei strand, uten redningsvest? Det er god bemanning, mener du? En ting er hva reglene sier, en annen ting er sunn fornuft. Dersom denne stranden ikke ligger helt spesielt til, med full oversikt hele tiden, så kan et par unger stikke av så lett som bare det, dersom de finner det for godt. Og det er ekstra farlig i nærheten av vann, som kjent. ''2 voksne på 6 barn på ei strand, uten redningsvest? Det er god bemanning, mener du?'' Har jeg skrevet noe om redningsvester noe sted? At det er uten? I så fall; påpek det gjerne - det kan jeg nemlig ikke se at jeg har gjort.... ''Dersom denne stranden ikke ligger helt spesielt til, med full oversikt hele tiden, så kan et par unger stikke av så lett som bare det, dersom de finner det for godt. Og det er ekstra farlig i nærheten av vann, som kjent.'' Den ligger faktisk litt spesielt til - innkranset av "fjell" og en høy mur mot veien.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/4/#findComment-2285670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Det er da vel ingen grunn til at onsdag skal være felles turdag for hele barnehagen? Jeg har aldri vært borte i en barnehage som har hatt alle på tur samtidig. Hvis dere deler i to, og har to forskjellige dager, så er problemet løst. Det kan umulig være sånn at dere MÅ ha felles turdag. Jo, det er gode grunner til det: Grupper på tvers av avdelingene Felles aktiviteter i skogen De små drar nytte av de stores kompetanse De store lærer å ta vare på de små Det er flere voksne til stede på turene som gjør at sikkerheten er bedre Vi kan ha felles opplegg for alle barna som forenkler planleggingen Det garanterer barn og voksne tur uansett bemanning og vær - fordi det ytterst sjelder er nok voksne borte til at det blir noe problem. Igjen; vi snakker ikke om 150 barn her, det er en liten barnehage.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/4/#findComment-2285674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 ''Igjen - jeg betaler og har inngått en avtale om tilbudet I barnehagen.'' Du står helt fritt til å si opp plassen om du ikke aksepterer barnehagens betingelser, verre er det ikke. Du kan ikke kreve særbehandling av ditt barn - og det er ikke barnehagens jobb å tilrettelegge individuelle opplegge når det ikke lar seg gjennomføre i praksis. En del av vår pedagogiske linje er uteliv, det betyr minst en, som oftest to dager i skogen. Om det ikke passer deg eller ditt barn, så passer ikke min barnehage til din familie - og du må finne en annen. Jeg kan ikke ansette en ekstra person til å passe ditt barn to dager i uken - det skjønner du også... Ingen krever ekstra ansatte. Men hele problemet ditt, kommer av at du absolutt skal ha hele barnehagen på tur samtidig. Det skaper naturligvis absolutt ingen fleksibilitet i forhold til barn som av en eller annen grunn ikke kan være med på tur. Det være seg om de er allergiske, foreldrene ikke vil, de har brukket benet osv. (Brukket ben er normalt ikke noen være-hjemme-grunn, i alle fall ikke i de barnehagene jeg har hatt barna) Dersom avtalen du har med foreldrene spesifiserer at barnet SKAL og MÅ på tur to dager i uken, så stiller saken seg annerledes. Men det er første gang jeg har sett noe som tyder på det i denne tråden. I så fall så vil du nok tjene på å ta strandtur med i beskrivelsen, på samme måte som biltur, kollektiv transport osv. Og har du gjort det, så kan du naturligvis nekte barnet å komme denne dagen. Og merk - det at vi skriver under på hva barnet får lov til - det gjøres vel i alle barnehager, vil jeg tro - er ikke det samme som at barnehagen kan utestenge dersom man feks ikke aksepterer privatbil-kjøring. Det er barnehagen som må tilpasse seg, dersom de ikke uttrykkelig gjør oppmerksom på noe annet. Du skriver forresten hele tiden at alle sikkerhetshensyn er tatt, men du skriver ikke noe om hva det betyr, annet enn at det er 2 voksne på 6 barn. Ikke at det egentlig har noe å si, men synes bare det er litt rart. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/4/#findComment-2285675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Min umiddelbare innskytelse da jeg leste innlegget ditt var at disse foreldrene hørtes litt hysteriske ut, og da var det veldig lett å konkludere med at det er OK å si til dem at barnet må holdes hjemme den dagen. Ettersom JEG ikke villle hatt betenkeligheter med å tillate barnet mitt å bli med på en slik tur, er det veldig lett å la dette synet influere både på den beskjeden man kan gi foreldrene Og på spørsmålet om evt betaling. Men etter å ha lest alle innleggene, må jeg si at jeg ser litt mer nyansert på det. Jeg er i grunnen litt enig med tzatziki i at dette er et 'ekstraordinært' opplegg, og som sådan stiller det seg annerledes enn det ordinære opplegget i barnehagen. Jeg synes derfor at dere primært burde sørge for at ikke alle i bhg skal på to ulike turer samme dag, slik at man kan ha mulighet til å være igjen i bhg sammen med de andre. Men før dere eventuelt omrokkerer på planene, synes jeg at du først kan tilby foreldrene(moren) å bli med på turen. Kanskje hun synes det er et hyggelig tilbud som hun mer enn gjerne takker ja til. Det er ikke så lett for foreldre å bare invitere med seg selv på bhg's opplegg, og kanskje hun ønsker å se mer til hvordan barnet hennes har det sammen med vennene i bhg? Jeg ville ihvertfall prøvd med en mer smidig fremgangsmåte enn å bastant si at barnet må holdes hjemme. Det var ikke akkurat som om jeg sendte en melding der jeg ba dem dra til helvete heller da.... Det er en kjent sak at man må være langt mer pedagogiske med foreldre enn med barn Jeg forklarte og redegjorde om turen i mer detalj, fortalte om de voksne som skulle være med, hvilke sikkerhetsregler vi følger - og at jeg dessverre ikke hadde noe annet alternativ denne dagen fordi det er en av de dagene vi ikke har ekstra bemanning. Så jeg har ikke vært bastant på at sånn må det være - jeg har forklart hvorfor vi dessverre ikke kan tilby noe annet denne dagen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/4/#findComment-2285677 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Ingen krever ekstra ansatte. Men hele problemet ditt, kommer av at du absolutt skal ha hele barnehagen på tur samtidig. Det skaper naturligvis absolutt ingen fleksibilitet i forhold til barn som av en eller annen grunn ikke kan være med på tur. Det være seg om de er allergiske, foreldrene ikke vil, de har brukket benet osv. (Brukket ben er normalt ikke noen være-hjemme-grunn, i alle fall ikke i de barnehagene jeg har hatt barna) Dersom avtalen du har med foreldrene spesifiserer at barnet SKAL og MÅ på tur to dager i uken, så stiller saken seg annerledes. Men det er første gang jeg har sett noe som tyder på det i denne tråden. I så fall så vil du nok tjene på å ta strandtur med i beskrivelsen, på samme måte som biltur, kollektiv transport osv. Og har du gjort det, så kan du naturligvis nekte barnet å komme denne dagen. Og merk - det at vi skriver under på hva barnet får lov til - det gjøres vel i alle barnehager, vil jeg tro - er ikke det samme som at barnehagen kan utestenge dersom man feks ikke aksepterer privatbil-kjøring. Det er barnehagen som må tilpasse seg, dersom de ikke uttrykkelig gjør oppmerksom på noe annet. Du skriver forresten hele tiden at alle sikkerhetshensyn er tatt, men du skriver ikke noe om hva det betyr, annet enn at det er 2 voksne på 6 barn. Ikke at det egentlig har noe å si, men synes bare det er litt rart. Når det kommer til sikkerhet handler det om førstehjelpskunnskap, sikkerhetstelefoner, nødhjelp, antall voksne, krisetrening - det er en ganske lang liste som foreldre egentlig bør være glad de ikke vet om Nå er det faktisk sånn at de har lov til å ha med seg syv barn, ikke bare seks - så det er ikke engang fullt antall barn på denne gruppen... Men uteliv er endel av vårt opplegg, både skog, vann og by - om dere ikke ønsker det, eller barnet deres ikke kan delta, så passer egentlig ikke min barnehage for deres barn.... De fleste barna hos oss er her nettopp fordi vi kjører denne linjen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/4/#findComment-2285684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Det har blitt nevnt i denne tråden at det ikke er dette tilbudet foreldrene betaler for. Der tar de feil. Barnehagen er ikke bare en oppbevaringsplass, det er også et sted for læring. Jeg tror noen foreldre ikke forstår at turer/utflukter er en nødvendig del av barnehagens årsplan. For å nå de målsetningene man setter seg, ofte i forhold til natur/kultur osv., så må de ansatte ta med barna ut av basen. Jeg har stor forståelse for ditt dilemma. I vår barnehage (også med bare to avdelinger) så måtte ofte en voksen bli igjen fordi ett barn ikke ankom i tide. Turene i seg selv er helt forsvarlige, de begynner først å bli uforsvarlige når man må dele opp barnegruppen og voksenressursene. Når det er sagt, så foreslår jeg at du gjør to ting: 1. Inviter foreldrene til å delta på turen (den varer sikkert bare noen timer, ikke hele dagen?) 2. Foreslå at barnet kan ha på seg redningsvest og gi samme beskjed til andre foreldre som eventuelt ønsker dette. Det kan virke litt hysterisk, men det kan hjelpe de som er usikre. Enig i alt du skriver - du vet jo også hvordan barnehagen vår er... Når det er sagt; jeg har gjort begge tingene du foreslo 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/4/#findComment-2285685 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 ''Oppholdet I barnehagen er tilbudet, alt annet er ekstra som barnehgagen må sørge for å legge til rette for. '' Det stemmer faktisk ikke Jeg har bundet meg til et helt konkret tilbud som innbefatter både turer, arrangementer, uteliv og en pedagogisk opplegg. Barnehage er faktisk ikke bare barnepass - selv om enkelte ser ut til å tro det. Og, som andre her allerede har sagt - du kan ikke regne med at man kan tilrettelegge i detalj for ett og ett barn i alle barnehager. Foreldrene har akseptert vårt tilbud - og det er det de betaler for. Om de ikke ønsker å følge det vi tilbyr, står de selvfølgelig helt fritt til å finne annen barnehage Som sagt, jeg synes du er lite fleksibel, og at årsakene du oppgir overfor eller nedenfor ikke er nok til å på død og liv måtte ha felles turdag. Men dersom det er SÅ nedfelt i vedtektene som du påstår, OG foreldre VET hva de skriver under på når de lar barnet sitt gå der, så stiller saken seg annerledes. Men jeg tror ikke det holder med en genrell klausul om at "barna skal på tur". Men som jeg skrev et sted, det nytter ikke å ha barn i naturbarnehage dersom man ikke vil at ungene skal på tur. Men da skjønner jeg ikke hvorfor du trenger å spørre oss i det hele tatt - da har du jo ditt på det tørre. Men du tar helt feil - barnehager ER barnepass, og finnes fordi foreldrene jobber. Dersom alle hadde en foreldre hjemme, ville knapt en eneste unge oppholde seg i barnehagen. Nå går alle der fordi de fleste har 2 foreldre som jobber, og de som ikke har det, kjeder vettet av seg hjemme. Synd, men sant - uansett hvor pedagogisk bra man forsøker å argumentere med at barnehage er... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/4/#findComment-2285689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Enig i alt du skriver - du vet jo også hvordan barnehagen vår er... Når det er sagt; jeg har gjort begge tingene du foreslo Da synes jeg du har gjort hva du kan for å imøtekomme disse foreldrene Og jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å sende Squishy ut på tur med dine ansatte, selv om jeg kan være svært skeptisk til å slippe han ut av synet Foreldrene må rett og slett lære seg (ta de nødvendige skrittene for) å stole på barnehagen, det er helt nødvendig for å få til et godt samarbeid til barnas beste. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/4/#findComment-2285690 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Som sagt, jeg synes du er lite fleksibel, og at årsakene du oppgir overfor eller nedenfor ikke er nok til å på død og liv måtte ha felles turdag. Men dersom det er SÅ nedfelt i vedtektene som du påstår, OG foreldre VET hva de skriver under på når de lar barnet sitt gå der, så stiller saken seg annerledes. Men jeg tror ikke det holder med en genrell klausul om at "barna skal på tur". Men som jeg skrev et sted, det nytter ikke å ha barn i naturbarnehage dersom man ikke vil at ungene skal på tur. Men da skjønner jeg ikke hvorfor du trenger å spørre oss i det hele tatt - da har du jo ditt på det tørre. Men du tar helt feil - barnehager ER barnepass, og finnes fordi foreldrene jobber. Dersom alle hadde en foreldre hjemme, ville knapt en eneste unge oppholde seg i barnehagen. Nå går alle der fordi de fleste har 2 foreldre som jobber, og de som ikke har det, kjeder vettet av seg hjemme. Synd, men sant - uansett hvor pedagogisk bra man forsøker å argumentere med at barnehage er... Det er litt off-topic, men jeg vet da om flere foreldre som er hjemme og fremdeles sender barna i barnehage. Ofte litt færre timer, men de gjør det fordi de ser nytten av det pedagogiske opplegget og den sosiale utviklingen barnehagen gir. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/4/#findComment-2285693 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Når det kommer til sikkerhet handler det om førstehjelpskunnskap, sikkerhetstelefoner, nødhjelp, antall voksne, krisetrening - det er en ganske lang liste som foreldre egentlig bør være glad de ikke vet om Nå er det faktisk sånn at de har lov til å ha med seg syv barn, ikke bare seks - så det er ikke engang fullt antall barn på denne gruppen... Men uteliv er endel av vårt opplegg, både skog, vann og by - om dere ikke ønsker det, eller barnet deres ikke kan delta, så passer egentlig ikke min barnehage for deres barn.... De fleste barna hos oss er her nettopp fordi vi kjører denne linjen... Om VI ikke ønsker det? Hva i alle dager har jeg - eller vi - med denne saken å gjøre? Jeg har da ikke noe i mot at ungen blir med på tur, men jeg er opptatt av at barnehagen skal holde seg til reglene og følge noen enkle prinsipper. Og de kan ikke stenge barn ute dersom fordi de finner det for godt, og har lyst til å gjøre noe "uvanlig". Jeg har ikke hatt barn i naturbarnehage eller en barnehage hvor det ikke alltid var noen igjen i barnahagen. Og jeg har heller ikke hatt barn i 150- barns barnehager, bare så det er sagt. Og fleksibilitet er ikke noen dum ting, verken hos foreldre eller ansatte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/4/#findComment-2285695 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Det har blitt nevnt i denne tråden at det ikke er dette tilbudet foreldrene betaler for. Der tar de feil. Barnehagen er ikke bare en oppbevaringsplass, det er også et sted for læring. Jeg tror noen foreldre ikke forstår at turer/utflukter er en nødvendig del av barnehagens årsplan. For å nå de målsetningene man setter seg, ofte i forhold til natur/kultur osv., så må de ansatte ta med barna ut av basen. Jeg har stor forståelse for ditt dilemma. I vår barnehage (også med bare to avdelinger) så måtte ofte en voksen bli igjen fordi ett barn ikke ankom i tide. Turene i seg selv er helt forsvarlige, de begynner først å bli uforsvarlige når man må dele opp barnegruppen og voksenressursene. Når det er sagt, så foreslår jeg at du gjør to ting: 1. Inviter foreldrene til å delta på turen (den varer sikkert bare noen timer, ikke hele dagen?) 2. Foreslå at barnet kan ha på seg redningsvest og gi samme beskjed til andre foreldre som eventuelt ønsker dette. Det kan virke litt hysterisk, men det kan hjelpe de som er usikre. Tøys! Det hele kommer an på hvilken avtale man inngår. Dersom det ikke er spesifisert nøye, så inngår man avtale om pass av barn i barnehagen. Andre ting kommer som en bonus. Like lite som foreldre kan kreve at barnehagen skal gjøre allverdens utenfor området, kan barnehagen kreve at ungene SKAL bli med. Det går begge veier det der. Læring er ikke nødvendigvis avhengig av turer ut, dersom det er poenget. Og det å si at barnet må holde seg hjemme, det har jeg bare aldri verken hørt om eller opplevd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/4/#findComment-2285698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.