Gjest jorid Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Det er litt off-topic, men jeg vet da om flere foreldre som er hjemme og fremdeles sender barna i barnehage. Ofte litt færre timer, men de gjør det fordi de ser nytten av det pedagogiske opplegget og den sosiale utviklingen barnehagen gir. Jeg har barnet mitt i barnehage tre dager i uka fordi han skal få andre barn å leke med. Det er ikke lenger barn å være sammen med hjemme, slik det en gang var. Slik har samfunnet gjort at det har blitt. Synd men sant. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/5/#findComment-2285699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg synes absolutt ikke det der greit at du sier at foreldrene må holde barnet hjemme den dagen. Det betaler for barnehagetilbud i barnehagen - eventuelle utflukter er fint, men kan bare gjøres dersom foreldrene aksepterer det. Dersom dere personalmessig ikke klarer å ha åpen barnehage samtidig som dere skal på tur, så må dere faktisk utsette turen, mener jeg. Selv om det kun er disse foreldrene som ikke aksepterer dette. Jeg ville også selv vært meget skeptisk til stranden, dersom dere ikke hadde redningsvester til alle. Ting skjer, selv med 2 voksen og 4 barn. Men det kan jeg ikke se er poenget her. Foreldrene betaler for oppholdet. De blir spurt om andre ting er greit - denne gang en tur til stranden, andre ganger kan det dreie seg om bilturer i privatbiler - og det er de i sin fulle rett til å si nei til. Vi blir spurt om bilturer med godkjent sikringsutstyr, og sier ja til det. Men dersom i hadde sagt nei, skulle da ikke barnehagen stengt oss ute de dagene av den grunn. Oppholdet I barnehagen er tilbudet, alt annet er ekstra som barnehgagen må sørge for å legge til rette for. Klarer de det ikke - og det gjør ikke dere - så må de faktisk droppe det. Jeg må si jeg hadde blitt ganske fortørnert som mor om en trygg tur til en langgrunn og oversiktlig strand måtte avlyses fordi et forelderpar satte seg på bakbeina. I en liten barnehagen kan man ikke forvente så mange særtiltak for eget barn som man kan i en stor. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/5/#findComment-2285700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest querty Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg stusser på noe: Til å drive barnehage har du UTROLIG god tid til å sitte på nettet og diskutere problemstillinger/utlevere foreldre som har mulighet til å kjenne seg igjen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/5/#findComment-2285701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Om VI ikke ønsker det? Hva i alle dager har jeg - eller vi - med denne saken å gjøre? Jeg har da ikke noe i mot at ungen blir med på tur, men jeg er opptatt av at barnehagen skal holde seg til reglene og følge noen enkle prinsipper. Og de kan ikke stenge barn ute dersom fordi de finner det for godt, og har lyst til å gjøre noe "uvanlig". Jeg har ikke hatt barn i naturbarnehage eller en barnehage hvor det ikke alltid var noen igjen i barnahagen. Og jeg har heller ikke hatt barn i 150- barns barnehager, bare så det er sagt. Og fleksibilitet er ikke noen dum ting, verken hos foreldre eller ansatte. Jeg har forstått det slik at du ikke synes det å kunne slå sammen barnegruppene er god nok grunn til å forskjellige turdager. Deg om det. Nå er det slik Persille velger å drive sin barnehage og personlig ser jeg mye positivt ved det, da jeg ser hvor stor glede barna har av å samles en gang i mellom. Men det virker som du i tillegg har liten forståelse for barnehagens økonomi. En barnehage for akkurat nok støtte til å gå rundt med et minimum antall voksne (altså i henhold til forskriftene). Om Persille i tillegg måtte ansette en ekstra voksen i en 40 % stilling bare for å ta vare på barna som ikke kan være med på tur, så vil det gå utover andre ting. Blant annet vikarbudsjettet og utstyr. Det sier seg selv at dette ikke er en løsning, spesielt når det er snakk om foreldre som kanskje helst burde valgt en barnehage som ikke gir barna noen utfordringer i forhold til natur. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/5/#findComment-2285702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg er enig i at kronisk syke barn er en alvorligere sak, naturligvis. Så langt har både barnehage og skole lagt til rette for vår lille pollenallergiker, og det blir veldig vanskelig for oss dersom det ikke fortsetter. Noen ekstra ressurs for den ene måneden vil vi ikke få, men har jo ikke nok sykt-barn dager heller. Mulig man får sykemelding i slike tilfeller, eller ? Men akkurat i dette tilfellet, så synes jeg ikke det dreier seg så mye om overhysteriske foreldre, men rett og slett om hvilken kontrakt man har inngått med barnehagen og forpliktelser fra barnehagens side. Jeg mener at avtalen man inngår gjelder pass av barn i barnehage, og at ingen kan "tvinges" utenfor dersom foreldrene motsetter seg det. Uansett årsak. Turer osv er noe barnehagen gjør i tillegg. Flott, synes jeg, men dersom noen motsetter seg det, så må barnehagen sørge for tilrettelegging. Uansett hvor tåpelig man synes foreldrene er. Barnehagen kan ikke bare nekte barn å komme fordi den finner det for godt - så "lovløse" tilstander tror jeg ikke man har, og jeg tror Persille har en dårlig sak. Jeg anser meg ikke for å være en hysterisk mamma, og hadde nok latt mitt barn være med på turen. Men synes det er helt unødvendig å ikke ha redningsvester til barna, og ville sendt med vest til mitt barn. Sykemelding for foreldre når barna er syke er egentlig ikke-eksisterende, men det er nok endel leger som ser problematikken og skriver ut dette. Vi fikk 10 ekstra dager hver i året, pga. vår lille kroniker, men nå var jo ikke hun syk bare på visse årstider/kortere perioder. 40 sykedager var allikevel ikke nok, så vi hadde heldigvis velvillige arbeidsgivere og hjemmekontorløsninger å støtte oss på. Hvordan man løser dette med barn som kanskje er syke 1-1,5 måned i året i forhold til sykedager vet jeg faktisk ikke. Det burde man kanskje spørre f.eks. trygdekontoret om? Igjen, vi er ikke enige i hva barnehagen kan kreve/foreldrene kan kreve, så den trenger vi ikke dra lenger. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/5/#findComment-2285705 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Det er litt off-topic, men jeg vet da om flere foreldre som er hjemme og fremdeles sender barna i barnehage. Ofte litt færre timer, men de gjør det fordi de ser nytten av det pedagogiske opplegget og den sosiale utviklingen barnehagen gir. Ja, det vet jeg også, og jeg har gjort det selv. Men jeg ville ikke gjort det dersom nabolaget var fullt av andre unger, sånn som det var i "gamle dager". Årsaken til at "alle" går i barnehage, tror jeg er at det for tiden er den viktigste arenaen for å treffe andre barn. Så i praksis har barnehagetilbudet vokst frem pga voksnes behov for barnepass. At barnehagene i tillegg er et godt tilbud, kan vi sant å si prise oss lykkelige for! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/5/#findComment-2285707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Tøys! Det hele kommer an på hvilken avtale man inngår. Dersom det ikke er spesifisert nøye, så inngår man avtale om pass av barn i barnehagen. Andre ting kommer som en bonus. Like lite som foreldre kan kreve at barnehagen skal gjøre allverdens utenfor området, kan barnehagen kreve at ungene SKAL bli med. Det går begge veier det der. Læring er ikke nødvendigvis avhengig av turer ut, dersom det er poenget. Og det å si at barnet må holde seg hjemme, det har jeg bare aldri verken hørt om eller opplevd. Nei, det er slettes ikke tøys. Jeg foreslår du setter deg ned og leser noen årsplaner. Målsetningene i slike planer innebærer som oftest turer/utflukter, da man ikke kan undersøke livet i fjæra sammen med 2-åringer uten at de er der og opplever det selv. Barnehagen kan ikke kreve at barnet skal bli med. Men foreldrene kan heller ikke påstå at de ikke har fått det tilbudet de betaler for. Det står ingenting i barnehagelovene om at barna skal oppholde seg på basen til enhver tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/5/#findComment-2285711 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Det var ikke akkurat som om jeg sendte en melding der jeg ba dem dra til helvete heller da.... Det er en kjent sak at man må være langt mer pedagogiske med foreldre enn med barn Jeg forklarte og redegjorde om turen i mer detalj, fortalte om de voksne som skulle være med, hvilke sikkerhetsregler vi følger - og at jeg dessverre ikke hadde noe annet alternativ denne dagen fordi det er en av de dagene vi ikke har ekstra bemanning. Så jeg har ikke vært bastant på at sånn må det være - jeg har forklart hvorfor vi dessverre ikke kan tilby noe annet denne dagen Jeg har lest andre svar fra deg her inne om at dette står nedfelt i planen osv, så jeg skjønner at det ikke er lett å omrokkere på dette. Jeg har vært vant til fast turdag _på avdelingen_, men ikke for hele bhg som sådan. Jeg vet at vi også skrev under på om vi godtok transport av barn i bil, om vi godtok at barnet ble med på svømming i svømmehall, og kanskje også noe med fotografering ?? (Husker ikke helt) Men jeg kan ikke huske at vi skrev under på at vi godtok strandturer, men jeg vet da at de vitterlig har vært på sådanne! :-) Det har ihvertfall aldri vært noe problem for oss, for vi har hatt null problemer med å la han være med på turene som bhg har arrangert. Men dersom vi _skulle_ hatt innvendinger, kunne han alltids ha blitt igjen i bhg sammen med andre barn. Ettersom du i din bhg ikke har den samme fleksibiliteten (også fordi bhg er liten), ville det kanskje ha vært en idé før neste bhg-år å spesifisere at turer OGSÅ kan gå til en strand?? Det hjelper deg ikke i denne saken, men kunne vært greit for å unngå tilsvarende problemer i fremtiden! :-) Vedr det å ha spesielt opplegg for ett eller få barn: Jeg husker den første bhg vi var i opplevde at noen foreldre sendte 1-2-åringer i bhg med beskjed om at de ikke kunne være ute den dagen fordi de fortsatt var litt forkjølet, men ikke 'nok' til å bli holdt hjemme. Da sa bhg klart i fra at de kunne ikke legge beslag på en voksen som måtte være inne med de halv-friske barna. Kunne ikke barna være ute og leke, måtte de heller holdes hjemme. Denne saken var noe av det første jeg tenkte på da jeg leste hovedinnlegget, og jeg var på nippet til å sette likhetstrekk mellom dem. Men så er spørsmålet om man egentlig KAN det, da. Utelek på bhgs område er helt klart "vanlig aktivitet", mens man kan diskutere om turer hit&dit er vanlig eller "ekstraordinær". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/5/#findComment-2285712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg stusser på noe: Til å drive barnehage har du UTROLIG god tid til å sitte på nettet og diskutere problemstillinger/utlevere foreldre som har mulighet til å kjenne seg igjen... Persille gjør masse mer enn å bare drive barnehage. Hun er superkvinne av dimensjoner, foreslår du heller beundrer henne for alt hun rekker i løpet av en dag 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/5/#findComment-2285713 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg må si jeg hadde blitt ganske fortørnert som mor om en trygg tur til en langgrunn og oversiktlig strand måtte avlyses fordi et forelderpar satte seg på bakbeina. I en liten barnehagen kan man ikke forvente så mange særtiltak for eget barn som man kan i en stor. mvh Man burde ikke akkurat sagt at det var pga de foreldrene, da. Synes hele problemstillingen er temmelig søk, både fordi Persille tydeligvis har inngått avtaler med foreldrene hvor det kommer klart frem at turer av denne type er en del av tilbudet, og fordi jeg synes Persille kunne løst dette ved å ha forskjellige turdager for gruppene. I det minste denne ene gangen når det tydeligvis er en så stor sak for noen av foreldrene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/5/#findComment-2285716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Ja, det synes jeg må være greit.Eventuelt at du tilbyr henne å være med. Forslaget om redningsvester virker noe hysterisk. Om det dreier seg om en langgrunn strand, er jeg enig i at det virker hysterisk. Små barn kan dessuten bli dessorienterte når de får hodet under vann og dermed drukne i 20 cm dypt vann. Da hjelper ikke redningsvest noe som helst. Kun voksne som passer ordentlig på. På steder det kan vær glatt, steinete og brådypt, har redningsvesten så absolutt en funksjon. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/5/#findComment-2285717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Ja, det vet jeg også, og jeg har gjort det selv. Men jeg ville ikke gjort det dersom nabolaget var fullt av andre unger, sånn som det var i "gamle dager". Årsaken til at "alle" går i barnehage, tror jeg er at det for tiden er den viktigste arenaen for å treffe andre barn. Så i praksis har barnehagetilbudet vokst frem pga voksnes behov for barnepass. At barnehagene i tillegg er et godt tilbud, kan vi sant å si prise oss lykkelige for! Ja, det har du nok rett i. Jeg tror i hvert fall det er svært mye nyttig arbeid som gjøres i barnehager. Selv om sosialiseringen kommer først, så er pedagogikken også utrolig viktig. Selv har jeg "bare" jobbet som assistent, men jeg fikk følelsen av at foreldrene så på oss som en ressurs når det kom til kunnskap om barn/mennesker 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/5/#findComment-2285719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Nei, det er slettes ikke tøys. Jeg foreslår du setter deg ned og leser noen årsplaner. Målsetningene i slike planer innebærer som oftest turer/utflukter, da man ikke kan undersøke livet i fjæra sammen med 2-åringer uten at de er der og opplever det selv. Barnehagen kan ikke kreve at barnet skal bli med. Men foreldrene kan heller ikke påstå at de ikke har fått det tilbudet de betaler for. Det står ingenting i barnehagelovene om at barna skal oppholde seg på basen til enhver tid. Jeg har lest årsplanen for barnehagene mine barn har gått i / går i, og det er vel knapt noe der som ikke kan læres uten turer ut. Jeg kommer fra mørkeste innlandet selv, men var da med på prosjekter om hav og fjære for det - uten å bevege meg lenger enn til formingssalen. Turer er fint, bevares, men nødvendig på barnehagenivå, tror jeg ikke det er. Dersom turer er en så viktig del av det pedagogiske opplegget, så får det nedfelles i avtalen med foreldrene, da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/5/#findComment-2285723 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg har barnet mitt i barnehage tre dager i uka fordi han skal få andre barn å leke med. Det er ikke lenger barn å være sammen med hjemme, slik det en gang var. Slik har samfunnet gjort at det har blitt. Synd men sant. Jeg synes ikke det er synd. Jeg tror barnehager er mye sunnere for barna enn å være hjemme, selv om de har andre å leke med. De får strukturerte dager med masse opplevelser, voksne som er der bare for de og har utdannelse til nettopp det, sosialiseringen baserer seg ikke på mødre som følger med, samfunnet har sjansen til å se om barn vanskjøttes mye tidligere enn før, barnet utvikler forhold til voksne/barn som går utenfor gata/familien... Osv, osv. Synes det er flott, jeg Dette kommer fra noen som er hjemme med en 2-åring 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/5/#findComment-2285726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg har lest årsplanen for barnehagene mine barn har gått i / går i, og det er vel knapt noe der som ikke kan læres uten turer ut. Jeg kommer fra mørkeste innlandet selv, men var da med på prosjekter om hav og fjære for det - uten å bevege meg lenger enn til formingssalen. Turer er fint, bevares, men nødvendig på barnehagenivå, tror jeg ikke det er. Dersom turer er en så viktig del av det pedagogiske opplegget, så får det nedfelles i avtalen med foreldrene, da. Jeg tror turer er nedfelt i avtalen med foreldrene i Persilles barnehage, uten at jeg skal si det helt sikkert, da jeg bare har vært der noen få dager. Men det kan sikkert hun svare på 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/5/#findComment-2285728 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Ja, det har du nok rett i. Jeg tror i hvert fall det er svært mye nyttig arbeid som gjøres i barnehager. Selv om sosialiseringen kommer først, så er pedagogikken også utrolig viktig. Selv har jeg "bare" jobbet som assistent, men jeg fikk følelsen av at foreldrene så på oss som en ressurs når det kom til kunnskap om barn/mennesker Jeg synes helt klart at barnehagen og de ansatte har vært og er flotte ressurser for mine barn. Jeg synes vi har vært kjempeheldige med våre barnehage-valg, og har omtrent bare truffet på ansatte med et nydelig fokus på barna. Utrolig deilig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/5/#findComment-2285729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg tror turer er nedfelt i avtalen med foreldrene i Persilles barnehage, uten at jeg skal si det helt sikkert, da jeg bare har vært der noen få dager. Men det kan sikkert hun svare på I så fall, så ser jeg ikke problemet. Da kan hun naturligvis nekte barnet å komme denne dagen, selv om jeg fremdeles synes det hadde vært en bedre løsning å dele turene på to dager, for denne ene gangens skyld. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/5/#findComment-2285732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest querty Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Persille gjør masse mer enn å bare drive barnehage. Hun er superkvinne av dimensjoner, foreslår du heller beundrer henne for alt hun rekker i løpet av en dag Hva tenker du om eksponeringen hun utsetter foreldrene for i dette tilfellet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/5/#findComment-2285734 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Om det dreier seg om en langgrunn strand, er jeg enig i at det virker hysterisk. Små barn kan dessuten bli dessorienterte når de får hodet under vann og dermed drukne i 20 cm dypt vann. Da hjelper ikke redningsvest noe som helst. Kun voksne som passer ordentlig på. På steder det kan vær glatt, steinete og brådypt, har redningsvesten så absolutt en funksjon. mvh Hæ - redningsvester hjelper da selv om barnet blir desorientert. De hjelper jo nettopp til å holde barnet oppe og snu det i vannet, slik at hodet kommer over vann. Det er jo hele poenget med redningsvester - i alle fall de gamle oransje.Det er omtrent umulig å komme seg under når den er på. Mulig at de nyere vestene ikke er sånn, men det er i så fall kjemperart! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/5/#findComment-2285737 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Hva tenker du om eksponeringen hun utsetter foreldrene for i dette tilfellet? Jeg er usikker på hvor gjenkjennbart det er og kan derfor ikke si noe sikkert. Persille kan eventuelt ha forandret detaljer eller vite med sikkerhet at disse foreldrene ikke kan gjennkjennes av noen andre i hennes barnehage bare på bakgrunn av disse innleggene. Jeg vet ikke hvem de er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/284654-ok-%C3%A5-si-dette-til-foreldre/page/5/#findComment-2285738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.