Gå til innhold

Ok å si dette til foreldre?

Anbefalte innlegg

I så fall, så ser jeg ikke problemet. Da kan hun naturligvis nekte barnet å komme denne dagen, selv om jeg fremdeles synes det hadde vært en bedre løsning å dele turene på to dager, for denne ene gangens skyld.

Fleksibilitet er kjempeflott og det er nok hva de aller, aller fleste ønsker å tilby. Men det kan bli vanskelig praktisk og ofte kan det få en kjedereaksjon, slik at man får dobbelt så mye arbeid fordi man må imøtekomme alle foreldrenes ønsker.

Noen ganger kan det lønne seg å ha tydelige grenser, uten at jeg skal uttale meg spesifikt om Persilles barnehage her.

Fortsetter under...

• Svar 241
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

43

• PieLill

32

• Sofline

27

• Glimtipper

18

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes helt klart at barnehagen og de ansatte har vært og er flotte ressurser for mine barn. Jeg synes vi har vært kjempeheldige med våre barnehage-valg, og har omtrent bare truffet på ansatte med et nydelig fokus på barna. Utrolig deilig!

Så heldige dere er! :)

Jeg har ennå ikke sluppet 2-åringen min ut i barnehageverden, fordi det ikke har vært praktisk gjennomførbart. Men jeg kjenner det velter seg litt i meg når jeg tenker på det, fordi jeg vet at ikke alle barnehager er like gode.

tzatziki1365380058

Jeg har forstått det slik at du ikke synes det å kunne slå sammen barnegruppene er god nok grunn til å forskjellige turdager. Deg om det. Nå er det slik Persille velger å drive sin barnehage og personlig ser jeg mye positivt ved det, da jeg ser hvor stor glede barna har av å samles en gang i mellom.

Men det virker som du i tillegg har liten forståelse for barnehagens økonomi. En barnehage for akkurat nok støtte til å gå rundt med et minimum antall voksne (altså i henhold til forskriftene). Om Persille i tillegg måtte ansette en ekstra voksen i en 40 % stilling bare for å ta vare på barna som ikke kan være med på tur, så vil det gå utover andre ting. Blant annet vikarbudsjettet og utstyr. Det sier seg selv at dette ikke er en løsning, spesielt når det er snakk om foreldre som kanskje helst burde valgt en barnehage som ikke gir barna noen utfordringer i forhold til natur.

Det kan sikkert være gode grunner for å slå sammen grupper å ha felles turdager. Men det finnes også meget gode grunner for å ikke gjøre det sånn - blant annet fleksibiliteten. Og i slike tilfeller som dette, hvor det for en gangs skyld er foreldre som har sterke innvendinger, så må det i alle fall være mulig å gjøre et unntak - å ta forskjellige turdager denne ene gangen. Jeg går ut i fra at det ikke alltid er foreldre som motsetter seg...

Økonomien - tja. Jeg skjønner at man ikek kan ansette ekstra folk for sånt, men det kunne som sagt løses på andre måter. Ellers vet jeg nok om en del private barnehage-eieres økonomi til å vite at det ikke ALLTID er så veldig synd på dem.... Aner ikke noe om Persilles barnehage, riktignok.

Gjest Persille

Jeg stusser på noe:

Til å drive barnehage har du UTROLIG god tid til å sitte på nettet og diskutere problemstillinger/utlevere foreldre som har mulighet til å kjenne seg igjen...

Vel, å si at ett foreldrepar ikke har lyst til at barnet deres skal være med, uten å spesifisere kjønn - det synes jeg faktisk ikke er å utlevere noen :)

Og, jeg jobber ikke der selv - jeg bare eier den og driver den.

tzatziki1365380058

Sykemelding for foreldre når barna er syke er egentlig ikke-eksisterende, men det er nok endel leger som ser problematikken og skriver ut dette. Vi fikk 10 ekstra dager hver i året, pga. vår lille kroniker, men nå var jo ikke hun syk bare på visse årstider/kortere perioder. 40 sykedager var allikevel ikke nok, så vi hadde heldigvis velvillige arbeidsgivere og hjemmekontorløsninger å støtte oss på. Hvordan man løser dette med barn som kanskje er syke 1-1,5 måned i året i forhold til sykedager vet jeg faktisk ikke. Det burde man kanskje spørre f.eks. trygdekontoret om?

Igjen, vi er ikke enige i hva barnehagen kan kreve/foreldrene kan kreve, så den trenger vi ikke dra lenger. :-)

Håper på fortsatt fleksibilitet på skolen. Det går stort sett bra dersom hun får være inne i friminutt og slipper skogsturer i pollensesongen. Også har vi ny medisin som jeg håper skal virke bedre neste år.

Men hva vi gjør hvis hun må være hjemme hele bjørke-sesongen, det aner jeg virkelig ikke. Kanskje jeg skal være føre var og kontakte trygdekontoret før det evt. blir aktuelt.

Annonse

Det kan sikkert være gode grunner for å slå sammen grupper å ha felles turdager. Men det finnes også meget gode grunner for å ikke gjøre det sånn - blant annet fleksibiliteten. Og i slike tilfeller som dette, hvor det for en gangs skyld er foreldre som har sterke innvendinger, så må det i alle fall være mulig å gjøre et unntak - å ta forskjellige turdager denne ene gangen. Jeg går ut i fra at det ikke alltid er foreldre som motsetter seg...

Økonomien - tja. Jeg skjønner at man ikek kan ansette ekstra folk for sånt, men det kunne som sagt løses på andre måter. Ellers vet jeg nok om en del private barnehage-eieres økonomi til å vite at det ikke ALLTID er så veldig synd på dem.... Aner ikke noe om Persilles barnehage, riktignok.

Du har rett i det og fleksibilitet kan lønne seg i framtiden også, da foreldrene vil føle seg hørt. Men noen ganger kan et prinsipp også gi gode resultater for barnehagen som helhet :)

Jeg kan ikke uttale meg om Persilles økonomi styring, men jeg vet hun jobber hardt for barnehagen. Kjøper utstyr, tilrettelegger uteplassen, prøver å skape stabilitet hos de ansatte og skaffer vikarer.

Uansett, jeg tror vi er ganske enige her egentlig. Det er bare detaljer igjen :)

Gjest Persille

Jeg har lest andre svar fra deg her inne om at dette står nedfelt i planen osv, så jeg skjønner at det ikke er lett å omrokkere på dette.

Jeg har vært vant til fast turdag _på avdelingen_, men ikke for hele bhg som sådan.

Jeg vet at vi også skrev under på om vi godtok transport av barn i bil, om vi godtok at barnet ble med på svømming i svømmehall, og kanskje også noe med fotografering ?? (Husker ikke helt)

Men jeg kan ikke huske at vi skrev under på at vi godtok strandturer, men jeg vet da at de vitterlig har vært på sådanne! :-)

Det har ihvertfall aldri vært noe problem for oss, for vi har hatt null problemer med å la han være med på turene som bhg har arrangert. Men dersom vi _skulle_ hatt innvendinger, kunne han alltids ha blitt igjen i bhg sammen med andre barn.

Ettersom du i din bhg ikke har den samme fleksibiliteten (også fordi bhg er liten), ville det kanskje ha vært en idé før neste bhg-år å spesifisere at turer OGSÅ kan gå til en strand??

Det hjelper deg ikke i denne saken, men kunne vært greit for å unngå tilsvarende problemer i fremtiden! :-)

Vedr det å ha spesielt opplegg for ett eller få barn: Jeg husker den første bhg vi var i opplevde at noen foreldre sendte 1-2-åringer i bhg med beskjed om at de ikke kunne være ute den dagen fordi de fortsatt var litt forkjølet, men ikke 'nok' til å bli holdt hjemme. Da sa bhg klart i fra at de kunne ikke legge beslag på en voksen som måtte være inne med de halv-friske barna. Kunne ikke barna være ute og leke, måtte de heller holdes hjemme.

Denne saken var noe av det første jeg tenkte på da jeg leste hovedinnlegget, og jeg var på nippet til å sette likhetstrekk mellom dem.

Men så er spørsmålet om man egentlig KAN det, da. Utelek på bhgs område er helt klart "vanlig aktivitet", mens man kan diskutere om turer hit&dit er vanlig eller "ekstraordinær".

Ang. det å være ute vs turer... Ikke godt å si...

Jeg anser det som å være vanlig hos oss, fordi vi tilbringer minst en dag - som oftest to hver uke utenfor barnehagen...

Hæ - redningsvester hjelper da selv om barnet blir desorientert. De hjelper jo nettopp til å holde barnet oppe og snu det i vannet, slik at hodet kommer over vann. Det er jo hele poenget med redningsvester - i alle fall de gamle oransje.Det er omtrent umulig å komme seg under når den er på.

Mulig at de nyere vestene ikke er sånn, men det er i så fall kjemperart!

Er ikke vannet mer enn 20 cm dypt er det for grunt til at redningsvesten snur barnet. Et lite barn kan drukne i en plaskedam med 20 cm dypt vann fordi barnet kan bli dessorientert idet det faller fremover i vannet og ikke skjønne at det må reise seg opp.

Kun overvåkne voksne hjelper på slikt.

mvh

Jeg synes ikke det er synd. Jeg tror barnehager er mye sunnere for barna enn å være hjemme, selv om de har andre å leke med. De får strukturerte dager med masse opplevelser, voksne som er der bare for de og har utdannelse til nettopp det, sosialiseringen baserer seg ikke på mødre som følger med, samfunnet har sjansen til å se om barn vanskjøttes mye tidligere enn før, barnet utvikler forhold til voksne/barn som går utenfor gata/familien... Osv, osv.

Synes det er flott, jeg :)

Dette kommer fra noen som er hjemme med en 2-åring ;)

Ja, men de strukturerte hverdagene kommer mer enn tidlig nok uansett:-) Og uansett hvor utdannede og erfarene pedagoger er, er det foreldre som bør klare å ta seg av sine egne barn best. Er det ikke derfor vi er foreldre?

tzatziki1365380058

Vel, å si at ett foreldrepar ikke har lyst til at barnet deres skal være med, uten å spesifisere kjønn - det synes jeg faktisk ikke er å utlevere noen :)

Du har jo tidligere sagt hvor i byen du holder til, og dersom du ikke lyver om strand-tur, så vil i alle fall de foreldrene det gjelder kjenne seg igjen.

Jeg reagerte på det, jeg også, men hadde tenkt å la det ligge :)

Ja, det vet jeg også, og jeg har gjort det selv. Men jeg ville ikke gjort det dersom nabolaget var fullt av andre unger, sånn som det var i "gamle dager". Årsaken til at "alle" går i barnehage, tror jeg er at det for tiden er den viktigste arenaen for å treffe andre barn.

Så i praksis har barnehagetilbudet vokst frem pga voksnes behov for barnepass. At barnehagene i tillegg er et godt tilbud, kan vi sant å si prise oss lykkelige for! :)

Der er jeg enig med deg.

mvh

tzatziki1365380058

Er ikke vannet mer enn 20 cm dypt er det for grunt til at redningsvesten snur barnet. Et lite barn kan drukne i en plaskedam med 20 cm dypt vann fordi barnet kan bli dessorientert idet det faller fremover i vannet og ikke skjønne at det må reise seg opp.

Kun overvåkne voksne hjelper på slikt.

mvh

Hadde ikke tenkt på det, at det faktisk blir for grunt til at vesten kan snu dem. Ekkelt....

Annonse

Gjest Persille

Du har jo tidligere sagt hvor i byen du holder til, og dersom du ikke lyver om strand-tur, så vil i alle fall de foreldrene det gjelder kjenne seg igjen.

Jeg reagerte på det, jeg også, men hadde tenkt å la det ligge :)

Det er 26 barn som skal på strandtur på fire forskjellige dager. Jeg har ikke sagt noe om dag, kjønn, alder eller noe annet - så du må gjerne forsøke å finne det spesifikke paret....

Jeg har foreldre i barneahgen som frekventerer DOL - og jeg er klar over at de kan kjenne igjen om jeg spesifiserer for mye, derfor har jeg altså ikke gjort det.

Ja, men de strukturerte hverdagene kommer mer enn tidlig nok uansett:-) Og uansett hvor utdannede og erfarene pedagoger er, er det foreldre som bør klare å ta seg av sine egne barn best. Er det ikke derfor vi er foreldre?

I en perfekt verden så hadde alle foreldre vært gode nok for sine barn. Slik er det dessverre ikke og disse barna blir nok plukket opp fortere nå enn før i tiden.

I tillegg er det noe i ordtaket "It takes a village to raise a child". At hverdagen går for fort at mange foreldre ikke har nok tid med barna sine slik det er nå er jeg helt enig i. Når barna klynger seg til meg og lurer på hvorfor i all verden de skal bli med fremmede pappa hjem fordi jeg tilbringer 30 timer mer i uka med de enn han, så er det et dårlig tegn. Men strukturen og forutsigbarheten i en barnehage tror jeg barna bare drar nytte av, så lenge de fremdeles gies masse rom til å være barn. Og den balansen klarer de fleste barnehager utmerket :)

tzatziki1365380058

Det er 26 barn som skal på strandtur på fire forskjellige dager. Jeg har ikke sagt noe om dag, kjønn, alder eller noe annet - så du må gjerne forsøke å finne det spesifikke paret....

Jeg har foreldre i barneahgen som frekventerer DOL - og jeg er klar over at de kan kjenne igjen om jeg spesifiserer for mye, derfor har jeg altså ikke gjort det.

Jeg ville ikke finne igjen paret, men DE vil sannsynligvis kjenne seg igjen, hvis de leser her inne. Og dersom det gjaldt meg, så ville jeg absolutt IKKE likt det.

Ikke noen stor sak for meg, altså.

Håper på fortsatt fleksibilitet på skolen. Det går stort sett bra dersom hun får være inne i friminutt og slipper skogsturer i pollensesongen. Også har vi ny medisin som jeg håper skal virke bedre neste år.

Men hva vi gjør hvis hun må være hjemme hele bjørke-sesongen, det aner jeg virkelig ikke. Kanskje jeg skal være føre var og kontakte trygdekontoret før det evt. blir aktuelt.

Jeg hadde nok vært føre-var, ja, og forresten så var det legen på sykehuset - spesialist - som måtte sende søknaden for oss.

Håper det går bedre med ny medisin!

Jeg ville ikke finne igjen paret, men DE vil sannsynligvis kjenne seg igjen, hvis de leser her inne. Og dersom det gjaldt meg, så ville jeg absolutt IKKE likt det.

Ikke noen stor sak for meg, altså.

Nå har ikke Persille sagt noe negativt om foreldrene til dette paret, så vidt jeg har sett. Hadde det vært meg, så tror jeg at jeg hadde satt pris på at hun søkte råd i en konflikt, slik at hun kan få forslag til løsninger.

Gjest allevetjodet

Du tar feil, Persille!

"alle" i barnehagen vet hvilket barn og hvilke foreldre dette gjelder. Og selv om du selv ikke skriver noe negativt om dem, kaster du dem så og si "til ulvene" her på dol, som får mene og synse masse og komme med nedsettende karakteristikker.

DEN eksponeringen skulle de gjerne vært uten... Jeg mener det vitner om dårlig dømmekraft av en barnehage-eier, og det er skuffende at du ikke evner å se dette...

Man burde ikke akkurat sagt at det var pga de foreldrene, da.

Synes hele problemstillingen er temmelig søk, både fordi Persille tydeligvis har inngått avtaler med foreldrene hvor det kommer klart frem at turer av denne type er en del av tilbudet, og fordi jeg synes Persille kunne løst dette ved å ha forskjellige turdager for gruppene. I det minste denne ene gangen når det tydeligvis er en så stor sak for noen av foreldrene.

Jeg synes faktisk at disse foreldrene bør innse at de har valgt en liten barnehage til barna sine og dermed ikke kan regne med alskens særbehandling. Det er en smule sært å nekte barna å være med på en godt planlagt tur til en trygg og oversiktlig strand, med eller uten redningsvest. Tørr de ikke dette, bør de selv være villige til å enten holde barnet hjemme eller bli med på turen.

De bør også tenke på at de med en stå-på-kravamentalitet vil kunne forringe tilbudet til alle de andre barna.

Det får være grenser for kravmentalitet.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...