Gå til innhold

Ok å si dette til foreldre?

Anbefalte innlegg

Hadde ikke tenkt på det, at det faktisk blir for grunt til at vesten kan snu dem. Ekkelt....

Så lenge man vet om det og passer på er det i hvert fall enkelt å få tak i barna og løfte dem opp.

Voksne kan også drukne i 20 cm dypt vann om de besvimer og ramler med ansiktet ned.

Men det meste går som regel bra.

;-)

mvh

Fortsetter under...

• Svar 241
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

43

• PieLill

32

• Sofline

27

• Glimtipper

18

Mest aktive i denne tråden

tzatziki1365380058

Nå har ikke Persille sagt noe negativt om foreldrene til dette paret, så vidt jeg har sett. Hadde det vært meg, så tror jeg at jeg hadde satt pris på at hun søkte råd i en konflikt, slik at hun kan få forslag til løsninger.

Der er vi veldig forskjellige. Jeg hadde ikke likt det, og jeg hadde ikke følt meg trygg på at ikke andre ville kjenne meg igjen, heller.

Råd må gjerne søkes av ansatte i "vår" barnehage, men jeg setter pris på at det ikke skjer på et "offentlig" forum som dette :)

Nå har ikke Persille sagt noe negativt om foreldrene til dette paret, så vidt jeg har sett. Hadde det vært meg, så tror jeg at jeg hadde satt pris på at hun søkte råd i en konflikt, slik at hun kan få forslag til løsninger.

Men foreldrene kan kjenne seg selv igjen og synes det er guffent at det snakkes om dem på den måten som det gjøres her, at de er 'hysteriske' osv.

Det kan gjelde selv om ingen andre kjenner dem igjen. JEG ville f eks ikke synes det er særlig morsomt å se meg selv debattert slik på dol, selv om det skulle være aldri så anonymt og selv om det var i en tråd der jeg ikke brukte vanlig nick osv.

Jeg ville følt meg såpass sær om jeg ikke lot barnet være med på en slikt tur (om det ikke forelå helt spesielle grunner) at jeg ville tatt det som en selvfølge at jeg selv måtte finne et alternativ.

Vi er for øvrig så tilhenger av turer at vi noen ganger har blitt med for at et av våre barn som akkurat da brukte krykker skulle kunne delta.

Neste gang du tar opp et slikt tema, hadde det kanskje vært en idé å bruke et annet nick og annonymisert mer.

mvh

tzatziki1365380058

Jeg synes faktisk at disse foreldrene bør innse at de har valgt en liten barnehage til barna sine og dermed ikke kan regne med alskens særbehandling. Det er en smule sært å nekte barna å være med på en godt planlagt tur til en trygg og oversiktlig strand, med eller uten redningsvest. Tørr de ikke dette, bør de selv være villige til å enten holde barnet hjemme eller bli med på turen.

De bør også tenke på at de med en stå-på-kravamentalitet vil kunne forringe tilbudet til alle de andre barna.

Det får være grenser for kravmentalitet.

mvh

Jeg tror ikke det er kravmentalitet som ligger til grunn for foreldres ønske om å ikke ha barnet med på en slik tur. De er sikkert livredde. Uten grunn, sikkert, men det hjelper ikke redselen deres, tydeligvis. De har vel ikke krevet så mye, heller - Persille sier ikke noe om at de ble sure for at de ikke fikk komme denne dagen. De har bare sagt at de ikke vil at barnet skal på strandtur.

I Oslo så velger man ikke barnehageplass, forresten - man tar den man er så utrollig heldig å få tildelt :)

Jeg er vant med at barnehagen vår strekker seg så langt de bare kan for å få til tilbud for alle. Det setter jeg utrolig stor pris på, selv om vi vel knapt har benyttet oss av fleksibiliteten. Veldig deilig å vite at den "ligger i bunnen" dersom vi trenger det.

Tilby foreldrene å bli med, alternativt de kan sende noen andre som de stoler på.

Ellers er nok valget å holde barnet hjemme.

Må forøvrig si at makan til overbeskyttelse er det lenge siden sist jeg har hørt om.

For alt vi vet kan en av disse foreldrene ha mistet et søsken ved drukning, eller de kan ha mistet et av sine egne barn ved drukning.

En del overbeskyttelse og vansker med å slippe barnet er lettere å forstå og forholde seg til om man kjenner forhistorien.

Når man ikke kjenner forhistorien kan det være en idé å ikke være for raske til å fnyse og fordømme.

mvh

Annonse

Men foreldrene kan kjenne seg selv igjen og synes det er guffent at det snakkes om dem på den måten som det gjøres her, at de er 'hysteriske' osv.

Det kan gjelde selv om ingen andre kjenner dem igjen. JEG ville f eks ikke synes det er særlig morsomt å se meg selv debattert slik på dol, selv om det skulle være aldri så anonymt og selv om det var i en tråd der jeg ikke brukte vanlig nick osv.

Ja, du har rett, det kan nok føles ubehagelig. Jeg tenkte ikke så langt.

Der er vi veldig forskjellige. Jeg hadde ikke likt det, og jeg hadde ikke følt meg trygg på at ikke andre ville kjenne meg igjen, heller.

Råd må gjerne søkes av ansatte i "vår" barnehage, men jeg setter pris på at det ikke skjer på et "offentlig" forum som dette :)

Du har rett, noen kan nok føle det som ubehagelig. Jeg tenkte meg ikke helt om her :)

Jeg tror ikke det er kravmentalitet som ligger til grunn for foreldres ønske om å ikke ha barnet med på en slik tur. De er sikkert livredde. Uten grunn, sikkert, men det hjelper ikke redselen deres, tydeligvis. De har vel ikke krevet så mye, heller - Persille sier ikke noe om at de ble sure for at de ikke fikk komme denne dagen. De har bare sagt at de ikke vil at barnet skal på strandtur.

I Oslo så velger man ikke barnehageplass, forresten - man tar den man er så utrollig heldig å få tildelt :)

Jeg er vant med at barnehagen vår strekker seg så langt de bare kan for å få til tilbud for alle. Det setter jeg utrolig stor pris på, selv om vi vel knapt har benyttet oss av fleksibiliteten. Veldig deilig å vite at den "ligger i bunnen" dersom vi trenger det.

Jo, det kan godt hende de er livredde og at det ligger en meget godt forståelig grunn bak redselen. Like fullt anser jeg at det er foreldrene som må ta de (u)praktiske konsekvensene av sin redsel, ikke barnehagen.

Persille har, som du helt riktig påpeker, ikke sagt noe om at de opptrer med en kravmentalitet.

Det er vel det du forfekter her som gir meg asosiasjoner til kravmentalitet på disse foreldrenes vegne.

Jeg er en stor tilhenger av fleksibilitet. Men jeg kan samtidig se for meg mange grunner til at slike tilpasninger i en liten barnehage over tid rett og slett vil begrense tilbudet til alle barna. I en liten barnehage trenger man mer tungtveiene grunner for å omkalfatre hele opplegget.

mvh

Jeg vil også at barna mine skal få med seg slike "ekstra" ting. Men jeg vil ikke at de skal få det på bekostning av barn som ikke har mulighet til det - som disse barna. Og at barnehagen skal be barn holde seg hjemme fra et tilbud foreldrene har betalt for, fordi de ikke "gidder" å legge til rette... hadde falt av stolen dersom barnehagen vår hadde prøvd seg på det.

Da må det stå som klausul når man lar barnet sitt begynne der, da - at man aksepterer turer hit og dit osv. Klart at det blir trøbbel dersom man har barn i naturbarnehage, men ikke vil at barna skal være ute, for eksempel, siden det å være ute er premisset for hele barnehagen. Men det er da slett ikke tilfellet her, så vidt jeg vet.

Jeg kan ikke se hvordan strandturen går på bekostning av noen andre barn. Barnet _kan_ være med. Det er ingen ting fysisk eller helsemessig i veien for dette, slik jeg forstår det. Det er foreldrene som _nekter_ barnet sitt i å delta. Noe de selvsagt har rett til hva nå enn vi andre måtte mene om avgjørelsen.

Følgelig er det foreldrenes og ikke barnehagens ansvar om barnet går glipp av den godbiten en strandtur er. Barnet har helt sikkert ikke vondt av å være hjemme den dagen. Kanskje enklere å takle enn å se de andre masjere forventningsfulle avgårde til stranda.

mvh

Enig i at redningsvester ikke trengs i fjæra, men dersom det er svaberg eller brygger der barna kan falle uti, og man ikke har fullt fokus på det enkelte barn absolutt hele tiden, synes jeg barna bør ha redningsvest.

Mine har redningsvest når vi fisker krabber fra brygga på hytta. Hadde ikke det selv da jeg var liten, men mine må ha det inntil de kan svømme skikkelig. De løper jo høyt og lavt hele tiden, og ikke sjelden har en av dem løpt helt ytterst på brygga uten at jeg merket det.

De bør i mange tilfeller ha det også etter at de har lært å svømme.

Det er alltid en viss fare for å knalle skallen og besvime. Da hjelper svømmeferdighetene sørgelig lite. Man kan heller ikke være helt sikre på hvordan de reagerer om de faller i kaldt vann med fullt av klær på.

mvh

Klart redningsvester trengs i fjæra! 4 små og to voksne er ikke noen garanti for at ikke noen av barna stikker seg unna et øyeblikk.

Jeg ville sendt barnet mitt på en sånn tur, altså. Men ville klart foretrukket redningsvest i fjæra.

Men det er vel ikke det saken dreier seg om. Foreldre betaler for et barnehagetilbud. De betaler ikke, og er i sin fulle rett i å nekte, andre tilbud. Det må barnehagen faktisk innrette seg etter.

Barnehagene må først og fremst sørge for primæroppgaven sin, som altså er å passe barna. Andre tilbud utenfor barnehagen er helt nødt til å være tilpasset det foreldrene aksepterer, naturligvis.

Hvis dette hadde vært på våren, kunne ikke mitt barn vært med i skogen pga sterk pollenallergi. Skulle vi da måtte holde henne hjemme den dagen, dersom hun altså var frisk nok til barnehagen? Barnehagen må først sørge for å passe barna - så får de innrette andre aktiviteter i henhold til det.

Om barnet har spesielle helsemessige behov, må man i sin søknad om barnehageplass spesifisere dette og legge ved legeærklæring. Barnet vil da vanligvis bli prioritert i barnehager som har kapasitet til å ta de nødvendige hensyn.

Små barnehager har sin begrensning.

mvh

De bør i mange tilfeller ha det også etter at de har lært å svømme.

Det er alltid en viss fare for å knalle skallen og besvime. Da hjelper svømmeferdighetene sørgelig lite. Man kan heller ikke være helt sikre på hvordan de reagerer om de faller i kaldt vann med fullt av klær på.

mvh

Ja ting kan alltid skje, men det er unektelig litt snålt å kreve at barna alltid har på seg vest på brygger og slikt når de både er store og kan svømme skikkelig. Vi har en tiåring som er flink til å svømme, men som alltid må ha på seg vest i båt - uten unntak.

Men da han var liten måtte han også ha på seg vesten i bryggeområdet før vi gikk ut til båten. Det er det slutt på nå. Og når vi gjør starndhugg og han svinser rundt på svabergene brukes ikke vest.

han bruker forresten heller ikke 'lekehjelm' når han leker ute, selv om det sikkert også kunne ha beskyttet mot visse skader! ;-)

Annonse

Ja ting kan alltid skje, men det er unektelig litt snålt å kreve at barna alltid har på seg vest på brygger og slikt når de både er store og kan svømme skikkelig. Vi har en tiåring som er flink til å svømme, men som alltid må ha på seg vest i båt - uten unntak.

Men da han var liten måtte han også ha på seg vesten i bryggeområdet før vi gikk ut til båten. Det er det slutt på nå. Og når vi gjør starndhugg og han svinser rundt på svabergene brukes ikke vest.

han bruker forresten heller ikke 'lekehjelm' når han leker ute, selv om det sikkert også kunne ha beskyttet mot visse skader! ;-)

Har han heller ikke den svenske "innehjelmen" som var så anbefalt?

Har han heller ikke den svenske "innehjelmen" som var så anbefalt?

Det er mulig vi tenker på samme type hjelm! ;-) Den jeg har sett bilder av var en spnn som ligner litt på boksehjelmene, og som altså var ment til bruk på små barn som leker, sikkert også når de leker innendørs! ;-)

Jeg er enig i at kronisk syke barn er en alvorligere sak, naturligvis. Så langt har både barnehage og skole lagt til rette for vår lille pollenallergiker, og det blir veldig vanskelig for oss dersom det ikke fortsetter. Noen ekstra ressurs for den ene måneden vil vi ikke få, men har jo ikke nok sykt-barn dager heller. Mulig man får sykemelding i slike tilfeller, eller ?

Men akkurat i dette tilfellet, så synes jeg ikke det dreier seg så mye om overhysteriske foreldre, men rett og slett om hvilken kontrakt man har inngått med barnehagen og forpliktelser fra barnehagens side. Jeg mener at avtalen man inngår gjelder pass av barn i barnehage, og at ingen kan "tvinges" utenfor dersom foreldrene motsetter seg det. Uansett årsak. Turer osv er noe barnehagen gjør i tillegg. Flott, synes jeg, men dersom noen motsetter seg det, så må barnehagen sørge for tilrettelegging. Uansett hvor tåpelig man synes foreldrene er. Barnehagen kan ikke bare nekte barn å komme fordi den finner det for godt - så "lovløse" tilstander tror jeg ikke man har, og jeg tror Persille har en dårlig sak.

Jeg anser meg ikke for å være en hysterisk mamma, og hadde nok latt mitt barn være med på turen. Men synes det er helt unødvendig å ikke ha redningsvester til barna, og ville sendt med vest til mitt barn.

Barnehagen nekter ikke et barn å komme, men den har ikke kapasitet til å lage et særtilbud for et barn som ikke har et reelt behov for det. Det virker som om dette i første hånd kanskje dreier seg om foreldrenes behov av opplevd trygghet.

Det er foreldrene som netker barnet å delta i barnehagens aktiviteter den dagen. Det ville selvsagt vært hyggelig om en barnehage hadde kapasitet til å ta hensyn til alle slike ønsker, men helt urimelig å forlange noe slikt.

mvh

Hva man krever av redningsvest på land, avhenger selvsagt av omgivelser, svømmedyktighet, vanntemperatur, antall barn man har ansvaret for, avstand til nærmeste livredningsdyktige voksne og barnets "fysiske forutsigbarhet".

Det er en del tiåringer jeg ville utstyrt med redningsvest om de så var i stand til å svømme over den Engelske kanal.

mvh

Hei:-)

Jeg fikk så lyst til å svare på dette innlegget fordi jeg er en av disse bekymrede foreldrene (ikke de i din barnehage da:-) Jeg snakker generelt). Det er stort sett vann/bading jeg har vært engstelig for (andre typer turer har jeg latt barnet være med på uten bekymring)... Jeg vet ikke hvorfor jeg er så utrolig bekymret for dette, men det er vel heller ikke diskusjonen her.

Det jeg har gjort i tilfeller det har vært turer jeg ikke føler meg komfortabel med, er å spørre om jeg har kunnet være med (og det har jeg bestandig fått lov til. Jeg føler det blir litt feil om snuppa ikke skulle få være med på disse turene fordi jeg er redd, og jeg slipper da å gå å være bekymret for henne hele dagen. Hvis jeg skulle ha holdt henne hjemme, hadde jeg jo måttet ta fri fra arbeid den dagen uansett, så da kan vi like godt dra på tur sammen.

Dette har vært veldig positivit i vårt tilfelle, jeg har blitt bedre kjent med personalet og barna hun leker sammen med hver dag - og vi har også forsøkt å skjule overfor de andre barna det faktum at jeg er med fordi jeg er redd for henne. Jeg er liksom bare med som ekstra hjelp eller oppofrende mor eller hva man nå skal kalle det.

Det er vel kanskje slik barn ønsker at vi foreldre skal takle våre mindre rasjonelle redsler, om de kunne sette ord på det.

;-)

mvh

Hva man krever av redningsvest på land, avhenger selvsagt av omgivelser, svømmedyktighet, vanntemperatur, antall barn man har ansvaret for, avstand til nærmeste livredningsdyktige voksne og barnets "fysiske forutsigbarhet".

Det er en del tiåringer jeg ville utstyrt med redningsvest om de så var i stand til å svømme over den Engelske kanal.

mvh

Ja, jeg er ikke uenig i at det er mange faktorer som spiller inn! :-)

Jeg antar at barna har på seg redningsvester? Her som vi bor er barna ofte på stranda iført redningsvester hele tiden. Og da kan ikke drukning skje.

Drukning kan skje med redningsvest på!

Om barnet faller med ansiktet ned på grunnt vann (for grunnt til at redningsvesten kan snu dem) og enten blir for dessorientert til å reise seg eller besvimer (fordi de f.eks. har slått hodet) kan de drukne.

Små barn kan drukne i 20 cm dypt vann på flat mark fordi de blir dessorienterte når de får hodet under vann.

Oppblåsbare redningsvester kan svikte og 'vanlige' reddningsvester kan være punkterte og ta inn vann. Da vil de etter en stund ikke funke.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...