Gå til innhold

Ok å si dette til foreldre?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 241
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

43

• PieLill

32

• Sofline

27

• Glimtipper

18

Mest aktive i denne tråden

tzatziki1365380058

Jo, det kan godt hende de er livredde og at det ligger en meget godt forståelig grunn bak redselen. Like fullt anser jeg at det er foreldrene som må ta de (u)praktiske konsekvensene av sin redsel, ikke barnehagen.

Persille har, som du helt riktig påpeker, ikke sagt noe om at de opptrer med en kravmentalitet.

Det er vel det du forfekter her som gir meg asosiasjoner til kravmentalitet på disse foreldrenes vegne.

Jeg er en stor tilhenger av fleksibilitet. Men jeg kan samtidig se for meg mange grunner til at slike tilpasninger i en liten barnehage over tid rett og slett vil begrense tilbudet til alle barna. I en liten barnehage trenger man mer tungtveiene grunner for å omkalfatre hele opplegget.

mvh

Jeg klarer ikke å fatte at det er SÅ vanskelig for en barnehage å dele barna på forskjellige dager dersom noen ikke ønsker å ha barnet sitt med på sånne turer. Jeg tror rett og slett ikke på det - selv om det er bare 26 barn. Må jo regne med at bemanningen står i stil med antall barn, som i andre barnehager, og da er det bare vrangvilje som gjør at dette ikke er mulig.

Enig i at man generelt ikke kan forlange at barnehagen skal ta så masse ekstra hensyn, men her dreier det seg om tilpasninger. Men - i de fleste barnehager så er det altså turen som er det ekstraordinære - ikke det å være i barnehagen. Og da kan man i alle fall ikke kreve at alle skal enten være med, eller holde seg hjemme.

Persille sier at det ikke er sånn hos henne, og da skjønner jeg ærlig talt ikke helt problemstillingen. Det eneste jeg skjønner, er at denne barnehagen er lite fleksibel.

Jeg har aldri noensinne hørt om barnehager som sier at barna får holde seg hjemme fordi foreldrene ikke vil at barnet skal være med på tur. Det er virkelig uvanlig.

Gjest Persille

Du tar feil, Persille!

"alle" i barnehagen vet hvilket barn og hvilke foreldre dette gjelder. Og selv om du selv ikke skriver noe negativt om dem, kaster du dem så og si "til ulvene" her på dol, som får mene og synse masse og komme med nedsettende karakteristikker.

DEN eksponeringen skulle de gjerne vært uten... Jeg mener det vitner om dårlig dømmekraft av en barnehage-eier, og det er skuffende at du ikke evner å se dette...

Nei, jeg kan med hånden på hjertet si at ingen vet hvem dette gjelder :)

Det er ikke en diskusjon tatt plenum - og det er heller ikke foreldre som utmerker seg som spesielt bekymrede eller klagete om man kan kalle det det.

Gjest Persille

Jeg ville følt meg såpass sær om jeg ikke lot barnet være med på en slikt tur (om det ikke forelå helt spesielle grunner) at jeg ville tatt det som en selvfølge at jeg selv måtte finne et alternativ.

Vi er for øvrig så tilhenger av turer at vi noen ganger har blitt med for at et av våre barn som akkurat da brukte krykker skulle kunne delta.

Neste gang du tar opp et slikt tema, hadde det kanskje vært en idé å bruke et annet nick og annonymisert mer.

mvh

Dere skjønner at det er meg likevel :)

Og jeg har ikke sagt noe om kjønn, alder, dag eller noe annet - så det er snaue 30 barn å velge i her. Forutsatt at man vet hvilken barnehage det er...

Gjest Persille

Der er vi veldig forskjellige. Jeg hadde ikke likt det, og jeg hadde ikke følt meg trygg på at ikke andre ville kjenne meg igjen, heller.

Råd må gjerne søkes av ansatte i "vår" barnehage, men jeg setter pris på at det ikke skjer på et "offentlig" forum som dette :)

Vet ikke helt om det er så veldig mye bedre å ta opp personspesifikke saker i fora hvor mange barnehager deltar?

Uansett; jeg har ingenting å utsette på foreldrene - min etterspørsel var på om min avgjørelse var rett, ikke om deres frykt var reell eller noe annet - det er det dere som har diskutert.

Gjest Persille

Jeg klarer ikke å fatte at det er SÅ vanskelig for en barnehage å dele barna på forskjellige dager dersom noen ikke ønsker å ha barnet sitt med på sånne turer. Jeg tror rett og slett ikke på det - selv om det er bare 26 barn. Må jo regne med at bemanningen står i stil med antall barn, som i andre barnehager, og da er det bare vrangvilje som gjør at dette ikke er mulig.

Enig i at man generelt ikke kan forlange at barnehagen skal ta så masse ekstra hensyn, men her dreier det seg om tilpasninger. Men - i de fleste barnehager så er det altså turen som er det ekstraordinære - ikke det å være i barnehagen. Og da kan man i alle fall ikke kreve at alle skal enten være med, eller holde seg hjemme.

Persille sier at det ikke er sånn hos henne, og da skjønner jeg ærlig talt ikke helt problemstillingen. Det eneste jeg skjønner, er at denne barnehagen er lite fleksibel.

Jeg har aldri noensinne hørt om barnehager som sier at barna får holde seg hjemme fordi foreldrene ikke vil at barnet skal være med på tur. Det er virkelig uvanlig.

Du vet alt for lite om både meg, barnehagen og opplegget til å uttale deg om hvordan vi organiserer det.

I tillegg har du antagelig aldri forsøkt å organisere en barnehage, så du kan ingenting om det heller.

Og på toppen av det har du liten eller ingen kjennskap til hvilken måte jeg ønsker at min barnehage skal drives på, ei heller hvordan de ansatte ønsker å arbeide.

Det eneste du har øyne for er hva du kan kreve av barnehagen - en institusjon du mener kun er skapt for at du skal få barnepass til barnet ditt, ikke for noe annet.

Det er ganske langt fra det jeg mener at en barnehage skal være - så vi diskuterer på helt forskjellige premisser fra starten av.

Annonse

Dere skjønner at det er meg likevel :)

Og jeg har ikke sagt noe om kjønn, alder, dag eller noe annet - så det er snaue 30 barn å velge i her. Forutsatt at man vet hvilken barnehage det er...

Med litt omskrivninger av størrelse på barnehagen, sted og evt. aktivitet ville det vært litt vanskeligere å skjønne for de mindre nysgjerrige av oss.

Du kunne også rett og slett snudd det på hodet og latt som du var forelder.

E.g.

Vi ønsker ikke at barnet skal bli med på strandtur og barnehagen vil ikke gi noe annet tilbud. Vi må enten bli med eller holde barnet hjemme. Synes dere det er rimelig?

Lurer forresten på om folk ville svart på samme måte med en vinklingen...

Uansett tror jeg de som påpeker at du er på grensen til trøbbel for å utlevere foreldre/barn, har et visst poeng.

mvh

Nå har en barnehage alltid flere enn et barn å ta hensyn til.

For meg er faste turdager svært praktisk. Blant annet fordi det gir meg færre ting å holde styr på og gjør planlegging enklere. For alt vi vet kan noen foreldre av ulike grunner ha innrettet seg på å hente tidligere på torsdager eller tirsdager. For dem kan bytte av turdag skape kaos og irritasjon. I forhold til personalgruppe, rengjøring, alskens rutiner er det ikke bare, bare og flytte på opplegget.

Dette er en barnehage som har annonsert at turer utenfor barnehagen er en del av opplegget. At noen foreldre ikke ønsker at barnet skal være med på en bestemt tur, blir en alt for dårlig grunn til å sette himmel og jord i bevegelse.

Barnehagen må ha lov å ha en terskel før de påtar seg mye ekstraarbeid, kanskje til ulempe for de andre barna. Hvis man endrer opplegget for dette barnet denne gangen, vil man nødvendigvis måtte yte den samme servicen når andre foreldre ba om det med like tynne begrunnelser.

Det er ganske innlysende at i en liten barnehage kan man ikke holde på med slike særordninger uten tungtveiende grunner.

mvh

De bør i mange tilfeller ha det også etter at de har lært å svømme.

Det er alltid en viss fare for å knalle skallen og besvime. Da hjelper svømmeferdighetene sørgelig lite. Man kan heller ikke være helt sikre på hvordan de reagerer om de faller i kaldt vann med fullt av klær på.

mvh

Ja, ideelt sett bør vi kanskje alle ha redningsvester når vi beveger oss i nærheten av vann. Men selv tar jeg vanligvis risikoen, så lenge jeg ikke er i liten båt.

Ja, ideelt sett bør vi kanskje alle ha redningsvester når vi beveger oss i nærheten av vann. Men selv tar jeg vanligvis risikoen, så lenge jeg ikke er i liten båt.

Barn fyker mer rundt og har følgelig lettere for å falle.

De er også dårligere rustet til å takle den akutte krisen det er å falle i vannet.

Tror for øvrig at de fleste som drukner er menn som ikke bruker redningsvest.

mvh

Det er mulig vi tenker på samme type hjelm! ;-) Den jeg har sett bilder av var en spnn som ligner litt på boksehjelmene, og som altså var ment til bruk på små barn som leker, sikkert også når de leker innendørs! ;-)

Den hjelmen har blitt et ledende symbol på overbeskyttelse av barn :-)

2 voksne på 6 barn på ei strand, uten redningsvest? Det er god bemanning, mener du?

En ting er hva reglene sier, en annen ting er sunn fornuft.

Dersom denne stranden ikke ligger helt spesielt til, med full oversikt hele tiden, så kan et par unger stikke av så lett som bare det, dersom de finner det for godt. Og det er ekstra farlig i nærheten av vann, som kjent.

Greit med redningsvester er det ja, men det er og blir nok aldri et krav.

Skal man ha hjelm i skogen også? barna kan ramle ned fra trærne.

Skal vi ha på barna brannhemmende klær i tilfelle de kommer for nært bålet?

Det er så mange farer rundt omkring at skal vi være nødt til å ha sånne krav så blir det til at de fleste dropper å ta med barn ut.

2 voksne klarer da vel å passe 3 barn hver vel?

Hva med de som har 8 egne barn hele døgnet?

Vi må ikke bli så kritisk at vi ikke kan ta med barna ut!

Annonse

tzatziki1365380058

Vet ikke helt om det er så veldig mye bedre å ta opp personspesifikke saker i fora hvor mange barnehager deltar?

Uansett; jeg har ingenting å utsette på foreldrene - min etterspørsel var på om min avgjørelse var rett, ikke om deres frykt var reell eller noe annet - det er det dere som har diskutert.

Verken nettet eller foreldremøter er vel særlig egnet til å ta opp personspesifikke saker.

Når det er sagt - jeg har ikke oppfattet deg som negativ til foreldrene i det hele tatt, altså. Jeg skjønner at det er saken du lurer på, ikke foreldrene :)

tzatziki1365380058

Du vet alt for lite om både meg, barnehagen og opplegget til å uttale deg om hvordan vi organiserer det.

I tillegg har du antagelig aldri forsøkt å organisere en barnehage, så du kan ingenting om det heller.

Og på toppen av det har du liten eller ingen kjennskap til hvilken måte jeg ønsker at min barnehage skal drives på, ei heller hvordan de ansatte ønsker å arbeide.

Det eneste du har øyne for er hva du kan kreve av barnehagen - en institusjon du mener kun er skapt for at du skal få barnepass til barnet ditt, ikke for noe annet.

Det er ganske langt fra det jeg mener at en barnehage skal være - så vi diskuterer på helt forskjellige premisser fra starten av.

Tøys! Usaklighetsnivået ditt her er rett og slett imponerende!

Jeg jobbet i staben til skole-og barnehagesjefen i kommunen vi bodde i tidligere, så et visst kjennskap til både skole og barnehage, vil jeg nok påstå at jeg har. Ikke minst om de økonomiske sidene av å drive privat barnehage. I tillegg har jeg foreldreerfaring fra flere barnehager, ingen i nærheten av å være så lite fleksible som din.

Dessuten - organisering av barnehager er ikke SÅ spesielt at folk med annen ledererfaring ikke kan vite noe om det. Så unik må du ikke tro den sektoren er.

Hvis du mener at det krever personlig kjennskap til hvordan du ønsker å drive barnehagen for å delta i diskusjon om det her inne, så skjønner jeg ikke hvorfor du spør i det hele tatt - evt. at du ikke legger ut vedtektene dine samtidig.

Jeg har hele tiden holdt meg til sak, ikke gått til personangrep. Den grensen tråkket du nå over, fordi du ikke takler at noen faktisk er helt uenig med deg.

tzatziki1365380058

Greit med redningsvester er det ja, men det er og blir nok aldri et krav.

Skal man ha hjelm i skogen også? barna kan ramle ned fra trærne.

Skal vi ha på barna brannhemmende klær i tilfelle de kommer for nært bålet?

Det er så mange farer rundt omkring at skal vi være nødt til å ha sånne krav så blir det til at de fleste dropper å ta med barn ut.

2 voksne klarer da vel å passe 3 barn hver vel?

Hva med de som har 8 egne barn hele døgnet?

Vi må ikke bli så kritisk at vi ikke kan ta med barna ut!

Jeg synes at vann er i en særstilling fordi det stort sett får alvorligere konsekvenser med uhell der enn det gjør ved å falle ned fra et tre dersom man ikke klatrer himmelhøyt.

Jeg er ikke bekymret i det hele tatt for en brukket arm, fot osv. Og det har vært ganske mange ulykker i forbindelse med vann og barn de siste årene.

Min erfaring med barnehager, er at 2 voksne og 6 barn ikke betyr at men hele tiden er to om å passe på. Skal en på do for eksempel, så er det plutselig en med fem barn, og da kan man fort miste oversikten. Men det kommer veldig an på stedet, og hvor oversiktlig det er, naturligvis.

Jeg hadde sendt ungen på tur, jeg. Men jeg hadde også sendt med rednigsvest. Synes faktisk det er rart at barnehager får reise på slike turer uten redningsvest. De får ikke ta med barn i svømmehall uten at en av de ansatte har livredningskurs, faktisk, selv om hallen er bemannet av vakter osv. Nå vet jeg forresten ikke om det er generell regel, eller om det bare er studentsamskipnaden i oslo som har det sånn i sine barnehager.

Gjest nå synes jeg du ble usaklig

I all verden; hva går av deg???

Du er vel ikke enerådende verdensmester på dette området?

tzatziki1365380058

Nå har en barnehage alltid flere enn et barn å ta hensyn til.

For meg er faste turdager svært praktisk. Blant annet fordi det gir meg færre ting å holde styr på og gjør planlegging enklere. For alt vi vet kan noen foreldre av ulike grunner ha innrettet seg på å hente tidligere på torsdager eller tirsdager. For dem kan bytte av turdag skape kaos og irritasjon. I forhold til personalgruppe, rengjøring, alskens rutiner er det ikke bare, bare og flytte på opplegget.

Dette er en barnehage som har annonsert at turer utenfor barnehagen er en del av opplegget. At noen foreldre ikke ønsker at barnet skal være med på en bestemt tur, blir en alt for dårlig grunn til å sette himmel og jord i bevegelse.

Barnehagen må ha lov å ha en terskel før de påtar seg mye ekstraarbeid, kanskje til ulempe for de andre barna. Hvis man endrer opplegget for dette barnet denne gangen, vil man nødvendigvis måtte yte den samme servicen når andre foreldre ba om det med like tynne begrunnelser.

Det er ganske innlysende at i en liten barnehage kan man ikke holde på med slike særordninger uten tungtveiende grunner.

mvh

Dette her blir vi aldri enige om.

Men hvis jeg kunne velge mellom å ta ulempen med at barnet mitt skulle bytte turdag en gang i blant, for at et annet barn skulle slippe å måtte være hjemme, så hadde jeg gjort det uten å mukke. SÅ himla viktig er det ikke.

Jeg synes at vann er i en særstilling fordi det stort sett får alvorligere konsekvenser med uhell der enn det gjør ved å falle ned fra et tre dersom man ikke klatrer himmelhøyt.

Jeg er ikke bekymret i det hele tatt for en brukket arm, fot osv. Og det har vært ganske mange ulykker i forbindelse med vann og barn de siste årene.

Min erfaring med barnehager, er at 2 voksne og 6 barn ikke betyr at men hele tiden er to om å passe på. Skal en på do for eksempel, så er det plutselig en med fem barn, og da kan man fort miste oversikten. Men det kommer veldig an på stedet, og hvor oversiktlig det er, naturligvis.

Jeg hadde sendt ungen på tur, jeg. Men jeg hadde også sendt med rednigsvest. Synes faktisk det er rart at barnehager får reise på slike turer uten redningsvest. De får ikke ta med barn i svømmehall uten at en av de ansatte har livredningskurs, faktisk, selv om hallen er bemannet av vakter osv. Nå vet jeg forresten ikke om det er generell regel, eller om det bare er studentsamskipnaden i oslo som har det sånn i sine barnehager.

Regelen om livredningskurs (må gjentas årlig) som forutsetning hos en av de voksne for å la elever bade, gjelder i allefall for hele barneskolen her jeg bor.

tzatziki1365380058

Beklager - må bare si en ting til. Hvis du virkelig TROR at barnehager er et tilbud som ble til fordi barna hadde så innmari behov for det, så lever du i en annen verden enn de fleste av oss, og med komplett urealistisk verdensbilde.

At barnehagen skal være et godt, pedagogisk tilbud, når det altså er behov for den, er en helt annen sak. Men om du virkelig tror at barnehagene ble til for barnas skyld ? Så naiv tror jeg ikke du er...

Det betyr ikke at barnehagene kan fungere bare som oppbevaringsplasser, naturligvis - og det er jo derfor man jobber med forskjellig kvalitetsarbeid i barnehagene.

Jeg vil ikke ta til takke med hva som helst av barnepass, nei. En god barnehage er det beste barnepass-tilbudet jeg som forelder kan få til barnet mitt, men ikke en gang det er en drømmesituasjon for oss.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...