Gå til innhold

Ok å si dette til foreldre?

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke å fatte at det er SÅ vanskelig for en barnehage å dele barna på forskjellige dager dersom noen ikke ønsker å ha barnet sitt med på sånne turer. Jeg tror rett og slett ikke på det - selv om det er bare 26 barn. Må jo regne med at bemanningen står i stil med antall barn, som i andre barnehager, og da er det bare vrangvilje som gjør at dette ikke er mulig.

Enig i at man generelt ikke kan forlange at barnehagen skal ta så masse ekstra hensyn, men her dreier det seg om tilpasninger. Men - i de fleste barnehager så er det altså turen som er det ekstraordinære - ikke det å være i barnehagen. Og da kan man i alle fall ikke kreve at alle skal enten være med, eller holde seg hjemme.

Persille sier at det ikke er sånn hos henne, og da skjønner jeg ærlig talt ikke helt problemstillingen. Det eneste jeg skjønner, er at denne barnehagen er lite fleksibel.

Jeg har aldri noensinne hørt om barnehager som sier at barna får holde seg hjemme fordi foreldrene ikke vil at barnet skal være med på tur. Det er virkelig uvanlig.

Jeg forstår vel ikke at du kan lage et slikt nummer av at noe såpass sært og lite påtvingende som at foreldre ikke _ønsker_ barna sine på en tur, i en barnehage som har turer som en viktig del av opplegget, ikke er verd å bruke fleksibilitetsresurser på.

Man skal ikke slite ut barnehagens fleksibilitet på slike uvesentligheter. Det er ikke uvilje til fleksibilitet. Det er sunn prioritering.

Jeg forstår godt at Persille blir provosert.

mvh

Fortsetter under...

• Svar 241
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

43

• PieLill

32

• Sofline

27

• Glimtipper

18

Mest aktive i denne tråden

Ville du betalt tilbake penger når det er foreldrene som ikke ønsker å følge opplegget itl barnehagen?

En ting er om du nekter noen å delta - men om foreldre skal få igjen penger hver gang det er noe de ikke er fornøyd med - så blir det ganske dårlig business etterhvert...

Hva med når barna mister klær? Eller når ting går i stykker? Eller barnehagen må stenge pga sykdom blant personalet?

Som sagt, så sa jeg det blir noe annet når de har skrevet under på tillatelse til å delta i utflukter.

Alle barnehager jeg kjenner til har ordnet seg slik at det alltid er noen i barnehagen. Du trenger ikke ekstra ressurser til det, du kan bare sørge for at det ikke er samme turdager for alle barna. Det er ikke noe stort problem andre steder, i alle fall.

Sånn er det også i alle barnehager jeg kjenner til.

Jeg synes at vann er i en særstilling fordi det stort sett får alvorligere konsekvenser med uhell der enn det gjør ved å falle ned fra et tre dersom man ikke klatrer himmelhøyt.

Jeg er ikke bekymret i det hele tatt for en brukket arm, fot osv. Og det har vært ganske mange ulykker i forbindelse med vann og barn de siste årene.

Min erfaring med barnehager, er at 2 voksne og 6 barn ikke betyr at men hele tiden er to om å passe på. Skal en på do for eksempel, så er det plutselig en med fem barn, og da kan man fort miste oversikten. Men det kommer veldig an på stedet, og hvor oversiktlig det er, naturligvis.

Jeg hadde sendt ungen på tur, jeg. Men jeg hadde også sendt med rednigsvest. Synes faktisk det er rart at barnehager får reise på slike turer uten redningsvest. De får ikke ta med barn i svømmehall uten at en av de ansatte har livredningskurs, faktisk, selv om hallen er bemannet av vakter osv. Nå vet jeg forresten ikke om det er generell regel, eller om det bare er studentsamskipnaden i oslo som har det sånn i sine barnehager.

Regelen om livredningskurs gjelder i hvert fall for alle skoler. Og de fleste skolebarn kan jo svømme, så jeg kan ikke forestille meg at det ikke gjelder i barnehager også.

''Persille kunne dessuten funnet tusen andre måter å gjøre dette på. Velge forskjellige turdager, for eksempel, slik at en base alltid var i barnehagen. Ville løst hele problemet,''

Kom gjerne med noen forslag!

Onsdag er fast turdag for hele barnehagen - det er nedfelt i planen vår, og sikrer foreldrene at det blir tur minst en gang i uken, og vi kan ikke "snike" oss unna og avlyse med dårlige grunner.

Når foreldrene signerer kontrakten - aksepterer de også vedtektene våre der dette står nedfelt.

Hvorfor er det ikke mulig å ha turdag for den ene avdelingen på onsdag og den andre avdelingen på torsdag? Hvorfor skulle foreldrene sette seg på bakbena hvis dere endret turdagen? Det har de vel uansett ikke noen rett til...

Jeg antar at barna har på seg redningsvester? Her som vi bor er barna ofte på stranda iført redningsvester hele tiden. Og da kan ikke drukning skje.

Man kan godt drukne med redningsvest, og drukning er faktisk ikke det eneste som kan skje hvis man faller i vannet. Nedkjøling også farlig, selv om det er svært lite sannsynlig i denne saken her.

Annonse

Jeg må si jeg er overrasket over flere i denne tråden, men det er nå så. :o) Redningsvester i fjæra? Hos oss er vi ikke i båten uten redningsvest, men vi har den ikke på oss på land.

Når det gjelder de foreldrene det er snakk om i utgangspunktet så synes jeg synd på dette barnet som ikke får være med på det som helt sikkert blir en kjempeflott strandtur! Vi har alltid stolt 150% på barnehagepersonalet og har heller aldri hatt problemer av noen art på den måten i alle fall.

Dine barn er da også større enn barna i en småbarnsavdeling. :-)

Det er utrolig lett å falle ut i vannet på glatte svaberg osv. En 2-åring har ikke samme vettet til å passe seg som en 5- eller 8-åring. Jeg ville ikke turt å ha ansvaret for tre småbarn uten redningsvest steder hvor det er fare for å falle i vannet.

Greit med redningsvester er det ja, men det er og blir nok aldri et krav.

Skal man ha hjelm i skogen også? barna kan ramle ned fra trærne.

Skal vi ha på barna brannhemmende klær i tilfelle de kommer for nært bålet?

Det er så mange farer rundt omkring at skal vi være nødt til å ha sånne krav så blir det til at de fleste dropper å ta med barn ut.

2 voksne klarer da vel å passe 3 barn hver vel?

Hva med de som har 8 egne barn hele døgnet?

Vi må ikke bli så kritisk at vi ikke kan ta med barna ut!

''Greit med redningsvester er det ja, men det er og blir nok aldri et krav.''

Alt etter hvilken vannsituasjon det er har mine barn på barnehage-/skoleturer blitt pålagt å bruke redningsvest i fjæra. Jeg ville også kunne forlange dette både om det var egne eller andres barn jeg hadde ansvaret for. Det kommer helt an på hvordan stranda og vannet er.

I en skole- / barnehagesituasjon forstår jeg godt om de er strenge på grensen til det overbeskyttende. Skulle det skje noe mer eller mindre alvorlig, kan du være sikker på at en eller annen ville skrike høyt og lenge om de ikke hadde reddningsvest. Noen ville skrike høyt å lenge uten noen (nesten)ulykke også.

''Skal man ha hjelm i skogen også? barna kan ramle ned fra trærne.''

Hjelm i skogen kan øke faren for kvelning om barna blir hengende fast. For øvrig har samfunnet en høyere toleranse for fallulykker enn vann- og trafikkulykker. Ved vann eller i trafikken forventes det full kontroll av den voksne på en helt annen måte enn i skogen.

''Skal vi ha på barna brannhemmende klær i tilfelle de kommer for nært bålet?''

Med litt ettertanke kan man faktisk bruke vanlige klær som er flammehemmende, f.eks. ull og forsøke å unngå de verste syntetiske brann- og smeltebombene.

''Det er så mange farer rundt omkring at skal vi være nødt til å ha sånne krav så blir det til at de fleste dropper å ta med barn ut.''

Det er forskjell på hysteriske krav og fornuftige krav. Reddningsvest er hverken en voldsom kostnad, eller voldsomt mye træl å bruke. Så det er vel en ting jeg trer på både ungene og meg selv en gang for mye enn en gang for lite.

mvh

Det er mulig vi tenker på samme type hjelm! ;-) Den jeg har sett bilder av var en spnn som ligner litt på boksehjelmene, og som altså var ment til bruk på små barn som leker, sikkert også når de leker innendørs! ;-)

*lol* Jeg ser det for meg...

Hvorfor er det ikke mulig å ha turdag for den ene avdelingen på onsdag og den andre avdelingen på torsdag? Hvorfor skulle foreldrene sette seg på bakbena hvis dere endret turdagen? Det har de vel uansett ikke noen rett til...

Men hvorfor skal man sette himmel og jord i bevegelse for å tilpasse seg foreldre som ikke ønsker å sende barnet til en trygg og oversiktlig strand?

Slikt får man spare til mer prekære behov.

mvh

Det hadde sikkert vært lurt å ha som en _generell_ ordning å ha hver sine turdager, som flere av oss har påpekt. Det ville ha demt opp for problemet med strandtur, OG en del andre problemer som laban har nevnt i sitt innlegg.

Men når det nå allerede i planen er bekjentgjort at hele barnehagen har en fast turdag, så er det ikke så lett verken for bhg eller de andre foreldrene å endre på det i siste liten fordi det ikke passer for ett barn.

Da får man evt si til foreldrene at man skal ta dette i betraktning ved endring av planen, men at for denne gangen lar det seg dessverre ikke gjøre å omkalfatre planene - av hensyn til alle de andre barna.

Barnehagen nekter ikke et barn å komme, men den har ikke kapasitet til å lage et særtilbud for et barn som ikke har et reelt behov for det. Det virker som om dette i første hånd kanskje dreier seg om foreldrenes behov av opplevd trygghet.

Det er foreldrene som netker barnet å delta i barnehagens aktiviteter den dagen. Det ville selvsagt vært hyggelig om en barnehage hadde kapasitet til å ta hensyn til alle slike ønsker, men helt urimelig å forlange noe slikt.

mvh

Da kan da verken koste ressurser eller penger å la de to avdelingene ha hver sin utedag, så det barnet som ikke får lov til å være med på stranden kan være i den andre avdelingen den ene dagen?

Gjest Persille

Med litt omskrivninger av størrelse på barnehagen, sted og evt. aktivitet ville det vært litt vanskeligere å skjønne for de mindre nysgjerrige av oss.

Du kunne også rett og slett snudd det på hodet og latt som du var forelder.

E.g.

Vi ønsker ikke at barnet skal bli med på strandtur og barnehagen vil ikke gi noe annet tilbud. Vi må enten bli med eller holde barnet hjemme. Synes dere det er rimelig?

Lurer forresten på om folk ville svart på samme måte med en vinklingen...

Uansett tror jeg de som påpeker at du er på grensen til trøbbel for å utlevere foreldre/barn, har et visst poeng.

mvh

''Lurer forresten på om folk ville svart på samme måte med en vinklingen...''

Nei, det tror jeg ikke de ville...

Annonse

Gjest Persille

Verken nettet eller foreldremøter er vel særlig egnet til å ta opp personspesifikke saker.

Når det er sagt - jeg har ikke oppfattet deg som negativ til foreldrene i det hele tatt, altså. Jeg skjønner at det er saken du lurer på, ikke foreldrene :)

Ikke foreldremøter - barnehagefora :)

Jeg kan se svært gode grunner til dette. Den mest nærliggende er at de ønsker å slå sammen barnegruppene på enkelte turer.

''Jeg kan se svært gode grunner til dette. Den mest nærliggende er at de ønsker å slå sammen barnegruppene på enkelte turer.''

Men det er jo ikke tilfellet her. Gruppene skal jo forskjellige steder.

Gjest Persille

Beklager - må bare si en ting til. Hvis du virkelig TROR at barnehager er et tilbud som ble til fordi barna hadde så innmari behov for det, så lever du i en annen verden enn de fleste av oss, og med komplett urealistisk verdensbilde.

At barnehagen skal være et godt, pedagogisk tilbud, når det altså er behov for den, er en helt annen sak. Men om du virkelig tror at barnehagene ble til for barnas skyld ? Så naiv tror jeg ikke du er...

Det betyr ikke at barnehagene kan fungere bare som oppbevaringsplasser, naturligvis - og det er jo derfor man jobber med forskjellig kvalitetsarbeid i barnehagene.

Jeg vil ikke ta til takke med hva som helst av barnepass, nei. En god barnehage er det beste barnepass-tilbudet jeg som forelder kan få til barnet mitt, men ikke en gang det er en drømmesituasjon for oss.

''At barnehagen skal være et godt, pedagogisk tilbud, når det altså er behov for den, er en helt annen sak. Men om du virkelig tror at barnehagene ble til for barnas skyld ? Så naiv tror jeg ikke du er...''

Min barnehage ble til på de premissene. Det står øverst i informasjonen jeg sender til foreldrene at dette ikke er en barnehage skapt for foreldre i tidsklemme som ikke har noe annet sted å gjøre av barnet sitt fordi de MÅ jobbe. Dette er en barnehage for BARNA, som tilbyr barna opplevelser, lærdom, normer, sosialisering, utvikling, erfaringer - og gir dem en bredere plattform å stå på senere i livet enn det foreldrene kan klare alene. Nettopp derfor er det viktig for meg med god og bred pedagogisk bemanning, personale som virkelig VIL jobbe med barn, som ønsker å bidra til noe positivt i deres hverdager - og som skjønner at dette ikke handler om oss voksne i samme grad som det handler om barna.

Derfor startet jeg min barnehage, derfor driver jeg barnehage i dag - og det er den eneste grunnen til at jeg fortsetter.

Gjest ,mfdngm,dang

Ikke som jeg vet om...

http://www.lovdata.no/all/nl-20050617-064.html

"§ 4. Foreldreråd og samarbeidsutvalg

For å sikre samarbeidet med barnas hjem, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg.

Foreldrerådet består av foreldrene/de foresatte til alle barna og skal fremme deres fellesinteresser og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø.

Stortinget har i barnehageloven 17. juni 2005 nr. 64 fastsatt overordnede bestemmelser om barnehagens formål og innhold, jf. §§ 1, 2 og 3. Kunnskapsdepartementet har 1. mars 2006 med hjemmel i § 2 i loven fastsatt forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Forskriften trer i kraft 1. august 2006.

Gjest Persille

Tøys! Usaklighetsnivået ditt her er rett og slett imponerende!

Jeg jobbet i staben til skole-og barnehagesjefen i kommunen vi bodde i tidligere, så et visst kjennskap til både skole og barnehage, vil jeg nok påstå at jeg har. Ikke minst om de økonomiske sidene av å drive privat barnehage. I tillegg har jeg foreldreerfaring fra flere barnehager, ingen i nærheten av å være så lite fleksible som din.

Dessuten - organisering av barnehager er ikke SÅ spesielt at folk med annen ledererfaring ikke kan vite noe om det. Så unik må du ikke tro den sektoren er.

Hvis du mener at det krever personlig kjennskap til hvordan du ønsker å drive barnehagen for å delta i diskusjon om det her inne, så skjønner jeg ikke hvorfor du spør i det hele tatt - evt. at du ikke legger ut vedtektene dine samtidig.

Jeg har hele tiden holdt meg til sak, ikke gått til personangrep. Den grensen tråkket du nå over, fordi du ikke takler at noen faktisk er helt uenig med deg.

Det er ingen andre her som har skrevet noe om å kreve penger tilbake, at vi aldri er fleksible, at vi ikke er sikre nok, at turer ikke er viktige, at de ikke skjønner poenget med å ha felles turdag, i det hele tatt kritisert hele opplegget for barnehagen...

Jeg ba om en mening fordi jeg ofte synes det er greit å lufte ting for andre foreldre, ikke andre pedagoger eller barnehager - og jeg har fått et inntrykk av hva flertallet her mener nå, så da har jeg fått svar på hva jeg ville.

Gjest Persille

I all verden; hva går av deg???

Du er vel ikke enerådende verdensmester på dette området?

Jo, det tror jeg nok ;)

Og i forhold til opplegget en del andre her inne skisserer - så virker det som om det ikke er særlig forståelse for at man ikke alltid kan særbehandle eller tilrettelegge ned til minste detalj.

Gjest Persille

Dine barn er da også større enn barna i en småbarnsavdeling. :-)

Det er utrolig lett å falle ut i vannet på glatte svaberg osv. En 2-åring har ikke samme vettet til å passe seg som en 5- eller 8-åring. Jeg ville ikke turt å ha ansvaret for tre småbarn uten redningsvest steder hvor det er fare for å falle i vannet.

Jeg skrev jo øverst at det ikke var noen fare for det da.... Det er en langgrunn sandstrand med gress på innsiden...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...